Bakaxel W111 sedan
Bakaxel W111 sedan
Har en 230S från -66 som skall få hjuluppgradering. Har inte bestämt 100% vilka hjul ännu men lutar åt antingen 15" barockare eller penta med däck med vit sida. Det är ju dock lite småtrångt i hjulhusen så har försökt göra en ordentlig mätning för vad som får plats. Däremot så verkar det som om bakaxeln är något offset på denna modell? Diffar cirka 15 mm i clearence skärmkant mellan höger och vänster bak. Vänster bakhjul är alltså 15 mm längre in än höger bak trots identisk höjd på pendelaxel. Läste på något amerikanskt mb forum att dessa pendelaxlar på w110/111/108 hade lätt offset differential. Någon som kan bekräfta om detta stämmer?
Anders Johansson
W111 230S OM617 -66
X204 GLK 220 CDI 4-matic Automat -09
Ex MB:
W110 200D -68
W123 200 -82
W123 200 -82
W123 300D -81
W124 230E Sportline -91
W201 190D -88
W111 230S OM617 -66
X204 GLK 220 CDI 4-matic Automat -09
Ex MB:
W110 200D -68
W123 200 -82
W123 200 -82
W123 300D -81
W124 230E Sportline -91
W201 190D -88
Re: Bakaxel W111 sedan
Till slut har jag fått "hem" fenan och kan börja kolla lite själv. Var under bilen för första gången sen jag köpte den för 1,5 år sedan idag
Bakvagnen: Verkar vara en relativt simpel historia att lossa. Om jag fattat det hela rätt så "hänger" den i diffhuset från en arm centriskt infäst i tvärbalken som du når via skuffen (antar att det är denna som förhindrar sidorörelser) samt via stötdämparinfästningarna samt de två längre bärarmarna där fjädersäte etc. sitter. Frågan blir då: Hur kan man veta att allt är centriskt monterat? Som sagt tror jag att hela paketet sitter för långt till ut höger, och skulle behöva in mot mitten cirka 10 mm. Kan man bara lossa infästningar enligt ovan, dra på med slägga tills det ser mer centriskt ut och dra åt allt igen?
Bakvagnen: Verkar vara en relativt simpel historia att lossa. Om jag fattat det hela rätt så "hänger" den i diffhuset från en arm centriskt infäst i tvärbalken som du når via skuffen (antar att det är denna som förhindrar sidorörelser) samt via stötdämparinfästningarna samt de två längre bärarmarna där fjädersäte etc. sitter. Frågan blir då: Hur kan man veta att allt är centriskt monterat? Som sagt tror jag att hela paketet sitter för långt till ut höger, och skulle behöva in mot mitten cirka 10 mm. Kan man bara lossa infästningar enligt ovan, dra på med slägga tills det ser mer centriskt ut och dra åt allt igen?
Anders Johansson
W111 230S OM617 -66
X204 GLK 220 CDI 4-matic Automat -09
Ex MB:
W110 200D -68
W123 200 -82
W123 200 -82
W123 300D -81
W124 230E Sportline -91
W201 190D -88
W111 230S OM617 -66
X204 GLK 220 CDI 4-matic Automat -09
Ex MB:
W110 200D -68
W123 200 -82
W123 200 -82
W123 300D -81
W124 230E Sportline -91
W201 190D -88
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: Bakaxel W111 sedan
Jag har då för mig att det är så det är på pendelbakaxlarna?
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!
Re: Bakaxel W111 sedan
Du kan inte flytta bakaxeln i sidled, den sitter där den sitter.
MVH
MB-HUSET
Per
MVH
MB-HUSET
Per
Re: Bakaxel W111 sedan
Det måste få plats mycket däck, själv provade jag mest på skoj mina 18' monoblock med 245/40 däck, det var inte skitnära att ta i någonstans. Åkte så till CCW ett år. Förvisso en w111 coupé, men hjulhus och axel borde ju vara snarlika.
Finns nog bild i början av bildtråden i denna kategori, (ingen bild som brukar gillas av de rättrogna).
Finns nog bild i början av bildtråden i denna kategori, (ingen bild som brukar gillas av de rättrogna).
MB 500E -92, 280SE 3,5 coupé -70, MB 200T -85
(Fiat Strada -06, Volvo 240 Turbo -81, Volvo Amazon kombi -69 f.d civilpolisbil)
(Fiat Strada -06, Volvo 240 Turbo -81, Volvo Amazon kombi -69 f.d civilpolisbil)
Re: Bakaxel W111 sedan
Hej,
på combi (Universal eller i Sverige Safari) och många taxibilar hade 15 tums fälgar och däck med 85-profil. Visserligen relativt smala men ändå.
Hälsningar
MB-HUSET
Per
på combi (Universal eller i Sverige Safari) och många taxibilar hade 15 tums fälgar och däck med 85-profil. Visserligen relativt smala men ändå.
Hälsningar
MB-HUSET
Per
Re: Bakaxel W111 sedan
FIck facit i veckan då jag skulle montera mina nyrenoverade 7-tums fälgar. Hade tänkte ha et11 bak och et20 fram. Et11 bak tog i skärmkant höger bak men inte ens nära vänster bak. Slutade med att jag satte bägge et20 på höger sida och et 11 på vänster sida för att det inte skulle ta någonstans. Otroligt märkligt eftersom et20 höger bak är bara millimeter från skärmkant medan et11 vänster bak har minst 15 mm kvar innan det tar i. Samtliga däck 195/65/15.
Anders Johansson
W111 230S OM617 -66
X204 GLK 220 CDI 4-matic Automat -09
Ex MB:
W110 200D -68
W123 200 -82
W123 200 -82
W123 300D -81
W124 230E Sportline -91
W201 190D -88
W111 230S OM617 -66
X204 GLK 220 CDI 4-matic Automat -09
Ex MB:
W110 200D -68
W123 200 -82
W123 200 -82
W123 300D -81
W124 230E Sportline -91
W201 190D -88
Return to “Alla äldre MB-modeller”
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 12 guests