Bilbatteri till W114

Här diskuterar vi alla "äldre" modeller.
Stardust
Wannabe
Wannabe
Posts: 3
Joined: Fri 18 May, 2018 17:26

Bilbatteri till W114

Postby Stardust » Fri 08 Sep, 2023 16:44

Hej!

Ni som äger Mercedes W114/W115 har kanske konkreta erfarenheter som ni kan dela med er av här, men kommentarer från alla andra som har en åsikt är varmt välkomna. Själv har jag en W114, 250/8 1971.

Dags för ett nytt bilbatteri. Jag förstår att det är bättre med ett välkänt märke (”köper billigt, köper dyrt”, jag vet), men då Mercan antingen kommer att stå några år till (tror jag) eller säljas och startbatterier åldras vare sig bilen används eller som min står i varmgarage, så kanske det är bättre att vid behov köpa ett mera välrenommerat (och avsevärt dyrare) batteri först när kärran om några år kommer ut på vägarna igen eller säljs till någon som får välja och köpa nytt batteri.

Det uttjänta Galaxy-batteriet är (eller var) på 70 Ah, har måtten 275 x 180 mm och ryms i batteriutrymmet, men kan inte hållas fast med hyllans batteriklämma, som inte ryms på grund av det stora batteriet.

De batterier som känns aktuella är av märket Hamron. Batteriet på 70 Ah, är 278 x 175 mm och 190 mm högt. Batteriet på 60 Ah, är 242 x 175 mm och 190 mm högt. Jag vill helst slippa använda spännband igen, varför batteriet på 60 Ah känns mera hoppingivande vad beträffar möjligheten att använda batteriklämman för fastare fixering.

Är det någon på forumet som har eller har haft W114 med batteri på 60 Ah? Dela gärna med er av era erfarenheter, för jag vet inte om 60 eller 70 Ah gör så stor skillnad för en 250/8. Kan ni dessutom tala om för mig om 242 mm är lagom för att batteriklämman ska gå att använda så är jag förstås tacksam för den insikten, då jag inte kommer åt att kolla just nu.

Off topic: Ursäkta, men har ni också problem med att komma in på mercedeseget.forum.se? Jag får bara meddelandet ”Anslutningen är inte privat”, både på datorn och mobilen, och det hjälper inte att ändra inställningar.

jarlh
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1080
Joined: Tue 28 Oct, 2008 13:44

Re: Bilbatteri till W114

Postby jarlh » Sat 09 Sep, 2023 12:49

Min erfarenhet är att bilbatterier åldras snabbare ju mindre de används. Jag har ingen möjlighet att underhållsladda batteriet som hör till min 200 som inte används, så jag köper billigt och byter rätt ofta.

Till min bruksmerca köper jag dyrare och byter väldigt sällan.

Stardust
Wannabe
Wannabe
Posts: 3
Joined: Fri 18 May, 2018 17:26

Re: Bilbatteri till W114

Postby Stardust » Sat 09 Sep, 2023 15:40

Tack för intressant svar. Använder du batterier på 62, 70 Ah, eller annan Ah-styrka? Jag undrar om 62 Ah räcker till min W114, och vore tacksam för att få veta något om dina och andras erfarenheter.

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Bilbatteri till W114

Postby Marie » Sun 10 Sep, 2023 11:22

jarlh wrote:Min erfarenhet är att bilbatterier åldras snabbare ju mindre de används. Jag har ingen möjlighet att underhållsladda batteriet som hör till min 200 som inte används, så jag köper billigt och byter rätt ofta.

Till min bruksmerca köper jag dyrare och byter väldigt sällan.


Min erfarenhet är snarast den motsatta. Sköter man om batteriet väl håller det mycket länge, även om fordonet körs sällan.

2010 hade vi problem med CVT-växellådan på Mimmis dåvarande Nissan Micra och bytte batteri på den eftersom problemen tycktes vara mindre vid välladdat batteri. Efter ytterligare felsökning härleddes problemen till växellådans styrdon vilket byttes, och problemen försvann. Våren 2011 såldes Micran och inför försäljningen återfick den sitt gamla batteri. Det nästan nya batteriet behöll vi och det har sedan dess använts som starthjälp och som spänningskälla vid reparationsarbeten på 12V komponenter. Det har laddats med Ctek-laddare några gånger per år och i övrigt förvarats svalt/skuggigt utomhus. Det var senast det användes i juli i år fortfarande i utmärkt skick.

Batteriet på min BMW K100RS motorcykel köptes nytt våren 2006 och funkar fortfarande utmärkt. Även det laddas med Ctek ungefär varannan månad.

Varannan månad borde man i de flesta fall kunna ladda, om man bara vill. Sen gäller detta givetvis inte moderna bilar som är fullsketna med datorer och har en viloström som tömmer ett batteri på ett par veckor eller mindre.... Djupurladdningar är döden för batterier
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
V70tdi
Guru
Guru
Posts: 2829
Joined: Wed 04 Apr, 2007 16:54
Location: Rö / Rimbo
Contact:

Re: Bilbatteri till W114

Postby V70tdi » Sun 10 Sep, 2023 14:43

Stardust wrote:Tack för intressant svar. Använder du batterier på 62, 70 Ah, eller annan Ah-styrka? Jag undrar om 62 Ah räcker till min W114, och vore tacksam för att få veta något om dina och andras erfarenheter.


Stirra dig inte blind på Ah titta även på vad batteriet levererar i startström angivet i CCA. Ett 100Ah fritidsbatteri kan leverera mindre startström än ett 55Ah startbatteri om det vill sig illa.
Titta även på att beställa från tex Tyskland vilket kan löna sig även om det har blivit dyrare där med och så även frakten. Beställde Varta Silver Dynamic AGM batteri för start/stopp till XCń billigare än att gå in på Biltema och köpa ett från hyllan.
Mercedes E 270cdi -02
XC90 D5 -08 Image
Chevrolet Suburban Z71 flexifuel -03 Image
Cheva Tahoe -96 Image
Cheva 3500 6.5TD

Stardust
Wannabe
Wannabe
Posts: 3
Joined: Fri 18 May, 2018 17:26

Re: Bilbatteri till W114

Postby Stardust » Mon 11 Sep, 2023 08:45

Tack för alla kommentarer och tips. I går morse köpte jag på Jula ett nytt bilbatteri (Hamron 60 AH) för 799 kr och Mercan startade med en gång. Batteriet sattes efteråt på underhållsladdning. Jag ska kolla priser utomlands, för man vet ju inte när det blir dags att köpa batteri igen.

jarlh
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1080
Joined: Tue 28 Oct, 2008 13:44

Re: Bilbatteri till W114

Postby jarlh » Wed 13 Sep, 2023 23:00

Jag har sedan 7-8 år ett Hamron som lilla batteriet i min w211. Fungerar utmärkt.


Return to “Alla äldre MB-modeller”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 30 guests