Lite bilder från Gävle

Här kan ni läsa och diskutera kring kommande och avverkade träffar, och anmäla ert intresse att vara med på dem!
MB_Diesel
Guru
Guru
Posts: 3184
Joined: Mon 12 Jan, 2004 04:41
Location: Haparanda
Contact:

Postby MB_Diesel » Mon 01 Aug, 2005 16:37

johan h wrote:
Onkel-Benz wrote:Jag tror knappast att ett byte av gummimellanläggen fram kommer att göra nån större skillnad. kommer nog inte märkas mycket. Du skulle snarare satsa på några fjädrar som sänker något istället så det blir nån skillnad.
Jag har ju en komplett sats sänkfjädrar liggandes. Men som sagt så har jag ingen aning om hur mycket de sänker sen så lär väll dämparna bytas iom fjädringsvägen. Låter som lite för mycket jobb men när den står i "tvärtomläge" dvs när backen lutar så att bilen är lite lägre fram så är det 100ggr snyggare så jag är sugen ändå...


i så fall måste den ju sjunka näst intill 10cm fram när den står i framåtlut :shock:

satsa på sänkfjädrarna,stötdämpare har då jag aldrig bytt trotts rätt rejäla sänkningar, heller aldrig kännt av att dämparna skulle bli dåliga :wink:
Matias - 82

W210 E270cdi -02

User avatar
johan h
Guru
Guru
Posts: 2997
Joined: Tue 16 Dec, 2003 12:15
Location: Gävleborg Gävle
Contact:

Postby johan h » Mon 01 Aug, 2005 17:44

MB_Diesel wrote:
johan h wrote:
Onkel-Benz wrote:Jag tror knappast att ett byte av gummimellanläggen fram kommer att göra nån större skillnad. kommer nog inte märkas mycket. Du skulle snarare satsa på några fjädrar som sänker något istället så det blir nån skillnad.
Jag har ju en komplett sats sänkfjädrar liggandes. Men som sagt så har jag ingen aning om hur mycket de sänker sen så lär väll dämparna bytas iom fjädringsvägen. Låter som lite för mycket jobb men när den står i "tvärtomläge" dvs när backen lutar så att bilen är lite lägre fram så är det 100ggr snyggare så jag är sugen ändå...


i så fall måste den ju sjunka näst intill 10cm fram när den står i framåtlut :shock:

satsa på sänkfjädrarna,stötdämpare har då jag aldrig bytt trotts rätt rejäla sänkningar, heller aldrig kännt av att dämparna skulle bli dåliga :wink:
Har läst lite nu hur man tar bort fjädern. Verkar inte överdrivet svårt men lite hjälp skulle vara fint första gången man byter. Tittade även på fjädrarna som ligger på jobbet. Jag hittade följande text, nummer eller vad man ska kalla det: G&M 3018 VA K. Någon som vet vad betäckningen betyder? :roll:
Johan Medlemsnr: #302
W124 Addict..
_______________
Bilar:
500E: -93, 326Hp/5 800rpm, 480nm/3900rpm, 0-100: 6.1s, 250km/h. 485 Rosewood, 273 Brasil. Image
C250TDT: -97, 150Hp/4400rpm, 280nm/1800-3600rpm, 0-100: 9.9s, 200km/h. 42 000mil. Image
240D :-82 58 000 mil
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
W124: E420 Sportline SÅLD
W124: 300E manuell SÅLD
W201: 190E 2,3-8V SÅLD

User avatar
Jonas_W124
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1611
Joined: Tue 14 Jun, 2005 01:11
Location: Forsbacka-Gävleborg

Postby Jonas_W124 » Mon 01 Aug, 2005 18:32

MB_Diesel wrote:
johan h wrote:
Onkel-Benz wrote:Jag tror knappast att ett byte av gummimellanläggen fram kommer att göra nån större skillnad. kommer nog inte märkas mycket. Du skulle snarare satsa på några fjädrar som sänker något istället så det blir nån skillnad.
Jag har ju en komplett sats sänkfjädrar liggandes. Men som sagt så har jag ingen aning om hur mycket de sänker sen så lär väll dämparna bytas iom fjädringsvägen. Låter som lite för mycket jobb men när den står i "tvärtomläge" dvs när backen lutar så att bilen är lite lägre fram så är det 100ggr snyggare så jag är sugen ändå...


i så fall måste den ju sjunka näst intill 10cm fram när den står i framåtlut :shock:

satsa på sänkfjädrarna,stötdämpare har då jag aldrig bytt trotts rätt rejäla sänkningar, heller aldrig kännt av att dämparna skulle bli dåliga :wink:



Har också sänkt flera bilar utan att byta stötdämpare och jag har inte heller märkt nått så nog räcker det med fjädrar :lol:

User avatar
johan h
Guru
Guru
Posts: 2997
Joined: Tue 16 Dec, 2003 12:15
Location: Gävleborg Gävle
Contact:

Postby johan h » Mon 01 Aug, 2005 18:34

Jonas_W124 wrote:
MB_Diesel wrote:
johan h wrote:
Onkel-Benz wrote:Jag tror knappast att ett byte av gummimellanläggen fram kommer att göra nån större skillnad. kommer nog inte märkas mycket. Du skulle snarare satsa på några fjädrar som sänker något istället så det blir nån skillnad.
Jag har ju en komplett sats sänkfjädrar liggandes. Men som sagt så har jag ingen aning om hur mycket de sänker sen så lär väll dämparna bytas iom fjädringsvägen. Låter som lite för mycket jobb men när den står i "tvärtomläge" dvs när backen lutar så att bilen är lite lägre fram så är det 100ggr snyggare så jag är sugen ändå...


i så fall måste den ju sjunka näst intill 10cm fram när den står i framåtlut :shock:

satsa på sänkfjädrarna,stötdämpare har då jag aldrig bytt trotts rätt rejäla sänkningar, heller aldrig kännt av att dämparna skulle bli dåliga :wink:



Har också sänkt flera bilar utan att byta stötdämpare och jag har inte heller märkt nått så nog räcker det med fjädrar :lol:
Som sagt så skulle jag behöva lite hjälp från någon som gjort det förut... :wink:
Johan Medlemsnr: #302
W124 Addict..
_______________
Bilar:
500E: -93, 326Hp/5 800rpm, 480nm/3900rpm, 0-100: 6.1s, 250km/h. 485 Rosewood, 273 Brasil. Image
C250TDT: -97, 150Hp/4400rpm, 280nm/1800-3600rpm, 0-100: 9.9s, 200km/h. 42 000mil. Image
240D :-82 58 000 mil
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
W124: E420 Sportline SÅLD
W124: 300E manuell SÅLD
W201: 190E 2,3-8V SÅLD

User avatar
Mercafreaket
Guru
Guru
Posts: 9639
Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
Location: Tavelsjö (Västerbotten)
Contact:

Postby Mercafreaket » Mon 01 Aug, 2005 19:40

johan: till att börja med behöver du specialverktyget ;)

Image
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD ;)
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km 8) Image
'99 C180 Classic endast 11.000 mil :mrgreen:
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI :-)
Image

User avatar
johan h
Guru
Guru
Posts: 2997
Joined: Tue 16 Dec, 2003 12:15
Location: Gävleborg Gävle
Contact:

Postby johan h » Mon 01 Aug, 2005 21:34

Mercafreaket wrote:johan: till att börja med behöver du specialverktyget ;)

Image
hehe ja det omtalade specialverktyget :wink: . Ser dyrt ut men ser också ut att ha bra kvalitet! :-)
Johan Medlemsnr: #302
W124 Addict..
_______________
Bilar:
500E: -93, 326Hp/5 800rpm, 480nm/3900rpm, 0-100: 6.1s, 250km/h. 485 Rosewood, 273 Brasil. Image
C250TDT: -97, 150Hp/4400rpm, 280nm/1800-3600rpm, 0-100: 9.9s, 200km/h. 42 000mil. Image
240D :-82 58 000 mil
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
W124: E420 Sportline SÅLD
W124: 300E manuell SÅLD
W201: 190E 2,3-8V SÅLD

mattia_s

Postby mattia_s » Mon 01 Aug, 2005 21:54

SÅN vill jag ha :!: Min är bara sänkt bak för tillfället :-( och jag har två framfjädrar liggandes men det är så dyrt att sätta på dom :-(

User avatar
johan h
Guru
Guru
Posts: 2997
Joined: Tue 16 Dec, 2003 12:15
Location: Gävleborg Gävle
Contact:

Postby johan h » Mon 01 Aug, 2005 21:59

mattia_s wrote:SÅN vill jag ha :!: Min är bara sänkt bak för tillfället :-( och jag har två framfjädrar liggandes men det är så dyrt att sätta på dom :-(
Hehe verkar som om min också är sänkt enbart bak. :wink:
Johan Medlemsnr: #302
W124 Addict..
_______________
Bilar:
500E: -93, 326Hp/5 800rpm, 480nm/3900rpm, 0-100: 6.1s, 250km/h. 485 Rosewood, 273 Brasil. Image
C250TDT: -97, 150Hp/4400rpm, 280nm/1800-3600rpm, 0-100: 9.9s, 200km/h. 42 000mil. Image
240D :-82 58 000 mil
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
W124: E420 Sportline SÅLD
W124: 300E manuell SÅLD
W201: 190E 2,3-8V SÅLD

MB_Diesel
Guru
Guru
Posts: 3184
Joined: Mon 12 Jan, 2004 04:41
Location: Haparanda
Contact:

Postby MB_Diesel » Mon 01 Aug, 2005 22:36

polaren som sänkte min 190 hade då inget sånt där joxx

han tyckte mest dom där var ivägen :wink:

dock hade han en billyft att tillgå så då vare visst busenkelt enligt honom(hemmamekare dvs inge verkstad jag hade in bilen på).:-)
Matias - 82

W210 E270cdi -02

Johan M
Proffs
Proffs
Posts: 265
Joined: Tue 13 May, 2003 17:37
Location: Norrbotten

Postby Johan M » Wed 10 Aug, 2005 21:34

rekomenderar att använda specialverktyget!

annars är det rent livsfarligt att bara kapa och hoppas på det bästa...
kompisen gjorde d och fjädern nuddade pannbenet med en j#$%&a fart och studsade runt i garaget som ena studsbollen!


är kanske lite bökigt att använda verktyget innan man blitt van, men när man väl är det finns det inget bättre!
Killar med hjärna kör bil med Stjärna

Nu: W124 E250 Turbo diesel -95



C124 300 24 CE -92
W210 E 290 Turbodiesel -97 Schwarts
W201 190D 2.0 -87 Signalrot
W201 190D 2.5 -87 Nelkengrun
W202 C250D -93b Rosenholtz


Return to “Träffar”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 25 guests