Tyskladsresa med besök på Mercedes museet!

Här kan ni läsa och diskutera kring kommande och avverkade träffar, och anmäla ert intresse att vara med på dem!
Mike Bike
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1470
Joined: Wed 04 Nov, 2009 02:30
Location: Göteborg
Contact:

Tyskladsresa med besök på Mercedes museet!

Postby Mike Bike » Sun 05 Jun, 2011 21:21

Hej!

Jag har tänkt åka ner till Tyskland där jag ska besöka Mercedes museet och jag tänkte att det vore riktigt kul om fler var sugna. Som det är planerat så kommer jag besöka museet tisdagen den 12/7 och spändera större delen av dagen där.

Det vore oxå kul om man gorde någon form av utflykt runt Stuttgart eller liknande, så har ni idéer eller om känner till nåt mer värt att uppleva så dela gärna med er.

Jag kommer tillföra mer allt eftersom det blir bestämt.

/Mikael
Brukis: w124 250D 1989
Glidare:
Chrysler New Yorker 1954
Graham Supercharger 1939

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Tyskladsresa med besök på Mercedes museet!

Postby Marie » Sun 05 Jun, 2011 23:38

Tänk på att Mercedesmuséet ligger inom Stuttgarts miljözon, och att kravet på miljödekal gäller även utlandsregistrerade bilar. Du bör alltså skaffa miljödekal till bilen innan du ger dig iväg.

Vad du i övrigt vill uppleva i trakten har jag ju ingen aning om, jag är ju inte tankeläsare. Däremot har jag ju tillbringat en hel del tid på Schwäbische Alb, bergsområdet några mil sydost om Stuttgart, så ger du mig lite ledtrådar så kanske jag har något tips.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Uky
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1654
Joined: Sun 04 Apr, 2004 16:29
Location: Onsala, Halland

Re: Tyskladsresa med besök på Mercedes museet!

Postby Uky » Sun 05 Jun, 2011 23:47

När jag skall söderut brukar jag åka hemfrån (strax söder om GBG) vid 8-snåret
på morgonen. Tar färjorna H-borg/H-ör, Rödby/Puttgarden.

Ett lämpligt nattstopp är Lippholdhausen (avtagsväg mitt i en av de första Kasselbackarna
vid broarna över Werra). Där finns några trevliga Gasthaus! Man når dit vid 7-tiden på kvällen.

Startar man sedan nästa morgon vid samma tid är man i Frankfurt innan lunch.

Vid A1 norr om Hamburg är det vägarbete, och även vid Göttingen, i flera km.

Söder som Frankfurt håller man också på. Dels vid Frankfurter Kreuz och längre ner mot Freiburg/Basel
och inte efter avfarten mot Stuttgart.

:robot:

User avatar
psycho
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2124
Joined: Wed 31 Mar, 2004 08:49
Location: Karlstad
Contact:

Re: Tyskladsresa med besök på Mercedes museet!

Postby psycho » Mon 06 Jun, 2011 00:43

Du frågade efeter lite utflykter i området. Förutom Mercedesmuseet så finns det jui även Zuffenhausen, Porschemuseet där dom även satte ihop W124 036!!! Ett måste för dig tycker jag. Sedan finns ju Bossfabriken som har en outlet med billiga kläder, kommer ej ihåg stället men turistbyråerna har koll. Kassel som stad och utsikten från berget är trevligt på upp eller nervägen.

Trevlig resa!

Psycho
In pursuit of ecxellence!!
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
Image

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Tyskladsresa med besök på Mercedes museet!

Postby Marie » Mon 06 Jun, 2011 01:38

Jag för min del brukar aldrig köra via Frankfurt, utan jag fortsätter A7 söderut till Biebelrieder Kreuz vid Würzburg och sedan A3 ett stycke västerut till Autobahndreieck Würzburg West för att sedan köra A81 ned till Stuttgart.

För min egen del så är jag inte ett dyft intresserad av uppstressade köksfläktar, så Porschemuséet har jag aldrig besökt, trots att jag många gånger åkt genom Zuffenhausen.

Hugo Boss fabriksförsäljning ligger några mil söder om Stuttgart, i Metzingen. Kör B27 söderut från Stuttgart till Gufenhalde och sen B312 vidare till Metzingen.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
Mayday
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 368
Joined: Sun 20 Nov, 2005 11:56
Location: Lite här & där

Re: Tyskladsresa med besök på Mercedes museet!

Postby Mayday » Mon 06 Jun, 2011 09:03

Marie wrote:Tänk på att Mercedesmuséet ligger inom Stuttgarts miljözon, och att kravet på miljödekal gäller även utlandsregistrerade bilar. Du bör alltså skaffa miljödekal till bilen innan du ger dig iväg.



Inte en jäkel som bryr sig om o kolla dekalerna här nere, inget att oroa sig för :wink:
Image

190E 3.6-24V
190E 1.8
C 220 CDI T

User avatar
Tower
Expert
Expert
Posts: 533
Joined: Sun 28 Sep, 2003 21:46
Location: Södertälje

Re: Tyskladsresa med besök på Mercedes museet!

Postby Tower » Mon 06 Jun, 2011 19:51

Mike Bike wrote:Jag har tänkt åka ner till Tyskland där jag ska besöka Mercedes museet.../... utflykt runt Stuttgart eller liknande, så har ni idéer eller om känner till nåt mer värt att uppleva så dela gärna med er /Mikael

Sevärt i Stuttgart
Lite tips för den som är Mercedesintresserad
Det är tre (eller fem) M-B ställen att se när man reser till Stuttgart:
1. Unterturkheim med M-B museet (vidare finns där M-B's testbana, motor- växellåde- och bakaxelfabrik. Dessa går att besöka men endast efter föranmälan)
2. Fabriken ute i Sindelfingen. Kundenzentrum där dom levererar ut nya bilar till köparna (många hundra var dag- kul att se hur spända och förväntansfulla folk är!) samt möjlighet till gratis 1,5 tim rundtur i den jättelika fabriken
3. M-B Classic i Fellbach där de har äldre fina bilar till salu samt verkstad och shop med reservdelar till äldre generationer
4. Niederlassung (återförsäljare) i stan nära jvg-stationen i Stuttgart där de har moderna reservdelar o tillbehör, samt nya och begagnade M-B förstås. Alla dessa fyra ställen har M-B shop för prylar (märken, pennor, kepsar, jackor ja ni vet)
5. Taubenheimstrasse 13 i Cannstadt (mellan Unterturkheim o Fellbach) med minimuseum, växthuset där Daimler och Maybach tog fram världens första bensinmotor, motorcykel och bil år 1885/86. Boningshuset tyvärr bortbombat under 2VK
840

Annat att se: TV-tornet, Slottet Ludwigsburg, Porsche-fabriken/museet mm
/tower
Last edited by Tower on Fri 22 Jul, 2011 10:57, edited 2 times in total.

Mike Bike
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1470
Joined: Wed 04 Nov, 2009 02:30
Location: Göteborg
Contact:

Re: Tyskladsresa med besök på Mercedes museet!

Postby Mike Bike » Mon 06 Jun, 2011 21:50

Här kommer en länk som kan var kul att kolla upp, Mercedes museet: http://www2.mercedes-benz.se/content/sw ... .0001.html


Jamen va kul, att det blev lite fart på denna tråden. Jag har ju en egen plan som ser ut såhär:
Jag åker från Gbg antingen den 5-6/7 tar färjan mellan Hellsingborg - Helsingör, sedan kör jag vidare neråt genom Danmark till Rödby där jag tar nästa färja över till Puttgarten. Sedan är det autobahn (A1) som gäller, ska till Hamburg först, hälsa på lite vänner och Hojja BMX i "I Punkt" skatepark. Stannar där över natten för att sedan rulla vidare söder ut på (A1:an). Far genom Bremen och vidare förbi Munster för att landa i Köln där det är ett stort BMX event under helgen 8-10/7 Jag har varit där många gånger tidigare och älskar den staden så det kommer bli riktigt kul. Kolla denna länk om de är av intresse: http://www.bmxmasters.com/2011/

Efter eventet tar jag mig ner till Trier där jag stannar 1-2 nätter hos en god vän. På tisdagen så startar jag ganska tidigt för at åka det sista 10-12 milen öster ut till Stuttgart och väl där kommer jag ta del av museet med sina 8 våningar av ren njutning.

Jag hoppas det kommer bli riktigt kul/intressant och att det är någon mer som vill hänga på eller mötas upp där nere.

När det gäller andra upplevelser så tänkte jag på vackra platser, matställen, andra museer mm mm. Jag ska oxå nämna att jag är en beundrare av stora industri områden, gärna raffinaderier mm och övergivna hus, byggnader av diverse sort. Deras estetiska värde är det som tilltalar mig, så jag håller koll på denna sidan för att se om det finns nåt fint på vägen. Kolla in jag lovar att ni blir förbluffade över hur vackert det kan vara.
Jörnmark: http://www.jornmark.se/

Fortsätt gärna att lägga till saker som kan vara fina, kul eller intressanta att titta till på vägen. Även om man inte ska just dit jag tänkt åka kanske någon har vägarna förbi vid ett annat tillfälle.

/Mikael
Brukis: w124 250D 1989
Glidare:
Chrysler New Yorker 1954
Graham Supercharger 1939

User avatar
pavel
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1803
Joined: Wed 15 Mar, 2006 00:32
Location: Göteborg

Re: Tyskladsresa med besök på Mercedes museet!

Postby pavel » Wed 08 Jun, 2011 17:28

Marie wrote:Jag för min del brukar aldrig köra via Frankfurt, utan jag fortsätter A7 söderut till Biebelrieder Kreuz vid Würzburg och sedan A3 ett stycke västerut till Autobahndreieck Würzburg West för att sedan köra A81 ned till Stuttgart.

För min egen del så är jag inte ett dyft intresserad av uppstressade köksfläktar, så Porschemuséet har jag aldrig besökt, trots att jag många gånger åkt genom Zuffenhausen.

Hugo Boss fabriksförsäljning ligger några mil söder om Stuttgart, i Metzingen. Kör B27 söderut från Stuttgart till Gufenhalde och sen B312 vidare till Metzingen.


Würzburg???!!! Mina trakter :-) Har där familj som jag besöker ofta. Om Ni har historia och arkitektur intresse, starkt rekomenderar att besöka Rottenburg ob der Tauber Abfarht A7 ungefär 7 mil från Würzburg.

[url][URL=http://imageshack.us/photo/my-images/10/dscf5441h.jpg/]Image[/url]

Uploaded with ImageShack.us[/url]
[url][URL=http://imageshack.us/photo/my-images/52/dscf5403n.jpg/][IMG=http://img52.imageshack.us/img52/7159/dscf5403n.jpg][/IMG][/url]

Uploaded with ImageShack.us[/url]
[url][URL=http://imageshack.us/photo/my-images/827/dscf5414c.jpg/]Image[/url]

Uploaded with ImageShack.us[/url]
[url][URL=http://imageshack.us/photo/my-images/52/dscf5403n.jpg/]Image[/url]

Uploaded with ImageShack.us[/url]
Ägde MB190E Sportline 90
Äger MB180C Elegance 94.
Äger Peugeot 406 Coupe

Wille SLK
Expert
Expert
Posts: 588
Joined: Wed 16 May, 2007 10:08
Location: Göteborg

Re: Tyskladsresa med besök på Mercedes museet!

Postby Wille SLK » Thu 09 Jun, 2011 00:08

Om du passerar Sinsheim så måste du stanna till vid "Auto & Technik Museum Sinsheim" http://sinsheim.technik-museum.de/en

Bilar, motorcyklar, flygplan, tanks samt mycket annat.
Wille
Såld 2011-10: SLK230 -98
_______________________________
När man står med båda fötterna på jorden har man ofta bilen på verkstad.
Image

Wille SLK
Expert
Expert
Posts: 588
Joined: Wed 16 May, 2007 10:08
Location: Göteborg

Re: Tyskladsresa med besök på Mercedes museet!

Postby Wille SLK » Thu 09 Jun, 2011 00:20

Detta är också ett intressant ställe om man är lite "tekniknörd"
http://www.schiffshebewerk-scharnebeck.de/
Wille
Såld 2011-10: SLK230 -98
_______________________________
När man står med båda fötterna på jorden har man ofta bilen på verkstad.
Image

User avatar
pavel
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1803
Joined: Wed 15 Mar, 2006 00:32
Location: Göteborg

Re: Tyskladsresa med besök på Mercedes museet!

Postby pavel » Thu 09 Jun, 2011 09:56

Tack för tipset Wille. Ska absolut göra det vid nästa besök i Würzburg. inte så långt borta.
Ägde MB190E Sportline 90
Äger MB180C Elegance 94.
Äger Peugeot 406 Coupe

Uky
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1654
Joined: Sun 04 Apr, 2004 16:29
Location: Onsala, Halland

Re: Tyskladsresa med besök på Mercedes museet!

Postby Uky » Thu 09 Jun, 2011 19:45

Bra länk när det gäller vägarbeten:

http://bis.bmvbs.de/bisliste.htm?link.b ... bsenden=OK

:robot:


Return to “Träffar”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 29 guests