Mercedes assistans 24h – TOPPEN!!!!

Rekommenderade verkstäder och/eller mekaniker. OBS! Ej någon "svartlistning" här tack!
Miguel
Prospect
Prospect
Posts: 27
Joined: Wed 12 May, 2004 22:27

Mercedes assistans 24h – TOPPEN!!!!

Postby Miguel » Mon 24 Apr, 2006 15:25

Ville bara tipsa om det. Det är nog lätt glömma bort det.

Har ringt dem vid två tillfällen när jag har haft problem med min A160 -02, och kan bara
rekommendera det.

Första tillfället var på självaste julafton '04. Kvällen innan när vi åkte hem från släktingar lät det riktigt illa från hjulhuset, skulle beskriva ljudet som om bromsskivan lossnat och
fastnat mellan bilen och marken. Trodde att det kunde vara en liten sten som har kommit emellan eller nåt, det var riktig kallt då, hoppades på att det skulle ordna sig om den fick stå i garaget över natten och tina, men icke!

När jag backade ut från garaget på självaste "dopparedan" så lät det lika illa.
Ringde MB 24h service, efter 20 min ringer en mekaniker upp mig som råkade befinna sig på den lokala MB-verkstan, förklarade problemet och att vi har en tid att passa. Han bad mig att köra försiktigt till verkstan så skulle han köra fram ersättnings bil. Men när jag skulle köra dit så var ljudet borta. Men körde till verkstan ändå.

Mekanikern kikade på hjulet och bromsskivan. Han kunde konstatera att det hade suttit någon småsten eller nåt mot bromsskivan, det var lite repor på den. Så det var bara att tuta och köra.

Andra gången var senast i helgen.
Bilen strejkade helt. Displayen visade felmeddelandet "Start error". Ringde MB 24h, Efter 3 min. fick jag prata med en mekaniker. Berättade som det var – inga problem, sa han, jag fixar en bärgare som kör dig och bilen till MB-verkstan så möts vi där så fixar jag en annan bil åt dig. Väl vid verkstan konstaterade mekanikern att det var nog batteriet. Kopplade ihop batteriet med hans och startade. Han kollade så att det laddades och så. Allt var frid och fröjd.
– Kör en långtur, sa han.
Det gjorde jag.
Så på söndag – samma fel.
Tog starthjälp av en kompis och körde bilen till MB-verkstan, ringde 24h service igen, fick prata med samma mekaniker.
– Ni får nog titta på bilen på måndag i alla fall, jag ställer den hos er över natten, sa jag.
– Inga problem, jag pratar med verkmästaren på måndag morgon så tittar vi på den. Kom förbi då och hämta en hyrbil, sa han.
När jag hämtade hyrbilen frågade jag verkmästaren om det kan tänkas gå på garantin, med tanke på att det stod "Start error"?
– Ja, det ska det göra.

Så där är jag nu. Är det batteriet som är dåligt trots att det stod "Start error" så räknar jag med att få betala nytt bat. + arb. men ändå!!!

Till råga på allt så har jag fått ett riktig bra bemötande av alla inblandade.
Telefonisten på 24h växeln, bärgaren, jourmekanikern och verkmästaren.

Det ser ut att bli SUCCÉ!
Trots att jag inte har en "riktig" Mercedes som är 4 år gammal. :wink:

Återkommer med hur det slutar om någon är nyfiken.
B 170 -08 Silver, aut
A 160 L Elegance -02, Silver, aut.
A 160 Classic -00 Silver

User avatar
Zagato
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1591
Joined: Fri 11 Feb, 2005 13:17
Location: Linköping, men sommarbostad i Ystad
Contact:

Postby Zagato » Mon 24 Apr, 2006 15:48

Vad kul att för en gångs skull höra något positivt om MB och deras sevice.
//Mattias
Mina bilbilder:Zagato.se
Bilen är såld, men här finns bilder:På garaget.org eller på Zagato.se
Image

Masta
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1405
Joined: Thu 25 Mar, 2004 17:19
Location: Stockholm

Postby Masta » Mon 24 Apr, 2006 17:50

Jo, man har ju 30 års garanti och 24h-service! Vore kul att ringa dem nån gång runt 2028 och begära bärgning :-)

Skämt åsido, kul att du delar med dig av erfarenheten. Hitills har jag inte behövt dem, men man vet ju aldrig.
David

Mercalös :(
Såld och saknad 2008-2015: SLK 350 - Iridiumsilver, rött läder, 7G-tronic. Mods: 19" Piecha DP2 Phantom, Kurzstab-antenne, Kenwood DNX5120 Nav, alu växelpaddlar + Roadsterbag väskor :)

Nuvarande: BMW M3 E93, BMW 330i, VW High Up
Image

Miguel
Prospect
Prospect
Posts: 27
Joined: Wed 12 May, 2004 22:27

Postby Miguel » Mon 24 Apr, 2006 18:32

Nu har jag fått tillbaka bilen.
Glömde nämna att när jag fick starthjälp av kompisen
dagen efter så började "motordiagnoslampan" att lysa.

Men i alla fall, så har dom har bytt batteriet och gjort en felsökning
(pga motordiagnoslampan) så 2006:- gick det på – svettigt!!!!!!!

Fick 2 st A4 med en massa resultat från diagnosen.
Det är rena grekiskan. Men det kanske är någon här på forumet
som har grepp på det.
Funderar på skriva ner det här på forumet i fall någon är nyfiken.

Mycket "CAN-fel" och fel på "CAN-kommunikationen" var det,
vad det nu betyder?
B 170 -08 Silver, aut
A 160 L Elegance -02, Silver, aut.
A 160 Classic -00 Silver

Ricky Ricardo
Prospect
Prospect
Posts: 41
Joined: Sat 15 Apr, 2006 17:36
Location: malmö

Postby Ricky Ricardo » Sun 14 May, 2006 13:05

Kör man riktig Merca behöver man inget assistance-tjafs 8)

MB230e
Proffs
Proffs
Posts: 275
Joined: Thu 06 May, 2004 22:40
Location: Värmland

Postby MB230e » Sun 14 May, 2006 13:47

för det blir ju aldrig några fel på gammla bilar :lol:
_________________
Alexander -84
Mercedes 230E -88

User avatar
Christer Gustafson
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1476
Joined: Thu 01 May, 2003 16:02
Location: Arvika/Värmland

Postby Christer Gustafson » Sun 14 May, 2006 13:49

Inte på gamla men nyare. :lol: :P :lol:
Christer 52:a
190ägare

Kmatic
Hangaround
Hangaround
Posts: 15
Joined: Mon 18 Apr, 2005 13:34

Postby Kmatic » Wed 13 Sep, 2006 09:13

Kul att det gick bra för dig med 24 h mercedes service.

Nu ska ni få höra på min historia, Den är ruskigt lång, men ska försöka hålla det underhållande.

Detta skedde den 24 augusti 06, dagen innan jag skulle gifta mig.
Klockan var ca 22.30 och jag skulle precis åka hem, hade lagt ner min frack och frugans bröllopsklänning, samt ringen i bagaget. När jag skulle stänga luckan så råkade jag komma åt staget som går mellan knappen och låset (för övrigt så har jag en SLK -00) och den lossade då något, men det var inget jag tänkte på när jag stängde luckan.

Så ett par minuter senare skulle jag öppna bagage luckan igen, och DET GICK INTE! Knappen trycktes in, men inget hände! testade med nyckeln (för första gången) med samma resultat! Frun börjar få lite små panik vid det laget. Ropade på hjälp från grannen, han meka lite med bilar så tänkte han kunde kanske komma på något. Men icke, vi prövade allt i ca en 30 minuter.
Då ringde jag upp min försäkring (IF) som kopplade mig till Mercedes jouren i göteborg (var i kungälv). Fick snabbt kontakt med en kille som efter lite snack, bad mig möta honom på närmaste mercedes verkstad, Hedin bil i orrekulla.

Väl där började han kolla bilen och sprang mellan datorn och bilen för att hitta något sätt att öppna. Efter ett tag med 0 resultat sa jag till han att om man kunde fälla ned cabben så går även bagageluckan upp, men att den bakre brytaren i bagageluckan behövde vara intryckt. När han inte förstod vad jag menade men brytarn , så började jag ana att den här killen inte visste vad han höll på med. Hur som helst, efter ca 2 tim försökte han pressa upp luckan mellan bakre rutan. Då han stoppade in en träkloss för att hålla hålet uppe så bokstavligt sprängdes hela bakre vindruta. Det flög glas lätt 3-4 meter bort i verkstan. f-n jag förbannad jag blev!!

Då säger killen att det är nog bäst att sluta, och så kan vi säga att du aldrig varit här och att du kan hitta på någon bra historia för försäkrings bolaget att någon vandaliserad din ruta!
Fy f-n, klockan var ca 03.00 natten innan bröllopet!
Helt förbannad sa jag till han ni ska f-n fixa alla skador, och inte MIN försäkring!. Jag skrev på en arbets order och stack därifrån med min gråtande blivande fru, för att försöka få lite sömn. Med en plastad bakruta.
Väl på morgonen , efter ca 5 timmars sömn började jag och min bror att jobba med bilen igen. Då kom jag ju på att man kan fälla ned taket manuellt, kunde dock inte öppna bagageluckan då, men det gjorde så att det blev en rätt stor springa mellan bakre rutan och bagaget. Nog så stor att jag kunde få ner armen, och tejpa den bakre brytaren.
Då försökte vi oss på att fälla ner taket via knappen, och LUCKAN ÖPPNADE SIG!! f-n vilken skön känsla!..
Snabbt körde jag frugan till hår salongen, och fixa allt som behövdes innan bröllopet. Kan lägga till att vi skulle även använda mercan som brudbil. (kanske någon såg den på kungsgatan i göteborg den 26 aug, ca kl 13.30 - 15.00? den är gul =)

Iaf, på måndag morgon ringde jag hedin för att se när dem kunde ta emot bilen för att fixa rutan. Kan du fatta att jag blev förvånad när dem hävde att det inte var deras fel! J%#¤% var förbannad jag blev, fick numret till chefen för hedin i göteborg, mölndal och berättade allt vad som hänt. Han ringer då upp mig någon timme senare och säger att jour tekniker varnat oss att bakrutan kunde gå sönder!
Jag lovar, aldrig någonsin stött på så falska personer som dessa på hedin!. iaf, ytterligare några svärord senare kom vi överens om att hedin får stå för skadan, så står jag för 24 h service uttryckningen.

Nu ca 3 v senare fick jag bilen tillbaks, där dem NÄSTAN fixade alla skador, dem hade inte lackat den plåtskadan som också skadades, skall tillbaks dit imorrn 13 -sep.
Nå vad tycker ni om kompetens på 24 timmars jouren nudå?
(Gå f-n inte till hedin, dem bryr sig inte ett skit, Dem lyckades till och med tappa bort bilen en hel förmiddag, ingen på hedin visste var den var hur jäkla skumt är inte det då ?)!

Har ni orkat läsa alltihop så förstår ni nog min frustration lite, hehe. Det är skönt att kunna skriva av sig lite :cry:

Ursäkta för det långa inlägget.
C 230 - 08 Avantgarde
Svart Metallic

Stommen
Hangaround
Hangaround
Posts: 24
Joined: Mon 26 Mar, 2007 07:42
Location: Luleå
Contact:

Postby Stommen » Fri 27 Apr, 2007 12:41

f-n vad sne man hade blivit om dom hade klantat sig sådär som i det ovanstående inlägget :evil:

återfall
Proffs
Proffs
Posts: 214
Joined: Wed 29 Apr, 2009 08:50
Location: åkersberga

Re: Mercedes assistans 24h – TOPPEN!!!!

Postby återfall » Mon 09 Nov, 2009 12:37

:shock: fy faan!!vilket oflyt!jag har också krigat med mercedes,(reservdelar),känns som man inte kommer nånvart.

User avatar
aha_100
Expert
Expert
Posts: 682
Joined: Thu 17 Aug, 2006 18:34
Location: Falun
Contact:

Re: Mercedes assistans 24h – TOPPEN!!!!

Postby aha_100 » Fri 13 May, 2011 00:31

Själva mercedes jouren funkar riktigt bra. Har använt den förut.

Sedan beror det ju på vilka som får jobbet av jouren.

Philipsson Falun bergade och fixade min bil. Det funkade riktigt bra.


Return to “Rekommenderade verkstäder”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests