Är det värt att lämna in bilen på märkesverkstad

Rekommenderade verkstäder och/eller mekaniker. OBS! Ej någon "svartlistning" här tack!
KOWALSKI 1

Är det värt att lämna in bilen på märkesverkstad

Postby KOWALSKI 1 » Fri 13 Apr, 2007 08:53

tjena på er frågan lyder min C43 AMG är av 1999 modell,så då finns tydligen inga goodwillgarantier längre eller vanliga garantier som är slut för länge sedan,bilen är förövrigt en import, nu kommer frågan är det värt att lämna in bilen till Hedin verkstad ock bli blåst på ockerpriser>?Eller lämna in bilen hos en mindre och billigare verkstad som möjligtvis är mer seriös än Hedin bil=? Vad tycker ni,det gäller mest för servicebok samt stämplar? En mindre firma kollar väl bilen mer noga än Hedin hoppas jag.trevlig helg på er :-D

User avatar
Titti
Expert
Expert
Posts: 966
Joined: Wed 04 Feb, 2004 00:28
Location: Östergötland Linköping
Contact:

Postby Titti » Fri 13 Apr, 2007 10:52

En mindre firma behöver iaf inte vara sämre....
Titti Persson Medlem nr:234

MB 230CE-90
MB 560SEC-91
MB 250 TD -93
MB 190 2,3 -87
MB 200 -88 (SÅLD)
MB 230 -78 (SÅLD)
”Om du tror att kvinnor är det svaga könet, försök ta tillbaka täcket i sängen.”

Sponsorer är för bilbyggare,
Vad doping är för idrottare,
Det är helt onödigt men vissa behöver det för att kunna vinna.

User avatar
Petta2
Expert
Expert
Posts: 426
Joined: Thu 22 Mar, 2007 15:44
Location: Stockhom, Sverige

.......

Postby Petta2 » Mon 16 Apr, 2007 09:00

Det har väl alltid pågått en diskussion om man ska lämna bilen hos märkesverkstäder eller ej, Jag har ju jobbat på en och har fortfarande bra kontakter där så jag är väl lite partisk.

Skulle absolut inte ha något emot att lämna bilen för service på en icke-auktoriserad, men jag skulle köpa alla reservdelar som behövs själv, jag vill inte ha biltema klossar eller olja från khazakstan i min bil.

Är det någon större reparation, så skulle jag hellre lägga ut extra för att få det gjort hos en auktoriserad, man måste ju ha i bakhuvet att dom är extremt vana vid din bilmodell, dom har kontakter hos tillverkaren, allt som monteras byts är original etc etc.

Sen att en märkesverkstad skulle luras eller fuska mer än nånannan är enligt mig befängt, visst har vi sett Robban Aschberg preppa bilar och lämna in på märkesverkstäder.... men... göra ett mikroskopiskt hål i en vaccumslang och sen gnälla att dom inte hittade just det.. va väl lite väl :)

När jag jobbade fick vi in test-bilar då och då ifrån "antar" konsumentverket, märkta oljefilter, spritpens streck på stiften osv ;)
Den enda gången dom klagade var när en av service killarna, gjorde nya streck på alla bytta delar ;)

Under min tid på verkstaden där jag jobbade var det aldrig något som helst snack om att luras, fuska eller salta räkningar, sen att det är svindyrt att laga en bil där, visst...

Man får väl välja själv, huvudsaken är att man blir nöjd och glad.
-------------------------------
Ex Mercor:
220D -1968 (1:a bilen)
230TE -1988 (likbilen)
nuvarande
E280 4MATIC -1998 (Frank)

Ja frugan döper mina bilar...

User avatar
Fredguy
Proffs
Proffs
Posts: 294
Joined: Wed 13 Sep, 2006 18:19
Contact:

Postby Fredguy » Mon 16 Apr, 2007 21:46

en märkesverkstad kan ha fördelen att veta och kolla saker som icke auktoriserade verkstäder inte gör /vet om. vi pysslar ju trots allt med samma modeller hela tiden i princip. mvh fredric
w201 2.0 diesel -85
w201 2.5 diesel -87
w168 1.7 CDI -00
w202 250 tdt -99

User avatar
Maximus79
Proffs
Proffs
Posts: 261
Joined: Mon 12 Feb, 2007 16:27
Location: Borås
Contact:

Postby Maximus79 » Fri 27 Apr, 2007 13:08

Hej

Lämnade in min bil på märkesverkstad i Borås Hedinsbil pga att motordiagnoslampan lyste

Dom var hur bra som helst och trevligt bemötande,ställde bilen där 0700
vid 10 tiden ringde dom och talade om felet och frågade om jag ville ha felet åtgärdat,

visst sa jag dom ringde vi 12 tiden och då var bilen klar inga problem
räknigen var okay allt som har gjorts stod där.


skulle utan problem lätt lämna in den där igen vid behov

Mvh
max

Masta
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1405
Joined: Thu 25 Mar, 2004 17:19
Location: Stockholm

Postby Masta » Sun 29 Apr, 2007 11:49

Om bilen är av 99 års modell har du väl MobiloLife (30 års driftsgaranti) och om du vil den ska fortsätta gälla är det nog märkesverkstan som gäller...

Sen om det är värt pengarna är en annan femma :roll:
Har dock bara goda erfarenheter av Mercedes i Akalla (sthlm), noggrann redovisning av serviceprotokoll och vilka punkter som ingick och vad det kostade - svarade kunnigt på alla frågor och kollade alla grejer som jag bad om.
David

Mercalös :(
Såld och saknad 2008-2015: SLK 350 - Iridiumsilver, rött läder, 7G-tronic. Mods: 19" Piecha DP2 Phantom, Kurzstab-antenne, Kenwood DNX5120 Nav, alu växelpaddlar + Roadsterbag väskor :)

Nuvarande: BMW M3 E93, BMW 330i, VW High Up
Image


Return to “Rekommenderade verkstäder”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 19 guests