kontrollampa motordiagnos allvarligt?

Här diskuterar vi C-klass modellerna.
revco
Medlem
Medlem
Posts: 52
Joined: Tue 10 Jul, 2007 18:00

kontrollampa motordiagnos allvarligt?

Postby revco » Sat 19 Jul, 2008 23:28

perfekt, nu ett par dagar innan man ska iväg på semester så börjar plötsligt den gula kontrollampan för motordiagnos lysa på min C180 -04. :( Bilen går bra och har inte märkt något skumt annars, det enda jag gjort på sistonde är att fylla AC:n med kylmedel hos mitt lokala kyl-proffs, men det kan väl aldrig ha med saken att göra? Någon som vet vad det kan röra sig om och om jag törs åka iväg på semester (ca 50 mil enkel resa) trots felet?

tacksam för tipps såklart!

/K

revco
Medlem
Medlem
Posts: 52
Joined: Tue 10 Jul, 2007 18:00

Re: kontrollampa motordiagnos allvarligt?

Postby revco » Mon 21 Jul, 2008 21:49

revco wrote:perfekt, nu ett par dagar innan man ska iväg på semester så börjar plötsligt den gula kontrollampan för motordiagnos lysa på min C180 -04. :( Bilen går bra och har inte märkt något skumt annars, det enda jag gjort på sistonde är att fylla AC:n med kylmedel hos mitt lokala kyl-proffs, men det kan väl aldrig ha med saken att göra? Någon som vet vad det kan röra sig om och om jag törs åka iväg på semester (ca 50 mil enkel resa) trots felet?

tacksam för tipps såklart!

/K


Liten uppdatering: Tycker motorn går aningen oroligt på tomgång när den är varmkörd. Vibrerar lite och känns nästan som om den ska stanna ibland, men det gör den inte. hm.. törs jag åka?

stellann
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 128
Joined: Sat 25 Sep, 2004 20:35
Location: Umeå
Contact:

Re: kontrollampa motordiagnos allvarligt?

Postby stellann » Tue 22 Jul, 2008 09:24

Det enklaste är väl att åka till verkstan och få en avläsning av vad felet är?

revco
Medlem
Medlem
Posts: 52
Joined: Tue 10 Jul, 2007 18:00

Re: kontrollampa motordiagnos allvarligt?

Postby revco » Tue 22 Jul, 2008 09:46

Jo, men det är nog inte lätt att få en tid så snabbt antar jag? Det lutar åt att jag åker på semester i bilen i morgon om inget mer konstigt händer...

sweede
Expert
Expert
Posts: 538
Joined: Sun 08 Apr, 2007 13:29
Location: Torshälla

Re: kontrollampa motordiagnos allvarligt?

Postby sweede » Tue 22 Jul, 2008 10:46

Prova o blås rent (LMM ) Luftmängdmätaren med bromsrengörning som finns på sprayburk o se om den går bättre tar bara 5 min o kostar typ ingenting.Det var så på min nydligen ! Men det kan ju vara någe annat, så läsa av felcoder är ju alldrig fel men är det den så visar felcoderna misständing på olika cylindrar bara.

revco
Medlem
Medlem
Posts: 52
Joined: Tue 10 Jul, 2007 18:00

Re: kontrollampa motordiagnos allvarligt?

Postby revco » Tue 22 Jul, 2008 13:20

Tack för tipset! Den behöver inte monteras isär eller nå't vid rengöring? Hur är det förresten med varningslampan, kommer den att slockna om felet var skit i LMM?

sweede
Expert
Expert
Posts: 538
Joined: Sun 08 Apr, 2007 13:29
Location: Torshälla

Re: kontrollampa motordiagnos allvarligt?

Postby sweede » Tue 22 Jul, 2008 19:44

Jag tog bort den från slangen sedan tog jag bort dom 2 skruvarna o drog isär den så jag kom åt bättre o blåsa på rejält med alcohol spray . Jag såg redan innan att det satt skit på trådarna o det fick jag bort ! Men diagnoslampan slocknar nog inte dessvärre tror jag ?,min raderade dom coderna på o tippsade om rengörning sa att jag var välkommen tillbaks o nolla igen om det behövdes men hadde bara 500m till micro klarade mig dit utan att få nya , rev isär skiten på parkeringen o blåste rent .Nu har den gått klockrent i 200 mil !

M116
Guru
Guru
Posts: 7476
Joined: Fri 22 Jul, 2005 09:38
Location: Stockholm

Re: kontrollampa motordiagnos allvarligt?

Postby M116 » Tue 22 Jul, 2008 21:15

Polarens C200K har lyst 2ggr. och en av gångerna var det bara en slang i motorrummet som lossat (ingen närmare info, tyvärr). Den andra gången blev det dyrare, byte LMM.... :-(
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??

revco
Medlem
Medlem
Posts: 52
Joined: Tue 10 Jul, 2007 18:00

Re: kontrollampa motordiagnos allvarligt?

Postby revco » Tue 22 Jul, 2008 21:37

ok, jag får helt enkelt köpa med mig en sådandär burk bräkleen och sedan vid tillfälle försöka lista ut var jag ska blåsa rent någonstans.. :) Vad händer förresten om LMM pajjar, kommer bilen att lägga av helt?

M116
Guru
Guru
Posts: 7476
Joined: Fri 22 Jul, 2005 09:38
Location: Stockholm

Re: kontrollampa motordiagnos allvarligt?

Postby M116 » Wed 23 Jul, 2008 14:16

Inte vad jag vet. Känner endast till att motorerna går segt (kraftlöshet) och att de tar mer soppa än vanligt.
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??

revco
Medlem
Medlem
Posts: 52
Joined: Tue 10 Jul, 2007 18:00

Re: kontrollampa motordiagnos allvarligt?

Postby revco » Thu 24 Jul, 2008 08:37

ok, uppdatering: har nu kört de 50 milen med några små incidenter på vägen:

plötsligt börjar ESP -varningslampan lysa. Jag trycker på ESP -knappen och varningen försvinner.. hm?

plötsligt vill bilen att jag ska fylla i 1L motorolja vid nästa tankstop. När Jag stänger av bilen vid macken så säger displayen någonting om "1 malfunction" Vad är detta?

Drar iväg från macken med påfylld olja och att är som vanligt med diagnoslampan tänd och lite orolig tomgång i bilen..

Vad ska man tro, oljan måste väl vara ett sammanträffande, jag har inte fyllt på något sedan jag skaffade bilen för drygt ett år sedan, men ESP:n? hm...

M116
Guru
Guru
Posts: 7476
Joined: Fri 22 Jul, 2005 09:38
Location: Stockholm

Re: kontrollampa motordiagnos allvarligt?

Postby M116 » Thu 24 Jul, 2008 09:23

Oljenivån får du räkna med att justera med jämna mellanrum. Skulle inte få huvudvärk för den saken.

"1 malfunktion" betyder att du har en felkod att hämta vid nästa service. Kan vara nåt med ESP:n.... :roll:
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??

revco
Medlem
Medlem
Posts: 52
Joined: Tue 10 Jul, 2007 18:00

Re: kontrollampa motordiagnos allvarligt?

Postby revco » Thu 14 Aug, 2008 17:02

ok, nyss hemkommen från semestern kan jag konstatera att bilen forfarande funkar men har börjat hacka än mer på tomgång nu, nästan så den dör och den hackar även vid gaspådrag när man står stilla. Skumt, för det märks inte mycket när man kör (vid belasting)tycker jag?

Hur som helst, det är dags att rengöra denna LMM, jag har köpt Bräkleen, men jag ser inte var LMM sitter. Är det någon som vet mer exakt var den sitter på en W203 (C180) och vilka verktyg som behövs?

Vore supertacksam!

User avatar
Winis Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 6380
Joined: Thu 24 Apr, 2003 20:02
Location: Tomelilla, Skåne
Contact:

Re: kontrollampa motordiagnos allvarligt?

Postby Winis Mbsca » Thu 14 Aug, 2008 17:44

M116 wrote:Oljenivån får du räkna med att justera med jämna mellanrum. Skulle inte få huvudvärk för den saken.

"1 malfunktion" betyder att du har en felkod att hämta vid nästa service. Kan vara nåt med ESP:n.... :roll:


1 malfunktion betyder inte att det är en felkod, utan det är säkerligen bara för att oljenivån är låg.

Lånade farsans C180K T nu på semestern och när vi krypkörde i safariparken på Kolmården, så tänds plötsligt motorlampan. Inga andra indikeringar, inga malfunctions och bilen går helt normalt. Dock hade jag låtit bilen tugga sig fram på tomgång och det var några små uppförsbackar den fick kämpa med.

Provade stänga av bilen och starta den igen, men lampan förblev tänd.

Svågern råkade ut för samma fel, han har en likadan fast automat. När han lånade farsans bil, glömde han det där med koppling och fick generalmotorstopp. Då tändes motorlampan.

Gemensamt med båda gångerna var att efter en längre tids motorvägskörning (mer än en timme) så släcks lampan själv.
Karma Sutra: -When fate fucks you in all sorts of creative ways...

1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi Image
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)

revco
Medlem
Medlem
Posts: 52
Joined: Tue 10 Jul, 2007 18:00

Re: kontrollampa motordiagnos allvarligt?

Postby revco » Sat 16 Aug, 2008 11:51

revco wrote:ok, nyss hemkommen från semestern kan jag konstatera att bilen forfarande funkar men har börjat hacka än mer på tomgång nu, nästan så den dör och den hackar även vid gaspådrag när man står stilla. Skumt, för det märks inte mycket när man kör (vid belasting)tycker jag?

Hur som helst, det är dags att rengöra denna LMM, jag har köpt Bräkleen, men jag ser inte var LMM sitter. Är det någon som vet mer exakt var den sitter på en W203 (C180) och vilka verktyg som behövs?

Vore supertacksam!


Är det inga hemmamekare som har W203:or? :/


Return to “C-Klass”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests