glapp i framhjulet

Här diskuterar vi C-klass modellerna.
zzuk
Medlem
Medlem
Posts: 62
Joined: Wed 20 Sep, 2006 08:01
Location: Lund
Contact:

glapp i framhjulet

Postby zzuk » Wed 22 Jul, 2009 17:45

Tjenare.
På bilbesiktningen i fjol hände följande: mekanikern som besiktade min bil lyfte upp framaxeln på bilen. Satte in en kofot under hjulet och tryckte upp. Då var det glapp (hjulet rörde sig lite upp och ner). Han sa att det inte var så farligt men att det var bra att veta. Nu är det snart dags för besiktningen igen och jag tänkte ifall jag skulle åtgärda saken. Men jag undrar vilken del det är som glappar. Nedan finns en länk till skissen över framvagnen på min bil. Jag tänkte fråga om någon vet på rak arm vad som behövs bytas för att få bort glappet.

http://www.detali.ru/cat/oem_mb2.asp?TP ... 030&SGN=01

Mvh Andrei
w 202 280 1995
w 124 200 E 1990

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: glapp i framhjulet

Postby torake » Wed 22 Jul, 2009 18:13

Nyckeln till vad det är som glappar är exakt var han satte in kofoten och bände. Under hjulet alltså mellan däck och underlag har jag aldrig varit med om att de bänt med kofot.
Det är endera hjullager, övre spindelled eller undre spindelled som orsakar denna typ av glapp, och troligast undre spindelleden. Men det kan också vara bussningarna till bärarmarna, så sätt in kofoten på samma sätt som han gjorde och försök hitta glappet själv.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

zzuk
Medlem
Medlem
Posts: 62
Joined: Wed 20 Sep, 2006 08:01
Location: Lund
Contact:

Re: glapp i framhjulet

Postby zzuk » Thu 23 Jul, 2009 17:20

Det var faktiskt så att han satte kofoten mellan däcket och underlaget och böjde. Nu kommer jag bara inte ihåg var det glappade. Ska iväg och byta däck nu så jag får väl göra samma sak och lokalisera glappet.

Tack.
w 202 280 1995
w 124 200 E 1990

zzuk
Medlem
Medlem
Posts: 62
Joined: Wed 20 Sep, 2006 08:01
Location: Lund
Contact:

Re: glapp i framhjulet

Postby zzuk » Sun 09 Aug, 2009 17:00

Var och besiktade bilen för några dagar sedan. då gjorde besiktningsmannen samma sak (tryckte med kofoten under hjulet), men han sa att det inte var någon fara, högsta tillåtna glapp är 2 mm. Det var den undre spindelleden som skulle bytas i så fall. För övrigt gick bilen igenom utan några anmärkningar.
w 202 280 1995
w 124 200 E 1990

User avatar
Per_230E
Guru
Guru
Posts: 2910
Joined: Sat 08 Oct, 2005 17:34
Location: Falun
Contact:

Re: glapp i framhjulet

Postby Per_230E » Sun 09 Aug, 2009 17:27

Undre spindelleder är känsliga på W202/W210. Byt på båda sidor direkt. :wink:
W212 E220CDI AMG -12

User avatar
Isaksson_87
Proffs
Proffs
Posts: 241
Joined: Thu 19 Apr, 2007 20:52
Location: Luleå

Re: glapp i framhjulet

Postby Isaksson_87 » Sun 09 Aug, 2009 19:05

Kan lova till 99,9% att dina spindelleder är slut.. De låter däremot lustigt att du inte fick någon anmärkning på det..
MB lös för tillfället...

zzuk
Medlem
Medlem
Posts: 62
Joined: Wed 20 Sep, 2006 08:01
Location: Lund
Contact:

Re: glapp i framhjulet

Postby zzuk » Mon 10 Aug, 2009 14:37

Isaksson_87 wrote:Kan lova till 99,9% att dina spindelleder är slut.. De låter däremot lustigt att du inte fick någon anmärkning på det..


Vadå lova att de är slut? Om de hade varit slut så hade väl hjulet glappat. Det gjorde det inte på besiktningen och det känns inget under körningen. Då är de väl inte slut???
w 202 280 1995
w 124 200 E 1990

User avatar
Isaksson_87
Proffs
Proffs
Posts: 241
Joined: Thu 19 Apr, 2007 20:52
Location: Luleå

Re: glapp i framhjulet

Postby Isaksson_87 » Mon 10 Aug, 2009 15:06

zzuk wrote:
Isaksson_87 wrote:Kan lova till 99,9% att dina spindelleder är slut.. De låter däremot lustigt att du inte fick någon anmärkning på det..


Vadå lova att de är slut? Om de hade varit slut så hade väl hjulet glappat. Det gjorde det inte på besiktningen och det känns inget under körningen. Då är de väl inte slut???


Som Per skrev så är spindellederna väldigt känsliga på w202.. Har själv haft en, och sen skrev jag inte med 100% säkerhet... Brusa inte upp så mkt för att folk säger vad de kan vara.. var tacksam för hjälpen du får istället..

Prova att hissa upp bilen och kolla om spindellederna är slut.. sen kanske du inte märker de under körning pga dom bara börjat ta slut..
MB lös för tillfället...

zzuk
Medlem
Medlem
Posts: 62
Joined: Wed 20 Sep, 2006 08:01
Location: Lund
Contact:

Re: glapp i framhjulet

Postby zzuk » Mon 10 Aug, 2009 15:10

Jaja, jag kanske hetsade upp mig lite. Men faktumet är att spindellederna INTE är slut. Bilen gick igenom besiktningen, där jag tillsammans med besiktningsmannen kollade extra noga på spindellederna och det känns inget vid körningen.
w 202 280 1995
w 124 200 E 1990

Biörn Bladh
Guru
Guru
Posts: 4038
Joined: Sun 25 Apr, 2004 09:31
Location: Ösmo

Re: glapp i framhjulet

Postby Biörn Bladh » Mon 10 Aug, 2009 16:21

Ha! Du kan säker köra massa mil till. På min 126:a sa dom för 5 år sen att högra var ansträngd men sen aldrig mer. Det var väl c:a 6000 mil sedan. Likadant på banalfan för 2 år sen. Vänster nedre glapp (bra att veta) Sen (2bes senare) så har dom aldrig nämnt det. Den har väl plågats en 500 mil på bana sen dess. Håller än. Men iof 210:an kanske är en skitkonstruktion som kan "rasa" när som helst..?? :|
220D -77 w123 34200 mil såld 1997 (Gul)
300D -82 w123 36600 mil krockad av kärringen numera reservdelsbil. (Helelfenben)
300SD -87 w126 35100 mil sommarbilen (Pärlemogråmetallic)
240TD -83 w123 54000 mil (Helelfenben). Avställd. Har fått Pension.
240D -82 w123 42000 mil vinterbilen (Vit). Tyvärr såld nu. Exporterad till Marocko.
Nissan Serena Cargo -98 21500 mil. Nya Arbetsredskapet (vit) Rejält sliten efter tjänst hos skogshuggar firma.
Alfa 75 "Grym" banpreppad men inte lättad, det kommer....He Den heter: Gulöra.
Alfa 155 TD 2,5 -97 Unik bil med sportsetupen, ytterst sällsynt...he!

zzuk
Medlem
Medlem
Posts: 62
Joined: Wed 20 Sep, 2006 08:01
Location: Lund
Contact:

Re: glapp i framhjulet

Postby zzuk » Mon 10 Aug, 2009 17:12

Biörn Bladh wrote:Ha! Du kan säker köra massa mil till. På min 126:a sa dom för 5 år sen att högra var ansträngd men sen aldrig mer. Det var väl c:a 6000 mil sedan. Likadant på banalfan för 2 år sen. Vänster nedre glapp (bra att veta) Sen (2bes senare) så har dom aldrig nämnt det. Den har väl plågats en 500 mil på bana sen dess. Håller än. Men iof 210:an kanske är en skitkonstruktion som kan "rasa" när som helst..?? :|


Ja det är märkligt. En gång glappar det och sedan glappar det inte. Men besiktningsmannen sa att det inte var någon fara. Så jag kör på så länge. Får vi se vad de säger nästa år.
w 202 280 1995
w 124 200 E 1990


Return to “C-Klass”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests