Ngt speciellt jag bör tänka på medan jag kollar på bilen?
tacksam för tips...
ska åka till Göteborg & köpa en W203 -01 200 Kompressor
Kolla hur manga ggr den har varit inne pa verkstad far att se till att alla el-felen e fixade! Inte sa kul om det dyker upp ett senare for en felsokning gar val typ 1000 :- hos MB
Sen far du vara beredd att den nya C-klassen inte kanns lika solid som dom aldre mercorna, mkt plaststuk a la japsare.
Satsa pa en elegance eller avantgarde, classic kanns som en toyota typ!
![Crying or Very Sad :cry:](./images/smilies/icon_cry.gif)
Sen far du vara beredd att den nya C-klassen inte kanns lika solid som dom aldre mercorna, mkt plaststuk a la japsare.
Satsa pa en elegance eller avantgarde, classic kanns som en toyota typ!
Mugge wrote:var det mycket el-fel på de modellerna eller?
vad är vanliga el-fel?
Bilen har gått 7000 mil sägs det.... det är en tysk importerad bil... bilen importerades 4 månader efter tillverkning och alla papper ska finnas hos säljare...
jag tog mest upp el-felen som ett exempel pa det som brukar strula pa dom nya mercorna, o jag tankte att du skulle kolla det dar med verkstadsbesok extra noga eftersom det ar -01:a, forsta aret for w203 modellen! Finns inga direkt typiska el-fel savitt jag vet, men kolla for sakerhetsskull alla el-grejer i bilen, fran el-fonster/stolar till displayen o radion. Trist som sagt o behova projsa 1000 kr senare for felsokning hos MB.
Hor efter miss-ljud pa inredningen oxa, det verkar tydligen vara ett vanligt problem med C-klassen.
Kolla garna in Teknikens Värld nr 22/03. Dom har ett beg test dar!
- pinten_vdr
- Seriös Hemmamekare
- Posts: 109
- Joined: Sun 04 Jan, 2004 13:33
- Location: Solna
- Contact:
Jag vet inte om det är så stora problem med el och sånt på w/s/cl203:orna, inget jag märkte under tiden jag ägde en sån , funkade toppen bra hela tiden, enda felet var väl att en nyckel samt en givare i ESP systemet gav upp men det var också allt....så jag tycker att dessa modeller känns rätt problemfria...
E220T CDI-02 (såld)
C200K SC-01 (såld)
C200K SC-01 (såld)
Jag åkte från malmö till Göteborg för att senare åka tillden här firman och kolla på den här bilen.
Mitt första intryck när jag läste annonsen var liksom wow... varför så billig... sen tittade jag bland handlaren övriga bilar och hittade bilar som Ferrari 360 F1, Porsche 996, Porsche 993 m. fl. och tänkte att det måste vara en riktig seriös firma och då måste en bil som en C-klass vara ngt som han fått i inbyte och som han bara vill bli av med...
ringde upp killen och snackade med honom, fick veta att bilen var i toppskick (utom stenskott i rutan men den skulle bytas) och att den bara hade varit importerad 4 månader efter tillverkning.... kollade upp bilen och fick veta att den bara hade haft 4 ägare... ringde och bokade bilen och körde upp till Göteborg.... åkte till Hillared med min pappa för att kolla på bilen...
kommer dit och ser att det bara finns 3 bilar i hallen, en Jaguar S-type, och 2 BMW 3-serier.... inga ferrarin eller porschar...
säger att jag kommer för att titta på C 200an... visst bilen står här bakom... går runt och ser att bilen står där... rätt fin... finare än på bild... får nyckeln och börjar kolla...
vid första blick verkar bilen riktigt fin... sätter mig bakom ratten och kollar runt lite... ser att plasten på växelspaken är riktigt sliten... mönsterna i plasten som ska ge en läder imitations look är liksom helt nedslitna... konstigt eftersom bilen bara ska ha rullat 7000 mil tänker jag... men men.. man kan ju ha kört bilen i stan och haft många ringar på fingrarna och sånt sliter ju... så jag tänkte inte mer på det..
vred om nyckeln och startade motorn och det lät i princip som om den bakre ljuddämparen saknades.... fast ljudet kom framifrån.... stänger av bilen och startar igen... samma sak... efter en till 2 minuter senare hade motorns "miss-ljud" försvunnit och allting lät som det skulle.... gasade lite lätt och det lät som det skulle... tog en runda och bläddrade lite i färddatorn som jag f.ö. inte kunde förstå mig på alls....
fick upp meddelandet... 1 Mailfunktion.... men vad det var som inte fungerade verkade bilen inte kunna tala om... eller så kunde jag inte hitta rätt knapp att trycka på.... efter att ha kört om kring runt parkeringen ett tag så antog jag att motorn hade blivit varm... (ingen temp mätare för övrigt) så jag körde ut på motorvägen... stampade på.... blev lite besviken över draget.... inte direkt det draget jag hade hoppats på men jag var imponerad över segdragningen på 6:ans växel mellan 90 till en 120..... lådan var för övrigt ingen höjdare.... hängde inte alls med när man skulle köra sportigt och växla fort... upptäkte att bilens bromsskivor var rejält skeva... skakade som f-n vid inbromsning.... bestämde mig för att göra en U-sväng, vrider om ratten och hör SKRAP.... stannar intill vägkanten... ser att hjulet har tagit i på insidan av hjulhuset... inte första gången tydligen.... för det var en del kablar under plasten som hjuet hade börjat nöta på... börjar köra tillbaka... bilen går tyst och bekvämt... framme vid firman så parkerar jag bilen på samma ställe som den stod på.... börjar knappa på alla reglage och knappar inom räckhåll.... ser att backspeglarna inte går att justera uppåt eller mot vänster.... gäller både vänster och höger ytterbackspegel.... allt verkar funka fint... börjar bläddra lite till på färddatorn så får jag upp ett meddelande på färddatorn som slår över till rött sken från att ha lyst gult innan.... blir av f-datorn uppmanad till att stänga av motorn eftersom olje nivån i motorn är för låg... en uppmaning jag genast lyder... hoppar ut och går in och lämnar tillbaka nycklarna... bestämmer mig för att det är bäst att hoppa över den bilen..... bara att köra hem igen....
men jag gillade segdragningsförmågan på högsta växeln... den gick rätt bra, för att vara MERCA vill säga.....
men 0-100 var inte så imponerande...
Mitt första intryck när jag läste annonsen var liksom wow... varför så billig... sen tittade jag bland handlaren övriga bilar och hittade bilar som Ferrari 360 F1, Porsche 996, Porsche 993 m. fl. och tänkte att det måste vara en riktig seriös firma och då måste en bil som en C-klass vara ngt som han fått i inbyte och som han bara vill bli av med...
ringde upp killen och snackade med honom, fick veta att bilen var i toppskick (utom stenskott i rutan men den skulle bytas) och att den bara hade varit importerad 4 månader efter tillverkning.... kollade upp bilen och fick veta att den bara hade haft 4 ägare... ringde och bokade bilen och körde upp till Göteborg.... åkte till Hillared med min pappa för att kolla på bilen...
kommer dit och ser att det bara finns 3 bilar i hallen, en Jaguar S-type, och 2 BMW 3-serier.... inga ferrarin eller porschar...
säger att jag kommer för att titta på C 200an... visst bilen står här bakom... går runt och ser att bilen står där... rätt fin... finare än på bild... får nyckeln och börjar kolla...
vid första blick verkar bilen riktigt fin... sätter mig bakom ratten och kollar runt lite... ser att plasten på växelspaken är riktigt sliten... mönsterna i plasten som ska ge en läder imitations look är liksom helt nedslitna... konstigt eftersom bilen bara ska ha rullat 7000 mil tänker jag... men men.. man kan ju ha kört bilen i stan och haft många ringar på fingrarna och sånt sliter ju... så jag tänkte inte mer på det..
vred om nyckeln och startade motorn och det lät i princip som om den bakre ljuddämparen saknades.... fast ljudet kom framifrån.... stänger av bilen och startar igen... samma sak... efter en till 2 minuter senare hade motorns "miss-ljud" försvunnit och allting lät som det skulle.... gasade lite lätt och det lät som det skulle... tog en runda och bläddrade lite i färddatorn som jag f.ö. inte kunde förstå mig på alls....
fick upp meddelandet... 1 Mailfunktion.... men vad det var som inte fungerade verkade bilen inte kunna tala om... eller så kunde jag inte hitta rätt knapp att trycka på.... efter att ha kört om kring runt parkeringen ett tag så antog jag att motorn hade blivit varm... (ingen temp mätare för övrigt) så jag körde ut på motorvägen... stampade på.... blev lite besviken över draget.... inte direkt det draget jag hade hoppats på men jag var imponerad över segdragningen på 6:ans växel mellan 90 till en 120..... lådan var för övrigt ingen höjdare.... hängde inte alls med när man skulle köra sportigt och växla fort... upptäkte att bilens bromsskivor var rejält skeva... skakade som f-n vid inbromsning.... bestämde mig för att göra en U-sväng, vrider om ratten och hör SKRAP.... stannar intill vägkanten... ser att hjulet har tagit i på insidan av hjulhuset... inte första gången tydligen.... för det var en del kablar under plasten som hjuet hade börjat nöta på... börjar köra tillbaka... bilen går tyst och bekvämt... framme vid firman så parkerar jag bilen på samma ställe som den stod på.... börjar knappa på alla reglage och knappar inom räckhåll.... ser att backspeglarna inte går att justera uppåt eller mot vänster.... gäller både vänster och höger ytterbackspegel.... allt verkar funka fint... börjar bläddra lite till på färddatorn så får jag upp ett meddelande på färddatorn som slår över till rött sken från att ha lyst gult innan.... blir av f-datorn uppmanad till att stänga av motorn eftersom olje nivån i motorn är för låg... en uppmaning jag genast lyder... hoppar ut och går in och lämnar tillbaka nycklarna... bestämmer mig för att det är bäst att hoppa över den bilen..... bara att köra hem igen....
men jag gillade segdragningsförmågan på högsta växeln... den gick rätt bra, för att vara MERCA vill säga.....
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
men 0-100 var inte så imponerande...
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 6 guests