Hur lossar jag oljefilter?

Här diskuterar vi C-klass modellerna.
User avatar
Patric
Prospect
Prospect
Posts: 29
Joined: Fri 10 Dec, 2004 03:26
Location: Blekinge

Re: Hur lossar jag oljefilter?

Postby Patric » Thu 11 Sep, 2008 14:11

zzuk wrote:Tack för svaret patric. Nu fick jag klarhet angående locket. Det är altså avdragare du har på bilden och inte själva locket. Jag vet att det är en insatsfilter (man byter endast insatsen) och jag vet att den sitter till höger om motorn om man kollar rakt framifrån (nedanför säkringsdosan). Angående luftmängdsmätare och slangen. Jag var själv förvånad när jag såg detta, men det är faktiskt sant. Med instruktionsboken fick jag ett papper med installationsanvisningarna till just denna mätare. Jag är ingen stjärna på tyska men vad jag kunde utläsa var att det hade nånting med luftmätningen att göra. Ännu mer förvånad var jag när jag såg att det går en vacuum slang rakt upp ur oljefiltret men det är sant.

Ska försöka få tag på verktyget och se vad jag kan göra.

Kanske kan ta någon bild på installationen som gjordes på bilen.



Det hade vart väldigt intressant och sett "installationen/anvisningarna" på bild :?
Så ta gärna några bilder, kanske kan vi reda ut vad det är för något.

Mvh/Patric
SLK 32 -01
C36 -96

zzuk
Medlem
Medlem
Posts: 62
Joined: Wed 20 Sep, 2006 08:01
Location: Lund
Contact:

Re: Hur lossar jag oljefilter?

Postby zzuk » Fri 12 Sep, 2008 18:12

Image
Image
Här är pärlan som införskaffades i början på augusti!

Nu över till mina bekymmer, eller kanske inte bekymmer men konstigheter. Kanske borde ämnet vara under en annan tråd- typ: tyskar har 2 oljefilter.

Image
Image

Gummislangen är kopplad på en slangkoppling av metall som går rätt igenom filterlocket. Det var där jag hade bekymmer att ta loss oljefiltret. Eftersom kopplingen sticker ut ca 2 cm från locket så kunde jag inte använda den där avdragaren som patric visade på bilden. När jag försökte ta loss slangkopplingen skruvade den bara igenom så jag fick inte loss den. Får nog köpa avdragaren med tre klor och försöka ta loss locket.

Nu över till det konstiga.

Image
Image

Jag har markerat var oljefiltret sitter och på bild nr 2 även visat att det går upp en gummislang. Den slangen är på den ovanstående bilden markerad med grönt. Inom den röda ramen ser ni en cylinder liknande installation. slangen som går från original oljefilter går in nere i denna cylinder. När jag skruvade loss de tre skruvar ovanför cylindern med en insexnyckel och öppnade locket var där ett till oljefilter. Detta oljefilter såg dock inte ut som original, om jag inte minns helt fel tror jag även att det filtret var lite större. Vidare ser du på bilden att från detta filter går det också ut en slang ovanför.

Image
Image

Denna slang är markerad också med grönt på bilden ovan, som du ser går den rätt in i topplocket. Jag antar att oljan som kommer in i topplocket i fram smörjer kamkedjan extra.

Märkligt? Ja det tycker jag också.
Jag ska dock påpeka att allting verkar vara proffsigt gjort. Det är ingen läckage vid någon av kopplingarna och jag har kontrollerat oljenivån med jämna mellanrum. Nivån har inte förändrats.
Det kanske är bra att ha 2 oljefilter?
Det enda problemet är att jag vet inte riktigt var man ska köpa insatsfiltret till det extra oljefiltret. Har iofs inte undersökt detta filter närmare så det kanske finns på mekonomen.

Patric, ang luftmängdsmätaren så ska jag försöka scanna dokumenten och visa dem här. Kan säga att jag hade fel om att oljeslangen går in i den, det var till denna extra oljefilter den gick. Kan säga att den lilla manicken som jag pratar om kan du se på bild nr 3. Där jag har markerat extra oljefiltret ser du i det nedre högra hörnet en extra installation, det var denna jag skrev om.
w 202 280 1995
w 124 200 E 1990

User avatar
Patric
Prospect
Prospect
Posts: 29
Joined: Fri 10 Dec, 2004 03:26
Location: Blekinge

Re: Hur lossar jag oljefilter?

Postby Patric » Sun 14 Sep, 2008 19:25

[quote]Jag har markerat var oljefiltret sitter och på bild nr 2 även visat att det går upp en gummislang. Den slangen är på den ovanstående bilden markerad med grönt. Inom den röda ramen ser ni en cylinder liknande installation. slangen som går från original oljefilter går in nere i denna cylinder. När jag skruvade loss de tre skruvar ovanför cylindern med en insexnyckel och öppnade locket var där ett till oljefilter. Detta oljefilter såg dock inte ut som original, om jag inte minns helt fel tror jag även att det filtret var lite större. Vidare ser du på bilden att från detta filter går det också ut en slang ovanför.

Denna slang är markerad också med grönt på bilden ovan, som du ser går den rätt in i topplocket. Jag antar att oljan som kommer in i topplocket i fram smörjer kamkedjan extra.

Märkligt? Ja det tycker jag också.
Jag ska dock påpeka att allting verkar vara proffsigt gjort. Det är ingen läckage vid någon av kopplingarna och jag har kontrollerat oljenivån med jämna mellanrum. Nivån har inte förändrats.
Det kanske är bra att ha 2 oljefilter?
Det enda problemet är att jag vet inte riktigt var man ska köpa insatsfiltret till det extra oljefiltret. Har iofs inte undersökt detta filter närmare så det kanske finns på mekonomen.

Patric, ang luftmängdsmätaren så ska jag försöka scanna dokumenten och visa dem här. Kan säga att jag hade fel om att oljeslangen går in i den, det var till denna extra oljefilter den gick. Kan säga att den lilla manicken som jag pratar om kan du se på bild nr 3. Där jag har markerat extra oljefiltret ser du i det nedre högra hörnet en extra installation, det var denna jag skrev om[quote]

Tjena!

ehh. :roll: Skall säga att jag är lite osäker på vad detta är för något!(baserat på bilderna) men jag anar att det möjligtvis kan vara till nån form av "oljekyl" elr liknande.

2 frågor! Har du manuell eller automatlåda, och sitter det en monterad dragkrok?

Anledningen till jag frågar är att om du tittar på det "extra" oljefiltret så ser du att det går ett annat rör(metall) ut från sidan oxå, kolla vad det leder hän, går det till kylarn är vi på rätt spår!

Nån smörjning av kamkedja tror jag inte på :wink: slangen är monterad i ventilkåpan och skulle eventellt kunna vara en returledning. (demontera gärna kåpan och kolla funktionen) men samtidigt vore det ett konstigt sätt och återföra på med tanke av övertrycket där.

Den andra slangen på toppen av "standard" filtret ger vid den monteringen en renad olja, dvs oljan går från insidan av filtret och ut och skulle därmed inte behöva "renas en gång till.
detta får mig att tro, att "extrafiltret" har en annan funktion :roll:

Men kolla noggrant vad de andra rören leder innan vi tar några förhastade slutsatser, jag kan vara helt ute och reser :lol: (vilket inte vore första gången)
Förhoppningsvis finns det andra kunniga på forumet som kanske kan ge svar på frågan.

Mvh/Patric
SLK 32 -01
C36 -96

zzuk
Medlem
Medlem
Posts: 62
Joined: Wed 20 Sep, 2006 08:01
Location: Lund
Contact:

Re: Hur lossar jag oljefilter?

Postby zzuk » Sun 14 Sep, 2008 21:27

Jag har en automat låda och ingen dragkrok. Om du menar metallröret som går i sydlig riktning från "extrafiltret" så kan jag säga att det är fästet. Det är en stor bult som fästs i fram bakom ljusen. "extrafiltret hänger alltså på den, inte hänger kanske utan hålls uppe stabilt av den. På "extrafiltret står det något om patent som jag skall kolla upp imorgon, ska även kolla upp om det går några andra slangar från denna.
Det smartaste vore kanske att lyfta på ventilkåpan men jag har inget riktigt bra ställe att göra det på här i lund. Är inte så roligt att göra det på parkeringen när det blåser och flyger runt en massa sand och sånt.

Jag gör så att jag undersöker filtret imorgon och återkommer med en bättre beskrivning.
w 202 280 1995
w 124 200 E 1990

zzuk
Medlem
Medlem
Posts: 62
Joined: Wed 20 Sep, 2006 08:01
Location: Lund
Contact:

Re: Hur lossar jag oljefilter?

Postby zzuk » Mon 15 Sep, 2008 13:30

Ok, jag undersökte filtret idag. Som jag sa så var det som du trodde var ett metallrör visa sig vara fästet, det ser du på bilden under.
Image
By zzuk


Sen tog jag loss filtret från detta fäste. Som jag skrev förut så är det bara två slangar som är anslutna till denna. En går in nerifrån och en går ut uppifrån. På filtret fanns det en etikett som du ser på bilden under. Det blir väl till att googla och försöka ta reda på hur de har tänkt.

Image
By zzuk
w 202 280 1995
w 124 200 E 1990

User avatar
Patric
Prospect
Prospect
Posts: 29
Joined: Fri 10 Dec, 2004 03:26
Location: Blekinge

Re: Hur lossar jag oljefilter?

Postby Patric » Tue 16 Sep, 2008 12:47

My wrong :oops:

Då har vi rett ut denna fråga! Trabold filterär ett sk. finfilter, mest använt inom arbetsfordon/entrepenadmaskiner etc.
Se länk: http://www.trabold.se/

Lite kort om produkten bara! (resten får du läsa själv och skapa dig en egen uppfattning om)

"saxat från hemsidan"
Genom att finfiltrera oljan uppnås en rad fördelar, ni behöver efter ett inledande oljebyte aldrig mer byta oljan i motorn eller hydraliken.

Filtret ämnar sig bäst för er som har maskiner med höga gångtimmar t.ex. entreprenad, men även där ställtider vid byten blir dyra t.ex. industrimaskiner.

Ert gamla (standard) filter låter ni sitta kvar, vi rekommenderar dock att byta detta sporadiskt då fara för genomrostning annars kan leda till oljeläckage.

"Teknisk fakta/pris"
Filterbyte= Rekommenderad:Bil: 1500 mil
"10" insats (4 st per förpackning) 380,80 kr exkl. moms


Vad det gäller anslutningen vid ventilkåpan, var jag inte helt fel ute, det är en returslang och filtret har "kylande" funktion oxå, "Oljan kyls i och med den räfflade konstruktionen" :lol:

Utöver detta ser du oxå att monteringen är lite fel enligt instruktionen:
http://www.trabold.se/html/montage/motordetail.htm

Filtret borde anslutas på trycksidan och inte som i ditt fall på filterlocket (tryckfall) och som innan nämnt har oljan redan passerat en rening via standardfiltret (kaka på kaka),tanken är att det skall ligga som ett "by-pass filter och inte i serie!
Returen kan monteras i ventilkåpan men torde som oxå innan nämnt inte vara det optimala.

Min egen uppfattning om detta är att det känns som "Overkill" med detta extra filter på en normal personbil, det är en helt annan sak med tyngre maskiner eller fordon som körs i en hårt nedsmutsad miljö.
Visst finns det en kostnadsbesparing, men i detta sammanhanget känns den relativt omotiverad och jag tycker nog att det känns bättre och följa rekommenderat serviceintervall och använda kvalitativa produkter.

Mvh/Patric
SLK 32 -01
C36 -96

zzuk
Medlem
Medlem
Posts: 62
Joined: Wed 20 Sep, 2006 08:01
Location: Lund
Contact:

Re: Hur lossar jag oljefilter?

Postby zzuk » Wed 17 Sep, 2008 14:18

Grymt stort tack för hjälpen patric. Fyllde år här så jag har inte riktigt haft tid att kolla runt.
Jag läste deras hemsida och fick samma känsla som dig. Det är en riktig overkill på en vanlig personbil.
Jag funderar på att göra följande: Ta bort denna extra filter. Byta ut locket till original oljefilter (för att få bort slangkopplingen) och skruva in en mutter i ventilkåpan dit slangen går just nu.
Vad tycker du om denna lösning? Kom med förslag.
w 202 280 1995
w 124 200 E 1990

User avatar
Patric
Prospect
Prospect
Posts: 29
Joined: Fri 10 Dec, 2004 03:26
Location: Blekinge

Re: Hur lossar jag oljefilter?

Postby Patric » Thu 18 Sep, 2008 12:06

zzuk wrote:Grymt stort tack för hjälpen patric. Fyllde år här så jag har inte riktigt haft tid att kolla runt.
Jag läste deras hemsida och fick samma känsla som dig. Det är en riktig overkill på en vanlig personbil.
Jag funderar på att göra följande: Ta bort denna extra filter. Byta ut locket till original oljefilter (för att få bort slangkopplingen) och skruva in en mutter i ventilkåpan dit slangen går just nu.
Vad tycker du om denna lösning? Kom med förslag.


Grattis i efterskott :new-bday:

Utmärkt ide, demontera grejerna. kanske kan du sälja filtret till en entrepenör eller bonde, prova på "Blocket", pengarna du får kan finansiera ett nytt lock etc.. :wink:
Skämt osido, jag hade gjort likadant.

Angående anslutningen i ventilkåpan! jag skulle föredra nån form av gummi-plugg elller liknande istället för bult/mutter, det vore inte så lyckat ifall den skulle lossna av någon anledning och därmed orsaka haveri.

By the way! snygg bil, det ser ut och vara samma färg som jag har på C36´an, (189 Smaragdschwarz) ?

/Patric
SLK 32 -01
C36 -96

zzuk
Medlem
Medlem
Posts: 62
Joined: Wed 20 Sep, 2006 08:01
Location: Lund
Contact:

Re: Hur lossar jag oljefilter?

Postby zzuk » Thu 18 Sep, 2008 16:36

Tack!
Ja, då får jag väl ta och demontera detta.

Men om jag nu tar bort anslutningen i ventilkåpan och sätter dit gummipluggen. Gummipluggen kan inte flyga iväg? Är det tryck där tror du så att gummipluggen kan tryckas ut?

PS.
Färgkoden på bilen är 199 den heter blåsvart tror jag fast jag ser inget blått i lacken. Är iaf grymt nöjd med färgen.

Åter igen tack för gratulationer och ett stort tack för hjälpen med att reda ut saken.
w 202 280 1995
w 124 200 E 1990

User avatar
Patric
Prospect
Prospect
Posts: 29
Joined: Fri 10 Dec, 2004 03:26
Location: Blekinge

Re: Hur lossar jag oljefilter?

Postby Patric » Fri 19 Sep, 2008 11:21

Ingen större risk att den trycks ut, om du bara får tag på en med rätt dimension, kolla med din tillbehörsbutik/karosseriplugg.
Som en extra säkerhet kan du alltid limma den oxå.

Som anslutningen ser ut på bild får du förmodligen demontera ventilkåpan (glöm ej byta packningen) för att få loss nippeln, men vill du göra det enkelt för dig kan du alltid plugga den befintliga slangen, dock blir det inte vidare snyggt/estetiskt.
Det finns säkert andra alternativ som är lika bra.

Färgkoden på bilen är 199 den heter blåsvart


:thumbup: mycket snygg färg, hade en C 200 med den kulören för några år sedan. beroende på dagsljus skiftade den i svart/grönt/blått.

Mvh/Patric
SLK 32 -01
C36 -96

zzuk
Medlem
Medlem
Posts: 62
Joined: Wed 20 Sep, 2006 08:01
Location: Lund
Contact:

Re: Hur lossar jag oljefilter?

Postby zzuk » Fri 19 Sep, 2008 11:37

Ok, då gör jag det nog så som du föreslog. Med rätt dimension på pluggen ska det nog ingen fara. Nej på en mercedes ska det inte hänga och fladdra en massa slangar, så alternativet med att plugga slangen går bort.

Det är sant att färgen på bilen skiftar beroende på ljuset :roll:
w 202 280 1995
w 124 200 E 1990


Return to “C-Klass”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests