C220 W202 går dåligt kall...

Här diskuterar vi C-klass modellerna.
User avatar
hasse_anna
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 87
Joined: Tue 12 Aug, 2003 12:09

C220 W202 går dåligt kall...

Postby hasse_anna » Thu 24 Aug, 2006 09:02

Hallå, då var det dags att fråga expertisen. 220in (96:a, bensin,manuell låda) har börjat gå ryckigt efter kallstart. (+20 grader omgivande temp). Tomgången är ok, men när man ska iväg tvekar motorn och kör man uppför en backe direkt efter start är det svårt att få motorn att gå rent, den känns svag och låter som den misständer en aning men jag tror det är en insprutningen. Det är lågvarvsegenskaperna som påverkas, när man kommit upp i varv känns det inte av lika mycket.

Efter någon minut när motorn kommit upp i temp är allt åter som vanligt. Förvärms motorn med motorvärmare går den kanonfint direkt efter start men då är ju också tempen på nästan 60 grader. Det måste vara något i insprutningen som strular vid låg motortemp.

Ett annat fenomen är att om man frirullar vid 110 svajar tomgången mellan 500-1500 varv. Ju långsammare jag frirullar desto mindre svajar tomgången för att vid 30-40 vara helt stabil på ca 750 varv. Hör detta ihop med den ryckiga gången vid kallstart eller är det två fristående problem?

Kommentarer? Var ska jag börja?
1996 C220 Elegance manuell - Sommaråket
2005 Audi A2 1,4 TDI - Aluminiumburken
2004 Peugeot 206 Quiksilver - Släpvagnsdragaren och saltätaren

User avatar
pavel
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1803
Joined: Wed 15 Mar, 2006 00:32
Location: Göteborg

Postby pavel » Thu 24 Aug, 2006 15:29

det tyder på LMM. eller kallstart ventil.
Ägde MB190E Sportline 90
Äger MB180C Elegance 94.
Äger Peugeot 406 Coupe

gitsy
Expert
Expert
Posts: 456
Joined: Thu 15 Dec, 2005 20:33
Contact:

Re: C220 W202 går dåligt kall...

Postby gitsy » Thu 24 Aug, 2006 15:39

hasse_anna wrote:Hallå, då var det dags att fråga expertisen. 220in (96:a, bensin,manuell låda) har börjat gå ryckigt efter kallstart. (+20 grader omgivande temp). Tomgången är ok, men när man ska iväg tvekar motorn och kör man uppför en backe direkt efter start är det svårt att få motorn att gå rent, den känns svag och låter som den misständer en aning men jag tror det är en insprutningen. Det är lågvarvsegenskaperna som påverkas, när man kommit upp i varv känns det inte av lika mycket.

Efter någon minut när motorn kommit upp i temp är allt åter som vanligt. Förvärms motorn med motorvärmare går den kanonfint direkt efter start men då är ju också tempen på nästan 60 grader. Det måste vara något i insprutningen som strular vid låg motortemp.

Ett annat fenomen är att om man frirullar vid 110 svajar tomgången mellan 500-1500 varv. Ju långsammare jag frirullar desto mindre svajar tomgången för att vid 30-40 vara helt stabil på ca 750 varv. Hör detta ihop med den ryckiga gången vid kallstart eller är det två fristående problem?

Kommentarer? Var ska jag börja?


Kanske Pavel har rätt, men jag har liknande på min dock inte så det stör men det känns lite grann vid jämn fart och änna lite lite småseg när man ska accelerera, det liksom tar en 1/10 sek längre innan den kommer.
Jag har fått förklarat att det beror på att man vill värma upp katalysatorn ganska snabbt och då har man fetat upp bilen lite dvs man ger den lite extra med bränsle för att avgastemperaturen skall öka.
Volvo tex som har en billigare konstruktion av katalysator där har man valt att ha högre tomgång vid kallstart bara en viss tid efter start.
Jag har valt att nöja mig med det svaret min bil hade gått 6000 mil när jag köpten den och den var likadan då som nu när den rullar 9500 mil så sker inget allvarligare så byt inte LLM, om LMM går sönder då går bilen heltaskigt nästan jämt.

Mvh Anders
Varför meka bil.. när man kan köra Merceds

User avatar
hasse_anna
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 87
Joined: Tue 12 Aug, 2003 12:09

Postby hasse_anna » Thu 24 Aug, 2006 18:19

Jag har lokaliserat en trolig felkälla. Vid förra servicen (klåpare! :evil: ) hade de inte satt tillbaks en givare i den stora plastkanalen som ligger tvärs över motorn.

Kanalen hade de troligen tagit bort för att komma åt tändstiften. Givaren är dessutom trasig i det avseendet att ena "klämman" som håller givaren i kanalen är av. Den hålls därför på plats av bara en klämma och ligger lite snett.

Har ej hunnit med en ordentlig kallstart ännu, men svajandet i tomgången är borta så det bådar gott hoppas jag.
1996 C220 Elegance manuell - Sommaråket
2005 Audi A2 1,4 TDI - Aluminiumburken
2004 Peugeot 206 Quiksilver - Släpvagnsdragaren och saltätaren

User avatar
absinth
Medlem
Medlem
Posts: 67
Joined: Sun 03 Apr, 2005 20:42
Location: Åhus

Postby absinth » Thu 24 Aug, 2006 20:07

är det inte den som är lmm?

gitsy
Expert
Expert
Posts: 456
Joined: Thu 15 Dec, 2005 20:33
Contact:

Postby gitsy » Thu 24 Aug, 2006 20:12

absinth wrote:är det inte den som är lmm?


Jo de e korrekt

Mvh Anders
Varför meka bil.. när man kan köra Merceds

manlix
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2430
Joined: Wed 04 Aug, 2004 18:17

Postby manlix » Fri 25 Aug, 2006 23:27

LMMen sitter ju direkt efter filtret. Innan denna givaren han menar.

User avatar
hasse_anna
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 87
Joined: Tue 12 Aug, 2003 12:09

Postby hasse_anna » Sun 27 Aug, 2006 14:01

Japp, det är på vänster sida (i färdriktningen sett) om motorn som denna givare sitter, inte i närheten av LMM. Tycker dock inte att det hjälpte kallstartsegenskaperna speciellt mycket att sätta tillbaks den. Jag har samma symtom som gitzy. Den svarar dåligt på gasen när den är kall. Kör med motorvärmare för att slippa det, vilket egentligen är bra för motorn året runt.
1996 C220 Elegance manuell - Sommaråket
2005 Audi A2 1,4 TDI - Aluminiumburken
2004 Peugeot 206 Quiksilver - Släpvagnsdragaren och saltätaren

gitsy
Expert
Expert
Posts: 456
Joined: Thu 15 Dec, 2005 20:33
Contact:

Postby gitsy » Sun 27 Aug, 2006 14:18

hasse_anna wrote:Japp, det är på vänster sida (i färdriktningen sett) om motorn som denna givare sitter, inte i närheten av LMM. Tycker dock inte att det hjälpte kallstartsegenskaperna speciellt mycket att sätta tillbaks den. Jag har samma symtom som gitzy. Den svarar dåligt på gasen när den är kall. Kör med motorvärmare för att slippa det, vilket egentligen är bra för motorn året runt.


Det jag pratar om är inge fel det är så det skall vara för att värma katalysatorn snabbare. En del känner att bilen är sån andra inte, men prova att trampa på lite när bilen är kall så går den som om den är varm tror att det är att bilen går i en speciell kallstarts mode, detta är också vanligt att det finns.

Detta märks väldigt väl om man smyger iväg med bilen kall dvs kör mycket långsamt på 2 eller 3 växel på tex tomgång då kan man känna hur den änna små nappar lite så.

I mitt förra jobb programerade jag datasatsen till diesel motorer och hade då ungefär samma funktion in lagt, men det var turbo motorer och då kan man använda sig av annan teknik.


Mvh Andera
Varför meka bil.. när man kan köra Merceds

User avatar
hasse_anna
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 87
Joined: Tue 12 Aug, 2003 12:09

Postby hasse_anna » Mon 28 Aug, 2006 12:03

Har inte reagerat på det tidigare, men jag kanske inte har varit nog uppmärksam på att den går lite ryckigt vid kallstart. Det märks som du säger när man kryper iväg försiktigt då den vill rycka lite, och det försvinner när man axar lite kraftigare. Jag tycker också att man måste trampa ner gaspedalen längre än när den är varm innan den reagerar.
1996 C220 Elegance manuell - Sommaråket
2005 Audi A2 1,4 TDI - Aluminiumburken
2004 Peugeot 206 Quiksilver - Släpvagnsdragaren och saltätaren

gitsy
Expert
Expert
Posts: 456
Joined: Thu 15 Dec, 2005 20:33
Contact:

Postby gitsy » Mon 28 Aug, 2006 17:24

hasse_anna wrote:Har inte reagerat på det tidigare, men jag kanske inte har varit nog uppmärksam på att den går lite ryckigt vid kallstart. Det märks som du säger när man kryper iväg försiktigt då den vill rycka lite, och det försvinner när man axar lite kraftigare. Jag tycker också att man måste trampa ner gaspedalen längre än när den är varm innan den reagerar.


Ja det beror på att dom förmodligen senare lagt tändningen för att få varmare avgaser som värmer katalysatorn så den blir varm fort nog, finns vissa lagkrav här också men dessa har jag inte helt klart för mig.

Men de e inget att bry sig med bara att glida vidare :-D

Mvh Anders
Varför meka bil.. när man kan köra Merceds

User avatar
hasse_anna
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 87
Joined: Tue 12 Aug, 2003 12:09

Re: C220 W202 går dåligt kall...

Postby hasse_anna » Wed 04 May, 2011 21:26

Efter att bilen börjat dö av helt i korta stötar helt slumpmässigt för att under långa stunder gå rätt så bra utan tydliga symptom, har jag bytt LMM vilket har avhjälpt de problemen.

Dock hade jag också strax före bytet av LMM fått problem med svajande tomgång (svajar mellan ca 600-800 varv) vilket fortfarande är kvar. Det är som att man skulle pumpa med gasen ca 1 gång per sekund. Motorn går väldigt oroligt på tomgång. Varvar man upp den till ca 1000 varv per minut går den bra. Släpper man gasen börjar den svaja direkt.

Efter koll på forumet har jag kollat "Purge Valve" som inte verkar kärva. Har också sprayat startgas runt insugssidan utan att hitta några problem. Laddspänningen ligger på ca 14,2V obelastad och ca 13,9V med klima och strålkastare på. Tändstiften är bytta för ca 1500 mil sedan. Börjar få ont om ideér. Någon som vet vad kan man få fram ur diagnosen på så här gamla bilar och om man behöver åka på Mercedes för det? Finns det andra utrustningar som kommer åt datan?
1996 C220 Elegance manuell - Sommaråket
2005 Audi A2 1,4 TDI - Aluminiumburken
2004 Peugeot 206 Quiksilver - Släpvagnsdragaren och saltätaren

User avatar
hasse_anna
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 87
Joined: Tue 12 Aug, 2003 12:09

Re: C220 W202 går dåligt kall...

Postby hasse_anna » Sun 12 Jun, 2011 16:24

Byte av lambdasond och efterföljande nollställning av ECU löste problemet.
1996 C220 Elegance manuell - Sommaråket
2005 Audi A2 1,4 TDI - Aluminiumburken
2004 Peugeot 206 Quiksilver - Släpvagnsdragaren och saltätaren

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: C220 W202 går dåligt kall...

Postby pasi » Fri 08 Jul, 2011 22:32

givaren du pratade om som satt löst är tempgivaren för insugsluften. hade en sån i min 220e från 93 också.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990


Return to “C-Klass”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests