funktioner i c-klass

Här diskuterar vi C-klass modellerna.
jonte0

Postby jonte0 » Fri 25 Jun, 2004 00:58

Ang stereon: jag tror (trodde!?) att det sitter en mikrofon som känner av ljudnivån i bilen och kompenserar ljudnivån dvs. ljud och inte hastighets kompenserad !

/

User avatar
Volvo suger hästb....!
Guru
Guru
Posts: 2863
Joined: Sun 18 Apr, 2004 13:29
Location: Nomad

Postby Volvo suger hästb....! » Fri 25 Jun, 2004 12:07

jonte0 wrote:Ang stereon: jag tror (trodde!?) att det sitter en mikrofon som känner av ljudnivån i bilen och kompenserar ljudnivån dvs. ljud och inte hastighets kompenserad !

/


Så funkar i varje fall min Pioneer P99:a :!:
Via huvudenheten på P99:an ställer man in mikrofonens
buller-känslighet.
Själv så kör jag med funktionen urkopplad, eftersom
jag tycker de blir så j#$%&a irriterande i längden med
denna så kallade finess :hmph:
49% Son of a bitch....51% Motherfucker!
M.v.h Tomas
Image

User avatar
Winis Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 6380
Joined: Thu 24 Apr, 2003 20:02
Location: Tomelilla, Skåne
Contact:

Postby Winis Mbsca » Fri 25 Jun, 2004 12:37

På ISO-kontakten finns det ett stift som förmedlar en signal från bilen till stereon som är hastighetsberoende.

P99:an har säkert en egen inbyggd mic till detta, eftersom det är pioneers tungviktare, iallafall när den kom ut.

Men Blaupunkten jag hade gick på bilen signal.
Karma Sutra: -When fate fucks you in all sorts of creative ways...

1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi Image
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)

Carlsson

Rätt svar!

Postby Carlsson » Thu 08 Jul, 2004 21:40

1. Det stämmer att volymen ökar (och sänks) i förhållande till hastigheten.
2. Bilen låses automatiskt (om den funktionen är aktiverad) när bilen når en hastighet av 8 km/h. Hur man avaktiverar den beror på vilken årsmodell du har på bilen.

3. Om nyckeln sitter i ett längre tag kan rattlåset aktiveras, men det är
bara att dra ut nyckeln och sedan sätta tillbaka den igen så funkar det.

Ett tips, kolla i instruktionsboken.

Ha dé/Carlsson

highlow

om bilen står stilla utan motorn i gång med alla dörrar.....

Postby highlow » Sun 26 Sep, 2004 16:00

det stämmer att den låser sig av sig själv men inte när du har nycklarna i täningen, det e bara för att det är en stöldmechanismen för att nån jävel inte ska sno dina saker i bilen 8)

User avatar
hink
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 396
Joined: Mon 09 Feb, 2004 22:09
Location: Göteborg

Postby hink » Sun 26 Sep, 2004 16:02

va?
260E -91, såld, borta. :cry:
"Att man är paranoid innebär ju inte att man inte är förföljd." -Woody Allen

Maxad

Postby Maxad » Sun 26 Sep, 2004 16:05

Hink Ramlade nästam av stolen pga din reaktion :-D :-D :-D

KOWALSKI 1

Re: om bilen står stilla utan motorn i gång med alla dörrar.

Postby KOWALSKI 1 » Wed 29 Sep, 2004 14:35

highlow wrote:det stämmer att den låser sig av sig själv men inte när du har nycklarna i täningen, det e bara för att det är en stöldmechanismen för att nån jävel inte ska sno dina saker i bilen 8)


står jag utanför bilen med nycklarna i hand,efter en stund brukar alla dörrar låsa sig av sig själva. ibland inte.hur programmerar man dörrarnas låsmekanism att bilen skall låsa sig automatiskt om jag glömt att låsa med fjärren när jag står utanför. :roll:

Masta
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1405
Joined: Thu 25 Mar, 2004 17:19
Location: Stockholm

Re: om bilen står stilla utan motorn i gång med alla dörrar.

Postby Masta » Wed 29 Sep, 2004 20:07

KOWALSKI 1 wrote:
highlow wrote:det stämmer att den låser sig av sig själv men inte när du har nycklarna i täningen, det e bara för att det är en stöldmechanismen för att nån jävel inte ska sno dina saker i bilen 8)


står jag utanför bilen med nycklarna i hand,efter en stund brukar alla dörrar låsa sig av sig själva. ibland inte.hur programmerar man dörrarnas låsmekanism att bilen skall låsa sig automatiskt om jag glömt att låsa med fjärren när jag står utanför. :roll:


Bilen låser sig automatiskt om du har låst upp bilen utan att öppna dörrarna, annars inte.
David

Mercalös :(
Såld och saknad 2008-2015: SLK 350 - Iridiumsilver, rött läder, 7G-tronic. Mods: 19" Piecha DP2 Phantom, Kurzstab-antenne, Kenwood DNX5120 Nav, alu växelpaddlar + Roadsterbag väskor :)

Nuvarande: BMW M3 E93, BMW 330i, VW High Up
Image

Marie

Re: om bilen står stilla utan motorn i gång med alla dörrar.

Postby Marie » Thu 30 Sep, 2004 02:04

Masta wrote:
KOWALSKI 1 wrote:
highlow wrote:det stämmer att den låser sig av sig själv men inte när du har nycklarna i täningen, det e bara för att det är en stöldmechanismen för att nån jävel inte ska sno dina saker i bilen 8)


står jag utanför bilen med nycklarna i hand,efter en stund brukar alla dörrar låsa sig av sig själva. ibland inte.hur programmerar man dörrarnas låsmekanism att bilen skall låsa sig automatiskt om jag glömt att låsa med fjärren när jag står utanför. :roll:


Bilen låser sig automatiskt om du har låst upp bilen utan att öppna dörrarna, annars inte.


Jag hade en liknande knasfunktion på det DEFA-larm som min bil var utrustad när jag köpte den. Hade ett attans snärj at få avaktiverat den funktionen för den bara ställde till det. Jag vet inte hur många ggr jag fick nycklarna inlåsta i bilen innan det blev fixat. Hemma lämnar jag alltid nycklarna i tändlåset om någon behöver flytta bilen för att komma åt någon maskin i verkstan eller vill förbi med traktorn, även borta lämnar jag normalt alltid bilen olåst men tar med mig nyckeln. Har man ingen extrautrustning i bilen blir det mindre skador på glas och plåt om dörrarna är olåsta.

Masta
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1405
Joined: Thu 25 Mar, 2004 17:19
Location: Stockholm

Re: om bilen står stilla utan motorn i gång med alla dörrar.

Postby Masta » Thu 30 Sep, 2004 08:41

Marie wrote:
Masta wrote:
KOWALSKI 1 wrote:
highlow wrote:det stämmer att den låser sig av sig själv men inte när du har nycklarna i täningen, det e bara för att det är en stöldmechanismen för att nån jävel inte ska sno dina saker i bilen 8)


står jag utanför bilen med nycklarna i hand,efter en stund brukar alla dörrar låsa sig av sig själva. ibland inte.hur programmerar man dörrarnas låsmekanism att bilen skall låsa sig automatiskt om jag glömt att låsa med fjärren när jag står utanför. :roll:


Bilen låser sig automatiskt om du har låst upp bilen utan att öppna dörrarna, annars inte.


Jag hade en liknande knasfunktion på det DEFA-larm som min bil var utrustad när jag köpte den. Hade ett attans snärj at få avaktiverat den funktionen för den bara ställde till det. Jag vet inte hur många ggr jag fick nycklarna inlåsta i bilen innan det blev fixat. Hemma lämnar jag alltid nycklarna i tändlåset om någon behöver flytta bilen för att komma åt någon maskin i verkstan eller vill förbi med traktorn, även borta lämnar jag normalt alltid bilen olåst men tar med mig nyckeln. Har man ingen extrautrustning i bilen blir det mindre skador på glas och plåt om dörrarna är olåsta.


OK, jag hade ett liknande larm tidigare som också låste sig med nycklarna i - men med Mercas original-larm låser sig inte bilen med nyckeln i.
David

Mercalös :(
Såld och saknad 2008-2015: SLK 350 - Iridiumsilver, rött läder, 7G-tronic. Mods: 19" Piecha DP2 Phantom, Kurzstab-antenne, Kenwood DNX5120 Nav, alu växelpaddlar + Roadsterbag väskor :)

Nuvarande: BMW M3 E93, BMW 330i, VW High Up
Image

Marie

Re: om bilen står stilla utan motorn i gång med alla dörrar.

Postby Marie » Thu 30 Sep, 2004 10:34

Masta wrote:
Marie wrote:
Masta wrote:
KOWALSKI 1 wrote:
highlow wrote:det stämmer att den låser sig av sig själv men inte när du har nycklarna i täningen, det e bara för att det är en stöldmechanismen för att nån jävel inte ska sno dina saker i bilen 8)


står jag utanför bilen med nycklarna i hand,efter en stund brukar alla dörrar låsa sig av sig själva. ibland inte.hur programmerar man dörrarnas låsmekanism att bilen skall låsa sig automatiskt om jag glömt att låsa med fjärren när jag står utanför. :roll:


Bilen låser sig automatiskt om du har låst upp bilen utan att öppna dörrarna, annars inte.


Jag hade en liknande knasfunktion på det DEFA-larm som min bil var utrustad när jag köpte den. Hade ett attans snärj at få avaktiverat den funktionen för den bara ställde till det. Jag vet inte hur många ggr jag fick nycklarna inlåsta i bilen innan det blev fixat. Hemma lämnar jag alltid nycklarna i tändlåset om någon behöver flytta bilen för att komma åt någon maskin i verkstan eller vill förbi med traktorn, även borta lämnar jag normalt alltid bilen olåst men tar med mig nyckeln. Har man ingen extrautrustning i bilen blir det mindre skador på glas och plåt om dörrarna är olåsta.


OK, jag hade ett liknande larm tidigare som också låste sig med nycklarna i - men med Mercas original-larm låser sig inte bilen med nyckeln i.


Skönt att få bekräftat att konstruktörerna i Stuttgart - som vanligt - tänker *lite* längre ..... :thumbup:


Return to “C-Klass”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests