C 250 bränsleläckage

Här diskuterar vi C-klass modellerna.
Zeth
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 133
Joined: Tue 03 Feb, 2004 15:58
Location: Luleå

C 250 bränsleläckage

Postby Zeth » Sat 07 Apr, 2007 18:00

... Det ser ut att komma från "bränsletermostaten".
Bild, nr 155: http://tinyurl.com/y2ef6u
Konstant läckage med motorn i gång. Slangarna ser ut att vara hela. Ifall ditot är sprucket, kan jag i så fall förbikoppla med en T-koppling, eller liknande?
:roll:
MB E300 TD -98

I used to be with it, but then they changed what "it" was. Now, what I'm with isn't it, and what's "it" seems weird and scary to me.

User avatar
dieselkungen
Medlem
Medlem
Posts: 50
Joined: Wed 18 Oct, 2006 22:48
Location: Landskrona Skåne
Contact:

Värmeväxlare

Postby dieselkungen » Sat 07 Apr, 2007 21:24

Bild 155 visar värmeväxlaren el bränsleförvärmaren som är instucken topplocket . på slangen finns där en anslutning som är gjord i plast och går att demontera om man är försiktig .Om man tar bort denna så sitter där en o-ring som kan vara uttorkad och där igenom läckage.
Det går ju förstås att koppla förbi med en T-koppling men tycker du ska chansa på dett först :-)

Zeth
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 133
Joined: Tue 03 Feb, 2004 15:58
Location: Luleå

Postby Zeth » Sat 07 Apr, 2007 22:43

Det gäller om605 motorn (20v). bränsleförvärmaren (av plast) sitter på sidan av dieselpumpen. Går 3 bränsleslangar till den & alla slangar är hela. Ser ut som att det läcker diesel från själva bränsleförvärmaren. Kanske är plasten sprucken på sidan, eller dålig "packning". Hela insuget måste tydligen tas bort. Får väl ta & inspektera eländet ASAP.
MB E300 TD -98

I used to be with it, but then they changed what "it" was. Now, what I'm with isn't it, and what's "it" seems weird and scary to me.

User avatar
dieselkungen
Medlem
Medlem
Posts: 50
Joined: Wed 18 Oct, 2006 22:48
Location: Landskrona Skåne
Contact:

Läckage

Postby dieselkungen » Sun 08 Apr, 2007 00:29

Insuget måste du plocka bort men de e rätt så enkelt annars kn du ldrig hitta läckaget .

Zeth
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 133
Joined: Tue 03 Feb, 2004 15:58
Location: Luleå

Re: Läckage

Postby Zeth » Sun 08 Apr, 2007 16:10

dieselkungen wrote:Insuget måste du plocka bort men de e rätt så enkelt annars kn du ldrig hitta läckaget .


Ja, sant. Förresten det vart fel bild jag länkade till. Detta skall det vara nr 29, vilket är (shut off valve). http://www.detali.ru/cat/MB/B07045000042.0265.gif
Det var därifrån det läckte. + att det fuktar lite från d-pumps-anslutningen till spridarrören & där behöver man ju specialhylsan & momentnyckel.
:cry:

Märkte också att dieselförvärmningen var bortkopplat.
MB E300 TD -98

I used to be with it, but then they changed what "it" was. Now, what I'm with isn't it, and what's "it" seems weird and scary to me.

User avatar
dieselkungen
Medlem
Medlem
Posts: 50
Joined: Wed 18 Oct, 2006 22:48
Location: Landskrona Skåne
Contact:

Läckage

Postby dieselkungen » Sun 08 Apr, 2007 23:33

Misstänker att det går o byta o-ringar där också , specialverktyg till att skruva loss dieselpump anslutningarna kan man tillverka själv genom att använda hållarna och svetsa i hopa 2 stycken samt en liten 1/4" hylsa.
Hållarna kan man ta i från en skrotmotor har för mej att splines är samma på alla. en mindre momentnyckel kan man ju köpa tex på Biltema.
Reservdelar kan du ju leta på skroten har för mej att c220 ,250 ,E300 har samma bränsle förvärmare och de gäller årsmodeller 93-98 sen kom CDI motorerna.

Zeth
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 133
Joined: Tue 03 Feb, 2004 15:58
Location: Luleå

Re: Läckage

Postby Zeth » Mon 09 Apr, 2007 00:21

dieselkungen wrote:Misstänker att det går o byta o-ringar där också , specialverktyg till att skruva loss dieselpump anslutningarna kan man tillverka själv genom att använda hållarna och svetsa i hopa 2 stycken samt en liten 1/4" hylsa.
Hållarna kan man ta i från en skrotmotor har för mej att splines är samma på alla. en mindre momentnyckel kan man ju köpa tex på Biltema.
Reservdelar kan du ju leta på skroten har för mej att c220 ,250 ,E300 har samma bränsle förvärmare och de gäller årsmodeller 93-98 sen kom CDI motorerna.


Skall köpa nya o-ringar & slangar till "shut off valve". Läste på amerikanskt forum & det verkar som att det är ett typiskt fel att o-ringarna torkar sönder till "ditot". D-pumps anslutningarna får man fixa någon annan gång. Tydligen en o-ring & kopparbricka där också. (inget läckage vid varm motor)

Ingen annan som har haft läckage från "shut off valve" / "avstängninsventilen"?
MB E300 TD -98

I used to be with it, but then they changed what "it" was. Now, what I'm with isn't it, and what's "it" seems weird and scary to me.

Pedda
Hangaround
Hangaround
Posts: 13
Joined: Mon 27 Apr, 2009 22:45

Re: C 250 bränsleläckage

Postby Pedda » Mon 18 Jan, 2010 21:35

Hejsan!

Jag har även läckage på samma sätt som du beskriver och måste nog också byta den där oringen samt kopparbrickan.

Hur gick det för dig? höll den tätt sen?
Hur byter man oringen? Lossar man hela shut off valve modulen med skruven bakom den eller hur är den fäst i pumpen?

Mvh Pedda
MB c250 TDT -97

User avatar
huckstar
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1859
Joined: Sat 06 May, 2006 14:02
Location: Älvdalen norra Dalarna

Re: C 250 bränsleläckage

Postby huckstar » Fri 06 Sep, 2013 22:40

Jag har en hel shut off Valve att sälja om nån behöver, gällande läckage från presskopplingarna är det oringarna som ska bytas.
W-115 /8 2.7CDI -75
W-126 500SEL -85
W-120 180D -57
W-124 320CDI -87
W-201 220CDI -88
W-211 270CDI -03

Schönheit, Gediegenheit und sportliche Kraft!
Mercedes Benz


Return to “C-Klass”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests