Montera dragkrok?

Här diskuterar vi C-klass modellerna.
HjalleA4
Prospect
Prospect
Posts: 26
Joined: Thu 23 Nov, 2006 21:59

Re: Montera dragkrok?

Postby HjalleA4 » Thu 27 Mar, 2008 21:05

Har monterat på en w202. Finns markeringar på undersidan av reservhjulsbaljan där man ska borra hålen för att bulta fast kroken. Vad elen beträffar, drog jag bara 2 st kablar till batteriets pluspol. sedan kopplade jag på blinkers,bromsljus, på de kablar som går till bilens bakljus. Man fick ju med en liten "elektroniklåda" i elsatsen till draget, så man "lånar" bara signalström från bilens blinkers resp bromsljus. Dvs man tar bara signalen, ingen ström därifrån. Sen kopplar man alla polerna i släpvagnskontakten till "elektroniklånad", som fick plats precis under bagagerumströskeln. Valde att sätta dit ett eget relä också, till ena kabeln från pluspolen på batteriet, den som ger all positionsljus till släpet.
Liten procedur att installera allt, men skam den som ger sig....:-)

MVH Jonas

kento
Hangaround
Hangaround
Posts: 20
Joined: Mon 10 Sep, 2007 14:24

Re: Montera dragkrok?

Postby kento » Tue 20 May, 2008 10:34

Har nu fått hem grejorna. Det ser väldigt enkelt ut, på anvisningarna, att först demontera lite gammalt o sen montera de nya grejorna. Sen vet man ju hur det kan bli för en som har tummen lite tokigt. Men, elkablar färdigkapade, bara att putta i färdiga uttag, med följer genomföringsskydd för kabel. Allt ser ut som om det skulle kunna monteras på några timmar. Ger mig nog på det på fredag o återkommer. . . .
Mvh Kento

kloenn
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 130
Joined: Sun 20 May, 2007 20:33

Re: Montera dragkrok?

Postby kloenn » Thu 22 May, 2008 21:36

Hej.
Det är inget krongel med att montera drag på en 203a,
Det är bara att montera bort stötfångaren , man får ta bort innerbeklädnaden i bagaget för att komma åt skruvarna, ta väck balken som sitter skruvad på stötfångaren, sen släpper man ned avgasröret ta bort värmeplåten där kommer man åt oatt skuva fast dom längsgående balken, när man monterat ihop alla delar så spänner man ihop allt ordentligt. ta inte bort för mycket av det ev, rostskydd som sitter där bak Sen kopplar man elen, Har man köpt orginal el-sats är det bara att koppla in den i samen där bak och sedan fungerar allt. efter du gjort detta monterar du stötfångare och innerbeklädnad.
Allt detta tar ca 1,5timmar om man är van och har tillgång till lyft.

Lycka till....
Mvh Krille

Kör idag:
Mercedes-benz C200t -05
Nissan Almera -02
Tidigare ägda bilar:
nissan Primera kombi -03, Nissan Primera gt -99, Nissan maxima -90, nissan Primera slx -91,
nissan Micra -88, nissan 200sx -89, volvo 240 turbo -82, mazda 626ht -79

hajo70
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 143
Joined: Fri 08 Apr, 2005 18:46
Location: Hägersten, Stockholm
Contact:

Re: Montera dragkrok?

Postby hajo70 » Sun 15 Jun, 2008 20:44

Kento, hur gick det? Från vem beställde du?
219 -57 - http://www.mb219.com
180K -03
SLK350 -12

Was ist das wieder für ein unbekanntes Teil?
Warum tue ich mir das immer wieder aufs Neue an?
Wann höre ich endlich damit auf...

hajo70
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 143
Joined: Fri 08 Apr, 2005 18:46
Location: Hägersten, Stockholm
Contact:

Re: Montera dragkrok?

Postby hajo70 » Thu 10 Jul, 2008 22:12

Införskaffade min Westfalia-krok från Bertelshofer.com via tyska ebay. Pris för avtagbar med W203-specifik elhärva 13-pol och konverter 13/7 med frakt gick på dryga 400€. Bidde lite strul med betalningen av någon anledning så istället för för Paypal eller kort blev det överföring och sådant tar ju lite tid.

Hem kom allt och jag satte av en eftermiddag och kväll så att jag skulle kunna jobba i lite lugn och ro och dessutom få lite strultid. Förutom monteringen av elhärvan (se nedan) gick allt snabbt och enkelt. Du behöver skruvmejsel och tänger för att få bort plastpluppar och hylsor i storlekarna 6, 8, 10, 16 och 18 för att få bort allt och sedan montera det. Momentnyckel behövs. Ha några extra plastpluppar för klädsel, plastbitar och inneskärmar i reserv. Rostkyddsmedel skadar nog inte heller.

I mitt fall var det bara att följa bruksanvisningen plus att ha lite fantasi. Den säger inte allt....


Lossa plasten på bakstammen som sitter med lite olika fyrkantiga och runda plastploppar. Fäll ned baksätet och ta loss plasten som hålls fast av de främre lastöglorna varefter du enkelt tar bort klädseln.
Image
Image


Stötfångaren sitter med 2 skruvar inifrån på respektive sida.
Image
Image


Från utsidan har du också 1 skruv samt 2 plastpluppar som håller innerskärmen på respektive sida.
Image


Lossa den bakre balken, 3 muttrar på respektive sida, och drag sedan balk och stötfångare horisontellt bakåt. Ha gärna någon som hjälper till så att det inte tippar och blir märken.
Image

Lägg ner allt mkt försiktigt på mjukt underlag. Extremt lätt att få märken och färgskav i plasten. Tag sedan av stötfångaren från den gamla balken. På nedanstående bild kan du se balkarna som förstyvningarna skall in i samt rödmarkerat var elhärvan ska ut. Jag rostskyddade balkarna. I balkarna tar du bort gummiduttarna för de bultar som förstyvningarna skall dras fast med, två på den högra sidan av den vänstra balken och två på undersidan av den högra balken.
Image

Släpp ned avgassystemet, åtminstonde till och med det fäste som sitter strax framför bakaxeln. Värmeskölden sitter med 5 skruv/mutter.
Image


Jag provmonterade sen den nya, bakre balken tillsammans med de längsgående förstyvningarna tills allt lirade. Därefter drog jag förstyvningarna med korrekt moment och tog bort balken. Jag lade tjockt med rostskyddsgucka på alla brickor och i alla genomförningar. Sen drog jag elhärvan i genomförningen varefter jag monterade på stötfångaren på balken. Tillsammans med en hjälpreda sköts hela sjoket horisontelt på bilen. Glöm inte att passa in bakskärmen mot styrningarna på karossidorna. Sedan var det bara att dra åt allt "korsvis" och allt hårdare så satt det till slut perfekt. Behövdes inget micklande för att få springor etc att vara lika.


Därefter monterades dragets elektronikbox på den stora boxen vid vänstra innerskärmen, "the SAM-unit" om jag inte missminner mig. Sen var det "bara" att dra dit sladdarna och fästa sladdarna. Det knepiga med elsatsen - och det tog mig någon timme eller mer att lista ut - var hur man skulle montera de två säkringshållarna samt - framför allt - den kontakt som ska in i styrboxen. Fram med lampa och spegel. På insidan av boxen, dvs i riktning bakhjulet och mot reservhjulsbaljan, sitter det två kolumner med kontakter, helt "omöjliga" att komma åt. I andra eller om det var tredje raden ovanifrån hittar du en liten färgkod på 2*5mm som överensstämmer med kontakten. Där ska du försöka få in kontakten. Lycka till.


På bilden nedan har jag markerat de två säkringshållarna i nederkant av boxen. De ska sättas ihop och sedan föras in bakifrån i SAM-boxen och sedan tryckas tillbaks i sina hål. Kontakten som ska in i boxen är i höjd med den vita etiketten också markerad med röd ring.
Image


Sen blev det en öl för att lindra ryggsmärtorna


Bruksanvisningen säger att bilen måste omprogrammeras. Det är möjligt för en fullgod funktion av hela bilen men eluttaget för släpet fungerar i alla fall utan detta.

That all for today folks. Nu ska här sovas så att jag kommer i tid till registreringsbesiktningen imorgon bitti.
Last edited by hajo70 on Fri 11 Jul, 2008 14:41, edited 1 time in total.
219 -57 - http://www.mb219.com
180K -03
SLK350 -12

Was ist das wieder für ein unbekanntes Teil?
Warum tue ich mir das immer wieder aufs Neue an?
Wann höre ich endlich damit auf...

N!
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2137
Joined: Wed 01 Aug, 2007 17:22

Re: Montera dragkrok?

Postby N! » Fri 11 Jul, 2008 00:55

Onekligen vackert presenterat arbete.
...sålt min AMG E60 T S210 -98 7-sitsig med avtagbar dragkrok.

User avatar
Mercafreaket
Guru
Guru
Posts: 9639
Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
Location: Tavelsjö (Västerbotten)
Contact:

Re: Montera dragkrok?

Postby Mercafreaket » Fri 11 Jul, 2008 20:08

farsan monterade ett monoflex på sin W211 E200K -03 och var in å reggade in dem me drag bara häromdagen.... inga problem öht.. bes.man kollade bara så att alla bultar satt på sina platser, monteringsanvisningen behöll dom inte heller. inget strul med helbilsgodkännande eller ngt sådant heller
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD ;)
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km 8) Image
'99 C180 Classic endast 11.000 mil :mrgreen:
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI :-)
Image

hajo70
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 143
Joined: Fri 08 Apr, 2005 18:46
Location: Hägersten, Stockholm
Contact:

Re: Montera dragkrok?

Postby hajo70 » Sat 12 Jul, 2008 10:18

Enda problemet med reg.bes. var väl att det kostade 380 spänn... :shock:

:roll:
219 -57 - http://www.mb219.com
180K -03
SLK350 -12

Was ist das wieder für ein unbekanntes Teil?
Warum tue ich mir das immer wieder aufs Neue an?
Wann höre ich endlich damit auf...

kento
Hangaround
Hangaround
Posts: 20
Joined: Mon 10 Sep, 2007 14:24

Re: Montera dragkrok?

Postby kento » Tue 15 Jul, 2008 12:07

Kroken monterad o elen kopplad. Det är väl inte så mycket ytterligare att säga efter beskrivningen som tidigare gjorts. Önskar att den fanns INNAN jag monterade . . . Fr.a. med tanke på plastpluppar o annat på ut/undersidan av skärmarna.Strulet med elen känner jag inte igen. Jag lossade säkringshållaren och där finns både färger som matchar kontakten som skall i, och nummer som matchar beskrivningen från tillverkaren. Kroken blev en avtagbar Westfalia. Om nån annan gör om det så använd MONOFLEX beskrivning istället för Westfalias. Bedömer den förstnämnda som mer tydlig o komplett. Vet jag nu men inte när jag skruvade. En liten sak strulade faktiskt. Det var hållaren för elkontakten som var för kort, den gick inte tillräckligt långt under kofångaren för att kontaktens lock skulle kunna öppnas. Vid öppning gick locket emot kofångaren. Jag hade en kompis att svetsa på några cm. Hade kunnat gå ändå med kontakten upponer. Kento


Return to “C-Klass”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests