Kompressorlager??

Här diskuterar vi C-klass modellerna.
Dael60
Medlem
Medlem
Posts: 63
Joined: Sun 02 Dec, 2007 01:30

Kompressorlager??

Postby Dael60 » Wed 05 Mar, 2008 20:09

min kompressor har börjat låta illa å har gjort så i runt en månad,
det är när man ligger på motorvägen man hör det tydligast, när man inte har nån gas så hörs ingenting men såfort man gasar och kompressorn belastas så hör man ett ganska högt irriterande lagerljud.. min bil har gått snart 14000 mil

ja undrar om de ä nån annan som haft liknade problem å hur ni har löst de isåfall...tacksam för hälp!!!

//Daniel

galoma
Wannabe
Wannabe
Posts: 9
Joined: Mon 27 Nov, 2006 12:50

Re: Kompressorlager??

Postby galoma » Thu 06 Mar, 2008 17:43

Hade haft bilen MB 200 Komp. -1998 i en vecka, när jag insåg varför de hade sålt bilen. (Privatförs.)
Ett otroligt oljud kom från kompressorn vid belastning.
Det var lagret till remskivan som lossat från utgående axel.
Lagret hade ätit sönder 2 -3 mm av axeln ( kompressor=skrot.)
Ringde MB, ny kostar 25.000 kr + arb att byta.
Fick tag i en beg. för 4500 kr på bildelsbasen. Gick relativt lätt att byta. Ca 2 tim totalt.

Dael60
Medlem
Medlem
Posts: 63
Joined: Sun 02 Dec, 2007 01:30

Re: Kompressorlager??

Postby Dael60 » Thu 06 Mar, 2008 22:40

ok men gick bilen som den skulle iallafall eller? för min går ju precis som den ska(tror ja) bara de att de låter.
lite surt om man ska behöva byta hela kompressorn, det måste väl gå å bara byta lagret hoppas ja om de inte ätit på axeln??

galoma
Wannabe
Wannabe
Posts: 9
Joined: Mon 27 Nov, 2006 12:50

Re: Kompressorlager??

Postby galoma » Thu 06 Mar, 2008 22:57

Min gick lika bra, samma kraft det enda var att det lät inget vidare när kompressorn slog till.

Försök att känna på remskivan till kompressorn om det är glapp.
Min glappade ordentligt.
Sedan kan det vara de inre lagren som är slut. Problemet är att de enligt Merceders ej går att byta. Jag har hört att det finns de som har bytt lager med det ska vara rätt svårt och krävande.

Vet ej vad du har för årsmodell men efter 2000 bytte de kompressormodell på C klassen.
Min 200 C komp är importerad från Italien och har 193 hk.

Hälsn. Michael

Dael60
Medlem
Medlem
Posts: 63
Joined: Sun 02 Dec, 2007 01:30

Re: Kompressorlager??

Postby Dael60 » Fri 07 Mar, 2008 17:24

ok ja ska gå ner å känna om ja känner nått glappt, hoppas att de inte är de inre lagren då. någon som vet var man kan få tag i nya lager? har läst att de inte säljs på mercedes iallafall. Min bil är en -96a

Dael60
Medlem
Medlem
Posts: 63
Joined: Sun 02 Dec, 2007 01:30

Re: Kompressorlager??

Postby Dael60 » Fri 07 Mar, 2008 17:54

har varit nere å känt på den nu.. och själva remhjulet känns som den sitter stumt, fast de yttre hjulet som slår till när kompressorn belastas(vet inte vad de kallas) glappar några mm, det känns som det måste vara de som låter,
är det separata lager till den och remhjulet?..någon som vet hur krångligt det är att byta de lagret??

galoma
Wannabe
Wannabe
Posts: 9
Joined: Mon 27 Nov, 2006 12:50

Re: Kompressorlager??

Postby galoma » Fri 07 Mar, 2008 23:00

Nej då är det ingen fara vad gäller lagret på remskivan.
Den yttre plattan som slår till har inget lager.
Den fungerar endast som en koppling.

Hälsn.

Michael

Dael60
Medlem
Medlem
Posts: 63
Joined: Sun 02 Dec, 2007 01:30

Re: Kompressorlager??

Postby Dael60 » Sat 08 Mar, 2008 00:49

ok, ja undrar va de kan vara som låter då? kanske ska hänga av remmen och känna på remhjulet, något förslag på va de kan vara, ljudet uppstår enbart när man gasar när man släpper gasen så upphör det. har också märkt att de endast hörs mellan ca 80-110 på femman.. efter de så hörs inge mer än vinandet från kompressorn.

Dael60
Medlem
Medlem
Posts: 63
Joined: Sun 02 Dec, 2007 01:30

Re: Kompressorlager??

Postby Dael60 » Thu 13 Mar, 2008 15:38

Den här veckan har ljudet varit borta några dar för att sedan komma tillbaka igen och nu låter det inte alls lika mycke, det enda jag har gjort är att rackla lite på "kopplingen" men det har aldrig "försvunnit" såhär innan. ingen som har något förslag på vad det kan vara?????

//Daniel

Pyssysalo
Wannabe
Wannabe
Posts: 1
Joined: Mon 22 Aug, 2011 21:52

Re: Kompressorlager??

Postby Pyssysalo » Mon 22 Aug, 2011 23:48

Dael60 wrote:Den här veckan har ljudet varit borta några dar för att sedan komma tillbaka igen och nu låter det inte alls lika mycke, det enda jag har gjort är att rackla lite på "kopplingen" men det har aldrig "försvunnit" såhär innan. ingen som har något förslag på vad det kan vara?????

//Daniel



Tar upp tråden igen =) Har samma problem med min så jag konstaterade att det måste vara denna "kopplingen" på remskivan som j#$%&a :evil:
Men då kom jag på att David på DLI-teknik.se säljer lite reservdelar till eaton m64.
http://www.dli-teknik.se/index.php?sect ... 18&lang=sv
Skrivit till honom nu så vi får se vad han säger !!


Return to “C-Klass”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests