Jag tror motorn går för kallt 60 grader?
vad skall vara normalt?
Drift temperatur motor 270 cdi ?
-
- Prospect
- Posts: 27
- Joined: Thu 02 Sep, 2004 10:08
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
Re: Drift temperatur motor 270 cdi ?
runt 80 grader är normalt. prova med termostatbyte först
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Re: Drift temperatur motor 270 cdi ?
Går den även så kallt nu när de börja vara varmt ute? Varierer den mkt i temp, beroende på körstil eller står den konstant 60 grader?
Re: Drift temperatur motor 270 cdi ?
Hej.
Arbetstempen på en cdi ligger runt 60grader, resten värms upp av extern värmare och generatorn.
dock kan ju temostaten vara kass om externa värmaren funkar som den ska...
Arbetstempen på en cdi ligger runt 60grader, resten värms upp av extern värmare och generatorn.
dock kan ju temostaten vara kass om externa värmaren funkar som den ska...
Mvh Krille
Kör idag:
Mercedes-benz C200t -05
Nissan Almera -02
Tidigare ägda bilar:
nissan Primera kombi -03, Nissan Primera gt -99, Nissan maxima -90, nissan Primera slx -91,
nissan Micra -88, nissan 200sx -89, volvo 240 turbo -82, mazda 626ht -79
Kör idag:
Mercedes-benz C200t -05
Nissan Almera -02
Tidigare ägda bilar:
nissan Primera kombi -03, Nissan Primera gt -99, Nissan maxima -90, nissan Primera slx -91,
nissan Micra -88, nissan 200sx -89, volvo 240 turbo -82, mazda 626ht -79
Re: Drift temperatur motor 270 cdi ?
Tror inte du behöver vara orolig... cdi motorerna går inte så varmt, de tar vara på energin så
pass mycket att de inte blir varmare än ca 60!
På min C270cdi jag hade så låg tempen vintertid (-20C) på ca 50 grader!
Sommartid kunde den ligga på som du säger runt 60 men om man låg på lite
grann på sommarn kunde den ju naturligtvis gå upp till 80...
Tror som sagt allt är som det ska....
Nya a-klassen skulle väl ha en temp på 40-50 grader?
Tur de finns extra värmare i bilarna
Såg Kloenn svarade samtidigt :)
pass mycket att de inte blir varmare än ca 60!
På min C270cdi jag hade så låg tempen vintertid (-20C) på ca 50 grader!
Sommartid kunde den ligga på som du säger runt 60 men om man låg på lite
grann på sommarn kunde den ju naturligtvis gå upp till 80...
Tror som sagt allt är som det ska....
Nya a-klassen skulle väl ha en temp på 40-50 grader?
Tur de finns extra värmare i bilarna
Såg Kloenn svarade samtidigt :)
Mercedes C270 cdi -02 Kombi - Avantgarde
Re: Drift temperatur motor 270 cdi ?
Lönar sig att byta termostaten.. Fast alla extra webaston samt elmotstånd funderar.. Har läst om vissa här i Finland som byter varje år. Motortempen inverkar dessutom rejält på bränsleförbrukningen!
//Nisse
//Nisse
Re: Drift temperatur motor 270 cdi ?
Men vad ska egentligen en CDI ligga då i för temp? Man har ju hört så olika vissa MB verkstäder säger 85 grader medans andra påstår att 70 grader är helt normalt!
Re: Drift temperatur motor 270 cdi ?
Min ligger då alltid på 80 grader.
Vito w447 114 CDI-15,Cls 350 Cdi -11 w218
Re: Drift temperatur motor 270 cdi ?
_Cruiser_ wrote:Men vad ska egentligen en CDI ligga då i för temp? Man har ju hört så olika vissa MB verkstäder säger 85 grader medans andra påstår att 70 grader är helt normalt!
Som jag sa tidigare så ligger arbetstempen på cdi-motorerna runt 60grader, vid den tempen så går motorn optimalt, anledningen till att man drar upp tempen på motorn med extravärmare är bla, att man ska få det varmare i kupen när det är kallt ute...
Mvh Krille
Kör idag:
Mercedes-benz C200t -05
Nissan Almera -02
Tidigare ägda bilar:
nissan Primera kombi -03, Nissan Primera gt -99, Nissan maxima -90, nissan Primera slx -91,
nissan Micra -88, nissan 200sx -89, volvo 240 turbo -82, mazda 626ht -79
Kör idag:
Mercedes-benz C200t -05
Nissan Almera -02
Tidigare ägda bilar:
nissan Primera kombi -03, Nissan Primera gt -99, Nissan maxima -90, nissan Primera slx -91,
nissan Micra -88, nissan 200sx -89, volvo 240 turbo -82, mazda 626ht -79
Re: Drift temperatur motor 270 cdi ?
Min C220 CDI från 00 har trasig extravärmare och gammal termostat, men är det inte för kallt ute så orkar den upp till 80 graders arbetstemp utan större bekymmer. Vet dock att många andra CDI:er vi haft både i familjen och företaget haft svårt att orka upp till 80 utan extravärmare, men som jag fått lära mig så är arbetstempen på en CDI runt 80 grader.
BMW- By Mercedes Wegwerfen
Åker: G350 Turbodiesel -92
In memory:
Audi A6 3.0 TDI quattro -05
ML400 CDI -02
SAAB 9-3 SC Vector 1.9TiD -06
300 CE -91
C250TDT -97
BMW 540iA -96
C220T CDI-00
Chevrolet S10 4WD 4.3L V6 -95
Honda CB 600 Hornet -07
SLK 230K -98
Opel Monterey 3.1 TDi
Opel Frontera 2.3 TDi
SAAB 90 -85
Honda VF 1000R -84
Honda XR500R -82
Åker: G350 Turbodiesel -92
In memory:
Audi A6 3.0 TDI quattro -05
ML400 CDI -02
SAAB 9-3 SC Vector 1.9TiD -06
300 CE -91
C250TDT -97
BMW 540iA -96
C220T CDI-00
Chevrolet S10 4WD 4.3L V6 -95
Honda CB 600 Hornet -07
SLK 230K -98
Opel Monterey 3.1 TDi
Opel Frontera 2.3 TDi
SAAB 90 -85
Honda VF 1000R -84
Honda XR500R -82
Re: Drift temperatur motor 270 cdi ?
80grader ligger min 270CDI på enligt tempmätaren.
Re: Drift temperatur motor 270 cdi ?
Jag pendlar varje dag ca 30 min enkel resa och under den tiden kommer den sällan upp över 60.
Min värmare är elektrisk och det finns inställningar via rattknapparna för om värmaren ska gå igång automatiskt eller startas manuellt. Detta förklarar säker varför somligas temperatur går upp till 80 och andras bara till 60.
Har man den på automatisk så går den säkert inte igång sommartid när det inte finns något värme behov till kupén. Att cdi:erna inte blir varma är ju för att de har hög verkningsgrad och använder energin till framfart istället för kråkeldning. Däremot vintertid kan det vara skönt för kråkan bakom ratten med lite värme.
Min värmare är elektrisk och det finns inställningar via rattknapparna för om värmaren ska gå igång automatiskt eller startas manuellt. Detta förklarar säker varför somligas temperatur går upp till 80 och andras bara till 60.
Har man den på automatisk så går den säkert inte igång sommartid när det inte finns något värme behov till kupén. Att cdi:erna inte blir varma är ju för att de har hög verkningsgrad och använder energin till framfart istället för kråkeldning. Däremot vintertid kan det vara skönt för kråkan bakom ratten med lite värme.
Kennet Gustafsson
C270 CDI-02 - Kombi - Elegance - Designosilver
Audi TT 1,8T Quattro-03 - Misanoröd Pärleffekt
C250 TDT-98 - Sport - Turmalingrön metallic - Avantgardegrill (Såld)
190D-88 - Vit (Såld)
190D-87 - Vit (Såld)
Re: Drift temperatur motor 270 cdi ?
Har också en 270 cdi,optimal temp är INTE runt 60 Grader utan runt 90 grader,att det tar lånd tid att få upp tempen har givetvis att göra med att diesel går snålt.Alla kolv motorer utan undantag mår bättre närmare 90-100 grader o eftersom våra bilar har vätskekyld oljekylare blir oljan för kall annars med risk för kondens.
MVH Joachim
MVH Joachim
-
- Prospect
- Posts: 27
- Joined: Thu 02 Sep, 2004 10:08
Re: Drift temperatur motor 270 cdi ?
Bytt termostat nu uppe i rätt temp 80-90 grader!
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 15 guests