Drift temperatur motor 270 cdi ?

Här diskuterar vi C-klass modellerna.
Christian Mendritzki
Prospect
Prospect
Posts: 27
Joined: Thu 02 Sep, 2004 10:08

Drift temperatur motor 270 cdi ?

Postby Christian Mendritzki » Sun 18 May, 2008 22:16

Jag tror motorn går för kallt 60 grader?
vad skall vara normalt?

User avatar
Mercafreaket
Guru
Guru
Posts: 9639
Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
Location: Tavelsjö (Västerbotten)
Contact:

Re: Drift temperatur motor 270 cdi ?

Postby Mercafreaket » Mon 19 May, 2008 15:35

runt 80 grader är normalt. prova med termostatbyte först
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD ;)
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km 8) Image
'99 C180 Classic endast 11.000 mil :mrgreen:
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI :-)
Image

_Cruiser_
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 132
Joined: Fri 16 Apr, 2004 14:56
Location: Kalix
Contact:

Re: Drift temperatur motor 270 cdi ?

Postby _Cruiser_ » Thu 22 May, 2008 19:39

Går den även så kallt nu när de börja vara varmt ute? Varierer den mkt i temp, beroende på körstil eller står den konstant 60 grader?

kloenn
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 130
Joined: Sun 20 May, 2007 20:33

Re: Drift temperatur motor 270 cdi ?

Postby kloenn » Thu 22 May, 2008 21:23

Hej.
Arbetstempen på en cdi ligger runt 60grader, resten värms upp av extern värmare och generatorn.
dock kan ju temostaten vara kass om externa värmaren funkar som den ska...
Mvh Krille

Kör idag:
Mercedes-benz C200t -05
Nissan Almera -02
Tidigare ägda bilar:
nissan Primera kombi -03, Nissan Primera gt -99, Nissan maxima -90, nissan Primera slx -91,
nissan Micra -88, nissan 200sx -89, volvo 240 turbo -82, mazda 626ht -79

User avatar
C270
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 195
Joined: Sat 08 Jul, 2006 22:24
Location: Umeå
Contact:

Re: Drift temperatur motor 270 cdi ?

Postby C270 » Thu 22 May, 2008 21:27

Tror inte du behöver vara orolig... cdi motorerna går inte så varmt, de tar vara på energin så
pass mycket att de inte blir varmare än ca 60!

På min C270cdi jag hade så låg tempen vintertid (-20C) på ca 50 grader!
Sommartid kunde den ligga på som du säger runt 60 men om man låg på lite
grann på sommarn kunde den ju naturligtvis gå upp till 80...

Tror som sagt allt är som det ska....
Nya a-klassen skulle väl ha en temp på 40-50 grader?
Tur de finns extra värmare i bilarna :-D

Såg Kloenn svarade samtidigt :)
Mercedes C270 cdi -02 Kombi - Avantgarde

Laddare
Hangaround
Hangaround
Posts: 19
Joined: Thu 03 Nov, 2005 21:04

Re: Drift temperatur motor 270 cdi ?

Postby Laddare » Thu 22 May, 2008 22:16

Lönar sig att byta termostaten.. Fast alla extra webaston samt elmotstånd funderar.. Har läst om vissa här i Finland som byter varje år. Motortempen inverkar dessutom rejält på bränsleförbrukningen!
//Nisse

_Cruiser_
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 132
Joined: Fri 16 Apr, 2004 14:56
Location: Kalix
Contact:

Re: Drift temperatur motor 270 cdi ?

Postby _Cruiser_ » Fri 23 May, 2008 00:29

Men vad ska egentligen en CDI ligga då i för temp? Man har ju hört så olika vissa MB verkstäder säger 85 grader medans andra påstår att 70 grader är helt normalt! :roll:

koff
Expert
Expert
Posts: 532
Joined: Mon 03 Nov, 2003 01:00
Location: Metropolen i Sörmland

Re: Drift temperatur motor 270 cdi ?

Postby koff » Fri 23 May, 2008 21:48

Min ligger då alltid på 80 grader.
Vito w447 114 CDI-15,Cls 350 Cdi -11 w218

kloenn
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 130
Joined: Sun 20 May, 2007 20:33

Re: Drift temperatur motor 270 cdi ?

Postby kloenn » Sun 25 May, 2008 20:10

_Cruiser_ wrote:Men vad ska egentligen en CDI ligga då i för temp? Man har ju hört så olika vissa MB verkstäder säger 85 grader medans andra påstår att 70 grader är helt normalt! :roll:



Som jag sa tidigare så ligger arbetstempen på cdi-motorerna runt 60grader, vid den tempen så går motorn optimalt, anledningen till att man drar upp tempen på motorn med extravärmare är bla, att man ska få det varmare i kupen när det är kallt ute...
Mvh Krille

Kör idag:
Mercedes-benz C200t -05
Nissan Almera -02
Tidigare ägda bilar:
nissan Primera kombi -03, Nissan Primera gt -99, Nissan maxima -90, nissan Primera slx -91,
nissan Micra -88, nissan 200sx -89, volvo 240 turbo -82, mazda 626ht -79

User avatar
Chaabo
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 108
Joined: Fri 24 Mar, 2006 18:58
Location: Halmstad
Contact:

Re: Drift temperatur motor 270 cdi ?

Postby Chaabo » Sun 15 Jun, 2008 21:35

Min C220 CDI från 00 har trasig extravärmare och gammal termostat, men är det inte för kallt ute så orkar den upp till 80 graders arbetstemp utan större bekymmer. Vet dock att många andra CDI:er vi haft både i familjen och företaget haft svårt att orka upp till 80 utan extravärmare, men som jag fått lära mig så är arbetstempen på en CDI runt 80 grader.
BMW- By Mercedes Wegwerfen

Åker: G350 Turbodiesel -92

In memory:
Audi A6 3.0 TDI quattro -05
ML400 CDI -02
SAAB 9-3 SC Vector 1.9TiD -06
300 CE -91
C250TDT -97
BMW 540iA -96
C220T CDI-00
Chevrolet S10 4WD 4.3L V6 -95
Honda CB 600 Hornet -07
SLK 230K -98
Opel Monterey 3.1 TDi
Opel Frontera 2.3 TDi
SAAB 90 -85
Honda VF 1000R -84
Honda XR500R -82

User avatar
V70tdi
Guru
Guru
Posts: 2829
Joined: Wed 04 Apr, 2007 16:54
Location: Rö / Rimbo
Contact:

Re: Drift temperatur motor 270 cdi ?

Postby V70tdi » Sun 15 Jun, 2008 21:37

80grader ligger min 270CDI på enligt tempmätaren.
Mercedes E 270cdi -02
XC90 D5 -08 Image
Chevrolet Suburban Z71 flexifuel -03 Image
Cheva Tahoe -96 Image
Cheva 3500 6.5TD

User avatar
kengu
Expert
Expert
Posts: 489
Joined: Tue 02 Sep, 2003 22:33
Location: Östergötland

Re: Drift temperatur motor 270 cdi ?

Postby kengu » Tue 17 Jun, 2008 00:03

Jag pendlar varje dag ca 30 min enkel resa och under den tiden kommer den sällan upp över 60.
Min värmare är elektrisk och det finns inställningar via rattknapparna för om värmaren ska gå igång automatiskt eller startas manuellt. Detta förklarar säker varför somligas temperatur går upp till 80 och andras bara till 60.
Har man den på automatisk så går den säkert inte igång sommartid när det inte finns något värme behov till kupén. Att cdi:erna inte blir varma är ju för att de har hög verkningsgrad och använder energin till framfart istället för kråkeldning. Däremot vintertid kan det vara skönt för kråkan bakom ratten med lite värme. :lol:
ImageImageImage
Kennet Gustafsson
C270 CDI-02 - Kombi - Elegance - Designosilver
Audi TT 1,8T Quattro-03 - Misanoröd Pärleffekt
C250 TDT-98 - Sport - Turmalingrön metallic - Avantgardegrill (Såld)
190D-88 - Vit (Såld)
190D-87 - Vit (Såld)

jocsuz
Wannabe
Wannabe
Posts: 1
Joined: Mon 14 Apr, 2008 13:47
Location: Malmö

Re: Drift temperatur motor 270 cdi ?

Postby jocsuz » Thu 03 Jul, 2008 10:00

Har också en 270 cdi,optimal temp är INTE runt 60 Grader utan runt 90 grader,att det tar lånd tid att få upp tempen har givetvis att göra med att diesel går snålt.Alla kolv motorer utan undantag mår bättre närmare 90-100 grader o eftersom våra bilar har vätskekyld oljekylare blir oljan för kall annars med risk för kondens.
MVH Joachim :mrgreen:

Christian Mendritzki
Prospect
Prospect
Posts: 27
Joined: Thu 02 Sep, 2004 10:08

Re: Drift temperatur motor 270 cdi ?

Postby Christian Mendritzki » Thu 03 Jul, 2008 22:32

Bytt termostat nu uppe i rätt temp 80-90 grader!


Return to “C-Klass”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests