Rostiga läckande hydraulrör till nivåreglering

Här diskuterar vi C-klass modellerna.
MagoL
Hangaround
Hangaround
Posts: 15
Joined: Mon 29 Jan, 2007 21:30
Location: Stenkast från Umeå

Rostiga läckande hydraulrör till nivåreglering

Postby MagoL » Wed 27 Aug, 2008 18:40

Upptäckte att det droppade under bilen, så jag kröp in under den. Rakt ovanför lastkännande ventilen verkar det som läckaget befinner sig. Minst ett av de tre rör som sedan går in i last.ventilen.

Ska nog byta fler rör på då det inte bara är ett rör som har fått smaka av rosten...

Går det överhuvud taget att byta dessa rör utan att skruva ner hela bakvagnen, eller är det bara att bita i det sura äpplet? Någon som tidigare gjort liknande operation som har lite tips.

Vilken typ av fjäderspännare ska jag i så fall använda? Läst att det ska vara nån speciell typ men i haynes rep.handbok så visas typen med klor som dras ihop med gängstång

//Magnus

User avatar
Mercafreaket
Guru
Guru
Posts: 9639
Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
Location: Tavelsjö (Västerbotten)
Contact:

Re: Rostiga läckande hydraulrör till nivåreglering

Postby Mercafreaket » Wed 27 Aug, 2008 21:52

dessa spännare skall obönhörligen användas, iallafall fram!! http://www.biltema.se/products/product. ... mId=144293 men på bakvagnen klarar man sig med 2 domkrafter, en som hissar bilen och en som man sätter mot inre infästningen på länkarmen, lossar genomgående bulten och sänker försiktigt på länkarmen med domkraften.... iakttag största försiktighet ty mercedesfjädrar är långa, ilskna, farliga och oberäkneliga :| springer en sådan iväg har man liemannen flåsandes en i nacken med lie i högsta hugg
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD ;)
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km 8) Image
'99 C180 Classic endast 11.000 mil :mrgreen:
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI :-)
Image

MagoL
Hangaround
Hangaround
Posts: 15
Joined: Mon 29 Jan, 2007 21:30
Location: Stenkast från Umeå

Re: Rostiga läckande hydraulrör till nivåreglering

Postby MagoL » Wed 27 Aug, 2008 22:44

I Haynesboken var det bild på denna ( http://www.biltema.se/products/product. ... emId=82497 ) variant. visst borde denna typ gå använda på bakfjädrarna. (Kanske inte just från biltema, har sett kraftigare varianter..) Verkar lite spännande att bara lyfta.

Mäster
Expert
Expert
Posts: 730
Joined: Sun 06 Jul, 2008 00:00
Location: Dalarna

Re: Rostiga läckande hydraulrör till nivåreglering

Postby Mäster » Wed 27 Aug, 2008 23:26

MagoL wrote:I Haynesboken var det bild på denna ( http://www.biltema.se/products/product. ... emId=82497 ) variant. visst borde denna typ gå använda på bakfjädrarna. (Kanske inte just från biltema, har sett kraftigare varianter..) Verkar lite spännande att bara lyfta.

Jodå, den varianten funkar hjälpligt , men dom är lite fippliga att använda, annars kan du ju trä en spännrem igenom fjädern, om det känns för spännande att bara släppa ner dom...

MagoL
Hangaround
Hangaround
Posts: 15
Joined: Mon 29 Jan, 2007 21:30
Location: Stenkast från Umeå

Re: Rostiga läckande hydraulrör till nivåreglering

Postby MagoL » Tue 04 Nov, 2008 22:55

Har fortfarande inte fått ihop bilen... har haft mycket annat att göra...
Såg på den ryska sidan att det ska finnas en skarv på ledningen. nr 35 & 77

http://www.detali.ru/cat/oem_mb2.asp?TP ... 270&SGN=08

Är det någon som vet var denna skarv sitter?? Har mercedes gömt den mellan tank och golv eller sitter den någonstans man kommer åt? Är det möjligt att byta rören från denna skarv?

Som det ser ut nu, så står bilen i garaget, upplyft utan bakaxeluphängningen. Funderar även på att ta lös tanken, vilket verkar mest troligt att jag måste göra för att byta rören från den eventuella skarven...

Suck.. trodde jag skulle slippa skruva när jag köpte denna bil. Alltid är det nått... Snart är det den jag skruvat mest i.


Return to “C-Klass”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests