ny på forumet och har handlat en 240T aut. Classic -00

Här diskuterar vi C-klass modellerna.
janase
Wannabe
Wannabe
Posts: 5
Joined: Sat 06 Sep, 2008 17:35

ny på forumet och har handlat en 240T aut. Classic -00

Postby janase » Sat 06 Sep, 2008 20:55

Den hade några stenskott på huven men annars ingen rost. Det som jag upptäckte efter en vecka var att bensnmätaren inte har ngn koll om det är fullt eller reserv. När jag läst på trådarna så blir jag ju fundersam om det är rostskyddsbehandling som ska till eller att inte ens det hjälper. Jag vet inte om det är ngt bytt på bilen, tror inte det då den bara gått 9700 mil och ser inte omlackad ut. Finns det andra sjukdomar som kommer som en överraskning.

stellann
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 128
Joined: Sat 25 Sep, 2004 20:35
Location: Umeå
Contact:

Re: ny på forumet och har handlat en 240T aut. Classic -00

Postby stellann » Sat 06 Sep, 2008 22:31

Hej

Enligt min mening är rostryktet litet överdrivet (men det finns säkert andra åsikter här).
Mina erfarenheter av en W202 (direktimporterad 280 sedan) som jag körde till 23.000 mil är nästan enbart positiva. En viss benägenhet för rost på bakluckan som dock går att bekämpa. Fick dessutom byta ett bakhjulslager som irriterade litet även om det var rätt så "milt" ljud.
Bytte in den efter fem år mot en ny C180 K.

Tyvärr är bensinmätarn en rätt sorglig historia som åtminstone i mitt tycke är svår att åtgärda själv. (Finns många åtgärdsbeskrivningar här). Jag är dock numera med ålderns rätt inte så skruvarbenägen längre! :-)
Last edited by stellann on Sat 06 Sep, 2008 22:34, edited 1 time in total.

User avatar
Jocce
Expert
Expert
Posts: 600
Joined: Fri 25 Nov, 2005 23:31
Location: Värmland

Re: ny på forumet och har handlat en 240T aut. Classic -00

Postby Jocce » Sun 07 Sep, 2008 10:45

Jag tror på rostskydd, även om det är som att svära i kyrkan i detta forum.. :lol:

Bilarna har ju nästa inget från början, o då känns det väldig bra att få på ett laget, speciellt på inportbilar..

Jag använde mig av Svensk Bilvård, i denna tråd finns lite bilder:
viewtopic.php?f=5&t=28538&st=0&sk=t&sd=a&hilit=rostskyddsbehandling

Lycka till!

8)
MB E 220 BLUETEC Kombi S212 2016 Iridiumsilver met

Några tidigare bilar:
MB E 220 CDI Kombi S212 2012 Palladiumsilver met
MB E240 Kombi 2002 189 Smaragdschwarz
MB 190E 1990 147 Vit

stellann
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 128
Joined: Sat 25 Sep, 2004 20:35
Location: Umeå
Contact:

Re: ny på forumet och har handlat en 240T aut. Classic -00

Postby stellann » Sun 07 Sep, 2008 19:58

Ger verkligen rostskyddsbehandling i efterhand nån effekt på den rost som uppträder (särskilt på E-serien?). Jag tvivlar. Den rost jag har erfarenhet av på MB skulle i alla fall definitivt inte ha påverkats av nån rostskyddsbehandling som firmorna erbjuder. Den rost jag hade på min C280 95:a var ju på bakluckans nederkant och kring lucklåset, och mest av typen uppbubblande lack. Hur åtgärdas sånt med en extra rostskyddsbehandling? Det handlar väl mera om att slipa ner och lacka över? (Jag kan vara ute och cykla, men frågan är intressant!)

By the way; varför skulle det vara att svära i kyrkan att ta upp rosten här?? Den har ju avhandlats i otaliga trådar här men kanske mest på "icke modellrelaterat".

janase
Wannabe
Wannabe
Posts: 5
Joined: Sat 06 Sep, 2008 17:35

Re: ny på forumet och har handlat en 240T aut. Classic -00

Postby janase » Mon 08 Sep, 2008 18:57

Det handlar ju om att förebygga med rostskydd givetvis. Bilen jag handlat har inga bubblor eller ngn antydan till rost ännu. Förr sprutade man in oljeblandad tectyl i dörrar eller sprutade spillolja för att slippa få dit rosten. Om rosten kommer pga lacksläpp så kan man ju inte göra ngt åt det annat än att lacka om.

stellann
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 128
Joined: Sat 25 Sep, 2004 20:35
Location: Umeå
Contact:

Re: ny på forumet och har handlat en 240T aut. Classic -00

Postby stellann » Mon 08 Sep, 2008 21:58

janase wrote:Det handlar ju om att förebygga med rostskydd givetvis. Bilen jag handlat har inga bubblor eller ngn antydan till rost ännu. Förr sprutade man in oljeblandad tectyl i dörrar eller sprutade spillolja för att slippa få dit rosten. Om rosten kommer pga lacksläpp så kan man ju inte göra ngt åt det annat än att lacka om.


Det är ju exakt det jag menar. Den typ av rost du förebygger med rostskyddsbehandlingen (inifrån och ut) tror jag inte uppträder på bilen ändå, men eftersom den alltså inte uppträder efter behandlingen heller så tackar man behandlingen! (Ungefär som att den som åkallar Allah för att det ska bli grön gubbe till slut blir bönhörd.)
:-)
Men som sagt, ärendet är intressant och värt lite seriösare kommentarer av MB-rost-experterna här.


Return to “C-Klass”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests