Hur demonterar man hatthylla och nackstöd?? w202

Här diskuterar vi C-klass modellerna.
crjs
Proffs
Proffs
Posts: 227
Joined: Sat 27 Sep, 2008 09:38

Hur demonterar man hatthylla och nackstöd?? w202

Postby crjs » Thu 30 Oct, 2008 21:11

Tjenare

Tänkte se om det är någon som vet hur man demonterar hattghyllan och nackstöden på en w202.
Här är lite bilder på hur det ser ut.
Image

Image
Image
Image

Som jag har fattat det måste det finnas en spärr av nått slag som håller nackstöden. Där sitter en svart flärp eller vad man skall kalla det som syns på bilderna som man kan flytta men jag fick inte det till att lossa.Så gör antagligen fel.

Sen måste jag ju ta bort panelerna som går upp på stolparna där bak för att kunna få loss hatthyllan.. Hur gör jag detta utan att ta sönder dem.??

Vore tacksam för alla funderingar och svar...
C36 AMG -97 Super genom gången.. Färdig för tillfället...v -Såld

User avatar
Winis Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 6380
Joined: Thu 24 Apr, 2003 20:02
Location: Tomelilla, Skåne
Contact:

Re: Hur demonterar man hatthylla och nackstöd?? w202

Postby Winis Mbsca » Fri 31 Oct, 2008 15:59

Du har rätt om de svarta flärparna, de som sitter strax under jädern på bild 2. Men du måste först peta bort plastsargarna i hatthyllan där nackstöden går ner. Så länge dessa sitter kvar så får du inte loss nackstöden oavsett hur du våldar (tro mig, jag har försökt). Värt att tänka på är att när du lossar plastsargarna, så sitter det lösa plastbrickor innanför som lätt trillar ur och då riskerar att försvinna. Sen kan du lossa spärren och lirka ut nackstöden, lite bökigt är det dock, dom brukar sitta rätt j#$%&a.
Sen måste du också ta bort beklädnaden på C-stolparna. Du tar först bort gummilisten runt dörröppningen, sen om du lyser in i skarven med en ficklampa, så ser dui att det är 3st plastflärpar med en hulling på varje som sitter in i plåten. Tryck in dessa flärpar med en skruvmejsel, så släpper dom en och en.
Slutligen sitter det 3st plastnitar igenom hatthyllans framkant. Normalt döljs dessa av baksätesryggen. Dessa tycker du in mittenstiftet på med hjälp av en spik eller liknande, tänk på att ha handen under på baksidan, så du fångar upp stiftet.
Sen är det bara att lyfta ur hatthyllan.
Karma Sutra: -When fate fucks you in all sorts of creative ways...

1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi Image
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)

crjs
Proffs
Proffs
Posts: 227
Joined: Sat 27 Sep, 2008 09:38

Re: Hur demonterar man hatthylla och nackstöd?? w202

Postby crjs » Fri 31 Oct, 2008 17:47

Tackar för ett mycket utförligt svar. :-D Får bli att plocka bort det i helgen. Kan ta lite bilder då med i fall det är någon mer som skall ge sig på detta någon gång :-)

Bra som fasen detta med forum måste jag säga.. Hade missat det med att man måste ta bort sargen annars och förmodligen våldat på lite när tålamodet tryter. :wink:

Hela bilen är i princip snart ner plockad. Bara motor utrymmet som är orört än så länge... Men skall snart in där å röja med. :drinking:
C36 AMG -97 Super genom gången.. Färdig för tillfället...v -Såld


Return to “C-Klass”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests