Soppaförbrukningen stiger! LMM eller luftfilter, tips någon?

Här diskuterar vi C-klass modellerna.
Sten Sylvén
Medlem
Medlem
Posts: 74
Joined: Mon 29 Dec, 2003 21:23
Location: Luleå

Soppaförbrukningen stiger! LMM eller luftfilter, tips någon?

Postby Sten Sylvén » Sat 08 Nov, 2008 10:37

Tankade igår, drygt 10 spänn litern - känns bättre än i våras! Men förbrukningen på min C200 -96:a verkar stiga. 1,16 på sista tanken för blandad/stadskörning är 1-2 dl mer än vad jag har haft tidigare, och utan att föra noteringar kollar jag varje tankning. Ringde till min mekare med det aktningsvärda namnet "Staffan Åk-lagare". Han misstänkte luftmassemätaren men tyckte att jag skulle testa byta luftfilter först. Hur ser forumet på saken?

undrar Sten

Sten Sylvén
Medlem
Medlem
Posts: 74
Joined: Mon 29 Dec, 2003 21:23
Location: Luleå

Re: Soppaförbrukningen stiger! LMM eller luftfilter, tips någon?

Postby Sten Sylvén » Sat 08 Nov, 2008 13:37

Bytte luftfilter nyss så får vi se. Köpte på Mekonomen för 191 kr. Såg sen att Biltema tar 59.90 kr :cry:

User avatar
jirno
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1167
Joined: Mon 01 May, 2006 16:54
Location: haparanda
Contact:

Re: Soppaförbrukningen stiger! LMM eller luftfilter, tips någon?

Postby jirno » Fri 20 Feb, 2009 12:19

tänk på att det är kallare ute då tar bilen lite mer för att kalstarten är på lite längre.. plus att hjulen kan ju spina till då å då blir det lite extra i tripen=)
NU varande mb:en
E220cdi -04
E420 -93 projekt kompressor och MS...

ImageImageImageImage

gamla mb:
E250d-88
E230 -89
E250d -93b
E250d -94
E300d -88
w126:a 300turbodiesel -81
190d -85
230TE -8?
compakt 220d -75

AlexanderB
Prospect
Prospect
Posts: 26
Joined: Wed 02 Sep, 2009 19:24
Location: Skåne

Re: Soppaförbrukningen stiger! LMM eller luftfilter, tips någon?

Postby AlexanderB » Mon 07 Sep, 2009 13:05

Normal slitage/smutsansamling i luftfilter och bensinfilter påverkar inte förbrukningen vid normal körning.
Luft/bensinblandningen styrs av lambdasonden och styrdonet. Den strävar efter att hålla lambda 1, och om luftfiltret börjar bli tätt kommer den automatiskt att anpassa spridarnas öppningstid efter detta. Däremot kommer maxeffekt och förbrukning vid icke-lambda-reglerad körning* att påverkas om filtret börjar bli tätt. (*Som vid kallstart, fullgas och kraftiga accelerationer).

Ev smuts i bensinfiltret märks genom att motorns maxeffekt sjunker. Risk för ryck vid kraftig acceleration.

/Alexander


Return to “C-Klass”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests