Tankade igår, drygt 10 spänn litern - känns bättre än i våras! Men förbrukningen på min C200 -96:a verkar stiga. 1,16 på sista tanken för blandad/stadskörning är 1-2 dl mer än vad jag har haft tidigare, och utan att föra noteringar kollar jag varje tankning. Ringde till min mekare med det aktningsvärda namnet "Staffan Åk-lagare". Han misstänkte luftmassemätaren men tyckte att jag skulle testa byta luftfilter först. Hur ser forumet på saken?
undrar Sten
Soppaförbrukningen stiger! LMM eller luftfilter, tips någon?
-
- Medlem
- Posts: 74
- Joined: Mon 29 Dec, 2003 21:23
- Location: Luleå
-
- Medlem
- Posts: 74
- Joined: Mon 29 Dec, 2003 21:23
- Location: Luleå
Re: Soppaförbrukningen stiger! LMM eller luftfilter, tips någon?
Bytte luftfilter nyss så får vi se. Köpte på Mekonomen för 191 kr. Såg sen att Biltema tar 59.90 kr
Re: Soppaförbrukningen stiger! LMM eller luftfilter, tips någon?
tänk på att det är kallare ute då tar bilen lite mer för att kalstarten är på lite längre.. plus att hjulen kan ju spina till då å då blir det lite extra i tripen=)
NU varande mb:en
E220cdi -04
E420 -93 projekt kompressor och MS...
gamla mb:
E250d-88
E230 -89
E250d -93b
E250d -94
E300d -88
w126:a 300turbodiesel -81
190d -85
230TE -8?
compakt 220d -75
E220cdi -04
E420 -93 projekt kompressor och MS...
gamla mb:
E250d-88
E230 -89
E250d -93b
E250d -94
E300d -88
w126:a 300turbodiesel -81
190d -85
230TE -8?
compakt 220d -75
-
- Prospect
- Posts: 26
- Joined: Wed 02 Sep, 2009 19:24
- Location: Skåne
Re: Soppaförbrukningen stiger! LMM eller luftfilter, tips någon?
Normal slitage/smutsansamling i luftfilter och bensinfilter påverkar inte förbrukningen vid normal körning.
Luft/bensinblandningen styrs av lambdasonden och styrdonet. Den strävar efter att hålla lambda 1, och om luftfiltret börjar bli tätt kommer den automatiskt att anpassa spridarnas öppningstid efter detta. Däremot kommer maxeffekt och förbrukning vid icke-lambda-reglerad körning* att påverkas om filtret börjar bli tätt. (*Som vid kallstart, fullgas och kraftiga accelerationer).
Ev smuts i bensinfiltret märks genom att motorns maxeffekt sjunker. Risk för ryck vid kraftig acceleration.
/Alexander
Luft/bensinblandningen styrs av lambdasonden och styrdonet. Den strävar efter att hålla lambda 1, och om luftfiltret börjar bli tätt kommer den automatiskt att anpassa spridarnas öppningstid efter detta. Däremot kommer maxeffekt och förbrukning vid icke-lambda-reglerad körning* att påverkas om filtret börjar bli tätt. (*Som vid kallstart, fullgas och kraftiga accelerationer).
Ev smuts i bensinfiltret märks genom att motorns maxeffekt sjunker. Risk för ryck vid kraftig acceleration.
/Alexander
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 9 guests