Hej.
Tänkte få några tips på min 200t -97.
Den går dåligt när den är kall,den nästan stannar men så fort den blir varmare så går den bättre.
Den är även lite svårstartad kall och går ojämt då.
Har nyligen varit och besiktad den men alla värden var bra då.
Men även när den är varm så känns han kraftlös,orkar inte riktigt känns det som.
Den är regelt bunden servad, har även märkt att ibland så luktar det illa om bilen när man ställer ifrån den,förmodligen katalysatorlukt.
Läste om en annan som hade liknande problem på forumet,där man trodde att det var LMM.
Vad är det för,förkortning av.
Är det lambdasonden?
Kan det vara den eller luftmasse mätaren tro?
Hälsningar lellezeb.
motorproblem
Re: motorproblem
Låter som en motortempgivare som spökar kanske,drar den mer soppa eller så med?
(LMM=luftmassemätare)
(LMM=luftmassemätare)
2,5-16 (3,2-24) min lilla hobby
2,5-16 tjejens pärla
Hyundai Terracan vinterbilen
E320T CDI -00
Jerry Kjellgren
2,5-16 tjejens pärla
Hyundai Terracan vinterbilen
E320T CDI -00
Jerry Kjellgren
Re: motorproblem
Ja, jag tycker den drar lite mera soppa i mellanåt.
Härom dan när jag låg efter motorvägen och skulle köra om en bil,så vart han jätte svag och orkade inte precis som ett varvtal stopp slog till.
Men när jag släppte gasen lite,så fick han nytt liv igen och gick bra igen.
Kollade senast vid tankning då hade han legat på 1.20 vid blandad körning.
Härom dan när jag låg efter motorvägen och skulle köra om en bil,så vart han jätte svag och orkade inte precis som ett varvtal stopp slog till.
Men när jag släppte gasen lite,så fick han nytt liv igen och gick bra igen.
Kollade senast vid tankning då hade han legat på 1.20 vid blandad körning.
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
Re: motorproblem
När den är kall och står på tomgång och "huttrar" prova att slita ur sladden till Luftmassemätaren, går den stabilt då har du hittat felet
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Re: motorproblem
Okej,ska prova det.
Vet du om det går att köra den utan kontakten till luftmassemätaren.
Jag hade en ford mondeo förut,den vet jag när luftmassemätaren gick sönder så gick han att köra helt normalt med om man tog bort kontakten till den,det var bara att den tog lite mera soppa då,fick tips av en mekaniker om detta.
Jag har lämnat bilen för ett tag sedan till en verksta där man sa att det inte var fel på luftmassemätaren, men han gick bättre då, den har blivit sämre nu.
Detta var strax före jul,man kollade.
Likaså besiktade jag samma vecka,och det var inge missvisande av värden då?
Inte vet jag men borde inte värdena vara åt skogen då,om luftmassemätaren skulle vara defekt?
Vet du om det går att köra den utan kontakten till luftmassemätaren.
Jag hade en ford mondeo förut,den vet jag när luftmassemätaren gick sönder så gick han att köra helt normalt med om man tog bort kontakten till den,det var bara att den tog lite mera soppa då,fick tips av en mekaniker om detta.
Jag har lämnat bilen för ett tag sedan till en verksta där man sa att det inte var fel på luftmassemätaren, men han gick bättre då, den har blivit sämre nu.
Detta var strax före jul,man kollade.
Likaså besiktade jag samma vecka,och det var inge missvisande av värden då?
Inte vet jag men borde inte värdena vara åt skogen då,om luftmassemätaren skulle vara defekt?
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
Re: motorproblem
lellezeb wrote:Okej,ska prova det.
Vet du om det går att köra den utan kontakten till luftmassemätaren.
Jag hade en ford mondeo förut,den vet jag när luftmassemätaren gick sönder så gick han att köra helt normalt med om man tog bort kontakten till den,det var bara att den tog lite mera soppa då,fick tips av en mekaniker om detta.
Jag har lämnat bilen för ett tag sedan till en verksta där man sa att det inte var fel på luftmassemätaren, men han gick bättre då, den har blivit sämre nu.
Detta var strax före jul,man kollade.
Likaså besiktade jag samma vecka,och det var inge missvisande av värden då?
Inte vet jag men borde inte värdena vara åt skogen då,om luftmassemätaren skulle vara defekt?
Det går att köra med urkopplad LMM, och vad jag vet så brukar inte defekt LMM ge några knasiga mätvärden på besiktningen
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 23 guests