Sedan en tid har detta rassel/skrammel dykt upp.
Varm som kall motor..ingen skillnad
Väldigt svårt att lokalisera även med stetoskop..men det verkar komma från området runt vattenpumpen.
I alla fall är ljuden i godset högst där..
Många tips säger remspännaren men den tror jag inte på efter lite olika tester.
Låter en risig vattenpump så här eller kan det varra kamkedja/spännare?
Bilen har rullat ca 21000mil V6:a C240-98
Skrammel i V6:ans framkant men vad..lyssna och tipsa!
Skrammel i V6:ans framkant men vad..lyssna och tipsa!
BM350 -65
JEEP Comanche Metric Ton-89
Subaru Legacy 3,0 -07
C240T Elegance 2,4-98 såld och glömd!
JEEP Comanche Metric Ton-89
Subaru Legacy 3,0 -07
C240T Elegance 2,4-98 såld och glömd!
Re: Skrammel i V6:ans framkant men vad..lyssna och tipsa!
Ta bort multiremmen och kika! men det lät inte bra
-
- Expert
- Posts: 591
- Joined: Sun 22 Nov, 2009 22:10
- Location: Beddingestrand
Re: Skrammel i V6:ans framkant men vad..lyssna och tipsa!
Låter som kamkedjerassel men verkar vara lite tidigt efter endast 21000 mil.
Re: Skrammel i V6:ans framkant men vad..lyssna och tipsa!
Farsans bil har ett ljud liknandes ditt, men jag har checkat kjedja + drev och de var tajta å fina, så jag gissar
på att de är remspännaren som har lite ljud-hyss för sig.
på att de är remspännaren som har lite ljud-hyss för sig.
-------------------
Hälsningar
Johan
CLK 200K 01a Speertuning
320E 93a lyxåket *såld*
2.5-16 92a (sommarbil)
190e 2,3 91a VEMS moddad *såld*
200 85a *såld*
230.4 76a R.I.P
Hälsningar
Johan
CLK 200K 01a Speertuning
320E 93a lyxåket *såld*
2.5-16 92a (sommarbil)
190e 2,3 91a VEMS moddad *såld*
200 85a *såld*
230.4 76a R.I.P
Re: Skrammel i V6:ans framkant men vad..lyssna och tipsa!
Remspännaren har jag nyss bytit lager på och den är inte slut i fjädern.
Bänder och bryter man lite på den med motorn igång så brukar den avslöjas, men det blir ingen skillnad..
Jag testade att lyssna med ett spetsigt verktyg (1mm spets) igår och hittade det ställe där det låter klart mest.
Slangklämman uppe vid pumpen (på det grova röret från kylaren) där låter det rätt klart o tydligt men inte på själva pumphuset..jag gissar på pumpen i vilket fall, det finns inte så mycket annat kvar att gå på.
Bänder och bryter man lite på den med motorn igång så brukar den avslöjas, men det blir ingen skillnad..
Jag testade att lyssna med ett spetsigt verktyg (1mm spets) igår och hittade det ställe där det låter klart mest.
Slangklämman uppe vid pumpen (på det grova röret från kylaren) där låter det rätt klart o tydligt men inte på själva pumphuset..jag gissar på pumpen i vilket fall, det finns inte så mycket annat kvar att gå på.
BM350 -65
JEEP Comanche Metric Ton-89
Subaru Legacy 3,0 -07
C240T Elegance 2,4-98 såld och glömd!
JEEP Comanche Metric Ton-89
Subaru Legacy 3,0 -07
C240T Elegance 2,4-98 såld och glömd!
-
- Expert
- Posts: 591
- Joined: Sun 22 Nov, 2009 22:10
- Location: Beddingestrand
Re: Skrammel i V6:ans framkant men vad..lyssna och tipsa!
Om pumpen är dålig så brukar det yttra sig i ett högfrekvent kvitter. Dessutom börjar den läcka.
Re: Skrammel i V6:ans framkant men vad..lyssna och tipsa!
Enklast är att hänga av remen och starta, låter det fortfarande likadant är din kedja med största sanolikhet sliten.
112 och 113 har tendenser till att slita kedjan delvis så att man får ett oljud på höger sida en gång varje varv på motorn när den slitna delen passerat förbi vevaxeln så det är inget ovanligt fel.
112 och 113 har tendenser till att slita kedjan delvis så att man får ett oljud på höger sida en gång varje varv på motorn när den slitna delen passerat förbi vevaxeln så det är inget ovanligt fel.
Re: Skrammel i V6:ans framkant men vad..lyssna och tipsa!
Daniel.L wrote:Enklast är att hänga av remen och starta, låter det fortfarande likadant är din kedja med största sanolikhet sliten.
112 och 113 har tendenser till att slita kedjan delvis så att man får ett oljud på höger sida en gång varje varv på motorn när den slitna delen passerat förbi vevaxeln så det är inget ovanligt fel.
Höger sida på bilen eller sett framifrån?
Någon särskild punkt man kan ta det på?
BM350 -65
JEEP Comanche Metric Ton-89
Subaru Legacy 3,0 -07
C240T Elegance 2,4-98 såld och glömd!
JEEP Comanche Metric Ton-89
Subaru Legacy 3,0 -07
C240T Elegance 2,4-98 såld och glömd!
Re: Skrammel i V6:ans framkant men vad..lyssna och tipsa!
Oavsett vilket håll du står så är bilens höger alltid sett som om du kör.
Lättast som sagt är att ta av remen så allt den driver tystnar, starta motorn och lyssna om det är nån skillnad, fortsätter det med samma ljud du har med remmen på ,som man kan säga är i korta intervaller är kedjan sliten, det är alltså inte tal om att tändningen visar fel i grader i större utsträckning då dom oftast blir slitna ojämnt(kanske 20talet länkar eller så och resten ok).
Om nu kedjan är sliten så behövs det oftast inte bytas något annat för att få bort oljudet.
Lättast som sagt är att ta av remen så allt den driver tystnar, starta motorn och lyssna om det är nån skillnad, fortsätter det med samma ljud du har med remmen på ,som man kan säga är i korta intervaller är kedjan sliten, det är alltså inte tal om att tändningen visar fel i grader i större utsträckning då dom oftast blir slitna ojämnt(kanske 20talet länkar eller så och resten ok).
Om nu kedjan är sliten så behövs det oftast inte bytas något annat för att få bort oljudet.
Re: Skrammel i V6:ans framkant men vad..lyssna och tipsa!
Rem bort = ljud kvar.
Ser ni några risker alls med att köra några 20mils turer till innan byte?
Gasar man lite föriktigt så avtar ju rasslet ( innan det dränks i det ökade motorljudet)
Ser ni några risker alls med att köra några 20mils turer till innan byte?
Gasar man lite föriktigt så avtar ju rasslet ( innan det dränks i det ökade motorljudet)
BM350 -65
JEEP Comanche Metric Ton-89
Subaru Legacy 3,0 -07
C240T Elegance 2,4-98 såld och glömd!
JEEP Comanche Metric Ton-89
Subaru Legacy 3,0 -07
C240T Elegance 2,4-98 såld och glömd!
-
- Expert
- Posts: 591
- Joined: Sun 22 Nov, 2009 22:10
- Location: Beddingestrand
Re: Skrammel i V6:ans framkant men vad..lyssna och tipsa!
Jag har i.o.f.s. haft Mercor som har låtit värre än det där och kört med det mycket länge. Men det var bilar som hade rullat betydligt mer än din. Är nog inget som jag skulle rekommendera någon annan idag...
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 2 guests