För info har jag idag åkt 34 mil med min C180 W203 som gått 21000 mil direkt följt av 34 mil i motsatt riktning med min nyköpta 300SE W126 som gått knappt 17000 mil, och jag måste tyvärr säga att man åker tystare och bekvämare på alla sätt och vis i en W203. 126:an är ett museieföremål, inte en bruksbil.
Rekommenderar istället ursprungspostaren en W211, de börjar komma ned i pris nu.
Tips på Mercedes modell med KLASS
Re: Tips på Mercedes modell med KLASS
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: Tips på Mercedes modell med KLASS
Efter de erfarenheter jag har av båda modellerna så håller jag inte alls med, å andra sidan rör det sig då om 126or med V8, kanske känns träigare med sexan....
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
Re: Tips på Mercedes modell med KLASS
Tror inte 100kg till i fronten gör några underverk för komforten.
Men visst, lägre motorvarv lär väl sänka ljudnivån.
Och kan ju vara att min 126:a inte är riktigt inkörd ännu, har ju bara gått 16800
Men visst, lägre motorvarv lär väl sänka ljudnivån.
Och kan ju vara att min 126:a inte är riktigt inkörd ännu, har ju bara gått 16800
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Tips på Mercedes modell med KLASS
W126 med M103 är en konstigt oharmonisk bil. Kaross och chassi är en komfortabel, snabb lyxbil, som förvisso har vägegenskaper att busköras om man så vill, men hela bilen talar om för en att den förvisso kan de här akrobat-tricken också, men inte riktigt trivs med det. Samtidigt är motorn relativt högvarvig och med en spetsig karaktär, som pekar lite åt en annan riktning, och tyvärr lite för svag så kombinationen känns undermotoriserad och behöver köras på varv...
Innan jag köpte min 140, så provkörde jag några 126 med vinkelåtta, och de var betydligt mera helgjutna och harmoniska till sin karaktär.
Innan jag köpte min 140, så provkörde jag några 126 med vinkelåtta, och de var betydligt mera helgjutna och harmoniska till sin karaktär.
Re: Tips på Mercedes modell med KLASS
Marie wrote:W126 med M103 är en konstigt oharmonisk bil. Kaross och chassi är en komfortabel, snabb lyxbil, som förvisso har vägegenskaper att busköras om man så vill, men hela bilen talar om för en att den förvisso kan de här akrobat-tricken också, men inte riktigt trivs med det. Samtidigt är motorn relativt högvarvig och med en spetsig karaktär, som pekar lite åt en annan riktning, och tyvärr lite för svag så kombinationen känns undermotoriserad och behöver köras på varv...
Innan jag köpte min 140, så provkörde jag några 126 med vinkelåtta, och de var betydligt mera helgjutna och harmoniska till sin karaktär.
M103:an är relativt hårt trimmad med sina 62 literhästar. För att 260Nm skall räcka till en bil som väger 1700 så behövs 5 växlar och lockup, räcker inte med 4 steg (i praktiken 3).
Men jag pratar om komforten och precisionen vid försiktig körning, vägen mellan mig och Hynboholm är ju ingen racerbana, direkt. Bilen är helt enkelt omodern i styrning och kurvtagning, sväljandet av ojämnheter, krängning etc. Kuggstång, multilänkbakaxel och framvagnen på W203/W211 är helt enkelt bättre än sjuttitalsdito. Inte lika hållbar, tyvärr.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Tips på Mercedes modell med KLASS
Ja om kuggstången kan vi käfta till döddagar...
Jag har aldrig kunnat förlika mig med kuggstångsstyrningar. De är störande som jag upplever det. Man känner alldeles för mycket från vägen till ratten, och frånvaron av glapp runt mittläget gör ju att man far rätt ut i spenaten om man skulle råka nysa. Så länge det går att uppbringa hyfsade MB med snäckstyrning så lär jag hålla mig till dem. De känns så skönt avslappnande, i synnerhet när de börjar bli lite inslitna.
Jag har aldrig kunnat förlika mig med kuggstångsstyrningar. De är störande som jag upplever det. Man känner alldeles för mycket från vägen till ratten, och frånvaron av glapp runt mittläget gör ju att man far rätt ut i spenaten om man skulle råka nysa. Så länge det går att uppbringa hyfsade MB med snäckstyrning så lär jag hålla mig till dem. De känns så skönt avslappnande, i synnerhet när de börjar bli lite inslitna.
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: Tips på Mercedes modell med KLASS
Och personligen vill jag väl tro lite hårdare på 126ans framvagn än på MacPyton a la 50-tals Ford Vinglia.....men var och en är salig i sin tro.
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
Re: Tips på Mercedes modell med KLASS
Cpt Tuttle wrote:Och personligen vill jag väl tro lite hårdare på 126ans framvagn än på MacPyton a la 50-tals Ford Vinglia.....men var och en är salig i sin tro.
Inte speciellt lik W203/W211. Och det finns en anledning till att mercedes gick ifrån W123/W126 framvagn redan iom W201 och det var troligen inte att det på något vis skulle vara billigare att tillverka. Vi har förutom 126:an kvar en bil med snäcka och enkel undre led, och den hasar som en gammal padda runt snäva hörn.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Tips på Mercedes modell med KLASS
Med tanke på att trådskaparen hade en extremt tajt budget för service och underhåll är mycket av det ni föreslår orimligt för trådskaparen.
MB C240 4Matic -04
-
- Expert
- Posts: 740
- Joined: Tue 08 Feb, 2011 19:53
Re: Tips på Mercedes modell med KLASS
eller så har ts löst problemet redan, då han inte varit inloggad de senaste 13 månaderna.
Last edited by silentdawg on Fri 06 Dec, 2013 11:24, edited 1 time in total.
S212 R170 W126 W204
Samt ca 140 tidigare bilar.
Samt ca 140 tidigare bilar.
Re: Tips på Mercedes modell med KLASS
Tror denna tråd redan vid inlägg nummer nio blev en teknisk-filosofisk diskussion mer än rådgivning.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Tips på Mercedes modell med KLASS
"Mercedes modell med KLASS" och "Jag vill fortsätta åka kungligt för en billig peng"
..är ett motsatsförhållande i sig, det finns som sagt inga gratismål i dessa sammanhang. Smakar det så kostar det!
"Men som den amatör jag är, kanske jag kan få den klass jag eftersträvar och som jag upplevt med min CLK 320 med en annan av er rekommenderad modell?" och "Jag kör max. 500mil/år"
..betyder att för 120´ kr skulle jag säga C209 CLK500 med M113.
..är ett motsatsförhållande i sig, det finns som sagt inga gratismål i dessa sammanhang. Smakar det så kostar det!
"Men som den amatör jag är, kanske jag kan få den klass jag eftersträvar och som jag upplevt med min CLK 320 med en annan av er rekommenderad modell?" och "Jag kör max. 500mil/år"
..betyder att för 120´ kr skulle jag säga C209 CLK500 med M113.
Janne Nordin
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
Re: Tips på Mercedes modell med KLASS
Jag skulle satsat på w211, helst från faceliften 2007. En i mitt tycke prisvärd, komfortabel och snygg mb. Därtill med acceptabelt rostskydd för en gångs skull. Av de förslag som lämnats kommer det sannolikt vara det billigaste och komfortablaste alternativet som bruksbil.
Re: Tips på Mercedes modell med KLASS
Den bara har klass och är klassisk... och dessutom hyfsat billig numera och utan elektronikkrafs (utom de allra sista modellerna).
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: Tips på Mercedes modell med KLASS
Det är en kompakt ombyggd till beach buggy med bladguld på ytan...så mycket för den "klassen".
Fast kompakten är ju bättre för den kan man lasta in mer skrot i.
Fast kompakten är ju bättre för den kan man lasta in mer skrot i.
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 7 guests