Page 3 of 3

Re: Tips på Mercedes modell med KLASS

Posted: Sat 16 Feb, 2013 23:33
by torake
För info har jag idag åkt 34 mil med min C180 W203 som gått 21000 mil direkt följt av 34 mil i motsatt riktning med min nyköpta 300SE W126 som gått knappt 17000 mil, och jag måste tyvärr säga att man åker tystare och bekvämare på alla sätt och vis i en W203. :P 126:an är ett museieföremål, inte en bruksbil.

Rekommenderar istället ursprungspostaren en W211, de börjar komma ned i pris nu.

Re: Tips på Mercedes modell med KLASS

Posted: Fri 15 Mar, 2013 23:46
by Cpt Tuttle
Efter de erfarenheter jag har av båda modellerna så håller jag inte alls med, å andra sidan rör det sig då om 126or med V8, kanske känns träigare med sexan.... :roll:

Re: Tips på Mercedes modell med KLASS

Posted: Sat 16 Mar, 2013 08:11
by torake
Tror inte 100kg till i fronten gör några underverk för komforten.

Men visst, lägre motorvarv lär väl sänka ljudnivån.

Och kan ju vara att min 126:a inte är riktigt inkörd ännu, har ju bara gått 16800 :wink:

Re: Tips på Mercedes modell med KLASS

Posted: Sat 16 Mar, 2013 13:54
by Marie
W126 med M103 är en konstigt oharmonisk bil. Kaross och chassi är en komfortabel, snabb lyxbil, som förvisso har vägegenskaper att busköras om man så vill, men hela bilen talar om för en att den förvisso kan de här akrobat-tricken också, men inte riktigt trivs med det. Samtidigt är motorn relativt högvarvig och med en spetsig karaktär, som pekar lite åt en annan riktning, och tyvärr lite för svag så kombinationen känns undermotoriserad och behöver köras på varv...
Innan jag köpte min 140, så provkörde jag några 126 med vinkelåtta, och de var betydligt mera helgjutna och harmoniska till sin karaktär.

Re: Tips på Mercedes modell med KLASS

Posted: Sat 16 Mar, 2013 14:24
by torake
Marie wrote:W126 med M103 är en konstigt oharmonisk bil. Kaross och chassi är en komfortabel, snabb lyxbil, som förvisso har vägegenskaper att busköras om man så vill, men hela bilen talar om för en att den förvisso kan de här akrobat-tricken också, men inte riktigt trivs med det. Samtidigt är motorn relativt högvarvig och med en spetsig karaktär, som pekar lite åt en annan riktning, och tyvärr lite för svag så kombinationen känns undermotoriserad och behöver köras på varv...
Innan jag köpte min 140, så provkörde jag några 126 med vinkelåtta, och de var betydligt mera helgjutna och harmoniska till sin karaktär.


M103:an är relativt hårt trimmad med sina 62 literhästar. För att 260Nm skall räcka till en bil som väger 1700 så behövs 5 växlar och lockup, räcker inte med 4 steg (i praktiken 3).

Men jag pratar om komforten och precisionen vid försiktig körning, vägen mellan mig och Hynboholm är ju ingen racerbana, direkt. Bilen är helt enkelt omodern i styrning och kurvtagning, sväljandet av ojämnheter, krängning etc. Kuggstång, multilänkbakaxel och framvagnen på W203/W211 är helt enkelt bättre än sjuttitalsdito. Inte lika hållbar, tyvärr.

Re: Tips på Mercedes modell med KLASS

Posted: Sat 16 Mar, 2013 14:51
by Marie
Ja om kuggstången kan vi käfta till döddagar...

Jag har aldrig kunnat förlika mig med kuggstångsstyrningar. De är störande som jag upplever det. Man känner alldeles för mycket från vägen till ratten, och frånvaron av glapp runt mittläget gör ju att man far rätt ut i spenaten om man skulle råka nysa. Så länge det går att uppbringa hyfsade MB med snäckstyrning så lär jag hålla mig till dem. De känns så skönt avslappnande, i synnerhet när de börjar bli lite inslitna.

Re: Tips på Mercedes modell med KLASS

Posted: Sat 16 Mar, 2013 16:24
by Cpt Tuttle
Och personligen vill jag väl tro lite hårdare på 126ans framvagn än på MacPyton a la 50-tals Ford Vinglia.....men var och en är salig i sin tro. :roll:

Re: Tips på Mercedes modell med KLASS

Posted: Sat 16 Mar, 2013 17:17
by torake
Cpt Tuttle wrote:Och personligen vill jag väl tro lite hårdare på 126ans framvagn än på MacPyton a la 50-tals Ford Vinglia.....men var och en är salig i sin tro. :roll:


Image

Inte speciellt lik W203/W211. Och det finns en anledning till att mercedes gick ifrån W123/W126 framvagn redan iom W201 och det var troligen inte att det på något vis skulle vara billigare att tillverka. Vi har förutom 126:an kvar en bil med snäcka och enkel undre led, och den hasar som en gammal padda runt snäva hörn.

Re: Tips på Mercedes modell med KLASS

Posted: Mon 19 Aug, 2013 10:24
by Tweety
Med tanke på att trådskaparen hade en extremt tajt budget för service och underhåll är mycket av det ni föreslår orimligt för trådskaparen.

Re: Tips på Mercedes modell med KLASS

Posted: Mon 19 Aug, 2013 10:56
by silentdawg
eller så har ts löst problemet redan, då han inte varit inloggad de senaste 13 månaderna.
:roll:

Re: Tips på Mercedes modell med KLASS

Posted: Mon 19 Aug, 2013 13:21
by torake
Tror denna tråd redan vid inlägg nummer nio blev en teknisk-filosofisk diskussion mer än rådgivning. :lol:

Re: Tips på Mercedes modell med KLASS

Posted: Wed 04 Dec, 2013 16:35
by Scorpio
"Mercedes modell med KLASS" och "Jag vill fortsätta åka kungligt för en billig peng"

..är ett motsatsförhållande i sig, det finns som sagt inga gratismål i dessa sammanhang. Smakar det så kostar det!

"Men som den amatör jag är, kanske jag kan få den klass jag eftersträvar och som jag upplevt med min CLK 320 med en annan av er rekommenderad modell?" och "Jag kör max. 500mil/år"

..betyder att för 120´ kr skulle jag säga C209 CLK500 med M113.

Re: Tips på Mercedes modell med KLASS

Posted: Thu 05 Dec, 2013 21:49
by svnartis
Jag skulle satsat på w211, helst från faceliften 2007. En i mitt tycke prisvärd, komfortabel och snygg mb. Därtill med acceptabelt rostskydd för en gångs skull. Av de förslag som lämnats kommer det sannolikt vara det billigaste och komfortablaste alternativet som bruksbil.

Re: Tips på Mercedes modell med KLASS

Posted: Fri 06 Dec, 2013 08:52
by 230E-85
Image

Den bara har klass och är klassisk... och dessutom hyfsat billig numera och utan elektronikkrafs (utom de allra sista modellerna).

Re: Tips på Mercedes modell med KLASS

Posted: Mon 30 Dec, 2013 18:15
by Cpt Tuttle
Det är en kompakt ombyggd till beach buggy med bladguld på ytan...så mycket för den "klassen". ;)

Fast kompakten är ju bättre för den kan man lasta in mer skrot i.