Har en mercedes benz c36 amg som jag precis bytt topplockspackning på.
Saken är den att nu går den väldigt ojämt på tomgången och det känns som det blir värre när man ligger i driven och skall fara då liksom juckar bilen när man låter bilen drivas framåt av tomgången.
Har kollat stiften och det är gnista på alla.
Det känns inte riktigt som den går som den ska när man accelerar. Den känns som det durrar i bilen värre än vad det gjorde innan jag ställde bort den.
Någon som har nåt tips? eller är det bara o köra till närmaste verkstad så dom får felsöka bilen?
//
Bilen går ojämt på tomgången efter toppackningsbyte
Re: Bilen går ojämt på tomgången efter toppackningsbyte
Hej trist med knepig motorgång
Om vi förutsätter allt kom på sin rätta plats
Tänker på insugs kammen
Den är vanligt att hamna fel faktiskt
Motorn går ja men oroligt dålig tomgång
Med automat låda är det ännu värre med växel ilagd
Är allt tätt insugs slang mellan luftmasse mätare
Inget som strular omkring motorn tex
Det är vanligt att motor Härvan torkar sönder inuti isoleringen
Kortis som följd
Och en tanke e då man rivit i motorn plockades alla kontakter
Bort man la undan Härvan böjde bände lite osv
Innan man rev motorn satt den orörd och efter bytet brast isolering inne i Härvan och eftersom det är en sjuka så kan det vara orsaken i efterhand när Härvan fick lite massage så att säga
Hoppas de löser sig på bästa sätt
Om vi förutsätter allt kom på sin rätta plats
Tänker på insugs kammen
Den är vanligt att hamna fel faktiskt
Motorn går ja men oroligt dålig tomgång
Med automat låda är det ännu värre med växel ilagd
Är allt tätt insugs slang mellan luftmasse mätare
Inget som strular omkring motorn tex
Det är vanligt att motor Härvan torkar sönder inuti isoleringen
Kortis som följd
Och en tanke e då man rivit i motorn plockades alla kontakter
Bort man la undan Härvan böjde bände lite osv
Innan man rev motorn satt den orörd och efter bytet brast isolering inne i Härvan och eftersom det är en sjuka så kan det vara orsaken i efterhand när Härvan fick lite massage så att säga
Hoppas de löser sig på bästa sätt
Re: Bilen går ojämt på tomgången efter toppackningsbyte
Fick dom här felkoderna i hfm-scan
035, Post
Lamda control is at rich stop : mixture to lean.
084, Post, ACTUAL
Short-time self adaption idle speed or part load exceeded.
Har gogglat lite och en del säger MAF sensorn eller luftläckage. Vill inte byta en massa grejer utan att veta vad som är felet
Hur kollar man om mafen funkar. Kopplar jag ur den helt svajar tomgången rejält men när det är inkopplad går den riktigt konstig. Låter som misständningar men dom indikeras inte i hfm-scan
Några ideer`?
035, Post
Lamda control is at rich stop : mixture to lean.
084, Post, ACTUAL
Short-time self adaption idle speed or part load exceeded.
Har gogglat lite och en del säger MAF sensorn eller luftläckage. Vill inte byta en massa grejer utan att veta vad som är felet
Hur kollar man om mafen funkar. Kopplar jag ur den helt svajar tomgången rejält men när det är inkopplad går den riktigt konstig. Låter som misständningar men dom indikeras inte i hfm-scan
Några ideer`?
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: Bilen går ojämt på tomgången efter toppackningsbyte
Som tidigare sagt, fel timing mellan vev och kamaxlar, tjyvluft, glapp/kablagefel eller fel på någon givare.
Eftersom kamkedjeriet har varit isär så börja med att kolla att vev och kamaxlar står rätt ift varandra.
Eftersom kamkedjeriet har varit isär så börja med att kolla att vev och kamaxlar står rätt ift varandra.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 6 guests