Fråga om luftspjäll på en -90 190 E 2,0

Här diskuterar vi C-klass modellerna.
smulan
Hangaround
Hangaround
Posts: 22
Joined: Fri 18 May, 2007 20:18
Location: Hörnefors

Fråga om luftspjäll på en -90 190 E 2,0

Postby smulan » Tue 12 Nov, 2013 16:12

Bilen vill inte gå i nån ordning och stannar rätt som det är och då måste man lyfta på luftrenar´n och trycka ner spjället som kärvat i stängt läge
Finns det nåt knep smörja nånstans-tillsats i bränsle eller är det byte av den delen som gäller.
Svårt att ens bli klok på hur man demonteras spjäll delen, verkar sitta ihop med pumpdelen.
Tacksam för ideer

Mvh Johny
Stora pojkar--Stora Leksaker

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Fråga om luftspjäll på en -90 190 E 2,0

Postby Marie » Tue 12 Nov, 2013 19:44

Inte hundan kommer du åt spjället bara genom att lyfta på luftrenaren, du ser det väl inte ens?

Du måste ju först dessutom montera bort bränslefördelaren med den sammanbyggda luftvågen innan du kommer ner till spjället.

När du ändå har spjället åtkomligt, så är det ju inte så svårt att kontrollera och smörja gaslänkaget för det borde ju vara där som någon ledpunkt kärvar, eller?
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
Mimmi
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1814
Joined: Mon 28 Jul, 2008 22:58
Location: Kinna

Re: Fråga om luftspjäll på en -90 190 E 2,0

Postby Mimmi » Tue 12 Nov, 2013 19:57

Hej!


Det måste vara KE-Jetronic på den bilen, och då är det luftvågen Du petar på när den är åtkomlig så som Du beskriver. Den kan komma fel om motorn vid något tillfälle "skjutit bakåt" så att det puffat i insuget. Denna skiva skall sitta mycket exakt centrerad i sidled samt måste även sitta exakt rätt i höjdled för att inte fastna i halsen.
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!

smulan
Hangaround
Hangaround
Posts: 22
Joined: Fri 18 May, 2007 20:18
Location: Hörnefors

Re: Fråga om luftspjäll på en -90 190 E 2,0

Postby smulan » Tue 12 Nov, 2013 20:04

Det är nog jag som förklarar dåligt det jag nog menar är det du kallar luftvåg som jag trycker på som hänger sig
den delen sitter ju hopsatt med bränslefördelaren som rören går ut ifrån.
Tomgången ligger på 1500-1600 varv vet inte var man reglerar för att sänka
När motorn tjuvstannar så får man lov att trycka ner spjället luftvågen för att kunna starta igen
Nåt verkar kärva
Mvh Johny
Stora pojkar--Stora Leksaker

smulan
Hangaround
Hangaround
Posts: 22
Joined: Fri 18 May, 2007 20:18
Location: Hörnefors

Re: Fråga om luftspjäll på en -90 190 E 2,0

Postby smulan » Tue 12 Nov, 2013 20:12

Du verkar förstå vad jag menar Mimmi
Finns det nånstans att läsa sig till hur justeringen ska göras på vågen ?

Mvh Johny
Stora pojkar--Stora Leksaker

User avatar
Mimmi
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1814
Joined: Mon 28 Jul, 2008 22:58
Location: Kinna

Re: Fråga om luftspjäll på en -90 190 E 2,0

Postby Mimmi » Tue 12 Nov, 2013 21:10

Hej!

Tack! :-)

Tyvärr är det inte Mercedes jag haft så mycket att göra med, vad avser KE-Jetronic. Tomgångsreglering kan ske på lite olika sätt på det systemet. Grundprincipen är att man släpper in luft via en By-passkanal. På vissa utföranden justerar man denna kanal manuellt med en skruv, men jag tror mig minnas att MB använde det systemet där tomgången sköttes av en tomgångsmotor.
Jag är alldeles säker på att det finns skriftliga anvisningar, ja, jag vet att det gör det. Tyvärr har jag inga anvisningar för detta själv, (jag arbetar inte längre på någon bilverkstad)) mina egna anvisningar gäller enbart de system jag haft/har privat. (avser BMW mc)
I de verkstadshandböcker för våra fabrikat samt i SI från Bosch fanns det noggrant beskrivet hur man gjorde alla justeringar. För att justera in luftvågen hade vi exempelvis ett specialverktyg som användes för att få alla mått exakt.

Men jag är säker på att det bland alla de duktiga Forumisterna finns någon som kan ge Dig exakta anvisningar, eller hänvisa till något ställe på "nätet" där jag också är övertygad om att det finns att läsa.
Edit. Det står säkert i WIS, och den är det säkert många som har tillgång till, så kanske Du kan få ett utdrag därur av någon?
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Fråga om luftspjäll på en -90 190 E 2,0

Postby Marie » Wed 13 Nov, 2013 22:39

Hej!

Bifogar originalanvisningarna för hur man justerar in luftvågens skiva

WIS-einstellen Motor 102 KE.pdf
Anvisningar för inställning av luftvågsskivan
(113.9 KiB) Downloaded 136 times


Beträffande den för höga tomgången kan jag tänka mig två olika orsaker. Antingen har tomgångsmotorn fastnat i ett alltför öppet läge, eller så har du en läcka på insugsidan så att tomgången ej kan regleras ner ens med stängd tomgångsmotor.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

smulan
Hangaround
Hangaround
Posts: 22
Joined: Fri 18 May, 2007 20:18
Location: Hörnefors

Re: Fråga om luftspjäll på en -90 190 E 2,0

Postby smulan » Thu 14 Nov, 2013 18:43

Tack för bilderna
Tyska är ju inte så lätt för den som inte kan men jag ser ju på bilderna att skivan inte får ta någonstans utan det måste vara spel runtom
Ska göra ett försök

Mvh Johny
Stora pojkar--Stora Leksaker

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Fråga om luftspjäll på en -90 190 E 2,0

Postby Marie » Thu 14 Nov, 2013 22:18

smulan wrote:Tack för bilderna
Tyska är ju inte så lätt för den som inte kan men jag ser ju på bilderna att skivan inte får ta någonstans utan det måste vara spel runtom
Ska göra ett försök

Mvh Johny


Ja men snälla nån då...
Dokumentet verkar inte finnas på svenska, men det finns på engelska om det skulle vara till någon hjälp:

MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

smulan
Hangaround
Hangaround
Posts: 22
Joined: Fri 18 May, 2007 20:18
Location: Hörnefors

Re: Fråga om luftspjäll på en -90 190 E 2,0

Postby smulan » Sat 16 Nov, 2013 15:33

Problemet delvis fixat, jag fick tag i komplett luftvåg med bränslefördelare och tomgångsmotor på skroten för bra pris.
Efter att ha bytt så går ju motorn i ordning förutom tomgången.
När jag står stilla på tomgång så är den normal men så fort jag kör iväg så höjs tomgången upp mot 2000 varv, om jag stannar så går tomgången ner efter kanske 10 sekunder till 900 varv.
Har provat lite fram och tillbaks på co-halts skruven men resultat sådär.
Så det går åt rätt håll men inte riktigt hundra.

Mvh Johny
Stora pojkar--Stora Leksaker


Return to “C-Klass”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests