Frågor kring nyköp av CLA, c117

Här diskuterar vi C-klass modellerna.
psike
Wannabe
Wannabe
Posts: 7
Joined: Thu 26 Feb, 2015 20:06

Frågor kring nyköp av CLA, c117

Postby psike » Fri 27 Feb, 2015 09:40

Hej,

Först och främst ber jag om ursäkt eftersom jag inte riktigt vet vars jag skulle placera denna tråd likväl som mitt första inlägg då karosskod eller modellnamn inte gick att finna?

Iaf så har jag en offert på en ny CLA 220cdi 4matic coupé. Tycker den är jäkligt läcker utseendemässigt och i allt väsentligt verkar den göra det jag vill för någorlunda rätt pengar. Konkurrenter är för mig Audi A3, BmW 1-serie i princip.

För det första så har jag testat nya C-klass och den tyckte jag inre om. Tyst och fin men kändes mer som åkglädje än körglädje. Testade även GLA:n och den kändes bra på alla sätt förutom vägljudet! Men då körde jag den med dubbdäck av märket Cooper på asfalt (fortf mer vägljud än min e91 med hakka7:or samma dag dock). CLA finns i nuläget inte för provkörning vilket är anledningen att jag frågar: blir den lite roligare än C-klass? Blir den tystare än GLA:n? (Nu kommer jag sannolikt köra dubbfritt nästa fång men ändå).

Fråga två. Kanske viktigast. Jag har fått en offert med AMG-pkt. Tycker detta behövs på bilen för att få rätt utseende. Dessutom får jag då sportchassit... Jag har även Dragkrok med i offert. Ett krav (drar släp ca 600mil/år).

När jag nu sitter och bygger bilen själv på MB.se så går det inte få dragkroken tillsammans med AMG... Kollar sedan blocket på lagerbilar och hittar ingen CLA med både drag och AMG. Så då blir man ju lite orolig genast :-) går detta att kombinera öht??

En kompis hade en c 320cdi 4matic med AMG för nått år sedan och skulle eftermontera drag. Var ett sjuhelvete då Mercedes menade att det var omöjligt. Men det gick visst efter lite om och men. ;)

Andra tankar kring modellen är såklart också mer än välkomna.

Sannolikt väljer jag en Jupiterröd med för mig sedvanlig utrustning. Tror dom hette infotainment, premiumpaket, så jag får ILS, gps, harmankardonljud, blåtand, och dieselvärmare.

svnartis
Proffs
Proffs
Posts: 216
Joined: Sat 07 Sep, 2013 20:40

Re: Frågor kring nyköp av CLA, c117

Postby svnartis » Sat 28 Feb, 2015 08:41

En CLA är en A-klass med snyggare form. Inget fel i det för den nya A-klassen är en riktigt trevlig bil. Nättare och tajtare än 205. Vet att A3 vinner en del tester mot A-klassen (som alla VW produkter brukar göra) men själv tycker jag att A-klassen är den första riktigt solida och fina lill-mercedes som kommit ut. De andra modellerna har varit beklämmande trista. Det riktigt undermåliga med CLA är att takhöjden i baksätet inte funkar för normalstora människor. Där är A-klassen bättre.

psike
Wannabe
Wannabe
Posts: 7
Joined: Thu 26 Feb, 2015 20:06

Re: Frågor kring nyköp av CLA, c117

Postby psike » Sat 28 Feb, 2015 11:50

Tackar för svaret - har noterat baksätet - och mitt baksäte används främst till att skjutsa min datorväska, så det bör inte vara ett bekymmer.

Det här med draget stämmer då för övrigt - från fabrik blir det inget drag - men säljaren håller på att kolla hur möjligheterna är att eftermontera det och sådär.

Noterade precis att CLA:n är 100mm LÄNGRE än min 2012 BMW E91 :)

svnartis
Proffs
Proffs
Posts: 216
Joined: Sat 07 Sep, 2013 20:40

Re: Frågor kring nyköp av CLA, c117

Postby svnartis » Sat 28 Feb, 2015 21:31

CLA är mycket bra på det den är skapad för, ATT SE SNYGG UT. I mitt tycke en av de allra vackraste bilarna på marknaden idag. I synnerhet bakpartiet är mycket lyckat. En blivande klassiker och den kommer säkert att vara ytterst eftertraktad på andrahandsmarknaden, och därmed ha ett förhållandevis lågt värdetapp.

svnartis
Proffs
Proffs
Posts: 216
Joined: Sat 07 Sep, 2013 20:40

Re: Frågor kring nyköp av CLA, c117

Postby svnartis » Sat 28 Feb, 2015 21:35

OM651 (220 CDI) i en så liten bil som CLA, innebär en kvick bil, åtminstone utifrån mitt perspektiv. Var i NYC för några veckor sedan och där verkar CLA ha blivit en hit, det vimlade av dem där.

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Frågor kring nyköp av CLA, c117

Postby torake » Sat 28 Feb, 2015 22:08

svnartis wrote:CLA är mycket bra på det den är skapad för, ATT SE SNYGG UT. I mitt tycke en av de allra vackraste bilarna på marknaden idag. I synnerhet bakpartiet är mycket lyckat. En blivande klassiker och den kommer säkert att vara ytterst eftertraktad på andrahandsmarknaden, och därmed ha ett förhållandevis lågt värdetapp.


CLA:s motsvarighet i den större klassen, CLS, skulle man kunnat säga exakt samma om för 8-10 år sedan. Priserna på de begagnade från den tiden ligger dock idag obetydligt över en motsvarande W211, så speciellt eftertraktade kan man väl inte säga att de är...

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

svnartis
Proffs
Proffs
Posts: 216
Joined: Sat 07 Sep, 2013 20:40

Re: Frågor kring nyköp av CLA, c117

Postby svnartis » Sun 01 Mar, 2015 05:42

Tycker att jämförelsen mellan CLS och CLA haltar en hel del. CLS är för stor för att attrahera de grupper som är tänkbara lill-kupé ägare, yngre män och kvinnor innan de skaffat barn. En CLS vänder ju sig till e-klass-spekulanter som inte behöver utrymmet men inte vill vara sportig, dvs. i första hand personer efter "barnaåren". Den gruppen är ju ofta kapitalstark och köper hellre nya bilar. Tycker inte alls att det är konstigt att CLS slog som ny och har det svårare som begagnad, det ligger i linje med detta.

psike
Wannabe
Wannabe
Posts: 7
Joined: Thu 26 Feb, 2015 20:06

Re: Frågor kring nyköp av CLA, c117

Postby psike » Sun 01 Mar, 2015 10:43

Kul med lite kommentarer i tråden. Jag skrev iaf på igår. Dragkroken kommer dit, men inte från fabrik, i värsta fall blir det en eftermarknads (avtagbar).

Jupiterröd med AMGpkt, ILS och lite annat godis.

Första Benzen för min del och jag hoppas det blir 3 härliga år! Med lite flyt byggs den i april.

Kan bsr/kcr eller någon annan stressa upp 177 hästar till något roligare på denna?

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Frågor kring nyköp av CLA, c117

Postby torake » Sun 01 Mar, 2015 12:43

psike wrote:Jupiterröd med AMGpkt, ILS och lite annat godis.

Första Benzen för min del och jag hoppas det blir 3 härliga år! Med lite flyt byggs den i april.

Kan bsr/kcr eller någon annan stressa upp 177 hästar till något roligare på denna?


Det är en härlig känsla att hämta ut sin nya mercedes :-D

Däremot tror jag tyvärr inte det är en bra idé att modifiera programvaran eller sätta boxar om du vill att alla de tre åren skall bli härliga. Eventuella garantiåtaganden kan sluta med högt blodtryck och sura miner. Även efterföljande goodwill (för efterkommande ägare) kan bli problematisk.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

svnartis
Proffs
Proffs
Posts: 216
Joined: Sat 07 Sep, 2013 20:40

Re: Frågor kring nyköp av CLA, c117

Postby svnartis » Fri 06 Mar, 2015 06:33

Håller med föregående talare. Det framstår som en bättre idé att lägga pengarna (30 k minus rabatt på en e-klass) och uppgradera till en 250 om man inte tycker att 220 är tillräcklig.

psike
Wannabe
Wannabe
Posts: 7
Joined: Thu 26 Feb, 2015 20:06

Re: Frågor kring nyköp av CLA, c117

Postby psike » Fri 13 Mar, 2015 20:33

220cdi får nog räcka.

ÅF har iaf lovat testa sätta ditt ett MB-drag efter leverans - (gick inte få från fabrik med AMG-pkt) - så jag håller tummarna att detta kommer funka, efter lite amatörmåttande på en bil i hallen med AMG-pkt och en bil utan AMG, men med drag så är slutsatsen att det borde gå, men att Elkontakten kanske får flyttas samt att utrymmet mellan kofångare och kula krymper med kanske 50mm, men huvudsaken handsken går på på släpen?

Annars får det bli ett drag av eftermarknadsmodell - inte optimalt - men vad gör man inte :)

Nightpackage kunde man inte heller kombinera med AMG (konstigt) men lika bra, för då kan jag få till en vettig toning runtom och folierar både tak och diverse krom samtidigt hos rekond-firman i samband med lackskyddet.

Vilket kompromissande! ;) Fick även byta fälg (alternativt vänta till augusti!) för att få bilen i Juni (prel.). Så nu funderar jag mest om jag ska beställa 19" till sommaren (typ BBS CH eller något - förslag välkomnas) och byta in 18" sommardäcken mot ett par 18" vintergummin direkt...

Alternativet så kör jag 18" sommar och köper ett vinterpkt (antar det blir 16-17") det lär bli avsevärt mkt billigare och komfortablare..... men....

Kör BBS 19" på min E91 och tycker egentligen inte om bilen på sommardäck (kör Michelin PS) men snygg är den! ;) (den drar dessutom 1-2dl mer/mil med sommardäck än mina Hakka7:or på 17") :D

Nåja - väntan nu - blir väldigt kul att testa Benz ialla fall - bilen ser förbajjat läcker ut!

Så här kommer den se ut iaf - givet jag kör på denna fälg: http://imageshack.com/a/img538/637/iZCJCg.jpg

svnartis
Proffs
Proffs
Posts: 216
Joined: Sat 07 Sep, 2013 20:40

Re: Frågor kring nyköp av CLA, c117

Postby svnartis » Sat 14 Mar, 2015 04:28

Som redan sagt - CLA är så förbenat vacker! Särskilt i röd.

Vad landade rabatten i (i procent) på listpriset?

psike
Wannabe
Wannabe
Posts: 7
Joined: Thu 26 Feb, 2015 20:06

Re: Frågor kring nyköp av CLA, c117

Postby psike » Mon 16 Mar, 2015 17:21

Verkar som den hamnar en bit över 10% om jag räknat rätt (var något i utrustningslistan som prissattes till 0kr, så rabatten kan varit högre då totalpriset iom detta blev lägre än ordpris).

Någon som kan besvara denna fråga: Skiljer sig inpressning/fälgdimensioner mellan CLA med eller utan 4matic?

Edit: För vad jag kan se på mb.se så ska det vara samma fälgar man kan välja oberoende vilken modell man väljer (CLA 45 AMG borträknad)... men min "däcknasare" menade att det enligt hans listor och tabeller fanns brett utbud till CLA, däremot endast några få till CLA 4matic och att dom verkade skilja sig i inpressning bl.a. Tycker det verkar lite konstigt?

psike
Wannabe
Wannabe
Posts: 7
Joined: Thu 26 Feb, 2015 20:06

Re: Frågor kring nyköp av CLA, c117

Postby psike » Thu 18 Jun, 2015 21:51

Hämtade bilen idag, lagom till midsommar.

Blev en vit och 19" eftermarknadsfälgar...

Image

svnartis
Proffs
Proffs
Posts: 216
Joined: Sat 07 Sep, 2013 20:40

Re: Frågor kring nyköp av CLA, c117

Postby svnartis » Fri 19 Jun, 2015 00:01

Oj, riktigt najs.

Skulle du inte ha en röd?

Berätta gärna lite hur du upplever bilen...


Return to “C-Klass”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests