Då jag hade detta "fel" redan i min W220 S65 AMG (MY 2005) undrar jag hur det är för er andra S- och CL-klassägare? Både W220/221 och C215/216.
Känns som att det borde ha med motorn att göra. Eller vad ger era S och CL för värden på bränsleförbrukningen om ni nollar datorn vid färd under jämn hastighet i ca 100 km/h? Visar datorn alldeles för mycket som hos mig eller får ni "normala" värden redan från början efter nollställning?
Inställningsmöjligheter färddator ang bränsleförbrukning?
Re: Inställningsmöjligheter färddator ang bränsleförbrukning
///Markus -73
CL 65 AMG 2008 på sommaren, Volvo V70 året om.
Re: Inställningsmöjligheter färddator ang bränsleförbrukning
Kom på att kolla min CLK 430 efter start idag. Den visar 29,0 l/100 km!!! Efter 3 mil var den nere på mer realistiska 9,7/100. Senaste tankningen gav 0,91/mil uträknat.
Re: Inställningsmöjligheter färddator ang bränsleförbrukning
Göran W wrote:Kom på att kolla min CLK 430 efter start idag. Den visar 29,0 l/100 km!!! Efter 3 mil var den nere på mer realistiska 9,7/100. Senaste tankningen gav 0,91/mil uträknat.
Det är tyvärr inte fel på färddatorn. Din 430 drar faktiskt 3l/milen precis efter kallstart.
Motorstyrningen vräker ut totalt ungefär en halvliter soppa efter kallstart som bara passerar rakt igenom och brinner upp i kattarna. Bränslet kondenserar på kall metall och går inte att förbränna. Dessutom är tändningen senställd för att snabbt få upp en avgastemperatur så kattarna börjar rena.
Så första 5km har en halv liter gått åt att driva bilen framåt och en halv liter till att värma motor (och låda) = 2 l/mil
Last edited by torake on Sat 14 Jul, 2012 13:36, edited 1 time in total.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Inställningsmöjligheter färddator ang bränsleförbrukning
Undrar vad min drar vid start... Den börjar som sagt på 17,4 men sen går det raskt uppåt!
Min dator beter sig som sagt konstigt trots varm motor och jämn fart, typ 90, så börjar den ändå att visa 17,4 när man nollställer datorn under färd. Mot slutet av juli/början av augusti ska Hedin få ta sig en titt på vad felet kan vara.
Min dator beter sig som sagt konstigt trots varm motor och jämn fart, typ 90, så börjar den ändå att visa 17,4 när man nollställer datorn under färd. Mot slutet av juli/början av augusti ska Hedin få ta sig en titt på vad felet kan vara.
///Markus -73
CL 65 AMG 2008 på sommaren, Volvo V70 året om.
Re: Inställningsmöjligheter färddator ang bränsleförbrukning
torake wrote:Göran W wrote:Kom på att kolla min CLK 430 efter start idag. Den visar 29,0 l/100 km!!! Efter 3 mil var den nere på mer realistiska 9,7/100. Senaste tankningen gav 0,91/mil uträknat.
Det är tyvärr inte fel på färddatorn. Din 430 drar faktiskt 3l/milen precis efter kallstart.
Motorstyrningen vräker ut totalt ungefär en halvliter soppa efter kallstart som bara passerar rakt igenom och brinner upp i kattarna. Bränslet kondenserar på kall metall och går inte att förbränna. Dessutom är tändningen senställd för att snabbt få upp en avgastemperatur så kattarna börjar rena.
Så första 5km har en halv liter gått åt att driva bilen framåt och en halv liter till att värma motor (och låda) = 2 l/mil
Tur att man nästan aldrig kör småsträckor då...... Blir nästan alltid minst tre mil och med den kallstartsförbrukningen så är det ju fantastiskt att kunna snitta ner runt 0,9 på en tank!
Re: Inställningsmöjligheter färddator ang bränsleförbrukning
På MB säger de att det "ska vara så". Jag upplever att det tar 10 mil innan korrekt förbrukning visas efter en nollställning (om man kör jämn fart på landsväg). Fick svar att det tog 10 mil innan ett korrekt snitt kunde ges. Varför den utgick från 17,4 liter fick jag dock inget svar på.
///Markus -73
CL 65 AMG 2008 på sommaren, Volvo V70 året om.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 9 guests