Funktion nivåreglering? och andra svårtydda funktioner.

Här diskuterar vi alla AMG modeller och AMG relaterat.
U.S
Proffs
Proffs
Posts: 251
Joined: Thu 14 Apr, 2011 17:42

Funktion nivåreglering? och andra svårtydda funktioner.

Postby U.S » Sat 03 Nov, 2012 11:07

Knappen som sitter fram i höger hörn på växelkonsollen med en stötdämparsymbol på, är det nivåreglering? Vad är då funktionen avslagen /påslagen? Min tyska instruktionsbok är svårläst :?

Sen har jag en knapp med en krok som lyfter bilen bak?

En funktionsfråga blir på sin plats också. När jag kör regnsensor går även bakrutetorkaren, måste den det, tror även att den går när jag kör torkaren på aktivt läge också?
CLK 320 cab -99 såld
E55 AMG -00 såld

Van der Verhart
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1202
Joined: Sun 12 Jun, 2011 23:32

Re: Funktion nivåreglering? och andra svårtydda funktioner.

Postby Van der Verhart » Sat 03 Nov, 2012 11:59

Du ställer hårdheten på dämparna i två olika steg.

Den knappen avaktiverar du Bogserlarmet med,tex om du ska transportera bilen på färja eller biltransport och du vill ha bilen larmad.

Vid aktiverad vindrutetorkare så aktiveras torkaren bak vid inläggning av backväxel.

U.S
Proffs
Proffs
Posts: 251
Joined: Thu 14 Apr, 2011 17:42

Re: Funktion nivåreglering? och andra svårtydda funktioner.

Postby U.S » Sat 03 Nov, 2012 18:40

Van der Verhart wrote:Du ställer hårdheten på dämparna i två olika steg.

Den knappen avaktiverar du Bogserlarmet med,tex om du ska transportera bilen på färja eller biltransport och du vill ha bilen larmad.

Vid aktiverad vindrutetorkare så aktiveras torkaren bak vid inläggning av backväxel.

Tackar. Den känns normalt ganska hård, blir den mjukare om man tänder knappen eller är det tvärtom?
Min visp bak går med alla växlar i? om jag sätter igång den fram.
CLK 320 cab -99 såld
E55 AMG -00 såld

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Funktion nivåreglering? och andra svårtydda funktioner.

Postby torake » Sun 04 Nov, 2012 01:36

Du har nog fel på torkaren, dags att ta fram elschemat och se var den får backsignalen från!

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

U.S
Proffs
Proffs
Posts: 251
Joined: Thu 14 Apr, 2011 17:42

Re: Funktion nivåreglering? och andra svårtydda funktioner.

Postby U.S » Sun 04 Nov, 2012 11:31

torake wrote:Du har nog fel på torkaren, dags att ta fram elschemat och se var den får backsignalen från!

OK, jag har alltid haft "lamp defect"-varningen vid start. Kanske har något med en backljuslampa att göra?
Funderar på när jag skriver, det finns inte en funktion som typ att höger backspegel vinklar ner när man lägger i backen, att det blir samma effekt med bakvispen? Får kolla och prova.
CLK 320 cab -99 såld
E55 AMG -00 såld

Van der Verhart
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1202
Joined: Sun 12 Jun, 2011 23:32

Re: Funktion nivåreglering? och andra svårtydda funktioner.

Postby Van der Verhart » Sun 04 Nov, 2012 12:18

Höger spegel ställer sig i den position
som du sparat när backväxel är ilagd och när du har knappen för höger backspegel nertryckt.

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Funktion nivåreglering? och andra svårtydda funktioner.

Postby torake » Sun 04 Nov, 2012 12:59

Fascinerad av detta mysterium med torkaren har jag varit i WIS och kollat elschema för S210.

Finns bara en signal som styr torkaren bak, och den kommer från knappen i panelen. Knappen till baktorkaren innehåller intervall-logiken. Den knappen, tar också in en kabel från främre SAMen (Och en annan modul som kallas N7-1 men som inte är med i listan. Hittar N7-1 på ett annat ställe och där refereras den till som ljusmodulen.) Till främre SAM är multispaken inkl torkarswitchen kopplad, och även regnsensorn.
Främre SAMen är inte kopplad till samma canbus som växellådan och växelväljaren, istället går en kabel från ETC till ljusmodulen som signallerar att backväxeln är aktiverad. Ljusmodulen och SAM;en sitter på samma canbus.

Slutsats: det skulle kunna vara att antingen SAM:en eller ljusmodulen tror att backen är ilagd. Kolla om du har spänning på pinne 2 eller 3 till knappen i panelen med och utan backen ilagd. Kablarna är utmarkerade som gr/ws och gr/rt (grau/weiss eller grün/weiss?)

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

U.S
Proffs
Proffs
Posts: 251
Joined: Thu 14 Apr, 2011 17:42

Re: Funktion nivåreglering? och andra svårtydda funktioner.

Postby U.S » Sun 04 Nov, 2012 14:56

torake wrote:Fascinerad av detta mysterium med torkaren har jag varit i WIS och kollat elschema för S210.

Finns bara en signal som styr torkaren bak, och den kommer från knappen i panelen. Knappen till baktorkaren innehåller intervall-logiken. Den knappen, tar också in en kabel från främre SAMen (Och en annan modul som kallas N7-1 men som inte är med i listan. Hittar N7-1 på ett annat ställe och där refereras den till som ljusmodulen.) Till främre SAM är multispaken inkl torkarswitchen kopplad, och även regnsensorn.
Främre SAMen är inte kopplad till samma canbus som växellådan och växelväljaren, istället går en kabel från ETC till ljusmodulen som signallerar att backväxeln är aktiverad. Ljusmodulen och SAM;en sitter på samma canbus.

Slutsats: det skulle kunna vara att antingen SAM:en eller ljusmodulen tror att backen är ilagd. Kolla om du har spänning på pinne 2 eller 3 till knappen i panelen med och utan backen ilagd. Kablarna är utmarkerade som gr/ws och gr/rt (grau/weiss eller grün/weiss?)

Tar tag i detta i veckan, tack för all hjälp så länge.
CLK 320 cab -99 såld
E55 AMG -00 såld

U.S
Proffs
Proffs
Posts: 251
Joined: Thu 14 Apr, 2011 17:42

Re: Funktion nivåreglering? och andra svårtydda funktioner.

Postby U.S » Sun 04 Nov, 2012 17:31

Hittade en knapp till på väg till jobbet idag. Sitter mellan knapparna till fönsterhissarna. En liten gubbesymbol på ena sidan och en punkt om man trycker över den åt andra hållet?
CLK 320 cab -99 såld
E55 AMG -00 såld

Bullmerca
Guru
Guru
Posts: 2660
Joined: Thu 14 Oct, 2004 22:15
Location: Jönköping

Re: Funktion nivåreglering? och andra svårtydda funktioner.

Postby Bullmerca » Sun 04 Nov, 2012 18:11

Barnlåset till fönsterhissarna bak.
CLS350CDI 4Matic

amgen
Expert
Expert
Posts: 805
Joined: Mon 31 Aug, 2009 17:58
Location: Malmoe / Westcoast

Re: Funktion nivåreglering? och andra svårtydda funktioner.

Postby amgen » Sun 04 Nov, 2012 20:44

Jag beställde en svensk instruktionsbok istället för min italienska hos Hedins,
typ 500 spänn. Det var det helt klart värt mtp alla finesser!
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla! :-D

U.S
Proffs
Proffs
Posts: 251
Joined: Thu 14 Apr, 2011 17:42

Re: Funktion nivåreglering? och andra svårtydda funktioner.

Postby U.S » Mon 05 Nov, 2012 09:59

Bullmerca: Tackar

amgen: Låter som en god idé.

Funderade lite mer på det där med fönstervispen bak. Jag kan inte minnas mig att den har varit så hela tiden. (Har nämligen en jycke som är rädd för plötsliga ljud, därför försöker man låta bli torkaren bak på alla bilar hon åker.) Jag tänkte att det kanske har med felet som blev för ett par veckor sen att göra. Det var ju ett överspänningsskydd som löste ut. Kan detta ha ett samband. Eller kan man programmera funktionen så det hände när man hade den inne och läste av och nollade felkoder.
Jag har själv läst av felkoder en gång efter detta och det enda den sa då var att förarstolens luftkuddar hade tagit för lång tid att pumpas, typ. De fungerar som jag tror de ska?
CLK 320 cab -99 såld
E55 AMG -00 såld


Return to “AMG”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests