Hej,
Jag är ny på forumet och behöver lite vägledning när det gäller en SL55 AMG 2003 som jag står i begrepp att köpa. Den har bra servicehistorik och kändes överlag ok vid provkörning.
Jag har förstått att luftfjädringen är en svag punkt och jag noterade vid provkörningen att bilen sjönk direkt när jag stängde av motorn. Låter detta normalt. Säljare uppger att bilen sjunker efter ett par dagar i garaget vilket i mina öron låter rimligare.
Kan någon av er ge en enkel beskrivning av hur fjädringen ska bete sig och hur felen brukar yttra sig. Allmäna bra att veta är också av intresse.
Tack på förhand och jag ber om ursäkt om jag startar en tråd som redan avhandlats.
Mvh Karl-Oskar Palmgren
Fråga kring luftfjädring
Re: Fråga kring luftfjädring
Hej och välkommen till forumet.
Vet inte om detta är aktuellt längre men:
Är det Airmatic-fjädring så är det väl främst läckage som brukar strula. Det brukar oftast vara från de bakre luftbälgarna och deras extra små behållare i aluminium. Kan även vara läck på någon luftslang till systemet. Luftventilblocket kan också strula och få kompressorn att jobba ihjäl sig.
Du har i det systemet tre olika körprogram: vanligt, sport 1 och sport 2. sportlägena sänker bilen lite. Kan även köra bilen i höjt läge(om det är samma som på min E55*a).
Lycka till!
Vet inte om detta är aktuellt längre men:
Är det Airmatic-fjädring så är det väl främst läckage som brukar strula. Det brukar oftast vara från de bakre luftbälgarna och deras extra små behållare i aluminium. Kan även vara läck på någon luftslang till systemet. Luftventilblocket kan också strula och få kompressorn att jobba ihjäl sig.
Du har i det systemet tre olika körprogram: vanligt, sport 1 och sport 2. sportlägena sänker bilen lite. Kan även köra bilen i höjt läge(om det är samma som på min E55*a).
Lycka till!
Re: Fråga kring luftfjädring
Palmgren wrote:
Jag har förstått att luftfjädringen är en svag punkt och jag noterade vid provkörningen att bilen sjönk direkt när jag stängde av motorn. Låter detta normalt. Säljare uppger att bilen sjunker efter ett par dagar i garaget vilket i mina öron låter rimligare.
Jag tittade nu på min E-klass som har stått i en månad och den har inte sjunkit ner en mm, även när jag lämnat den i högsta läget i stark kyla så står den kvar i det läget. Så det låter som att det är nåt fel på bilen du såg...
Re: Fråga kring luftfjädring
Modellår 2003 var ABC standard på alla R230 med undantag av SL 350.
Bilar med ABC ska absolut inte sjunka efter dom stått ett dygn eller två och absolut inte direkt om du stänger av bilen.
Vidare ska dom höjas/sänkas blixtsnabbt vid justering mellan lägena (går betydligt snabbare än bilar med Airmatic - ej jämförbart).
Finns ett test man kan genomföra om man har tillgång till star diagnose för detta system som heter ”Rodeo” googla så finner du mycket matnyttigt om detta.
Bilar med ABC ska absolut inte sjunka efter dom stått ett dygn eller två och absolut inte direkt om du stänger av bilen.
Vidare ska dom höjas/sänkas blixtsnabbt vid justering mellan lägena (går betydligt snabbare än bilar med Airmatic - ej jämförbart).
Finns ett test man kan genomföra om man har tillgång till star diagnose för detta system som heter ”Rodeo” googla så finner du mycket matnyttigt om detta.
E250 CDI 4-Matic -15
S500 Coupe Designo -96
S500 Coupe Designo -96
Re: Fråga kring luftfjädring
Hej Karl, Titta här så förstår du mer https://www.youtube.com/watch?v=SBSdDU5VPjw
Du kan ju köra coils annars https://www.abswheels.se/blog/coilovers/
vet inte fördelen förutom att det är billigare...
Du kan ju köra coils annars https://www.abswheels.se/blog/coilovers/
vet inte fördelen förutom att det är billigare...
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 2 guests