Tjena!
Har precis köpt mig en C43 -99 och har märkt att den drar olja.
Hur vanligt är det att dessa motorer drar olja?
Vart kan felet ligga?
V8:an drar olja.
V8:an drar olja.
///Schumi C32
Re: V8:an drar olja.
_Schumi_ wrote:Tjena!
Har precis köpt mig en C43 -99 och har märkt att den drar olja.
Hur vanligt är det att dessa motorer drar olja?
Vart kan felet ligga?
kolla hur tänsstiften ser ut, där kan man utläsa om det är något mekanskikt fel i resp cylinder.
Hur mycket olja drar den?
och hur långt har motorn rullat?
Mvh Anders
Varför meka bil.. när man kan köra Merceds
_Schumi_ wrote:Den har rullat 12000mil.
När ja köpte bilen så va olja nivån i mitten på stickan. Nu två veckor senare så ligger den nästan längst ner på stickan.
ja då låter det som den drar en hel del, beror ju iochförsig på lite hur lånt du kört men normalt på 2 veckor så kanske man hinner 100-200 mil och då skulle det bli ca 0,5 l/150 mil vilket är väldigt högt tycker jag.
men kolla hur tändstiften ser ut....
Mvh Anders
Varför meka bil.. när man kan köra Merceds
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Svårt att säga något om förbrukningen när man inte vet körsträckan...men har bilen stått still i två veckor är det anmärkningsvärt...
Det kan vara så att föregående ägare bara kört korta sträckor och då späds oljan ut med kondens och bränslerester som sedan dunstar vid en långtur när oljan får bli varm och då ser det ut som hög förbrukning. Tung gasfot ger också något ökad förbrukning. När är oljan bytt? Av någon anledning vill förbrukningen öka när det närmar sig bytesdags.
En sak till, motorer med många cylindrar drar mera olja, har du haft en fyra innan går det inte att jämföra förbrukningen rakt av.
Det kan vara så att föregående ägare bara kört korta sträckor och då späds oljan ut med kondens och bränslerester som sedan dunstar vid en långtur när oljan får bli varm och då ser det ut som hög förbrukning. Tung gasfot ger också något ökad förbrukning. När är oljan bytt? Av någon anledning vill förbrukningen öka när det närmar sig bytesdags.
En sak till, motorer med många cylindrar drar mera olja, har du haft en fyra innan går det inte att jämföra förbrukningen rakt av.
Ja har väl kört en ca 150mil på två veckor.
Ja hade bmw 5-serie innan med en rak sexa och den drog inte en droppe olja. Och har även en E-klass -00 i familjen som inte heller drar en droppe olja.
Ja va oxå lite inne på att de va ett tag sen den servades o så.
Ja ska serva den nu i veckan från top till tå, får se om de blir nån förbättring.
Ja hade bmw 5-serie innan med en rak sexa och den drog inte en droppe olja. Och har även en E-klass -00 i familjen som inte heller drar en droppe olja.
Ja va oxå lite inne på att de va ett tag sen den servades o så.
Ja ska serva den nu i veckan från top till tå, får se om de blir nån förbättring.
///Schumi C32
_Schumi_ wrote:Ja har väl kört en ca 150mil på två veckor.
Ja hade bmw 5-serie innan med en rak sexa och den drog inte en droppe olja. Och har även en E-klass -00 i familjen som inte heller drar en droppe olja.
Ja va oxå lite inne på att de va ett tag sen den servades o så.
Ja ska serva den nu i veckan från top till tå, får se om de blir nån förbättring.
I min erfarenhet så drar prestandabilar lite olja. Min polarens årsm 2000 M5 drar en hel del, nån liter på 100-150mils hård körning, vilket tydligen är helt normalt, och min C32:a drar oxå lite (~1l/1200mil)
Gemensamt är att de båda är runt 100hk/l.
E500 -09
-
- Expert
- Posts: 640
- Joined: Fri 16 Jan, 2004 19:26
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 26 guests