secondary air pump till C32

Här diskuterar vi alla AMG modeller och AMG relaterat.
noscore
Medlem
Medlem
Posts: 72
Joined: Sat 12 Aug, 2006 10:39

secondary air pump till C32

Postby noscore » Wed 20 Oct, 2010 19:51

Ett tips är att byta ut reläet till denna pump, iaf på C32:orna. Jag trodde jag hade koll på alla svagheter på bilen, men detta hade iaf jag missat. Så när reläet "klibbade ihop" och började köra pumpen kontinuerligt så kopplade jag bort den för sent (fick rycka batterianslutningen till slut).

Reläet kostar runt 150kr dessutom ska ECU:n programmeras om i samband med bytet (enligt ett servicemeddelande), pump + jobb kostade 9000kr.

Det irriterande med allt detta är att USA återkallade Mercedes alla C32 av årsm 2002 för byte av relä redan under 2006. Men tror någon att Mercedes i Sverige ens orkade skicka ut ett brev och informera om att "felet kan uppstå så byt gärna reläet" eller att informera Merceds verkstäderna om detta?? --> Nej då.
Stor mening med att göra service på mercedes verkstad.

Är inte direkt nöjd med hur detta sköts. :evil:
C32 2002 |Såld|
Megane Touring 1.6 2006|Året-om-slitvargen|

riksve
Hangaround
Hangaround
Posts: 10
Joined: Tue 13 Nov, 2012 23:44

Re: secondary air pump till C32

Postby riksve » Sat 16 Feb, 2013 18:54

noscore wrote:Ett tips är att byta ut reläet till denna pump, iaf på C32:orna. Jag trodde jag hade koll på alla svagheter på bilen, men detta hade iaf jag missat. Så när reläet "klibbade ihop" och började köra pumpen kontinuerligt så kopplade jag bort den för sent (fick rycka batterianslutningen till slut).

Reläet kostar runt 150kr dessutom ska ECU:n programmeras om i samband med bytet (enligt ett servicemeddelande), pump + jobb kostade 9000kr.

Det irriterande med allt detta är att USA återkallade Mercedes alla C32 av årsm 2002 för byte av relä redan under 2006. Men tror någon att Mercedes i Sverige ens orkade skicka ut ett brev och informera om att "felet kan uppstå så byt gärna reläet" eller att informera Merceds verkstäderna om detta?? --> Nej då.
Stor mening med att göra service på mercedes verkstad.

Är inte direkt nöjd med hur detta sköts. :evil:


Är det någon som har reservdelsnumret på relät?

Mvh

Rikard

Paco
Expert
Expert
Posts: 619
Joined: Wed 15 Sep, 2010 22:29
Location: Göteborg

Re: secondary air pump till C32

Postby Paco » Sat 16 Feb, 2013 21:36

riksve wrote:
noscore wrote:Ett tips är att byta ut reläet till denna pump, iaf på C32:orna. Jag trodde jag hade koll på alla svagheter på bilen, men detta hade iaf jag missat. Så när reläet "klibbade ihop" och började köra pumpen kontinuerligt så kopplade jag bort den för sent (fick rycka batterianslutningen till slut).

Reläet kostar runt 150kr dessutom ska ECU:n programmeras om i samband med bytet (enligt ett servicemeddelande), pump + jobb kostade 9000kr.

Det irriterande med allt detta är att USA återkallade Mercedes alla C32 av årsm 2002 för byte av relä redan under 2006. Men tror någon att Mercedes i Sverige ens orkade skicka ut ett brev och informera om att "felet kan uppstå så byt gärna reläet" eller att informera Merceds verkstäderna om detta?? --> Nej då.
Stor mening med att göra service på mercedes verkstad.

Är inte direkt nöjd med hur detta sköts. :evil:


Är det någon som har reservdelsnumret på relät?

Mvh

Rikard

Van der Verhart wrote:Vilken kaross/modell gäller det,om det gäller 203 så sitter det i SAM-fram...kolla säkringsöversikten som sitter vid säkringar vänster sida instrumentbräda...då kan du se vilken bokstav/placering relä har i SAM och sedan kolla art.nr på relä direkt.


Return to “AMG”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 26 guests