Hej!
Jag sitter och funderar på att köpa en C55 kombi. Jag är självklart bekant med en högre försäkringspremie och en något högre bränsleförbrukning jmf andra bilar i samma storlek.
MB har väl fått till rostproblemen på årsmodell 2004-2005?
Vad kostar slitdelar som bromsar? Hur stor skillnad i pris mot en "std"-bil?
Har denna motor eller växellåda några svagheter? Det är just lådan jag är mest rädd för strul med... Bilarna är inte nya och har i vissa fall gått en del, ibland mer än mätaren visar dessutom:(
Har C-klassen problem med elektroniken på senare årsmodeller? (2004-2005)
Är det någon del av servicen som är extra dyr? Exempelvis tändstift....?
Fyll på med era erfarenheter som jag så gärna vill ta del av!
Jake
Hur är C55 AMG att äga?
Re: Hur är C55 AMG att äga?
jaken11 wrote:Hej!
Jag sitter och funderar på att köpa en C55 kombi. Jag är självklart bekant med en högre försäkringspremie och en något högre bränsleförbrukning jmf andra bilar i samma storlek.
MB har väl fått till rostproblemen på årsmodell 2004-2005?
Vad kostar slitdelar som bromsar? Hur stor skillnad i pris mot en "std"-bil?
Har denna motor eller växellåda några svagheter? Det är just lådan jag är mest rädd för strul med... Bilarna är inte nya och har i vissa fall gått en del, ibland mer än mätaren visar dessutom:(
Har C-klassen problem med elektroniken på senare årsmodeller? (2004-2005)
Är det någon del av servicen som är extra dyr? Exempelvis tändstift....?
Fyll på med era erfarenheter som jag så gärna vill ta del av!
Jake
På en 6-7 år gammal bil kan det naturligtvis bli en massa olika elektronik strul och annat som är förslitet. Bromsskivor får du helt säkert byta så småningom eller snart och de kostar på denna kraftfulla AMG en slant. Om oljor är bytt som de ska tror jag inte att du får några problem med automatlådan.
...sålt min AMG E60 T S210 -98 7-sitsig med avtagbar dragkrok.
Re: Hur är C55 AMG att äga?
Hej Jake!
Är du ok med högre försäkring, skatt och bensinförbrukning, är det bara att slå till!
4.600 tillverkade varav ca 1.450 kombi-C55:or, ganska sällsynt med andra ord.
Handbyggd motor.
Oljor måste vara bytta enligt serviceschemat!
Växellådan är urstark och användes på motorstarkare modeller innan dom fick
förstärkt den 7-växlade. Oljan är nog inte bytt i den så var beredd på det, går åt
14 liter inklusive sköljning... Tändstiften får du nog också byta, finns 16 stycken..
Motorolja går det åt 8,5 liter. Osv...
Auktoriserade verkstäder tar ordentligt betalt för service av en AMG.. Men på
den goda sidan är modellen inte behäftad med några generalfel, som ex vis
C32 AMG, M3-Vanos etc. Den kan läcka lite i ventilkåpspackningarna men det är
vanligtvis allt!!
Xenon eller ej, tycker jag inte spelar någon roll. Jag har inte xenon på min.
(Min finns f ö på sidan 17 här ovan i bildgalleriet.)
Min går som en klocka, ett under av enkelhet och kraft i denna M113-motor!
Den enda nersidan som jag ser det är att den är otroligt anonym, vilket jag
ändrat på genom att Kleemann-chippa samt skippat mellandämparen.. -Kanske
därför dom sålde så få av denna utomordentliga modell? Faceliften lyfte bilen
rostmässigt och interiörmässigt. Värsta modellen i W 203-karrossen dessutom!
Med en C55 är det bara att tuta och köra. Och sköta servicarna.
En helt klart underskattad bilmodell! Crazy med en 5,4-liters V8, vem tusan köper
en sådan kombi????
Provkör, kolla serviceboken, testa alla funktioner, köp.
Fråga om du vill, jag är rätt så bra inläst på C55:or.
//Peter.
Är du ok med högre försäkring, skatt och bensinförbrukning, är det bara att slå till!
4.600 tillverkade varav ca 1.450 kombi-C55:or, ganska sällsynt med andra ord.
Handbyggd motor.
Oljor måste vara bytta enligt serviceschemat!
Växellådan är urstark och användes på motorstarkare modeller innan dom fick
förstärkt den 7-växlade. Oljan är nog inte bytt i den så var beredd på det, går åt
14 liter inklusive sköljning... Tändstiften får du nog också byta, finns 16 stycken..
Motorolja går det åt 8,5 liter. Osv...
Auktoriserade verkstäder tar ordentligt betalt för service av en AMG.. Men på
den goda sidan är modellen inte behäftad med några generalfel, som ex vis
C32 AMG, M3-Vanos etc. Den kan läcka lite i ventilkåpspackningarna men det är
vanligtvis allt!!
Xenon eller ej, tycker jag inte spelar någon roll. Jag har inte xenon på min.
(Min finns f ö på sidan 17 här ovan i bildgalleriet.)
Min går som en klocka, ett under av enkelhet och kraft i denna M113-motor!
Den enda nersidan som jag ser det är att den är otroligt anonym, vilket jag
ändrat på genom att Kleemann-chippa samt skippat mellandämparen.. -Kanske
därför dom sålde så få av denna utomordentliga modell? Faceliften lyfte bilen
rostmässigt och interiörmässigt. Värsta modellen i W 203-karrossen dessutom!
Med en C55 är det bara att tuta och köra. Och sköta servicarna.
En helt klart underskattad bilmodell! Crazy med en 5,4-liters V8, vem tusan köper
en sådan kombi????
Provkör, kolla serviceboken, testa alla funktioner, köp.
Fråga om du vill, jag är rätt så bra inläst på C55:or.
//Peter.
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla!
Re: Hur är C55 AMG att äga?
Min bil ska in på service nu på Ons på auk merc. En b service. Det kostar mig 4k, nu har jag ingen c55 men samma motor borde vara ungefär samma priser. :)
-
- Guru
- Posts: 2798
- Joined: Sat 31 May, 2003 23:27
- Location: Skåne, Åstorp
- Contact:
Re: Hur är C55 AMG att äga?
Har inte ägt min sålänge men väl hadnalt ett gäng delar redan. Tycket det är rätt ok priser på det mesta faktiskt. det som kostar lite är väll servicarna för de vill man gärna ha gjorda med en Mb stjärna i boken.
KÖP !!!
KÖP !!!
Kör Audi R8 V10 Spyder...............Audi A6 Avant 2.0 Tdi 2013 ...............Audi A4 Avant 2.0 Tdi 2009(Frugans)
http://www.dperssonbilrekond.se
Dan -78;a
http://www.dperssonbilrekond.se
Dan -78;a
Re: Hur är C55 AMG att äga?
Vad ska man ge för en C55T från 2005?
10kmil + vettig utrustning som lucka, navi, skinn och lite till. Har en känsla av att annonspris och slutpris kan vara ganska långt från varandra på lite ovanligare bilar.
10kmil + vettig utrustning som lucka, navi, skinn och lite till. Har en känsla av att annonspris och slutpris kan vara ganska långt från varandra på lite ovanligare bilar.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 26 guests