Soppaförb C43

Här diskuterar vi alla AMG modeller och AMG relaterat.
Znork
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 387
Joined: Mon 26 Dec, 2005 20:28

Re: Soppaförb C43

Postby Znork » Thu 25 Aug, 2011 21:38

Köpte en 240D w123 för 2 veckor se den var för fin för att låta bli och som jag lullat på i sen dess och i går skulle jag lite
längre så jag valde E55an och blev nästa chockad av hur snabb den är

mel

Re: Soppaförb C43

Postby mel » Fri 26 Aug, 2011 10:13

Casull wrote:Tackar :-D De va som jag trodde då ungefär. Inte hela världen. Är du nöjd med bilen i övrigt?


Jag kör min C43 på mellan 1.1 och 1.3 l/mil. Jag kör 20% stad och 75% landsväg och resten blydojja.

C43 är en trevlig bil och det man behöver vara uppmärksam på är tänddelar och lamdasonderna. Även luftmassemätaren kan strula. En del bilar har haft problem med att olja från automatlådan sugs in via en kabelmatta och vidare in i elektronikboxen för växellådan. Boxen sitter under mattan på passagerarsidan och är enkelt att kontrollera. Har service skötts är det enligt mig en hyfsat skottsäker bil. Det finns mycket att läsa om dem på engelska och amerikanska forum.

Per

KOWALSKI 1

Re: Soppaförb C43

Postby KOWALSKI 1 » Fri 26 Aug, 2011 22:09

vill man vara ekonomisk vid kallstart.
bör man vrida på tändningen innan start och trycka på EC knappen för att blockera ac'n, vid kallstart suger dessa bilar rejält med soppa!!!
man sparar mycket på att trycka på EC blockering innan start.
onödigt slöseri av bensin vid kallstart om ac'n är på tömmer tanken snabbt.
mitt lilla bidrag till skaparen av tråden.

Znork
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 387
Joined: Mon 26 Dec, 2005 20:28

Re: Soppaförb C43

Postby Znork » Fri 26 Aug, 2011 23:16

KOWALSKI 1 wrote:vill man vara ekonomisk vid kallstart.
bör man vrida på tändningen innan start och trycka på EC knappen för att blockera ac'n, vid kallstart suger dessa bilar rejält med soppa!!!
man sparar mycket på att trycka på EC blockering innan start.
onödigt slöseri av bensin vid kallstart om ac'n är på tömmer tanken snabbt.
mitt lilla bidrag till skaparen av tråden.


Drar ac'n alltid igång vid start oavsett utetemp/innetemp ?? konstigt för dom bilar jag har så hör jag hur ac startar efter ett tag förmodligen för att den fått info att det är varmt i bilen

amgen
Expert
Expert
Posts: 802
Joined: Mon 31 Aug, 2009 17:58
Location: Malmoe / Westcoast

Re: Soppaförb C43

Postby amgen » Sat 27 Aug, 2011 01:44

Min drar 1,24, över lång tid, enligt instrumentet..

Bra påpekande om AC´n!

-Över 19 grader kan det finnas anledning att använda AC´n,
annars egentligen inte. Förutom vid fukt då!! :roll:
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla! :-D

KOWALSKI 1

Re: Soppaförb C43

Postby KOWALSKI 1 » Sat 27 Aug, 2011 18:49

jag använder alltid ac'n, men det jag alltid gör vid en kallstart är att blockera ac'n, kolla hur snabbt tankmätarnålen faller vid kallstart när du startar första gången på morgonen!!
onödigt att weista soppa vid varje kallstart på morronen.

10 min senare när bilen har fått arbetstemp så startar jag igång ac'n igen.
ac bör ofta användas för att packningarna skall hållas i trim
det skall ju sparas i dessa ekonomiska tider, eller det kanske var att man alltid skall hushålla med det roliga, vad vet jag?

Znork
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 387
Joined: Mon 26 Dec, 2005 20:28

Re: Soppaförb C43

Postby Znork » Sat 27 Aug, 2011 19:56

KOWALSKI 1 wrote:jag använder alltid ac'n, men det jag alltid gör vid en kallstart är att blockera ac'n, kolla hur snabbt tankmätarnålen faller vid kallstart när du startar första gången på morgonen!!
onödigt att weista soppa vid varje kallstart på morronen.

10 min senare när bilen har fått arbetstemp så startar jag igång ac'n igen.
ac bör ofta användas för att packningarna skall hållas i trim
det skall ju sparas i dessa ekonomiska tider, eller det kanske var att man alltid skall hushålla med det roliga, vad vet jag?

Kompressorn roterar väl bara när den behövs för att kyla så på vintern oavsett om man stänger av eller på så slår den inte till hade en E250 D och jag kände i bilen när den slog in tappade effekt men när det var kallt hände det aldrig

KOWALSKI 1

Re: Soppaförb C43

Postby KOWALSKI 1 » Sat 27 Aug, 2011 20:28

Znork wrote:
KOWALSKI 1 wrote:jag använder alltid ac'n, men det jag alltid gör vid en kallstart är att blockera ac'n, kolla hur snabbt tankmätarnålen faller vid kallstart när du startar första gången på morgonen!!
onödigt att weista soppa vid varje kallstart på morronen.

10 min senare när bilen har fått arbetstemp så startar jag igång ac'n igen.
ac bör ofta användas för att packningarna skall hållas i trim
det skall ju sparas i dessa ekonomiska tider, eller det kanske var att man alltid skall hushålla med det roliga, vad vet jag?

Kompressorn roterar väl bara när den behövs för att kyla så på vintern oavsett om man stänger av eller på så slår den inte till hade en E250 D och jag kände i bilen när den slog in tappade effekt men när det var kallt hände det aldrig



kan det vara så att dom bilar som har digitala ACC så går ac'n hela tiden om man inte blockerar den, vad jag tror iallafall???
min C43a suger rejält med soppa vid kallstart varje morron när jag startar bilen med ac igång.
därför testade jag att blockera ac före start, då rörde sig knappt tankmätarnålen när jag startade bilen.
det vart ju bra, soppan räckte längre.

kör man lugnt med bilen så drar den inte mer än en Sossecontainer, men en AMG är ju inte gjord för att fisköras!
tanken är att det skall vara underhållande bilkörning med AMG därav ett fett bensinkonto för många förare

Znork
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 387
Joined: Mon 26 Dec, 2005 20:28

Re: Soppaförb C43

Postby Znork » Sat 27 Aug, 2011 20:34

KOWALSKI 1 wrote:
Znork wrote:
KOWALSKI 1 wrote:jag använder alltid ac'n, men det jag alltid gör vid en kallstart är att blockera ac'n, kolla hur snabbt tankmätarnålen faller vid kallstart när du startar första gången på morgonen!!
onödigt att weista soppa vid varje kallstart på morronen.

10 min senare när bilen har fått arbetstemp så startar jag igång ac'n igen.
ac bör ofta användas för att packningarna skall hållas i trim
det skall ju sparas i dessa ekonomiska tider, eller det kanske var att man alltid skall hushålla med det roliga, vad vet jag?

Kompressorn roterar väl bara när den behövs för att kyla så på vintern oavsett om man stänger av eller på så slår den inte till hade en E250 D och jag kände i bilen när den slog in tappade effekt men när det var kallt hände det aldrig



kan det vara så att dom bilar som har digitala ACC så går ac'n hela tiden om man inte blockerar den, vad jag tror iallafall???
min C43a suger rejält med soppa vid kallstart varje morron när jag startar bilen med ac igång.
därför testade jag att blockera ac före start, då rörde sig knappt tankmätarnålen när jag startade bilen.
det vart ju bra, soppan räckte längre.

kör man lugnt med bilen så drar den inte mer än en Sossecontainer, men en AMG är ju inte gjord för att fisköras!
tanken är att det skall vara underhållande bilkörning med AMG därav ett fett bensinkonto för många förare


Har även hört att mediat vid många minusgrader är så trögflytande att kompressorn skulle paja om den drog i gång

KOWALSKI 1

Re: Soppaförb C43

Postby KOWALSKI 1 » Sat 27 Aug, 2011 20:49

allt är känsligt vid minusgrader.
därför så står min avställd vintertid.
min bil skulle nog rosta bort med tiden, vill undvika rötan som är vida känd på w202 w208 w210

min bil är mer av en helgbil, jag kör inte varje dag med den, soppaförbrukningen kan då kvitta egentligen.
den har nu uppnått 9900 mil, jag har kört 4000 mil sen jag köpte den 2004, det är inte mycket.

billig försäkring i småstad.
billig service om man har rätt kontakter som kan MB.
reservdelar köper man i utlandet när kronkursen är gynnsam.
det är bara bensinpriset man inte kan påverka samt fordonsskatten.
det är upp o ner med kostnaderna att äga en AMG

Znork
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 387
Joined: Mon 26 Dec, 2005 20:28

Re: Soppaförb C43

Postby Znork » Sat 27 Aug, 2011 21:21

KOWALSKI 1 wrote:allt är känsligt vid minusgrader.
därför så står min avställd vintertid.
min bil skulle nog rosta bort med tiden, vill undvika rötan som är vida känd på w202 w208 w210

min bil är mer av en helgbil, jag kör inte varje dag med den, soppaförbrukningen kan då kvitta egentligen.
den har nu uppnått 9900 mil, jag har kört 4000 mil sen jag köpte den 2004, det är inte mycket.

billig försäkring i småstad.
billig service om man har rätt kontakter som kan MB.
reservdelar köper man i utlandet när kronkursen är gynnsam.
det är bara bensinpriset man inte kan påverka samt fordonsskatten.
det är upp o ner med kostnaderna att äga en AMG


Nog kör jag ca 2500-3000 mil/år sommar och vinter

User avatar
Scorpio
Guru
Guru
Posts: 2752
Joined: Mon 10 Nov, 2003 17:27
Location: Bara
Contact:

Re: Soppaförb C43

Postby Scorpio » Mon 29 Aug, 2011 14:43

Jag kan nog hålla med om att bränsleförbrukning i en modell med AMG V8 är av mindre betydelse vad gäller ägandekostnader. Om man inte kör flera tusen mil per år, då blir bränsleförbrukningen av lite större betydelse.

Försäkring och service/reservdelar är nog viktigare att kolla upp.
Janne Nordin

-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition

User avatar
Jojjet
Guru
Guru
Posts: 5980
Joined: Mon 25 Oct, 2004 07:32
Location: Vnrl

Re: Soppaförb C43

Postby Jojjet » Wed 07 Sep, 2011 18:45

Håller med Janne!

Försäkringen är väl det som kostar mest... När en amg kombi var aktuell för oss så var en c43t DYRARE att försäkra än en e55t...
Så det blir "billigare" att köpa en 55:a.
Nu: a124, x204
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.


Return to “AMG”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 19 guests