C55 AMG w202

Här diskuterar vi alla AMG modeller och AMG relaterat.
User avatar
/////AMG
Expert
Expert
Posts: 653
Joined: Fri 20 Feb, 2004 18:16
Location: Västernorrland

Re: C55 AMG w202

Postby /////AMG » Mon 29 Jun, 2015 20:54

KOWALSKI 1 wrote:
/////AMG wrote:Jag tror inte det finns någon äkta C55 202 i sverige.
Det dyker upp någon då o då på Mobile, men dom är sällsynta.


Motorstyrenheten behöver inte bytas.
Har inte bromsat den, men enligt min "känsla" så har den full effekt ur motorn. (jämfört med innan jag bytte motor)
Detta skulle vara intressant att mappa om den, men har inte forskat i ämnet, jag kör bara. :-)

Det som krävdes för bytet var:

Flytta över kabelhärva.
Använda 43:ans grenrör.
Öppna en kylkanal i höger topp, saknas på E, går till den separata växellådskylaren.
Byta insugspackningar, beror på om motorn har luftpump eller inte.


är det 2 olika versioner på insugspackningarna om motorn har luftpump eller inte från fabrik?
skulle det vara något speciellt med dessa packningar?
c43 hade inte luftpump, fanns det annan sorts insugspackning på denna 113.944 motor?



Det som skiljer mellan packningarna är om hålen för luftventilerna är öppna eller ej.
/////AMG -77
2005 - C55 /////AMG S203 SÅLD
2001 - E55T 4-Matic /////AMG S210
2000 - C43- 5,4L /////AMG S202
1995 - C36 /////AMG W202 - SÅLD :-( -Skrotad :-( -Står på Museum i Kramfors :-)
2005 - Aeon Cobra 220 - fyrhjuling.

KOWALSKI 1

Re: C55 AMG w202

Postby KOWALSKI 1 » Tue 30 Jun, 2015 09:41

jag har en bekant som har en import e55a årsmodell 00a, denna bil har luftpumpen i framkant på motorn.
sedan vet jag en som har en svensksåld e55a årsmodell 00a, denna motor har ingen luftpump i framkant på motorn.
skulle det inte vara samma avgasreningsspecifikationer mellan en tyskimport och en svensksåld bil, detta var mysko?
mao den motor som inte har en luftpump måste ha insugspackningar som inte har förborrade hål för luftventiler, det är vad du menar?

din egen c43a efter e55 motorbyte, kör du fortfarande med c43ans original ECU utan att ha gjort någon modifikation för anpassning till e55 motorn?
bilen funkar väl fortfarande bra kan jag tänka mig när det gäller bränsle/luftblandning?
motorn går väl inte för fett eller för magert?
avgasvärdena är väl tip topp?

prestandamässigt är det så stor skillnad mellan lilla motorn och den större motorn, e55an har ju 530NM mot c43ans 410NM?
bilen blir väl mycket roligare att köra nu kan jag tänka mig?
plockar du skalpen av nyare och fräsigare bilar samt turbobilar?

hur é bensinförbrukningen efter motorbytet, är det på samma nivå som med originalmotorn eller har den gått upp kraftigt när du kör lagligt VS olagligt med tanke på om du fortfarande använder dig av original c43 ECU?


Return to “AMG”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests