Page 1 of 2

C55 AMG w202

Posted: Tue 23 Oct, 2012 22:50
by RS 1800
Känner någon till om det rullar någon C55 AMG, w202 i Sverige?

Re: C55 AMG w202

Posted: Tue 23 Oct, 2012 23:37
by KOWALSKI 1
det är väl 250 diablos bil om jag inte mins fel?
vet inte om den är 100% äkta C55 från AMG?

Re: C55 AMG w202

Posted: Mon 05 Nov, 2012 15:21
by E350cdi
Den bilen är en ombyggd c43 ;)m

Re: C55 AMG w202

Posted: Mon 05 Nov, 2012 18:09
by KOWALSKI 1
vedbod trim?

Re: C55 AMG w202

Posted: Fri 16 Nov, 2012 08:29
by Mr-sportline
nja det var väl bara byta motor o styrbox! inge svårare än så. lite småtjaffs oxå men sånt hör till.

Re: C55 AMG w202

Posted: Fri 16 Nov, 2012 12:27
by KOWALSKI 1
Mr-sportline wrote:nja det var väl bara byta motor o styrbox! inge svårare än så. lite småtjaffs oxå men sånt hör till.


har för mig att styrboxen inte behövde bytas

Re: C55 AMG w202

Posted: Fri 16 Nov, 2012 12:56
by Van der Verhart
Det behövs inte bytas styrdon.

Re: C55 AMG w202

Posted: Fri 16 Nov, 2012 12:59
by torake
Men mappa om, kanske?

Är ju inte samma geometri på 55:an som 4,3:an väl?

Re: C55 AMG w202

Posted: Fri 16 Nov, 2012 13:50
by Van der Verhart
torake wrote:Men mappa om, kanske?

Är ju inte samma geometri på 55:an som 4,3:an väl?

Det funkar som det är utan mappning.

Re: C55 AMG w202

Posted: Fri 16 Nov, 2012 19:33
by torake
Van der Verhart wrote:
torake wrote:Men mappa om, kanske?

Är ju inte samma geometri på 55:an som 4,3:an väl?

Det funkar som det är utan mappning.


Funkar gör det kanske, styrsystemet mäter ju luftmassan som går in och lambdavärdet på det som åker ut, men om man har en annan geometri på vevaxeln och kanske lite andra kammar måste man åtminstone mappa om tändningen. Funkar det BRA verkligen?

Re: C55 AMG w202

Posted: Sat 17 Nov, 2012 13:11
by /////AMG
Jag tror inte det finns någon äkta C55 202 i sverige.
Det dyker upp någon då o då på Mobile, men dom är sällsynta.


Motorstyrenheten behöver inte bytas.
Har inte bromsat den, men enligt min "känsla" så har den full effekt ur motorn. (jämfört med innan jag bytte motor)
Detta skulle vara intressant att mappa om den, men har inte forskat i ämnet, jag kör bara. :-)

Det som krävdes för bytet var:

Flytta över kabelhärva.
Använda 43:ans grenrör.
Öppna en kylkanal i höger topp, saknas på E, går till den separata växellådskylaren.
Byta insugspackningar, beror på om motorn har luftpump eller inte.

Re: C55 AMG w202

Posted: Sun 18 Nov, 2012 00:01
by Mr-sportline
ja just mappa om var det ja!

Re: C55 AMG w202

Posted: Sun 18 Nov, 2012 22:10
by RS 1800
Ok, så inga äkta då. Tack

Re: C55 AMG w202

Posted: Sat 08 Dec, 2012 13:20
by KOWALSKI 1
-

Re: C55 AMG w202

Posted: Tue 16 Jun, 2015 10:21
by KOWALSKI 1
/////AMG wrote:Jag tror inte det finns någon äkta C55 202 i sverige.
Det dyker upp någon då o då på Mobile, men dom är sällsynta.


Motorstyrenheten behöver inte bytas.
Har inte bromsat den, men enligt min "känsla" så har den full effekt ur motorn. (jämfört med innan jag bytte motor)
Detta skulle vara intressant att mappa om den, men har inte forskat i ämnet, jag kör bara. :-)

Det som krävdes för bytet var:

Flytta över kabelhärva.
Använda 43:ans grenrör.
Öppna en kylkanal i höger topp, saknas på E, går till den separata växellådskylaren.
Byta insugspackningar, beror på om motorn har luftpump eller inte.


är det 2 olika versioner på insugspackningarna om motorn har luftpump eller inte från fabrik?
skulle det vara något speciellt med dessa packningar?
c43 hade inte luftpump, fanns det annan sorts insugspackning på denna 113.944 motor?