Hej!
Efter några års frånvaro från AMG-träsket börjar det bli dags igen. Jag har det senaste känt ett otroligt sug efter den optimala familjebilen: En W212 E63 AMG Kombi.
Eftersom man varit ifrån AMG och Mercedes ett par år tänkte jag höra med den eminenta panelen vad de tror.
Det det värt att gå upp i årsmodell för att få den nya överladdade 5,5-liters V8:an? Hur står den sig jämfört med den fantastiska 6,2-liters V8:an? Vad tror panelen om framtida värde nya vs gamla V8:an? Personligen älskar jag ljudet och karaktären i den "gamla" 6,2-liters V8:an. Men förbrukning och prestanda verkar ju något bättre i den nya överladdade åttan.
Hur påverkade stundande facelift priserna framöver? Vad bör man betala? Det finns få objekt ute, och de verkar inte direkt lättsålda. Bilen hos RA har snart stått i ett år (dock med oförändrat pris 699 000?) och det finns ytterligare en 10:a på Landrins bil som verkar vara ett försäljningsuppdrag för 599 000. Importerade sedaner verka ligga betydligt lägre. Runt 499 000 verkar priserna där ligga (det finns en för 420 000, fake?). Hur mycket dyrare ska en kombi vara? Vad är ett rimligt pris tycker panelen?
Tack!
Köpråd E63 AMG W212
Re: Köpråd E63 AMG W212
acey81 wrote:Hej!
Efter några års frånvaro från AMG-träsket börjar det bli dags igen. Jag har det senaste känt ett otroligt sug efter den optimala familjebilen: En W212 E63 AMG Kombi.
Eftersom man varit ifrån AMG och Mercedes ett par år tänkte jag höra med den eminenta panelen vad de tror.
Det det värt att gå upp i årsmodell för att få den nya överladdade 5,5-liters V8:an? Hur står den sig jämfört med den fantastiska 6,2-liters V8:an? Vad tror panelen om framtida värde nya vs gamla V8:an? Personligen älskar jag ljudet och karaktären i den "gamla" 6,2-liters V8:an. Men förbrukning och prestanda verkar ju något bättre i den nya överladdade åttan.
Hur påverkade stundande facelift priserna framöver? Vad bör man betala? Det finns få objekt ute, och de verkar inte direkt lättsålda. Bilen hos RA har snart stått i ett år (dock med oförändrat pris 699 000?) och det finns ytterligare en 10:a på Landrins bil som verkar vara ett försäljningsuppdrag för 599 000. Importerade sedaner verka ligga betydligt lägre. Runt 499 000 verkar priserna där ligga (det finns en för 420 000, fake?). Hur mycket dyrare ska en kombi vara? Vad är ett rimligt pris tycker panelen?
Tack!
Varför inte hämta en i tyskland? Väldigt stort utbud och chansen att hitta just den bilen du vill ha är större. På bekostnad av andrahandsvärdet då
Jag fixar din AC!
W108 280SE 3.5, W124 E420, S203 C200T K, S202 C220 CDI, W124 200E, W202 C180, S202 C43T AMG, W123 200, W220 S500, W208 CLK 320 cab Högerstyrd, S210 E420T, W126 300 SE, W126 500 SEL B2 Armored, W116 450 SEL, W126 280SE, W124 200, W123 230E
W108 280SE 3.5, W124 E420, S203 C200T K, S202 C220 CDI, W124 200E, W202 C180, S202 C43T AMG, W123 200, W220 S500, W208 CLK 320 cab Högerstyrd, S210 E420T, W126 300 SE, W126 500 SEL B2 Armored, W116 450 SEL, W126 280SE, W124 200, W123 230E
Re: Köpråd E63 AMG W212
Jo, tanken har slagit mig. Eller Italien, men då får man nog verkligen se till att göra en bra affär med tanke på hur "heta" Italienimporterna är. Men frågan är fortfarande huruvida det är värt att gå efter en 5.5 TT eller 6.2 NA? Om man kommer irritera sig på att det finns en nyare modell? Alternativet är en faceliftad C63 med performance pack, men den är på gränsen rent storleksmässigt med två barn. Lite att fundera på helt enkelt!
Re: Köpråd E63 AMG W212
acey81 wrote:Jo, tanken har slagit mig. Eller Italien, men då får man nog verkligen se till att göra en bra affär med tanke på hur "heta" Italienimporterna är. Men frågan är fortfarande huruvida det är värt att gå efter en 5.5 TT eller 6.2 NA? Om man kommer irritera sig på att det finns en nyare modell? Alternativet är en faceliftad C63 med performance pack, men den är på gränsen rent storleksmässigt med två barn. Lite att fundera på helt enkelt!
De har helt olika karaktär, 6.2 NA vill ha varv för att ge sitt bästa. 5.5 TT har ett mycket bredare effekt/vridmomentregister och utan att ha kört någon av modellerna kan jag garantera att den upplevs mycket piggare vid de flesta typer av "vanlig" körning. Men kostar förstås mer eftersom den nyare.
Personligen skulle jag nog uppskatta den varvhungriga och vrålande sugmotorn. Men det kanske man tröttnar på i en familjebil..
Oavsett modell så sjunker priserna som en sten på dessa modeller. Det kan löna sig att ha is i magen.
Janne Nordin
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
Re: Köpråd E63 AMG W212
Valet är enkelt vad gäller motorn om du har råd/tycker det är OK med stor värdeminskning...dubbelturbon ger 690 hk / 950 nm med Kleemann steg 1-trim (endast mjukvara!)
-
- Guru
- Posts: 2798
- Joined: Sat 31 May, 2003 23:27
- Location: Skåne, Åstorp
- Contact:
Re: Köpråd E63 AMG W212
Scorpio wrote:acey81 wrote:Jo, tanken har slagit mig. Eller Italien, men då får man nog verkligen se till att göra en bra affär med tanke på hur "heta" Italienimporterna är. Men frågan är fortfarande huruvida det är värt att gå efter en 5.5 TT eller 6.2 NA? Om man kommer irritera sig på att det finns en nyare modell? Alternativet är en faceliftad C63 med performance pack, men den är på gränsen rent storleksmässigt med två barn. Lite att fundera på helt enkelt!
De har helt olika karaktär, 6.2 NA vill ha varv för att ge sitt bästa. 5.5 TT har ett mycket bredare effekt/vridmomentregister och utan att ha kört någon av modellerna kan jag garantera att den upplevs mycket piggare vid de flesta typer av "vanlig" körning. Men kostar förstås mer eftersom den nyare.
Personligen skulle jag nog uppskatta den varvhungriga och vrålande sugmotorn. Men det kanske man tröttnar på i en familjebil..
Oavsett modell så sjunker priserna som en sten på dessa modeller. Det kan löna sig att ha is i magen.
Nu e du full Janne Har köpt mig en C63 för 1 månad sedan å den är helt sjukt kul å köra. Givetvis med performancepack. Ytterst trevlig vagn . Den har ett massivt vrid redan från 1500 rpm och som max 600 cm. Den behöver aboslu tinte varvas för att det sa gå at busa med den rejält. en helt underbar vagn.
Står en E63 i Lund som är schysst för 499....
Pallar du inte importera å kladda själv så kolla med S Jönsson i Viken. Köpte min där och han tar hem bilar på beställning åxå...
Kör Audi R8 V10 Spyder...............Audi A6 Avant 2.0 Tdi 2013 ...............Audi A4 Avant 2.0 Tdi 2009(Frugans)
http://www.dperssonbilrekond.se
Dan -78;a
http://www.dperssonbilrekond.se
Dan -78;a
Re: Köpråd E63 AMG W212
Jag kör en E63a med 6.2l sugmotorn å måste hålla med om att den är som en dröm. Jag beställde longtubes headers, x.-pipe, catchtank & programvara från USA som skall ge runt 580hk. Jag gav ca 30k för allt inkl frakt. Desutom är ljudet ur denna maskinen helt UNDERBAR.. Men bilarna börjar ju bli några år gamla nu så vill man ha nått "nytt" & inte är så noga med värdeminskningen är det ju inget alternativ.
Men självklart är det sjukt nice med överladd så som nya E63an har. Därför jag nu funderar på att beställa ett kompressorkit ifrån Weistec till min.
Men självklart är det sjukt nice med överladd så som nya E63an har. Därför jag nu funderar på att beställa ett kompressorkit ifrån Weistec till min.
Re: Köpråd E63 AMG W212
Karaktæren o framførallt ljudet i gamla 63,an ær det definitivt inget fel på
Patrik Lindblom 69:a
moccasvart SL 65 AMG -09
Diamantvit E 350 CDI 4-matic Kombi -14
svart Dodge Ram -08 6.7 cummins
Ferrari 355 GTS
2300hp/4100Nm
Re: Köpråd E63 AMG W212
Merca300CECab wrote:Scorpio wrote:acey81 wrote:Jo, tanken har slagit mig. Eller Italien, men då får man nog verkligen se till att göra en bra affär med tanke på hur "heta" Italienimporterna är. Men frågan är fortfarande huruvida det är värt att gå efter en 5.5 TT eller 6.2 NA? Om man kommer irritera sig på att det finns en nyare modell? Alternativet är en faceliftad C63 med performance pack, men den är på gränsen rent storleksmässigt med två barn. Lite att fundera på helt enkelt!
De har helt olika karaktär, 6.2 NA vill ha varv för att ge sitt bästa. 5.5 TT har ett mycket bredare effekt/vridmomentregister och utan att ha kört någon av modellerna kan jag garantera att den upplevs mycket piggare vid de flesta typer av "vanlig" körning. Men kostar förstås mer eftersom den nyare.
Personligen skulle jag nog uppskatta den varvhungriga och vrålande sugmotorn. Men det kanske man tröttnar på i en familjebil..
Oavsett modell så sjunker priserna som en sten på dessa modeller. Det kan löna sig att ha is i magen.
Nu e du full Janne Har köpt mig en C63 för 1 månad sedan å den är helt sjukt kul å köra. Givetvis med performancepack. Ytterst trevlig vagn . Den har ett massivt vrid redan från 1500 rpm och som max 600 cm. Den behöver aboslu tinte varvas för att det sa gå at busa med den rejält. en helt underbar vagn.
Haha
Jag menar jämfört med den nya AMG:n med dubbelturbo. Den har en helt annorlunda effekt/vridmomentkurva. Troligen inte lika underhållande att köra men mer effekt/vridmoment tillgängligt vid "vanlig" körning.
Därmed inte sagt att AMG 63:s sugmotor är trött om man inte varvar den. Om man tar vår egen 200K som jämförelse så är det väl knappt moppetempo i jämförelse, oavsett varvtal.
Janne Nordin
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
Re: Köpråd E63 AMG W212
Det blev en svenksåld E63 Kombi 6.2 NA i designo magno platinum matt. Tyvärr är det ju som att köpa ett på skidor mitt i sommaren så den får vila i garaget tills dess att vädret tillåter lite körning. Sen får vi fundera på om det behövs någon massage till sommaren. Vilken fantastik bil!
Re: Köpråd E63 AMG W212
acey81 wrote:Det blev en svenksåld E63 Kombi 6.2 NA i designo magno platinum matt. Tyvärr är det ju som att köpa ett på skidor mitt i sommaren så den får vila i garaget tills dess att vädret tillåter lite körning. Sen får vi fundera på om det behövs någon massage till sommaren. Vilken fantastik bil!
Re: Köpråd E63 AMG W212
Hehe, det kommer! Det är full storm här.
Re: Köpråd E63 AMG W212
Men så galet läcker bil!
Förstår att du längar till våren nu
Förstår att du längar till våren nu
David Hellgren -85
Mercedes 300TE 3.4 AMG -92
Mercedes 190E 2.3 16v -87 svensksåld
Mercedes C63 AMG kombi -08 (såld)
Mercedes E55 AMG -03 (såld)
Mercedes C230 Kompressor -97 med C43 AMG optik (såld)
Mercedes 190E 2.3 16v -87 (såld)
Mercedes 300TE 3.4 AMG -92
Mercedes 190E 2.3 16v -87 svensksåld
Mercedes C63 AMG kombi -08 (såld)
Mercedes E55 AMG -03 (såld)
Mercedes C230 Kompressor -97 med C43 AMG optik (såld)
Mercedes 190E 2.3 16v -87 (såld)
Re: Köpråd E63 AMG W212
Ja, man blir ju minst sagt extra nedstämd när man ser snöfallet utanför fönstret. Men då kan man ju bränna pengar på tillbehör. Swissvax har släppt en speciell serie till matta bilar. Det får nog bli kvällens köp :)
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 17 guests