Vad göra med en E55 AMG -00?

Här diskuterar vi alla AMG modeller och AMG relaterat.
torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Vad göra med en E55 AMG -00?

Postby torake » Sun 31 Mar, 2013 12:27

Merca300CECab wrote:
w201-16 wrote:jeg har sett litt etter E55 (w210) å en får fine biler fra 35000nok.
Jeg kan ikke på noe vis se at en w210 blir en klassiker. En strøken org. bil med lav km vil nok holde seg bra,men noen 500e pris blir det nok ikke.
synd jeg må ut med nesten 300 000 i toll for å få norske skilter på en slik bil, ellers så hadde jeg hatt en.



Vill inte vara taskig på nått vis men är nog benägen att hålla med dig. 500hundran va ju/är ju ganska unik medans E55 är en "vanlig" 210.

(Nu kommer jag åxå få på huvudet :-D )


På vilket sätt är 500e mer unik?

Unik är för mig ett antingen/eller begrepp, antingen är en grej unik eller så är den inte det. För att en bil skall vara unik skall det bara finnas i ett exemplar, antingen tillverkad i ett exemplar, eller kvarvarande i endast ett exemplar, dvs alla andra exemplar är i väsentligt sämre skick eller skrotade. Sen kan det ju så klart vara domänbegränsat, t.ex. "unik i sverige" eller "unik i luleå" :wink:

Vidare så har ju inte värdet på en 500e speciellt mycket med värdet på en E55:a att göra, lika lite som värdet på en W123 280E har med värdet på en 500e att göra.

Inte samma personer som köper bilarna, skiljer tio år emellan. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig en E55 men aldrig i livet en 500e.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Scorpio
Guru
Guru
Posts: 2752
Joined: Mon 10 Nov, 2003 17:27
Location: Bara
Contact:

Re: Vad göra med en E55 AMG -00?

Postby Scorpio » Tue 02 Apr, 2013 11:02

Jag är helt övertygad om att W210 E50/55 AMG aldrig kommer att få samma kultstämpel och marknadsvärden som W124 500 :!:

Time will tell..

Edit:
För att svara på trådskaparens fråga så är det ekonomiskt vettiga att göra en salurenovering, i detta fall att fixa till rosten och besikta, och sedan sälja bilen.

Är man väldigt förtjust i modellen är det bättre att lägga på pengar och köpa en likadan bil i absolut toppskick än att lägga ner en massa pengar på bilen som man inte kan få igen.
Last edited by Scorpio on Fri 05 Apr, 2013 10:45, edited 1 time in total.
Janne Nordin

-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition

U.S
Proffs
Proffs
Posts: 251
Joined: Thu 14 Apr, 2011 17:42

Re: Vad göra med en E55 AMG -00?

Postby U.S » Thu 04 Apr, 2013 12:39

Vit med svart tak hade varit läckert?
CLK 320 cab -99 såld
E55 AMG -00 såld

User avatar
Mr-sportline
Guru
Guru
Posts: 2768
Joined: Mon 20 Mar, 2006 12:51
Location: Kiruna
Contact:

Re: Vad göra med en E55 AMG -00?

Postby Mr-sportline » Sat 06 Apr, 2013 23:51

Fixa lite o sälj o köp en ruskigt fin istället medans såna finns! Lite speciell är ju E55 då dessa började tillverkas när Mercedes börja äga AMG! Men det väger lite tyngre att Porsche o Mercedes byggde ihop en bil med Mercedes komponenter, i en tid då allt var av bästa kvalite historiskt alltså! Man pratar aldrig rost o andra kvalitetsmässiga brister när man talar om 500e som man gör med E55 o andra 210or. Möjligtvis kabelstammar o fördelarlock, skitsaker i sammanhanget när man väl sitter baki ratten o gasar på :)

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: Vad göra med en E55 AMG -00?

Postby pasi » Sun 21 Apr, 2013 19:16

Mr-sportline wrote:Fixa lite o sälj o köp en ruskigt fin istället medans såna finns! Lite speciell är ju E55 då dessa började tillverkas när Mercedes börja äga AMG! Men det väger lite tyngre att Porsche o Mercedes byggde ihop en bil med Mercedes komponenter, i en tid då allt var av bästa kvalite historiskt alltså! Man pratar aldrig rost o andra kvalitetsmässiga brister när man talar om 500e som man gör med E55 o andra 210or. Möjligtvis kabelstammar o fördelarlock, skitsaker i sammanhanget när man väl sitter baki ratten o gasar på :)


Jo absolut är 124:an bättre när det gäller rostskyddet. Men jag tycker att 210:an slår 124:an när det gäller komfort och ljudnivå (vägbuller). Nu har jag varken kört e55 eller 500e men det är ju samma konstruktion till grund o botten oavsett motor.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

FenixxLasse
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1406
Joined: Sun 25 Jul, 2004 03:28
Location: Luleå

Re: Vad göra med en E55 AMG -00?

Postby FenixxLasse » Mon 22 Apr, 2013 14:04

Merca300CECab wrote:
Eller behåll motorn å lite annat å kast i nån gammelmerca eller nått annat kul. Låda å motor e ju hur bra so helst även om karossen inte är det. Eller s åbara kör du ner skiten och köper nått nytt å roligt som inte rostar :-D


:P :wink:
Nuvarande: 190 V8 Projekt




Tidigare kärror:
-87 S124 250TD
-93A W124 250 DT
-79 W123 300 D
-86 W126 300 SDL
-71 220 D limo
-83 W123 300 D limo
-86 W124 250 D
-86 W124 250 D
-87 W124 200 D
-90 W124 300 D
-91 W124 300 D
-73 W116 300 SDT
-89 W201 190 E 2,3 Turbo
-87 W124 250 TD
-91 W124 250 TD
-90 W201 190 D
-82 W123 300 DT

User avatar
Henrik
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2255
Joined: Wed 18 Jun, 2003 13:23
Location: Göteborg

Re: Vad göra med en E55 AMG -00?

Postby Henrik » Wed 24 Apr, 2013 21:09

pasi wrote:
Mr-sportline wrote:Fixa lite o sälj o köp en ruskigt fin istället medans såna finns! Lite speciell är ju E55 då dessa började tillverkas när Mercedes börja äga AMG! Men det väger lite tyngre att Porsche o Mercedes byggde ihop en bil med Mercedes komponenter, i en tid då allt var av bästa kvalite historiskt alltså! Man pratar aldrig rost o andra kvalitetsmässiga brister när man talar om 500e som man gör med E55 o andra 210or. Möjligtvis kabelstammar o fördelarlock, skitsaker i sammanhanget när man väl sitter baki ratten o gasar på :)


Jo absolut är 124:an bättre när det gäller rostskyddet. Men jag tycker att 210:an slår 124:an när det gäller komfort och ljudnivå (vägbuller). Nu har jag varken kört e55 eller 500e men det är ju samma konstruktion till grund o botten oavsett motor.


Karossen är uppstyvad på 500:an. + andra hjulupphängningar. Bla.
Lustiga är att trots fastare fjädring på 500:an jfr den 250 DT med sportlinefjädring jag hade tidigare, så var komforten på nåt sätt ändå bättre i 500:an, speciellt över små ojämnheter, kanter osv. Fastare, men ändå slog det mkt mindre i bilen. Det trots 17" vs 15" också.


Tyvärr har jag aldrig kört E50 eller E55 för egen del. Men tappade lite intresse för E50 iaf när AMS drog till med slutklämmen i sitt test att det var en jäkla bra bil.. men att gamla 500E förmodligen var bättre.
Den där riktigt tunga fastsugna känslan på vägen som 500E:n ger tillsammans med den trevligt tunga "köttiga" styrningen också, utan artificiella inslag som i dagens bilar, är jag tveksam till om man får i E50/E55..

Annars är E55 en modernare bil (om jag antar samma skillnad som mellan 430:n och 250:n), inget snack. Så det kan ju lätt tippa över till E55:ans fördel jfr en 500E om man ska ha den som vardagsåk. Tystare, allmänt bättre komfort, mer utrustning, mer "cosy" inuti tjockare dörrar o allt sånt där.
Men för ren känsla på vägen.. knappast.
Henrik -77
E430 4-Matic -01, 500E -92

Tidigare:
250D Turbo -93, Såld
560SEL -90, Såld (kvar inom familjen)
250D -92,, Såld
200 -85, Skrotad
560SEC -86, (AMG) Kraschad


Return to “AMG”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 16 guests