Växelknappar på ratten-byta till modernare "paddlar"
Posted: Mon 16 Mar, 2015 18:14
Hej,
Jag har en SL55 -02 med den gamla typen av växleknappar på ratten (plastknappar på baksidan).
Jag har tänkt modifiera till den nyare typen med "paddlar" i aluminium.
Modifieringen av ratten är inget problem, men det visar sig att funktionen inte verkar vara densamma i dom nya "paddlarna" jämfört med originalet. Paddlarna är försedda med varsin tvåpolig kontakt medan originalknapparna är seriekopplade och ansluts med en gemensam tvåpolig kontakt.
Om man mäter dom nya paddlarna så är funktionen densamma för båda, kretsen är bruten i viloläge, men öppnar när paddeln trycks in.
På originalknapparna är funktionen olika för höger respektive vänster knapp.
Den ena är lika som paddlarna, alltså bruten i viloläge och öppen vid intryckning. Den andra är tvärtom.
Är det någon som monterat den nya modellen på en äldre bil och fått det att fungera, och i så fall hur har man då åstadkommit "rätt funktion" i paddlarna.
//Björn
Jag har en SL55 -02 med den gamla typen av växleknappar på ratten (plastknappar på baksidan).
Jag har tänkt modifiera till den nyare typen med "paddlar" i aluminium.
Modifieringen av ratten är inget problem, men det visar sig att funktionen inte verkar vara densamma i dom nya "paddlarna" jämfört med originalet. Paddlarna är försedda med varsin tvåpolig kontakt medan originalknapparna är seriekopplade och ansluts med en gemensam tvåpolig kontakt.
Om man mäter dom nya paddlarna så är funktionen densamma för båda, kretsen är bruten i viloläge, men öppnar när paddeln trycks in.
På originalknapparna är funktionen olika för höger respektive vänster knapp.
Den ena är lika som paddlarna, alltså bruten i viloläge och öppen vid intryckning. Den andra är tvärtom.
Är det någon som monterat den nya modellen på en äldre bil och fått det att fungera, och i så fall hur har man då åstadkommit "rätt funktion" i paddlarna.
//Björn