c32 på blocket

Här diskuterar vi alla AMG modeller och AMG relaterat.
daniel1982
Wannabe
Wannabe
Posts: 5
Joined: Wed 08 Apr, 2015 17:31

c32 på blocket

Postby daniel1982 » Thu 09 Apr, 2015 17:34

Hej. Ny här på forumet. Någon som vet om detta är ett bra köp? http://m.blocket.se/stockholm/Mercedes_ ... ?ca=11&w=3 :? Hur kollar man växellåds oljan? Har och om de är "rätt" kylara? tacksam för svar. Mvh Daniel

daniel1982
Wannabe
Wannabe
Posts: 5
Joined: Wed 08 Apr, 2015 17:31

Re: c32 på blocket

Postby daniel1982 » Sat 11 Apr, 2015 21:27

Kan säga att den bilen hade jag inte gett 40 tusen för.

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: c32 på blocket

Postby Hynboholm » Sat 11 Apr, 2015 22:13

daniel1982 wrote:Kan säga att den bilen hade jag inte gett 40 tusen för.


Jag känner inte till denna bil, och har inga köpråd angående AMG bilar.
Men du får gärna berätta lite om bilen ifall någon annan här är sugen.
Välkommen hit förresten! :wink:

Hellgren
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1277
Joined: Wed 04 Feb, 2004 00:24
Location: Gävle
Contact:

Re: c32 på blocket

Postby Hellgren » Sat 11 Apr, 2015 22:14

Skriv gärna varför.

Kan vara intressant och bra att veta för andra eventuella köpare från forumet.

EDIT: Du hann före Hynboholm
David Hellgren -85

Mercedes 300TE 3.4 AMG -92
Mercedes 190E 2.3 16v -87 svensksåld

Mercedes C63 AMG kombi -08 (såld)
Mercedes E55 AMG -03 (såld)
Mercedes C230 Kompressor -97 med C43 AMG optik (såld)
Mercedes 190E 2.3 16v -87 (såld)

daniel1982
Wannabe
Wannabe
Posts: 5
Joined: Wed 08 Apr, 2015 17:31

Re: c32 på blocket

Postby daniel1982 » Sun 12 Apr, 2015 10:23

Jag åkte 45mil enkel väg för att kolla på, enligt säljaren en bil i ovanligt bra skick. Kommer fram och ser en bil som inte varit tvättad på riktigt länge. Helt blästrad av stenskott i fronten. Rost, största var 4x5 cm. Konstigt lager ljud i motorn, airbag lampan tände sig under provkörning, kändes som de fattades 100 hk, ormade sig vid gas pådrag och skeva bromsar. Mm. Var så inihelvete arg att jag bara satte mig i min bil och åkte hemåt

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: c32 på blocket

Postby torake » Sun 12 Apr, 2015 10:44

Låter som en w203 i normalskick för milen/åren.
Man måste lägga ca 5000 på framvagnen, ett par tusen på bakvagnen samt nya bromsar och bromssköldar runt om, byta bakluckan för 10 papp samt blästra och lacka huv och skärmkanter för ytterligare 10. Bromsarna är ju slitdelar, inget att säga om men räkna 5000 till för hyfsade grejer. Lagerljudet i motorn är ju allvarligt förstås men det kan ju vara nått med aggregatdrivningen eller kompressorn. För 50 papp plus en massa arbete hade det kanske gått att få ordning på'n.
Sa du det till dem? :wink:

En prefacelift w203 som gått 16000 mil som vanlig brukis är aldrig i bra skick, tyvärr.
Last edited by torake on Sun 12 Apr, 2015 12:39, edited 1 time in total.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

amgen
Expert
Expert
Posts: 800
Joined: Mon 31 Aug, 2009 17:58
Location: Malmoe / Westcoast

Re: c32 på blocket

Postby amgen » Sun 12 Apr, 2015 11:57

Satsa på en C55:a, om du har råd.

Faceliftad vilket är bra bl a ur rostsynpunkt samt enkel motorkonstruktion
där inte mycket brukar gå sönder: "skottsäker motor" enligt många.
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla! :-D

KOWALSKI 1

Re: c32 på blocket

Postby KOWALSKI 1 » Sun 12 Apr, 2015 12:24

daniel1982 wrote:Jag åkte 45mil enkel väg för att kolla på, enligt säljaren en bil i ovanligt bra skick. Kommer fram och ser en bil som inte varit tvättad på riktigt länge. Helt blästrad av stenskott i fronten. Rost, största var 4x5 cm. Konstigt lager ljud i motorn, airbag lampan tände sig under provkörning, kändes som de fattades 100 hk, ormade sig vid gas pådrag och skeva bromsar. Mm. Var så inihelvete arg att jag bara satte mig i min bil och åkte hemåt


tråkigt att det inte blev som du tänkte dig.
ställde du inte en massa O-dumma frågor till säljaren innan du satte dig i bilen och körde 90 mil fram å tebaka?
åker man så långt bör man vara säker på att man skall köpa bilen, annars blir just den dagen helt bottkastad och pengar i bensin slösade.

en tidig w203 AMG kan nog aldrig vara ett bra köp skulle jag tro?
det hade vart bättre om du letade efter en C43a från 99 eller 00 dessa var dom sista riktiga Messorna som tillverkades.
sedan gick det utför för MB under cirka 5-10 års tillverkande av nya modeller.

när det står Bilhandel i firmanamnet då är det inte ett helhjättat bilföretag.
borde ju jämföras med hesthandlare som säljer sjuka hestar.
kolla vad dom skriver i annonsen " Enklast är att betala med banköverföring så glöm inte bankdosan!"
bara å vänta å bli rånad utanför butiken.

http://www.blocket.se/stockholm/Mercede ... ?ca=16&w=3

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: c32 på blocket

Postby torake » Sun 12 Apr, 2015 12:41

Nu läser jag i annonsen att "Helt genomgången och mycket slitagedelar bytta!" så de drar ju sig inte för att ljuga uppenbarligen. Då spelar det ju ingen roll om man ringer och frågar. Rosten syns ju inte heller på bilderna.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

daniel1982
Wannabe
Wannabe
Posts: 5
Joined: Wed 08 Apr, 2015 17:31

Re: c32 på blocket

Postby daniel1982 » Sun 12 Apr, 2015 18:32

Jo jag ställde många odumma frågor. Bilen va i tipptopp de brukade inte ta in sånna bilar men denna va så extremt fin. Den var allt annat än normal sliten. Kände att diskutera och kräva pengar för resa och tid garanterat slutat med handgemäng för att känna sig någolunda nöjd. Bilderna på bilen är kraftigt retuscherade och säljarna rena bluffar

KOWALSKI 1

Re: c32 på blocket

Postby KOWALSKI 1 » Sun 12 Apr, 2015 19:35

( jag skriver nu av egen erfarenhet)

en sak jag lärt mig den hårda vägen när man gör affär med personer från andra kulturer, ta en person som kommer från Mellanöstern
denne person beskriver skicket i annonsen på en sak som han vill sälja på tex. Blocket.
man har kraftigt överdrivit den verkliga sanningen om varans skick, det vill säga varan är i perfekt skick enligt säljaren men när man kommer och kollar på grejerna så visar det sig att det bara skit och ras på grejerna.
det som säljaren beskrev som jättebra skick, visade sig senare att skicket inte ens motsvarade ens egna krav.

man lär sig från sina misstag att inte handla med personer med VISSA oseriösa namn för man går bara på en blåsning.

Veddesta Bilhandel finns inte på Eniro, vilket jag finner det skumt!
vad var det för typer som hade bilfirman?

User avatar
Mimmi
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1814
Joined: Mon 28 Jul, 2008 22:58
Location: Kinna

Re: c32 på blocket

Postby Mimmi » Sun 12 Apr, 2015 21:40

Hej!

Veddesta Bilhandel finns inte heller på Ratsit. Men om man söker på det mobilnummer som anges i annonsen så är det registrerat på ett företag som heter BIVAB, och det företaget finns på den angivna adressen som mobilnumret har. Vissa misstankar besannas när man läser namnen på personerna bakom företaget...

Länken till mobilnumret:
http://www.hitta.se/b+i+v+ab/h%C3%A4sse ... -213+23+01
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!

daniel1982
Wannabe
Wannabe
Posts: 5
Joined: Wed 08 Apr, 2015 17:31

Re: c32 på blocket

Postby daniel1982 » Sun 12 Apr, 2015 22:10

Kollade på allabolag eller vad de heter när jag kommit hem! Skulle kanske gjort de innan så här i efter hand. De namnen stämde mer än de som presenterades i telefon. Adam och Daniel. Men man lär så länge man lever. KKänns som alla säger att man köper ett problem med c32 är de verkligen så? Ingen som har positiva erfarenheter? Jag har tänkt att köpa en roligare familjebil men inte för dyr för tjejen kör bilen mer än mig och ungarna har dålig ordningskänsla, e500, c55, eller äldre e55 or kanske är klokare val.

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: c32 på blocket

Postby torake » Sun 12 Apr, 2015 23:13

Jag tror tyvärr inte att det går att hitta en C32a som blir en trevlig bekantskap. Redan för några år sedan, INNAN de var rostiga så var det massor av problem med det maskinella, krånglande pumpar, kylare m.m. Karossen och chassit har ju sina egna problem med kvalitet, framvagnen är ren skit och bussningar i bakvagnen likaså - det håller inte ens med minsta fyrcylindriga bensinaren på 122hk eller vad det nu är - kombinera det med hög effekt och ägare som kör som svin... Klimatanläggningen lever sitt eget lilla liv med trasiga spjäll, stolsstyrenheterna som mer ofta än sällan är sönder, SRS:en har problem med glappande kontaktstycken och sensormattan i passagerarstolen. Antennerna och antennförstärkaren där bak gör att bilen ofta inte går att låsa upp från lite håll...

Det är riktigt usel kvalitet, helt enkelt! Bilarna tillverkades när Mercedes kvalitet var som allra, allra sämst och innan det upptäcktes riktigt hur illa det var ställt. Vissa grejer blev bättre senare, det rostar lite mindre från 2004 tack vare galvad kaross. Styrenheterna fick de bättre ordning på också, SAM-enheterna brinner inte upp för att man byter batteri fr.o.m. 2003-nånting

Jag tror att både äldre och nyare AMG-vagnar är ett bättre köp om man letar efter en bil som man inte måste börja med att renovera innan man kan köra. MEN som jag sade tidigare så går det säkert att få ordning på en C32:a med, men det kostar mycket pengar!

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

PatrickW
Expert
Expert
Posts: 635
Joined: Sun 02 Dec, 2007 23:38

Re: c32 på blocket

Postby PatrickW » Tue 14 Apr, 2015 14:54

ja jag sticker ut hakan likt 'amgen',,
sikta på en c55 istället.
gärna importa en själv från tyskland så du får en rostfri.
Jag kan fixa bättre flås i ditt topplock!
Skicka ett pm vetja om du är intresserad.
Mirafräser,slipar ventiler,planar,portar, mm mm.
Max väntetid 4veckor


Return to “AMG”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests