Kompressor

Här diskuterar vi alla AMG modeller och AMG relaterat.
N.Rolin
Prospect
Prospect
Posts: 41
Joined: Fri 22 Aug, 2014 16:03

Kompressor

Postby N.Rolin » Sun 07 Jun, 2015 10:18

Jag har en CLK55 AMG -03
Har så smått börjat titta på kompressor.
Tips råd eller något tänkvärt sökes.
Hjälp att tänka rätt är aldrig fel.

PatrickW
Expert
Expert
Posts: 635
Joined: Sun 02 Dec, 2007 23:38

Re: Kompressor

Postby PatrickW » Tue 09 Jun, 2015 15:04

Vad vill du veta? ;)
Jag kan fixa bättre flås i ditt topplock!
Skicka ett pm vetja om du är intresserad.
Mirafräser,slipar ventiler,planar,portar, mm mm.
Max väntetid 4veckor

User avatar
aha_100
Expert
Expert
Posts: 682
Joined: Thu 17 Aug, 2006 18:34
Location: Falun
Contact:

Re: Kompressor

Postby aha_100 » Tue 09 Jun, 2015 23:10

Jag hade också dom tankarna på min clk 55a w209.

Men,

Det är ju väldigt dyrt? Inte minst mot effekten man får.


Slutade med att jag bytte bil istället.

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Kompressor

Postby torake » Wed 10 Jun, 2015 08:02

Fråga nr 1 är ju om du kan hitta en kunnig installatör. Annars är det ju bara att glömma. Själv är bäste dräng förstås,men det kräver mer än normalhändighet, inte minst med styrsystemet...

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Scorpio
Guru
Guru
Posts: 2752
Joined: Mon 10 Nov, 2003 17:27
Location: Bara
Contact:

Re: Kompressor

Postby Scorpio » Wed 10 Jun, 2015 11:10

Det är dj-vligt kul att trimma :-) Men också en dj-vligt tråkig kapitalförstöring :-(

Om man vill ha mer att köra med blir det billigare i längden att byta till en vassare bilmodell. Inte lika spännande som att trimma men så ser tyvärr verkligheten ut. Om du trivs väldigt bra med just din bil så är ju i så fall CLK63 AMG det uppenbara valet. Eller om du absolut vill ha kompressor en W211 E55 AMG.
Janne Nordin

-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition

amgen
Expert
Expert
Posts: 801
Joined: Mon 31 Aug, 2009 17:58
Location: Malmoe / Westcoast

Re: Kompressor

Postby amgen » Wed 10 Jun, 2015 11:41

Eller också väljer du en trimningsgrad under kompressor. Pålitligheten
får man på köpet. Jag valde ECU, headers m. downpipe och TCU (vxllådan).
Inte direkt billigt, allt bolt-on men är gott nöjd.
0-100 under 5 sek är godkänt.

I min värld är kompressorsalternativet för dyrt i relation till effekten och
pålitligheten. För att få allt att lira behövs dessutom extra kylning förutom
kittet plus annat som säkert PatrickW kan berätta mera om!
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla! :-D

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: Kompressor

Postby Hynboholm » Wed 10 Jun, 2015 12:58


PatrickW
Expert
Expert
Posts: 635
Joined: Sun 02 Dec, 2007 23:38

Re: Kompressor

Postby PatrickW » Wed 10 Jun, 2015 14:39

Själva installationen är inte så svår, som att bygga lego.
har man bara lite koll på vad vakumslangarna ska göra så ger det sig själv.
Det följer även med en ganska bra beskrivning.
sen finns det olika vägar att gå för att säkra upp så motorn klarar ökningen också.
En M113 på 5.5liter fixar ganska enkelt 500hk utan att protestera, då kan det räcka med att se till att det kommer extra bränsle vid tryck, dock inte på kleemanns vis.
Då bränner man kolvar om man inte uppgraderar kylningen.
Kleemann stressar stdspridarna med upp mot 8bar med hjälp av en special tryckregulator.
För att std soppapump ska orka detta så ska man modifiera den samt köra med en dc/dc inverter som ökar spänningen till runt 18v om jag minns rätt.
Mycket vågat system.
Bättre med större spridare och normalt tryck som även har en normal linjär regulator monterad framme på motorn istället för i tanken.
Detta gör att soppan kyls mer också.

Jag gick min väg och styr extrasoppan med en piggyback som jag även kan sänka tändningen med vid laddtryck, min laddade lite mer än 'std satsen' pga drevningen samt jag har 2.2liters(Autorotor mx422) autorotorkompressor.(min laddar över 0.8bar)
De som säljs idag är på 1.84liter och av roots princip.
Jag har även mycket större värmeväxlare för att säkra kylningen.
Och även gamla systemet med inbyggd mekanisk vattenpump.
I vinter byggde jag även vatteninsprutning.
Men, jag hade lite strul pga klantighet förra helgen så jag tog beslutet att köra utan kompressor i år.
Jag vill åka istället för att skruva, det blev stressat i år pga jag blev klar sent.

Men!
Jag står lite i ett vägskäl också.
Sälja bilen?
Trimma som 'sugmotor' istället?
Låta vara?
Lika kul som det är att ha en nyare är det att köra ifrån den nyare med en gammal.
Lika kul som att ha överladdat är det att ha sugtrimmat.

beslut beslut beslut

Så med det i bakhuvudet kan jag nämna lite försiktigt att min kompressorsats är till salu för rätt peng.
Den har kapacitet för lite över 700hk om man drevar om den.

Mvh




Edit: Ny kleemann sats, ca 100000kronor hemma i sverige.
http://www.vividracing.com/catalog/klee ... 09384.html
Men lite billigare direkt från Kleemann(ca 88k+ frakt):
http://catalog.kleemann.dk/catalog/4305 ... r-kit-113/
Jag kan fixa bättre flås i ditt topplock!
Skicka ett pm vetja om du är intresserad.
Mirafräser,slipar ventiler,planar,portar, mm mm.
Max väntetid 4veckor


Return to “AMG”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests