S210 E55 som automaten går i felsäkert läge?

Här diskuterar vi alla AMG modeller och AMG relaterat.
burken90
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 112
Joined: Mon 16 Nov, 2009 18:06
Location: Luleå

S210 E55 som automaten går i felsäkert läge?

Postby burken90 » Mon 05 Oct, 2015 19:52

Har köpt mig en E55 2000. S210. som jag har lite problem med. När du startar bilen och då kan man växla mellan P-N-R-D och den ändrar indikering i brädan. och funkar även att växla manuellt då i och med att de är triptronic(hur de nu stavas) MEN när du väl tex börjar köra då så är 1an i tills du kommer 4-5meter och fått upp hastigheten lite. Då går den typ i nå safe mode och 3an ligger i konstans.
Går ej att växla manuellt och ändras ej på indikeringen i brädan. Men P-N-R funkar som vanligt.

Men stänger du av den och startar igen så är det samma visa att de funkar tills du börjar köra igen.

Och det är så att Klumpen på den är bytt. då gamla sa upp sig. så tidigare ägare monterade en klump från en 320CDI.. tror den har 2,65 i utväxling och original skall det vara 2,82 i utväxling.

Men har hört iaf av några personer att bilen räknar ju på motorvarvet och jämnför typ på utgående hjul hur de snurrar och om utväxling inte är samma som original så får den fel värden där och går i safe mode?
Kan det verkligen stämma.

För tidigare funkade bilen klockrent innan det bytes klump, efter det har detta problem uppståt. Vet att det kan vara vad som helst och har inte kopplat upp den mot datorn.

men någon vet säkert här om det spelar någon roll om man byter utväxling och de är det problemet eller om det inte spelar någon roll?

N!
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2137
Joined: Wed 01 Aug, 2007 17:22

Re: S210 E55 som automaten går i felsäkert läge?

Postby N! » Mon 05 Oct, 2015 22:29

det är mycket troligt att man måste ändra programmet också, går inte att endast byta låda då det är elektroniskt styrt
...sålt min AMG E60 T S210 -98 7-sitsig med avtagbar dragkrok.

burken90
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 112
Joined: Mon 16 Nov, 2009 18:06
Location: Luleå

Re: S210 E55 som automaten går i felsäkert läge?

Postby burken90 » Tue 06 Oct, 2015 07:43

Alltså är klumpen"bakaxeln" som är bytt till en från en w210 320cdi.

Men hittade en liknande tråd på vanlig w210 och den hade haft liknande problem med automaten som gick i felsäkert läge efter han bytt klump med fel utväxling


Vet någon om s210 E430 har ungefär samma drivaxlar och mellan axel som e55?

Turre
Proffs
Proffs
Posts: 258
Joined: Wed 18 Jul, 2012 23:52
Location: Sandviken

Re: S210 E55 som automaten går i felsäkert läge?

Postby Turre » Tue 06 Oct, 2015 09:55

Att läsa av felkoderna är alltid en bra början, då dagas det om felet är i hjulgivaren
för mig var det så och sen var det dags att byta adapterplatta. Två fel som är besvärliga, ganska lätt att byta och inte så dyrt heller
Turre

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: S210 E55 som automaten går i felsäkert läge?

Postby pasi » Tue 06 Oct, 2015 21:22

Som Turre skriver, läs av felkoder. Sen är det så att i lådan sitter det givare som känner av utgående kardanaxelns hastighet och avviker detta från det programmerade (som i detta fall efter byte av slutväxel till annan utväxling) så kommer detta att låsa lådan i limp home mode. Men som sagt det är så jag har fått förklarat då jag hade uppe bytet av slutväxeln i min tråd om min 210:a förut. Jag blev avrådd från att byta slutväxel till en med anna utväxling. Men läs av felkoder så ser man exakt varför den beter sig så.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

burken90
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 112
Joined: Mon 16 Nov, 2009 18:06
Location: Luleå

Re: S210 E55 som automaten går i felsäkert läge?

Postby burken90 » Tue 06 Oct, 2015 22:50

tusen tackar, jo som jag skrev så har jag ej fått hem datorn för att kunna kolla bilen med den.

Men i och med att klumpen är bytt och det är monterat en annan utväxling så läste jag efter jag hittat den som för dig, att det inte var att rekommendera, då någon förklarade och han hade fått precis samma fel som jag har just nu.

MEN den tidigare ägaren orkade ju inte bara byta diff/klumpen. utan han byte hela bryggan kopmlett då han tyckte det var enklare. komplett från en w210 320cdi så har ett helvete nu att återställa allt :S och cdi klumparna är tydligen mycket smalare än klumpen till en e55 .


Return to “AMG”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests