S210 E55 som automaten går i felsäkert läge?
Posted: Mon 05 Oct, 2015 19:52
Har köpt mig en E55 2000. S210. som jag har lite problem med. När du startar bilen och då kan man växla mellan P-N-R-D och den ändrar indikering i brädan. och funkar även att växla manuellt då i och med att de är triptronic(hur de nu stavas) MEN när du väl tex börjar köra då så är 1an i tills du kommer 4-5meter och fått upp hastigheten lite. Då går den typ i nå safe mode och 3an ligger i konstans.
Går ej att växla manuellt och ändras ej på indikeringen i brädan. Men P-N-R funkar som vanligt.
Men stänger du av den och startar igen så är det samma visa att de funkar tills du börjar köra igen.
Och det är så att Klumpen på den är bytt. då gamla sa upp sig. så tidigare ägare monterade en klump från en 320CDI.. tror den har 2,65 i utväxling och original skall det vara 2,82 i utväxling.
Men har hört iaf av några personer att bilen räknar ju på motorvarvet och jämnför typ på utgående hjul hur de snurrar och om utväxling inte är samma som original så får den fel värden där och går i safe mode?
Kan det verkligen stämma.
För tidigare funkade bilen klockrent innan det bytes klump, efter det har detta problem uppståt. Vet att det kan vara vad som helst och har inte kopplat upp den mot datorn.
men någon vet säkert här om det spelar någon roll om man byter utväxling och de är det problemet eller om det inte spelar någon roll?
Går ej att växla manuellt och ändras ej på indikeringen i brädan. Men P-N-R funkar som vanligt.
Men stänger du av den och startar igen så är det samma visa att de funkar tills du börjar köra igen.
Och det är så att Klumpen på den är bytt. då gamla sa upp sig. så tidigare ägare monterade en klump från en 320CDI.. tror den har 2,65 i utväxling och original skall det vara 2,82 i utväxling.
Men har hört iaf av några personer att bilen räknar ju på motorvarvet och jämnför typ på utgående hjul hur de snurrar och om utväxling inte är samma som original så får den fel värden där och går i safe mode?
Kan det verkligen stämma.
För tidigare funkade bilen klockrent innan det bytes klump, efter det har detta problem uppståt. Vet att det kan vara vad som helst och har inte kopplat upp den mot datorn.
men någon vet säkert här om det spelar någon roll om man byter utväxling och de är det problemet eller om det inte spelar någon roll?