Erfarenhet med long tube headers + mappning c63 sökes

Här diskuterar vi alla AMG modeller och AMG relaterat.
H-O-A
Wannabe
Wannabe
Posts: 4
Joined: Fri 27 Dec, 2013 01:24
Contact:

Erfarenhet med long tube headers + mappning c63 sökes

Postby H-O-A » Sat 26 Aug, 2017 12:03

Halloj, relativ ny bliven go-cart ägare (c63 cupe med performance + drivers pkg ) saknar lite knuff och läst på lite om nya grenrör, ( är fullt medveten om att bilen aldrig kommer bli någon raket i låga hastigheter utan en rejäl om byggnation med tanke på MBs idiot lösning med Cyckel däck bak samt idiot hård dämpar sättning, men lite mer tryck upp i farter kan ju inte skada ) såg att klemman i Danmark sålde för riktigt humana priser, väntar svar för vidare info berörande deras K2/k3 steg, måste väll finnas någon mer lite närmare som erbjuder liknande tjänster inom rimliga konstnads ramar.

Samt, finns det ngn här inne som prövat den vägen, hur blir ljud nivån efter långa grenrör med pre kat delete, då detta är första bilen som inte drar igång halva grannskapets alarm vid upp start i garaget och vill gärna behålla den inom hyfsat samma ljud nivå då redan nu låter lite väl mkt fis smatter.

Slutligen vart lämnar man in för säkrast resultat på mappning på just dess snurror?


Mvh Hampus
https://www.garaget.org/H-O-A

amgen
Expert
Expert
Posts: 800
Joined: Mon 31 Aug, 2009 17:58
Location: Malmoe / Westcoast

Re: Erfarenhet med long tube headers + mappning c63 sökes

Postby amgen » Sun 27 Aug, 2017 01:00

Hej!

Med LTH kommer du garanterat att väcka grannarna och grannkvarteren vid kallstart!! :shock:

Det bästa botemedlet, enligt andras erfarenheter, är Akrapovic-slip on-system efter LTH och kattar.
Dock är ett sådant med normala ögon sett hiskeligt dyrt (titan).
Kolla på "tuben" och/eller diskussioner på MBWorld där detta ältats till medvetslöshet.
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla! :-D

H-O-A
Wannabe
Wannabe
Posts: 4
Joined: Fri 27 Dec, 2013 01:24
Contact:

Re: Erfarenhet med long tube headers + mappning c63 sökes

Postby H-O-A » Sun 27 Aug, 2017 21:37

Tack för ditt svar, blir helt plötsligt jkl dyrt om i princip hela avgas systemet skall bytas, kanske bättre och spara pengarna till nästa bil inköp istället, synd när man äntligen hittat ngt man tyckte lät som en bra ide + prisvärd sådan, inte ofta det händer i bilvärlden.

vintern är lång så vem vet, har skickat ett par frågor till klemman i Danmark, får se om dom har ngt posetivt besked eller om det blir till att stå över effekt ökningen.

Mvh
Hampus

amgen
Expert
Expert
Posts: 800
Joined: Mon 31 Aug, 2009 17:58
Location: Malmoe / Westcoast

Re: Erfarenhet med long tube headers + mappning c63 sökes

Postby amgen » Sun 27 Aug, 2017 23:14

Många på andra sidan pölen är väldigt nöjda med Eurocharged ´s mjukvara, finns visst
olika mappar, för t ex 98 oktan. Då lär du hamna på minst 520 hk med allt annat original.
Sedan rekommenderas att avlägsna de bakre kattarna för "lagom" mer muller, vilket du
iofs inte eftersträvar..

Lycka till!
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla! :-D

User avatar
aha_100
Expert
Expert
Posts: 682
Joined: Thu 17 Aug, 2006 18:34
Location: Falun
Contact:

Re: Erfarenhet med long tube headers + mappning c63 sökes

Postby aha_100 » Tue 29 Aug, 2017 08:05

Med ett så skönt motorljud som 63an har kan det inte låta för mycket, blir bara bättre ;)

Jag tog bort bakre kattarna och resonatorn på min c63a men den hade gärna kunna fått låta ännu mera haha!


Jag tycker du ska satsa på kleemann mjukvara.
Jag hade mjukvara från turbocenter (507hp) i min och blev ifrånkörd utav min kusin som hade kleemanns mjukvara.

H-O-A
Wannabe
Wannabe
Posts: 4
Joined: Fri 27 Dec, 2013 01:24
Contact:

Re: Erfarenhet med long tube headers + mappning c63 sökes

Postby H-O-A » Tue 29 Aug, 2017 19:32

Liten uppdatering
LTH med front kat delete låter inte "onödigt högt"
Finns original bilar med högre uppstartnings ljud så absolut ingen fara med larm i garage.

Aha_100
Fick du och din kusin ngn ordning på växel lådan? Kleman i Danmark kan göra en om mappning (EGS) i samband med en ECU program vara men skrev även att det inte kommer bli ngn jätte förändring, förutom cyckel hjuls dimensionerna på däck bak så är det växlingarna man blir galen på, maken till utvecklingsstörd samt långsam låda får man leta efter.

Mvh Hampus

User avatar
aha_100
Expert
Expert
Posts: 682
Joined: Thu 17 Aug, 2006 18:34
Location: Falun
Contact:

Re: Erfarenhet med long tube headers + mappning c63 sökes

Postby aha_100 » Fri 01 Sep, 2017 22:10

Haha nej jag fick trycka nån sekund innan bilen skulle växla på paddeln och tajmna in delayen hela tiden jag vade bilen.

Jag var nära på att köpa ny programvara från en trimfirma i usa till lådan, skulle tydligen bli rätt stor skillnad sas det men det blev aldrig av.

Lådan i sig växlar ju snabbt, är ju fördröjningen från att man trycker paddeln till den växlar man blir galen på.

Här har du lite bakrund till frågan:

https://www.pistonheads.com/regulars/bl ... ions/25818


Skulle också rekomendera dig kika in c63 forumet på mbworld.org

Där finns mycket kunskap och tips, finns inte så många c63 ägare här

H-O-A
Wannabe
Wannabe
Posts: 4
Joined: Fri 27 Dec, 2013 01:24
Contact:

Re: Erfarenhet med long tube headers + mappning c63 sökes

Postby H-O-A » Sat 02 Sep, 2017 21:21

Ska regga mig där och fråga vidare, just tajmning på paddel trycket lär man sig snabbt men den långa tiden för lådan att byta växel är under all kritik, liknar automat lådor från 80 talet,till och med Porsches tiptronic låda som är en av de sämsta lådorna någonsin känns "normal" i jämförelse, m6 an + m3 an hade under 1.5m mellan lakrits uppehållen mellan 2/3 växeln medanns c63an har 3-4 gånger längre distans, förutom att det ger en otroligt orolig samt osäker bil vid inspirerad körning ser man även ut som en idiot mellan växlingarna 1/2/3, fullt rykande sen 10m rullande följt utav rykande bak däck för sen rulla i 15m innan nästa växel biter, har prövat alla lägen och ingen skillnad, kan ge rejält elaka returer då de drivande hjulen tappar drivning så antingen får man köra bilen som en Skoda Felicia eller så får man tugga varvstopp.

Tackar för er tagna tid och för de råd du/ni givit, synd att inte fler c63 ägare är aktiva här då det trots allt är en vanlig bil på svenska vägar ( här i Stockholm iallafall ) då båda mina vänner som hade sina c63or tröttnade snabbt så är jag nu helt ensam med "problematiken"

Mvh Hampus


Return to “AMG”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests