Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [20/8 update]
-
- Seriös Hemmamekare
- Posts: 114
- Joined: Fri 18 Dec, 2009 23:43
- Location: Kornsjö/Ö-vik
Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [27/11 update]
Det blir nog bra fart nu med "big block".
Jonas Valan
w116 24v 7.5mm Hx40
w115 //500e
w123 280ce
w123 230e -85/300TD-77
w124 500e -92
Patrol Gr 2.8-92
Escort MK1-68
Escort MK1/2 Kombi -75
http://www.garaget.org/sportmerca
w116 24v 7.5mm Hx40
w115 //500e
w123 280ce
w123 230e -85/300TD-77
w124 500e -92
Patrol Gr 2.8-92
Escort MK1-68
Escort MK1/2 Kombi -75
http://www.garaget.org/sportmerca
Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [27/11 update]
vic viper wrote:Att fixa nya remhjul till kompressorn bör ju vara en mindre baggis och risken att den rasar såpass mycket att du låser upp den är ju inte superstor.
På så vis använder du ju original spännare och allt och du behöver bara fixa en eller två remmar till i olika längd som matchar storleken på remhjulen till kompressorn.
problemet med det är ju att spännaren sitter i fästet för servopumpen och hela de fästet ska ju bort, så det blir ju lite problematiskt. samt att jag har ju ändå betalt pengar för att få dessa remhjul tillverkade så jag ska köra på detta så får vi se.
sportmerca wrote:Det blir nog bra fart nu med "big block".
Ja det tror jag med :)
mvh stångberg
Projekttråd mercedes 190 2.6
viewtopic.php?f=31&t=48589
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789
projekttråd mercedes 190 2.0
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=78195&p=1
viewtopic.php?f=31&t=48589
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789
projekttråd mercedes 190 2.0
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=78195&p=1
Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [27/11 update]
var det dubbelmasse svänghjul på din motor frånbörjan?
Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [27/11 update]
1540 wrote:var det dubbelmasse svänghjul på din motor frånbörjan?
Nope, det sitter ett automat svänghjul på just nu :)
mvh stångberg
Projekttråd mercedes 190 2.6
viewtopic.php?f=31&t=48589
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789
projekttråd mercedes 190 2.0
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=78195&p=1
viewtopic.php?f=31&t=48589
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789
projekttråd mercedes 190 2.0
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=78195&p=1
Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [27/11 update]
Update 4/12
Tjenare
I veckan har jag varit iväg på konferens med jobbet så jag har inte haft möjlighet att vara i garaget fullt så mkt denna veckan :) men i fredags drog jag till garaget och meckade bort bromsarna som jag fick sålda:) gott med de pengarna inför månadens mat inköp, sedan drog jag iväg och hämtade en hel drös med delar från Dennis i mantorp för en bra peng. några viktiga komponenter inköpta här :) men nu till lite bilder o så :
Som sagt så drog jag och bengtsson upp till mantorp för att köpa lite grejjer från Dennis (denta190) som kör den vita 190an med 5100 på sidan, gott med fler som förstår att 190an lirar fint med drifting :) Jag åkte dit för lådan och bakbromsarna men fick med en massa reservgrejjer till bakvagnen då han själv har bytt till en e30 bakvagn med m5 diff då han har ganska bra mycket mer mos än mig tackar som f-n för dessa goa grejjerna. vill även passa på att tacka bengtsson (kofoten) för att jag kunde låna din bil och för sällskapet!
En BMW 525tds zf låda som är omsvetsad till min motor, ska tåla en bit över 500 hk vad jag har förstått:) duger helt klart till mina effekt mål :)
En uppsättning bakbromsar från en mercedes 500, aluminiumok som är väldigt mycket lättare än de ser ut kan jag säga :) behöver stora bakbromsar för att kryckan ska vara lätt att använda.
drog sedan till garaget idag för att pilla lite och eftersom tagge stog o höll på med motorstativ så tänkte jag att det var väl lika bra o göra bytet mellan motorerna nu också :) men tänkte att jag slänger in motorn lite kvikt o ser hur mycket utrymme jag har med den nya motorn
Hängde ner motorn på 2.6ans motorfästen och den satte sig fin fint :)
De stumma fina motorbussningarna fortsätter sin triumffyllda karriär :)
AMG var ordet :) kan säga att detta insuget gjorde sjukt mycket för utrymmet där kompressorn kommer hamna, fanns ganska gott om utrymme nu :)
Såhär är då tanken att kompressorn ska sitta
fanns mer utrymme än jag räknat med mellan kompressor trycksidan och rambenen, skönt att det är mer utrymme än man tänkt för en gångs skull :)
Ska bli skönt o börja pilla med ett gott fäste snart :)
Sedan ur med motorn igen och lyfta ur den gamla motorn ur stativet och sedan hänga upp 3.6an i stativet, kan säga att det kändes sådär o hänga upp den i stativet då den är så lång och att denna även har 24v toppen men de gick fint :)
Här kommer det inte vara lika luftigt länge till, hoppas på att få till ett fäste till kompressorn nu under december månad det är målet iaf :)
Den gamla motorn får nu ligga på sidan och vila ihop med den nya lådan i väntan på att jag ska bestämma mig för att köra besiktnings motor eller ej. återstår att se ju längre vintern går :)
Så detta var dagens arbete, vi hörs imorgon igen då jag hoppas på att börja plocka lite med motorn på stativet :) så vi hörs imorgon
ha det gött
mvh stångberg
Tjenare
I veckan har jag varit iväg på konferens med jobbet så jag har inte haft möjlighet att vara i garaget fullt så mkt denna veckan :) men i fredags drog jag till garaget och meckade bort bromsarna som jag fick sålda:) gott med de pengarna inför månadens mat inköp, sedan drog jag iväg och hämtade en hel drös med delar från Dennis i mantorp för en bra peng. några viktiga komponenter inköpta här :) men nu till lite bilder o så :
Som sagt så drog jag och bengtsson upp till mantorp för att köpa lite grejjer från Dennis (denta190) som kör den vita 190an med 5100 på sidan, gott med fler som förstår att 190an lirar fint med drifting :) Jag åkte dit för lådan och bakbromsarna men fick med en massa reservgrejjer till bakvagnen då han själv har bytt till en e30 bakvagn med m5 diff då han har ganska bra mycket mer mos än mig tackar som f-n för dessa goa grejjerna. vill även passa på att tacka bengtsson (kofoten) för att jag kunde låna din bil och för sällskapet!
En BMW 525tds zf låda som är omsvetsad till min motor, ska tåla en bit över 500 hk vad jag har förstått:) duger helt klart till mina effekt mål :)
En uppsättning bakbromsar från en mercedes 500, aluminiumok som är väldigt mycket lättare än de ser ut kan jag säga :) behöver stora bakbromsar för att kryckan ska vara lätt att använda.
drog sedan till garaget idag för att pilla lite och eftersom tagge stog o höll på med motorstativ så tänkte jag att det var väl lika bra o göra bytet mellan motorerna nu också :) men tänkte att jag slänger in motorn lite kvikt o ser hur mycket utrymme jag har med den nya motorn
Hängde ner motorn på 2.6ans motorfästen och den satte sig fin fint :)
De stumma fina motorbussningarna fortsätter sin triumffyllda karriär :)
AMG var ordet :) kan säga att detta insuget gjorde sjukt mycket för utrymmet där kompressorn kommer hamna, fanns ganska gott om utrymme nu :)
Såhär är då tanken att kompressorn ska sitta
fanns mer utrymme än jag räknat med mellan kompressor trycksidan och rambenen, skönt att det är mer utrymme än man tänkt för en gångs skull :)
Ska bli skönt o börja pilla med ett gott fäste snart :)
Sedan ur med motorn igen och lyfta ur den gamla motorn ur stativet och sedan hänga upp 3.6an i stativet, kan säga att det kändes sådär o hänga upp den i stativet då den är så lång och att denna även har 24v toppen men de gick fint :)
Här kommer det inte vara lika luftigt länge till, hoppas på att få till ett fäste till kompressorn nu under december månad det är målet iaf :)
Den gamla motorn får nu ligga på sidan och vila ihop med den nya lådan i väntan på att jag ska bestämma mig för att köra besiktnings motor eller ej. återstår att se ju längre vintern går :)
Så detta var dagens arbete, vi hörs imorgon igen då jag hoppas på att börja plocka lite med motorn på stativet :) så vi hörs imorgon
ha det gött
mvh stångberg
Projekttråd mercedes 190 2.6
viewtopic.php?f=31&t=48589
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789
projekttråd mercedes 190 2.0
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=78195&p=1
viewtopic.php?f=31&t=48589
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789
projekttråd mercedes 190 2.0
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=78195&p=1
Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [4/12 update]
Glöm inte att du har den relativt osmidiga underdelen på insuget med, eller ska du skita i den och köra med eget spjällhus`?
Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [4/12 update]
vic viper wrote:Glöm inte att du har den relativt osmidiga underdelen på insuget med, eller ska du skita i den och köra med eget spjällhus`?
är ganska smidig underdel för mig då jag har spjällhuset innan kompressorn så det bli bara tryckrör in i dom :)
mvh stångberg
Projekttråd mercedes 190 2.6
viewtopic.php?f=31&t=48589
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789
projekttråd mercedes 190 2.0
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=78195&p=1
viewtopic.php?f=31&t=48589
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789
projekttråd mercedes 190 2.0
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=78195&p=1
Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [4/12 update]
Gött, färdigt om 1.5 månad då!
Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [4/12 update]
vic viper wrote:Gött, färdigt om 1.5 månad då!
hehe vi hoppas påt förhoppningsvis är en hel del gjort tills dess iaf :)
mvh stångberg
Projekttråd mercedes 190 2.6
viewtopic.php?f=31&t=48589
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789
projekttråd mercedes 190 2.0
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=78195&p=1
viewtopic.php?f=31&t=48589
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789
projekttråd mercedes 190 2.0
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=78195&p=1
Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [4/12 update]
Kan det förresten verkligen stämma att en omsvetsad bimmerlåda inte passar utan att bygga om kardantunneln?, ser ju inte ut att vara mycket större än en mercalåda?
Har du möjlighet att ställa bmwlådan och en mercalåda bredvid varann och knäppa nån bild?
Har du möjlighet att ställa bmwlådan och en mercalåda bredvid varann och knäppa nån bild?
Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [4/12 update]
vic viper wrote:Kan det förresten verkligen stämma att en omsvetsad bimmerlåda inte passar utan att bygga om kardantunneln?, ser ju inte ut att vara mycket större än en mercalåda?
Har du möjlighet att ställa bmwlådan och en mercalåda bredvid varann och knäppa nån bild?
det stämmer, man måste höja kardantunneln pga växellänkaget sitter på ovansidan utav lådan och inte på sidan som det gör på 190orna
därför får man höja tunneln med en 5-10 cm, det är värt arbetet för att få tighta lägen i lådan :)
mvh stångberg
Projekttråd mercedes 190 2.6
viewtopic.php?f=31&t=48589
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789
projekttråd mercedes 190 2.0
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=78195&p=1
viewtopic.php?f=31&t=48589
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789
projekttråd mercedes 190 2.0
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=78195&p=1
Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [4/12 update]
Update 7/12
Tjenare
Idag begav jag mig till garaget och pillade lite med motorn, rev bort insuget och lite annat smått och gott för att kika över hur motorn mår och jag kan säga att det ser onekligen lika fräscht ut som jag trodde :) känns skönt det! direkt till bilderna:
Började kvällen med att lossa insuget, grenrören och vattenpumpen för att kunna få motorn ren från grejjer för att kunna göra rent den ordentligt :) sedan vred jag motorn i stativet för att kunna ta bort tråget och kika över vevlagrena o kika läget allmänt..
Såg riktigt fint ut som jag trodde, inte mycket avlagringar alls. nästan inget faktiskt, lite gammal olja som låg kvar i tråget men inte mkt annat kan jag säga:) gött det!
fresh?
i silen hitta jag inget äckligt heller utan den såg fin ut.
Lossade sedan ett vevlager för att kika ett lager snabbt bara och det var inga konstigheter
detta lagret såg fint ut, ska ta mig tid o kika över de andra när jag har lite mer tid :)
Insugskanalerna har mycket gjutskägg men såg inget konstigt här heller, har inte helt bestämt mig än om det blir toppbearbetning i vinter eller om jag ska skjuta på detta till nästa säsong. återstår att se!
Så de känns ju gött att motorn verkar vara i det goda skick som jag har hoppats på, imorgon tänkte jag väl påbörja lite rengörning och kika över de andra lagrena:) måste bestämma mig om det ska bli nått lyft av toppen eller ej. men nu äre dags för sömn
vi hörs imorgon
hade gött
mvh stångberg
Tjenare
Idag begav jag mig till garaget och pillade lite med motorn, rev bort insuget och lite annat smått och gott för att kika över hur motorn mår och jag kan säga att det ser onekligen lika fräscht ut som jag trodde :) känns skönt det! direkt till bilderna:
Började kvällen med att lossa insuget, grenrören och vattenpumpen för att kunna få motorn ren från grejjer för att kunna göra rent den ordentligt :) sedan vred jag motorn i stativet för att kunna ta bort tråget och kika över vevlagrena o kika läget allmänt..
Såg riktigt fint ut som jag trodde, inte mycket avlagringar alls. nästan inget faktiskt, lite gammal olja som låg kvar i tråget men inte mkt annat kan jag säga:) gött det!
fresh?
i silen hitta jag inget äckligt heller utan den såg fin ut.
Lossade sedan ett vevlager för att kika ett lager snabbt bara och det var inga konstigheter
detta lagret såg fint ut, ska ta mig tid o kika över de andra när jag har lite mer tid :)
Insugskanalerna har mycket gjutskägg men såg inget konstigt här heller, har inte helt bestämt mig än om det blir toppbearbetning i vinter eller om jag ska skjuta på detta till nästa säsong. återstår att se!
Så de känns ju gött att motorn verkar vara i det goda skick som jag har hoppats på, imorgon tänkte jag väl påbörja lite rengörning och kika över de andra lagrena:) måste bestämma mig om det ska bli nått lyft av toppen eller ej. men nu äre dags för sömn
vi hörs imorgon
hade gött
mvh stångberg
Projekttråd mercedes 190 2.6
viewtopic.php?f=31&t=48589
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789
projekttråd mercedes 190 2.0
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=78195&p=1
viewtopic.php?f=31&t=48589
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789
projekttråd mercedes 190 2.0
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=78195&p=1
Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [7/12 update]
Hur ska du göra med kompressionsförhållandet?, ska du köra på 10.5:1?
Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [7/12 update]
vic viper wrote:Hur ska du göra med kompressionsförhållandet?, ska du köra på 10.5:1?
mm är medveten om att det är lite högt, måste fundera lite på hur jag ska göra med kompet :)
mvh stångberg
Projekttråd mercedes 190 2.6
viewtopic.php?f=31&t=48589
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789
projekttråd mercedes 190 2.0
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=78195&p=1
viewtopic.php?f=31&t=48589
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789
projekttråd mercedes 190 2.0
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=78195&p=1
Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [7/12 update]
Mja, beror ju på hur mycket tändning du ska lägga på, vilket bränsle du ska köra på och vilket laddtryck du ska ha.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 22 guests