190E 320 turbo projekt, M104 3.2 sälja?

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
vic viper
Guru
Guru
Posts: 3133
Joined: Sun 08 Jan, 2006 15:22
Location: Söder

Re: 190E 320 turbo projekt, ny motor M104 3.2L 24V

Postby vic viper » Tue 22 Nov, 2011 20:39

Den sitter på samma sätt som på mina förra motorer, har bara borrat ett hål i tråget och skruvat i adaptern med kontramutter och aluminiumbrickor mellan.

Har tyvärr inte tillgång till tig, isf hade jag nog svetsat dit en bung.
Mercedesknegare
Mina bilar på: Garaget.org

User avatar
Martin A
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1087
Joined: Fri 29 Apr, 2005 00:35
Location: Västra Götaland Alingsås
Contact:

Re: 190E 320 turbo projekt, ny motor M104 3.2L 24V

Postby Martin A » Tue 22 Nov, 2011 21:20

Ser ut att bli riktigt fint! :-)

Behöver du hjälp med svetsningen så hör av dig!

//Martin A
Svetsar och skär laser i Rostfritt, Alu och Svart
Undrar du något, skicka ett PM.
http://www.anderssonsteelspeed.se
|Mercedes W212 E350 CDI - 10|
|Mercedes w203 C180 Kompressor - 06|
~=: If it's got tits or wheels, it will give you problems :=~

vic viper
Guru
Guru
Posts: 3133
Joined: Sun 08 Jan, 2006 15:22
Location: Söder

Re: 190E 320 turbo projekt, ny motor M104 3.2L 24V

Postby vic viper » Tue 22 Nov, 2011 22:07

Kan vara bra att veta, hade tänkt låta svetsa fast två stycken AN10-pluggar för vevhusvent i ventilkåpan när jag fått den blästrad, vet du hur det funkar att svetsa i gjutet aluminium?
Mercedesknegare
Mina bilar på: Garaget.org

User avatar
denta190t
Proffs
Proffs
Posts: 295
Joined: Fri 07 Apr, 2006 10:21
Location: mjölby

Re: 190E 320 turbo projekt, ny motor M104 3.2L 24V

Postby denta190t » Tue 22 Nov, 2011 22:50

vic viper wrote:Kan vara bra att veta, hade tänkt låta svetsa fast två stycken AN10-pluggar för vevhusvent i ventilkåpan när jag fått den blästrad, vet du hur det funkar att svetsa i gjutet aluminium?


provade att svetsa i en av mina 24v ventilkåpor och det funkade inte alls, riktigt ruttet är nog inte bara aluminium i dom!! svarvade istället en bussning som jag svetsade på en an koppling sen pressade i kåpan!

mvh dennis

User avatar
Martin A
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1087
Joined: Fri 29 Apr, 2005 00:35
Location: Västra Götaland Alingsås
Contact:

Re: 190E 320 turbo projekt, ny motor M104 3.2L 24V

Postby Martin A » Tue 22 Nov, 2011 22:54

vic viper wrote:Kan vara bra att veta, hade tänkt låta svetsa fast två stycken AN10-pluggar för vevhusvent i ventilkåpan när jag fått den blästrad, vet du hur det funkar att svetsa i gjutet aluminium?


Om de är av samma kvalité som på 16v motorerna är de helt kass. Precis omöjligt, alldeles för mycket magnesium.
I övrigt när de gäller gjutet brukar de gå bra!

//Martin A
Svetsar och skär laser i Rostfritt, Alu och Svart
Undrar du något, skicka ett PM.
http://www.anderssonsteelspeed.se
|Mercedes W212 E350 CDI - 10|
|Mercedes w203 C180 Kompressor - 06|
~=: If it's got tits or wheels, it will give you problems :=~

vic viper
Guru
Guru
Posts: 3133
Joined: Sun 08 Jan, 2006 15:22
Location: Söder

Re: 190E 320 turbo projekt, ny motor M104 3.2L 24V

Postby vic viper » Tue 22 Nov, 2011 22:55

Vilket skit, undrar om man får plats med en kontramutter på insidan?, måste nog undersöka detta...
Mercedesknegare
Mina bilar på: Garaget.org

User avatar
denta190t
Proffs
Proffs
Posts: 295
Joined: Fri 07 Apr, 2006 10:21
Location: mjölby

Re: 190E 320 turbo projekt, ny motor M104 3.2L 24V

Postby denta190t » Wed 23 Nov, 2011 12:38

Martin A wrote:
vic viper wrote:Kan vara bra att veta, hade tänkt låta svetsa fast två stycken AN10-pluggar för vevhusvent i ventilkåpan när jag fått den blästrad, vet du hur det funkar att svetsa i gjutet aluminium?


Om de är av samma kvalité som på 16v motorerna är de helt kass. Precis omöjligt, alldeles för mycket magnesium.
I övrigt när de gäller gjutet brukar de gå bra!

//Martin A



hehe har oxå provat en 16v kåpa och det är samma problem!

kontra mutter blir nog ganska svårt och trångt på den högra sidan, bättre att göra nått med presspassning!

190 dtm
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 354
Joined: Tue 25 May, 2010 17:23

Re: 190E 320 turbo projekt, ny motor M104 3.2L 24V

Postby 190 dtm » Wed 23 Nov, 2011 20:58

Funkar om man har rätt "pinnar" till tigen...hmmm

vic viper
Guru
Guru
Posts: 3133
Joined: Sun 08 Jan, 2006 15:22
Location: Söder

Re: 190E 320 turbo projekt, ny motor M104 3.2L 24V

Postby vic viper » Wed 23 Nov, 2011 21:26

denta190t wrote:
Martin A wrote:
vic viper wrote:Kan vara bra att veta, hade tänkt låta svetsa fast två stycken AN10-pluggar för vevhusvent i ventilkåpan när jag fått den blästrad, vet du hur det funkar att svetsa i gjutet aluminium?


Om de är av samma kvalité som på 16v motorerna är de helt kass. Precis omöjligt, alldeles för mycket magnesium.
I övrigt när de gäller gjutet brukar de gå bra!

//Martin A



hehe har oxå provat en 16v kåpa och det är samma problem!

kontra mutter blir nog ganska svårt och trångt på den högra sidan, bättre att göra nått med presspassning!




Du som pressat i aluminiumpuckar, hur mycket större ska de vara än hålet för att få presspassning och utan att spräcka godset?
Blir nog att jag gör som du och låter svarva aluminiumpuckar med svetsade AN-nipplar.
Mercedesknegare
Mina bilar på: Garaget.org

User avatar
Martin A
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1087
Joined: Fri 29 Apr, 2005 00:35
Location: Västra Götaland Alingsås
Contact:

Re: 190E 320 turbo projekt, ny motor M104 3.2L 24V

Postby Martin A » Wed 23 Nov, 2011 22:25

190 dtm wrote:Funkar om man har rätt "pinnar" till tigen...hmmm

Vad är "rätt" tillsatts?
Jag själv som jobbar med skiten dagligen har provat med flera olika tillsattser för gjutgods och inget av de har funkat.
Så fort svetsen kallnar lite så spricker den precis runt svetsen...

//Martin A
Svetsar och skär laser i Rostfritt, Alu och Svart
Undrar du något, skicka ett PM.
http://www.anderssonsteelspeed.se
|Mercedes W212 E350 CDI - 10|
|Mercedes w203 C180 Kompressor - 06|
~=: If it's got tits or wheels, it will give you problems :=~

vic viper
Guru
Guru
Posts: 3133
Joined: Sun 08 Jan, 2006 15:22
Location: Söder

Re: 190E 320 turbo projekt, ny motor M104 3.2L 24V

Postby vic viper » Thu 01 Dec, 2011 18:10

Så här blev ventilkåpan, blästrad och pulverlackad, gummitätningarna till vevhusventilationen är ersatta med svarvade aluminiumpluggar,
uppgängade för att husera 2st AN8-kopplingar.
Image

Har efter mycket trixande äntligen lyckats bygga ett verktyg som funkar till att pressa upp konor till grenrörsflänsen, med tanke på platsbristen vill jag att konorna bygger så lite som möjligt och nu blev de knappt 20mm efter renslipning, passar snuskigt bra mot grenrörsporten, hoppas nu bara att jag kan konvertera om mitt gamla grenrör till 24V flänsen.
Image

Fick även 2st nya 044-pumpar så nu är soppasystemet klart för montering, härnäst ska jag försöka baxa moroten i chassit så jag kan börja måtta på grenröret.
Mercedesknegare
Mina bilar på: Garaget.org

RIGO-ROD
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 328
Joined: Wed 05 May, 2010 21:48

Re: 190E 320 turbo projekt, ny motor M104 3.2L 24V

Postby RIGO-ROD » Fri 02 Dec, 2011 08:56

vic viper wrote:Så här blev ventilkåpan, blästrad och pulverlackad, gummitätningarna till vevhusventilationen är ersatta med svarvade aluminiumpluggar,
uppgängade för att husera 2st AN8-kopplingar.
Image

Har efter mycket trixande äntligen lyckats bygga ett verktyg som funkar till att pressa upp konor till grenrörsflänsen, med tanke på platsbristen vill jag att konorna bygger så lite som möjligt och nu blev de knappt 20mm efter renslipning, passar snuskigt bra mot grenrörsporten, hoppas nu bara att jag kan konvertera om mitt gamla grenrör till 24V flänsen.
Image

Fick även 2st nya 044-pumpar så nu är soppasystemet klart för montering, härnäst ska jag försöka baxa moroten i chassit så jag kan börja måtta på grenröret.


Blev riktigt bra det där ju... så skyline killarna gör m,m
Image Image

vic viper
Guru
Guru
Posts: 3133
Joined: Sun 08 Jan, 2006 15:22
Location: Söder

Re: 190E 320 turbo projekt, ny motor M104 3.2L 24V

Postby vic viper » Fri 02 Dec, 2011 12:11

Ja, nu ska jag bara försöka lösa andra änden, ska försöka fixa någon form av vevhusburk nånstans :)
Mercedesknegare
Mina bilar på: Garaget.org

vic viper
Guru
Guru
Posts: 3133
Joined: Sun 08 Jan, 2006 15:22
Location: Söder

Re: 190E 320 turbo projekt, ny motor M104 3.2L 24V

Postby vic viper » Fri 02 Dec, 2011 17:51

På tal om vevhusburk så kom den idag, började med att bygga om den för att husera AN-kopplingar, en extra nippel och ett luftfilter,
fick även tillbaka mina spridare från Björk (BJP race) som servat dem, de flödade rätt ojämnt men efter filterbyte och en ultraljudstvätt såg det betydligt bättre ut, så nu har man iaf ett huvudbry mindre.
Mercedesknegare
Mina bilar på: Garaget.org

1540
Prospect
Prospect
Posts: 43
Joined: Mon 15 Jun, 2009 17:38

Re: 190E 320 turbo projekt, ny motor M104 3.2L 24V

Postby 1540 » Sat 03 Dec, 2011 17:23

räcker an10 som olje retur? är inte inner diametern typ bara 11mm?


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 19 guests