Den sitter på samma sätt som på mina förra motorer, har bara borrat ett hål i tråget och skruvat i adaptern med kontramutter och aluminiumbrickor mellan.
Har tyvärr inte tillgång till tig, isf hade jag nog svetsat dit en bung.
190E 320 turbo projekt, M104 3.2 sälja?
- Martin A
- Hedersmedlem
- Posts: 1087
- Joined: Fri 29 Apr, 2005 00:35
- Location: Västra Götaland Alingsås
- Contact:
Re: 190E 320 turbo projekt, ny motor M104 3.2L 24V
Ser ut att bli riktigt fint!
Behöver du hjälp med svetsningen så hör av dig!
//Martin A
Behöver du hjälp med svetsningen så hör av dig!
//Martin A
Svetsar och skär laser i Rostfritt, Alu och Svart
Undrar du något, skicka ett PM.
http://www.anderssonsteelspeed.se
|Mercedes W212 E350 CDI - 10|
|Mercedes w203 C180 Kompressor - 06|
~=: If it's got tits or wheels, it will give you problems :=~
Undrar du något, skicka ett PM.
http://www.anderssonsteelspeed.se
|Mercedes W212 E350 CDI - 10|
|Mercedes w203 C180 Kompressor - 06|
~=: If it's got tits or wheels, it will give you problems :=~
Re: 190E 320 turbo projekt, ny motor M104 3.2L 24V
Kan vara bra att veta, hade tänkt låta svetsa fast två stycken AN10-pluggar för vevhusvent i ventilkåpan när jag fått den blästrad, vet du hur det funkar att svetsa i gjutet aluminium?
Re: 190E 320 turbo projekt, ny motor M104 3.2L 24V
vic viper wrote:Kan vara bra att veta, hade tänkt låta svetsa fast två stycken AN10-pluggar för vevhusvent i ventilkåpan när jag fått den blästrad, vet du hur det funkar att svetsa i gjutet aluminium?
provade att svetsa i en av mina 24v ventilkåpor och det funkade inte alls, riktigt ruttet är nog inte bara aluminium i dom!! svarvade istället en bussning som jag svetsade på en an koppling sen pressade i kåpan!
mvh dennis
- Martin A
- Hedersmedlem
- Posts: 1087
- Joined: Fri 29 Apr, 2005 00:35
- Location: Västra Götaland Alingsås
- Contact:
Re: 190E 320 turbo projekt, ny motor M104 3.2L 24V
vic viper wrote:Kan vara bra att veta, hade tänkt låta svetsa fast två stycken AN10-pluggar för vevhusvent i ventilkåpan när jag fått den blästrad, vet du hur det funkar att svetsa i gjutet aluminium?
Om de är av samma kvalité som på 16v motorerna är de helt kass. Precis omöjligt, alldeles för mycket magnesium.
I övrigt när de gäller gjutet brukar de gå bra!
//Martin A
Svetsar och skär laser i Rostfritt, Alu och Svart
Undrar du något, skicka ett PM.
http://www.anderssonsteelspeed.se
|Mercedes W212 E350 CDI - 10|
|Mercedes w203 C180 Kompressor - 06|
~=: If it's got tits or wheels, it will give you problems :=~
Undrar du något, skicka ett PM.
http://www.anderssonsteelspeed.se
|Mercedes W212 E350 CDI - 10|
|Mercedes w203 C180 Kompressor - 06|
~=: If it's got tits or wheels, it will give you problems :=~
Re: 190E 320 turbo projekt, ny motor M104 3.2L 24V
Vilket skit, undrar om man får plats med en kontramutter på insidan?, måste nog undersöka detta...
Re: 190E 320 turbo projekt, ny motor M104 3.2L 24V
Martin A wrote:vic viper wrote:Kan vara bra att veta, hade tänkt låta svetsa fast två stycken AN10-pluggar för vevhusvent i ventilkåpan när jag fått den blästrad, vet du hur det funkar att svetsa i gjutet aluminium?
Om de är av samma kvalité som på 16v motorerna är de helt kass. Precis omöjligt, alldeles för mycket magnesium.
I övrigt när de gäller gjutet brukar de gå bra!
//Martin A
hehe har oxå provat en 16v kåpa och det är samma problem!
kontra mutter blir nog ganska svårt och trångt på den högra sidan, bättre att göra nått med presspassning!
Re: 190E 320 turbo projekt, ny motor M104 3.2L 24V
Funkar om man har rätt "pinnar" till tigen...hmmm
Re: 190E 320 turbo projekt, ny motor M104 3.2L 24V
denta190t wrote:Martin A wrote:vic viper wrote:Kan vara bra att veta, hade tänkt låta svetsa fast två stycken AN10-pluggar för vevhusvent i ventilkåpan när jag fått den blästrad, vet du hur det funkar att svetsa i gjutet aluminium?
Om de är av samma kvalité som på 16v motorerna är de helt kass. Precis omöjligt, alldeles för mycket magnesium.
I övrigt när de gäller gjutet brukar de gå bra!
//Martin A
hehe har oxå provat en 16v kåpa och det är samma problem!
kontra mutter blir nog ganska svårt och trångt på den högra sidan, bättre att göra nått med presspassning!
Du som pressat i aluminiumpuckar, hur mycket större ska de vara än hålet för att få presspassning och utan att spräcka godset?
Blir nog att jag gör som du och låter svarva aluminiumpuckar med svetsade AN-nipplar.
- Martin A
- Hedersmedlem
- Posts: 1087
- Joined: Fri 29 Apr, 2005 00:35
- Location: Västra Götaland Alingsås
- Contact:
Re: 190E 320 turbo projekt, ny motor M104 3.2L 24V
190 dtm wrote:Funkar om man har rätt "pinnar" till tigen...hmmm
Vad är "rätt" tillsatts?
Jag själv som jobbar med skiten dagligen har provat med flera olika tillsattser för gjutgods och inget av de har funkat.
Så fort svetsen kallnar lite så spricker den precis runt svetsen...
//Martin A
Svetsar och skär laser i Rostfritt, Alu och Svart
Undrar du något, skicka ett PM.
http://www.anderssonsteelspeed.se
|Mercedes W212 E350 CDI - 10|
|Mercedes w203 C180 Kompressor - 06|
~=: If it's got tits or wheels, it will give you problems :=~
Undrar du något, skicka ett PM.
http://www.anderssonsteelspeed.se
|Mercedes W212 E350 CDI - 10|
|Mercedes w203 C180 Kompressor - 06|
~=: If it's got tits or wheels, it will give you problems :=~
Re: 190E 320 turbo projekt, ny motor M104 3.2L 24V
Så här blev ventilkåpan, blästrad och pulverlackad, gummitätningarna till vevhusventilationen är ersatta med svarvade aluminiumpluggar,
uppgängade för att husera 2st AN8-kopplingar.
Har efter mycket trixande äntligen lyckats bygga ett verktyg som funkar till att pressa upp konor till grenrörsflänsen, med tanke på platsbristen vill jag att konorna bygger så lite som möjligt och nu blev de knappt 20mm efter renslipning, passar snuskigt bra mot grenrörsporten, hoppas nu bara att jag kan konvertera om mitt gamla grenrör till 24V flänsen.
Fick även 2st nya 044-pumpar så nu är soppasystemet klart för montering, härnäst ska jag försöka baxa moroten i chassit så jag kan börja måtta på grenröret.
uppgängade för att husera 2st AN8-kopplingar.
Har efter mycket trixande äntligen lyckats bygga ett verktyg som funkar till att pressa upp konor till grenrörsflänsen, med tanke på platsbristen vill jag att konorna bygger så lite som möjligt och nu blev de knappt 20mm efter renslipning, passar snuskigt bra mot grenrörsporten, hoppas nu bara att jag kan konvertera om mitt gamla grenrör till 24V flänsen.
Fick även 2st nya 044-pumpar så nu är soppasystemet klart för montering, härnäst ska jag försöka baxa moroten i chassit så jag kan börja måtta på grenröret.
Re: 190E 320 turbo projekt, ny motor M104 3.2L 24V
vic viper wrote:Så här blev ventilkåpan, blästrad och pulverlackad, gummitätningarna till vevhusventilationen är ersatta med svarvade aluminiumpluggar,
uppgängade för att husera 2st AN8-kopplingar.
Har efter mycket trixande äntligen lyckats bygga ett verktyg som funkar till att pressa upp konor till grenrörsflänsen, med tanke på platsbristen vill jag att konorna bygger så lite som möjligt och nu blev de knappt 20mm efter renslipning, passar snuskigt bra mot grenrörsporten, hoppas nu bara att jag kan konvertera om mitt gamla grenrör till 24V flänsen.
Fick även 2st nya 044-pumpar så nu är soppasystemet klart för montering, härnäst ska jag försöka baxa moroten i chassit så jag kan börja måtta på grenröret.
Blev riktigt bra det där ju... så skyline killarna gör m,m
Re: 190E 320 turbo projekt, ny motor M104 3.2L 24V
Ja, nu ska jag bara försöka lösa andra änden, ska försöka fixa någon form av vevhusburk nånstans :)
Re: 190E 320 turbo projekt, ny motor M104 3.2L 24V
På tal om vevhusburk så kom den idag, började med att bygga om den för att husera AN-kopplingar, en extra nippel och ett luftfilter,
fick även tillbaka mina spridare från Björk (BJP race) som servat dem, de flödade rätt ojämnt men efter filterbyte och en ultraljudstvätt såg det betydligt bättre ut, så nu har man iaf ett huvudbry mindre.
fick även tillbaka mina spridare från Björk (BJP race) som servat dem, de flödade rätt ojämnt men efter filterbyte och en ultraljudstvätt såg det betydligt bättre ut, så nu har man iaf ett huvudbry mindre.
Re: 190E 320 turbo projekt, ny motor M104 3.2L 24V
räcker an10 som olje retur? är inte inner diametern typ bara 11mm?
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 19 guests