S210

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: S210 bakvagnsbryggan ur bilen :)

Postby pasi » Sun 27 May, 2012 15:29

hmm, finns det nåt rep.sats för slutväxeln att köpa, vad slits ut?
Dagens arbete i garaget, mycket nöjd!
Tänkte att det måste ju gå att ha bryggan på motorstativet ja har..
Image
fästet monterat, det går ändå att ta loss slutväxeln när jag har bryggan på stativet.
Image
riktigt bra arbetshöjd, och bra med hjul under så det är lätt att flytta på :lol: Tack till frugan för lyfthjälp, va tungt att lyfta upp den på stativet...
Image
8)
Image
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: S210 bakvagnsbryggan ur bilen :)

Postby pasi » Sun 27 May, 2012 18:55

Hur får jag bort drivaxeln från navet? Ska den pressas inåt mot slutväxeln eller dras utåt? Enligt rep.boken så ska den tryckas inåt mot slutväxeln (efter att man lossat på drivaxeln från slutväxeln först), nån som kan bekräfta detta så jag inte tar sönder nåt?
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

sportmerca
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 114
Joined: Fri 18 Dec, 2009 23:43
Location: Kornsjö/Ö-vik

Re: S210 bakvagnsbryggan ur bilen :)

Postby sportmerca » Sun 27 May, 2012 21:13

Bort med muttern ute vid hjulet sen bara trycka in den.
Och så klart bultarna inne vid klumpen.
Jonas Valan
w116 24v 7.5mm Hx40
w115 //500e
w123 280ce
w123 230e -85/300TD-77
w124 500e -92
Patrol Gr 2.8-92
Escort MK1-68
Escort MK1/2 Kombi -75
http://www.garaget.org/sportmerca

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: S210 bakvagnsbryggan ur bilen :)

Postby pasi » Sun 27 May, 2012 22:10

Kan jag använda navskivan som mothåll för en avdragare? Tänkte om jag använder hjulbultar och gamla bromskivan ,drar inte åt bromskivan mot navet så att jag får avdragarens klor under bromsskivan. Sen när jag skruvar på avdragarens bult så trycker den axeln inåt. Det är en 2armad avdragare.hoppas ni förstod vad jag mena? Vill inte sätta klorna direkt på navskivan så att den inte blir sne,jämnar ut krafterna med bromsskivan och alla 5 hjulbultar. Har beställ "e" nycklar,fasta från kamasa,dvs utvändig torx. Är storlek e12 på drivaxelbultarna vid slutväxeln.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: S210 bakvagnsbryggan ur bilen :)

Postby torake » Sun 27 May, 2012 23:46

Den skall inte sitta så hårt, det är inte presspassning på splinesen. Vet inte om de sätter låsvätska (typ loctite skruvlåsning) vid montering från fabrik som man gör på framhjulsdrivna, men annars är det bara rost som håller den. Man kan säkert knacka ut den med klubba om man vill, men det är bättre för knuten om man använder avdragare.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: S210 bakvagnsbryggan ur bilen :)

Postby pasi » Mon 28 May, 2012 07:32

Ahaa,tack. Ska prova d idag om jag får torx nycklarna idag.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
Mr-sportline
Guru
Guru
Posts: 2768
Joined: Mon 20 Mar, 2006 12:51
Location: Kiruna
Contact:

Re: S210 bakvagnsbryggan ur bilen :)

Postby Mr-sportline » Tue 29 May, 2012 15:15

V70tdi wrote:
Mr-sportline wrote:Byt diff elr renovera, enda sättet att slippa vinandet! Omega skräp häller bara bönderna o lapparna i för att snabbrenovera!


Glöm inte det ljuddämpande sågspånet som ochså ska i :lol:


Haha :mrgreen:

Iaf, det är mest troligt slutväxeln. men är du osäker så finns det ju ruskigt billiga hjullager nu för tiden, för dom kan sjunga likadant innan dom börjar avge skrapljud i lägre hastigheter o dåna i högre.
Så kör på det först! Omega tar inte bort oljud.
Det mjukar upp tätningar o annat bra o kan med fördel användas i alla delar i bilen förutom automatlådan.

User avatar
Mr-sportline
Guru
Guru
Posts: 2768
Joined: Mon 20 Mar, 2006 12:51
Location: Kiruna
Contact:

Re: S210 bakvagnsbryggan ur bilen :)

Postby Mr-sportline » Tue 29 May, 2012 15:17

pasi wrote:Ahaa,tack. Ska prova d idag om jag får torx nycklarna idag.

Bara lossa drivaxelmedbringaren på diffen o skjuta drivaxeln åt sidan sen brukar jag slå ut splinespinnen med kopparhammare.

pajka
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 362
Joined: Sun 10 Jun, 2007 00:02
Location: Örnsköldsvik

Re: S210 bakvagnsbryggan ur bilen :)

Postby pajka » Tue 29 May, 2012 17:28

Mr-sportline wrote:
V70tdi wrote:
Mr-sportline wrote:Byt diff elr renovera, enda sättet att slippa vinandet! Omega skräp häller bara bönderna o lapparna i för att snabbrenovera!


Glöm inte det ljuddämpande sågspånet som ochså ska i :lol:


Haha :mrgreen:

Iaf, det är mest troligt slutväxeln. men är du osäker så finns det ju ruskigt billiga hjullager nu för tiden, för dom kan sjunga likadant innan dom börjar avge skrapljud i lägre hastigheter o dåna i högre.
Så kör på det först! Omega tar inte bort oljud.
Det mjukar upp tätningar o annat bra o kan med fördel användas i alla delar i bilen förutom automatlådan.




Är inte helt säker att vi pratar om samma produkt, det låter som om du tänker på Omega 917.

Det jag tänkte på var Omega 690, vilket är en bra olja för slutväxlar.


Men det är klart, har det gått för långt så kan man ju aldrig "laga något" genom att byta till en
eventuellt "bättre " olja.


Men jag, är också inne på att Pasi borde passa på att renovera slutväxeln, när den ändå är lös.
Då, är han ju säker på att den inte kommer att strula på ett tag.
Nu när han har lagt ner sånt jobb på bilen, kan det ju vara skönt att få några bekymmerslösa mil bakom ratten.

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: S210 bakvagnsbryggan ur bilen :)

Postby pasi » Tue 29 May, 2012 21:56

slutväxeln kommer att renoveras upp :) vill inte chansa att köra med den, eventuellt byter jag till en slutväxel från en diesel.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: S210 bakvagnsbryggan ur bilen :)

Postby aroncbds » Tue 29 May, 2012 22:06

pasi wrote:slutväxeln kommer att renoveras upp :) vill inte chansa att köra med den, eventuellt byter jag till en slutväxel från en diesel.

Helt rätt, Pasi, jag hade nog också satsat på att renovera slutväxeln när den ändå är nere.
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: S210 bakvagnsbryggan ur bilen :)

Postby pasi » Tue 29 May, 2012 22:16

Frågan är då: kan jag byta till en diff med lägre utväxling?nackdelar? Nån som garanterat vet att hastighetsmätarn visar rätt efter bytet också? Vill ha verklig fakta. Annars kör jag original. Hur blir d att dra släp och husvagn med annan klump? Tillslut: har fått bort alla4 gummikuddar från bryggan nu.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
Mr-sportline
Guru
Guru
Posts: 2768
Joined: Mon 20 Mar, 2006 12:51
Location: Kiruna
Contact:

Re: S210 bakvagnsbryggan ur bilen :)

Postby Mr-sportline » Tue 29 May, 2012 22:54

Kör helst samma utv som du har.
Man kan få gråa hår av att laborera med det där!

Men att tänka på vid renovering av diff är att du måste justera pinjong drevet på håret rätt mot kronhjulet för att inte få missljud.
Men lättast är att köpa renoveringssats från MB o lämna in allt till någon firma som renoverar slutväxlar.

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: S210 bakvagnsbryggan ur bilen :)

Postby pasi » Wed 30 May, 2012 06:41

Okej,ska lämna bort d då:-)
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: S210 bakvagnsbryggan ur bilen :)

Postby pasi » Wed 30 May, 2012 09:25

Nån som vet en bra firma inom älvsborgs län eller göteborg som renoverar slutväxlar?
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 55 guests