Sladdprojekt W123 -83 OM603 Mynä. Nylackad och bromsad!

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
User avatar
smurfenglubb
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 125
Joined: Sat 17 Feb, 2007 12:01
Location: Uddevalla
Contact:

Re: Sladdprojekt W123 -83 OM603 Mynä.

Postby smurfenglubb » Sat 26 Jan, 2013 20:35

Här kommer bild och film från idag.

http://youtu.be/JNAZSi8BzlM

Image
Image
240D -75

Mathias_
Proffs
Proffs
Posts: 267
Joined: Thu 11 Mar, 2010 11:17
Location: Hallstahammar

Re: Sladdprojekt W123 -83 OM603 Mynä.

Postby Mathias_ » Sat 26 Jan, 2013 22:57

ser ju kul ut:)
byggde du om kylsystemet bara för den gick varm på isen eller varför gjorde du så?
min blev varm som f-n på isen idag.. vet inte varför, kan burna å leka i 20+ men inte i -10 ? hehe bra skummt

User avatar
smurfenglubb
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 125
Joined: Sat 17 Feb, 2007 12:01
Location: Uddevalla
Contact:

Re: Sladdprojekt W123 -83 OM603 Mynä.

Postby smurfenglubb » Sat 26 Jan, 2013 23:14

Det behövdes ändå för vattnet expanderar en hel del. Men den blev lite varm ändå idag. Undrar om luftflödet är för dåligt genom kylet. Knepigt att det inte går kallt i vinterkylan ens.
Image
240D -75

Mathias_
Proffs
Proffs
Posts: 267
Joined: Thu 11 Mar, 2010 11:17
Location: Hallstahammar

Re: Sladdprojekt W123 -83 OM603 Mynä.

Postby Mathias_ » Sun 27 Jan, 2013 12:06

ja, de är skit skummt :shock:
bara slänga i 2 diskmaskins tabletter å rena systemet sen spola ur de sen. kan bli bättre
ibland.
annars ny kylare :-)

User avatar
smurfenglubb
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 125
Joined: Sat 17 Feb, 2007 12:01
Location: Uddevalla
Contact:

Re: Sladdprojekt W123 -83 OM603 Mynä.

Postby smurfenglubb » Sun 24 Feb, 2013 21:26

Då var det färdigkört för denna gången. Jag bjöd på en provtur, det gick gött, sen blåste toppackningen på sexans cylinder. Det blåser kompression längst bak rätt ut så vattenkanaler och annat klarade sig så den går ännu.

Nu blir det att sätta i besiktningsmotor och sedan fixa till allt som fungerar dåligt med 603:an.
Tänkte flytta bak motorn så jag kan ha kylet fram bland annat.
Och o-ringning så det håller.
Image
240D -75

User avatar
smurfenglubb
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 125
Joined: Sat 17 Feb, 2007 12:01
Location: Uddevalla
Contact:

Re: Sladdprojekt W123 -83 OM603 Mynä. 12.9 toppbult?

Postby smurfenglubb » Mon 22 Apr, 2013 20:32

Hej hej, nu börjar jag sakta komma igång igen...
Försöker besiktiga vagnen med original 3.0:an. Men besiktningen klagar på svetsade diffen och den är ju omöjlig att byta... så jag körde dit med en drivaxel bara :-D. Men icke, de skulle under och kolla såklart. så nu ska jag försöka igen med avkapade splines i en av axlarna...

För övrigt så har den ungefär 40 hk på hjulen med den motorn :laughing6: Kontrollerat med brorsans hembyggda bromsbänk.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=120

Men åter till OM603:an
Jag har köpt 12.9-bult och tänkte dra det med 80 NM som jag har förstått är sträckgränsen på en M10 12.9. Vad tror ni om det? Dra hårdare?
Jag skippar o-ringningen också, rasar det igen så får jag hitta på nåt annat. typ OM606 ;)

Bilder kommer senare när jag passar in motorn på nytt. Allt får göras om känns det som när jag ska flytta bak motorn några cm bara...

Edit: Två tryckare har blivit utslitna, ser det ut som eftersom två är nergångna där ventilskaftet träffar och så tickar det rejält när oljan är mycket varm. Jag lurar på om man kanske inte borde ha tagit olja till turbon från toppen, kanske blir dålig smörjning till kamaxel och tryckare. Funderar på att sätta en strypning till turbon och testa flödet så kanske man kan fortsätta ta olja där.
Image
240D -75

22,0:1
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1857
Joined: Sat 01 Nov, 2008 14:12

Re: Sladdprojekt W123 -83 OM603 Mynä. 12.9 toppbult?

Postby 22,0:1 » Wed 24 Apr, 2013 18:41

Inga problem att ta oljan där,hade en 250stt med turbokit monterat vid 6000mil och har rullat 38000mil med det,monterades 1990.
Inget problem där.
Jag kör hårda tändkablar,stenhårda..
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)

User avatar
smurfenglubb
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 125
Joined: Sat 17 Feb, 2007 12:01
Location: Uddevalla
Contact:

Re: Sladdprojekt W123 -83 OM603 Mynä. 12.9 toppbult?

Postby smurfenglubb » Sun 28 Apr, 2013 19:21

Okej, jag får väl hoppas att resten av tryckarna håller i fortsättningen.

Nu håller jag på att passa in motorn igen. Jag flyttade bak den 6 cm och då ligger filterhuset mot krängaren så jag får flytta fram en cm igen. Det blev inte mycket kvar av framvagnsbalken när jag var färdig.

Image

Image

Image

Image

Image
Image
240D -75

User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: Sladdprojekt W123 -83 OM603 Mynä. 12.9 toppbult?

Postby aroncbds » Sun 28 Apr, 2013 21:07

Ska du köra med originalfilterhuset eller skruvar du dit ett filterhus från M103 för att vinna en hel del plats?
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979

User avatar
smurfenglubb
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 125
Joined: Sat 17 Feb, 2007 12:01
Location: Uddevalla
Contact:

Re: Sladdprojekt W123 -83 OM603 Mynä. 12.9 toppbult?

Postby smurfenglubb » Sun 28 Apr, 2013 21:37

Jag förlorar ju oljekylet och mitt nyinförskaffade oljefilter då :( men jag får fundera på det lite.
Image
240D -75

User avatar
smurfenglubb
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 125
Joined: Sat 17 Feb, 2007 12:01
Location: Uddevalla
Contact:

Re: Sladdprojekt W123 -83 OM603 Mynä. 12.9 toppbult?

Postby smurfenglubb » Wed 01 May, 2013 21:30

Hej hej, nu verkar det bli bra plats för kylare och fläktar.

Image

Image

Image

Image

Image
Känns lika bra att göra hydraulisk handbroms med en gång.
Image
240D -75

User avatar
smurfenglubb
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 125
Joined: Sat 17 Feb, 2007 12:01
Location: Uddevalla
Contact:

Re: Sladdprojekt W123 -83 OM603 Mynä.

Postby smurfenglubb » Fri 10 May, 2013 19:20

Image

Image
Image
240D -75

mbadriver
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 110
Joined: Sat 19 Jan, 2008 15:06
Location: Kungälv, 3mil norr om gbg

Re: Sladdprojekt W123 -83 OM603 Mynä.

Postby mbadriver » Wed 15 May, 2013 22:38

Detta gillas verkligen :D Satt å undrade härom dagenhur de går för dej :) Men nu har jag ju svaret ;) Blev de 606ans stålpackning till toppen eller? :D Å va sa dom på besiktningen om bakaxeln? :))
Imorn hämtar jag å johan våra pumpar förresten ;)

User avatar
smurfenglubb
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 125
Joined: Sat 17 Feb, 2007 12:01
Location: Uddevalla
Contact:

Re: Sladdprojekt W123 -83 OM603 Mynä.

Postby smurfenglubb » Wed 15 May, 2013 23:31

Nu blir det snart åka av. Men fick bli original packning med 12.9 bult. Jag försökte Besikta med en drivaxel bara, men dom skulle ju hissa upp bilen såklart. Men det funkade när jag kapade splinsen i en av axlarna. Då tyckte dom det såg normalt ut :)

Gött att era pumpar e klara då!
Image
240D -75

User avatar
smurfenglubb
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 125
Joined: Sat 17 Feb, 2007 12:01
Location: Uddevalla
Contact:

Re: Sladdprojekt W123 -83 OM603 Mynä.

Postby smurfenglubb » Thu 16 May, 2013 15:04

Image

Image

Image

Image

Image
Image
240D -75


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 38 guests