S210

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: S210

Postby pasi » Sat 28 Dec, 2013 00:28

Mimmi wrote:Hej!

Ja, det får vi väl verkligen hoppas, så mycket arbete och pengar som Du lagt på den så måste Du också få lön för mödan! :-)
Jag vet själv av erfarenhet hur skön känslan är när man efter ett omfattande och tidsödande arbete äntligen kan börja använda sin bil.


Det blev bara några hundra mil i somras efter renoveringen, och med handen på hjärtat så var det ingen rolig upplevelse med den mullrande slutväxeln..
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
Jontes
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 141
Joined: Fri 11 May, 2007 21:39
Location: Falköping

Re: S210

Postby Jontes » Sat 28 Dec, 2013 11:57

pasi wrote:


Instämmer !
Fick tidningen i fredags men läste den först idag
mycket bra artikel och bilder.[/quote]
Tack Håkan :-)[/quote]

Nu har även jag äntligen läst reportaget om din fina S210 i MBJ. Seriöst rätt igenom, undrar vad tyskarna och framförallt Mercedes själva skulle säga om artikeln? Tänk att behöva totalrenovera en så pass ny bil, hoppas att det var sista gången :roll: Gott Nytt År, och jag ser fram emot att få se CLK´n i sommar :-D
300 CE-24-91 Sommarbil
C 240 T-99 Bruksbil
200 TE-92 Tjänstgör numera i Afrika!
200-85 såld, tyvärr !

User avatar
Jocce
Expert
Expert
Posts: 600
Joined: Fri 25 Nov, 2005 23:31
Location: Värmland

Re: S210

Postby Jocce » Sat 28 Dec, 2013 13:00

Ingen som kan tänka sig att scanna in reportaget??

8)
MB E 220 BLUETEC Kombi S212 2016 Iridiumsilver met

Några tidigare bilar:
MB E 220 CDI Kombi S212 2012 Palladiumsilver met
MB E240 Kombi 2002 189 Smaragdschwarz
MB 190E 1990 147 Vit

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: S210

Postby torake » Sat 28 Dec, 2013 13:40

Jocce wrote:Ingen som kan tänka sig att scanna in reportaget??

8)

Den kommer säkert som pdf efter helgerna. Googla mb-journalen så hittar du förra numret på deras hemsida.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: S210

Postby pasi » Sat 28 Dec, 2013 21:30

Jocce wrote:Ingen som kan tänka sig att scanna in reportaget??

8)

Kommer länka in adressen hit sen.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: S210

Postby pasi » Sat 04 Jan, 2014 20:38

Hämtade den andra slutväxeln igår, här är den syrabehandlad..
Image
baksidan
Image

ska byta packningen på gaveln på den, sen i med ny olja och lacka den svart. Har även bokat lackering av passagerardörren som blir i april :P Så denna ska ut på vägarna efter april månadens fix, kommer även behandla dom andra dörrarna, ur med klädseln och inspektera insidan på dom och sen rostskyddsbehandla dom på insidan också.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
Mattileinen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1753
Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15

Re: S210

Postby Mattileinen » Sat 04 Jan, 2014 20:46

Vad roligt :-D
Jag har också pysslar lite med bakaxelklumpar idag! Byte på g!

Vad är syran bra för? Löser upp rosten eller?

Vad är det för slags syra? Heter? :-)

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: S210

Postby pasi » Sat 04 Jan, 2014 21:38

Mattileinen wrote:Vad roligt :-D
Jag har också pysslar lite med bakaxelklumpar idag! Byte på g!

Vad är syran bra för? Löser upp rosten eller?

Vad är det för slags syra? Heter? :-)


Ahaa va kul, vad byter du till för klump? Syran rostskyddar och stoppar vidare rostbildning, läs mer här :
http://smedjans.com/
det är den syran jag använder, rätt dyrt men det räcker länge också.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
Mattileinen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1753
Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15

Re: S210

Postby Mattileinen » Sat 04 Jan, 2014 22:09

Ska byta till en 2.47 klump :P
Intressant läsning. Verkar ju vara kalasbra det där!
Kanske blir att inhandla en spann av det :-D

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: S210

Postby pasi » Sat 04 Jan, 2014 22:14

Mattileinen wrote:Ska byta till en 2.47 klump :P
Intressant läsning. Verkar ju vara kalasbra det där!
Kanske blir att inhandla en spann av det :-D


ahaa :lol: synd att jag inte kan byta till en lägre utväxling på min.. dels för att det är automat med givare inblandade för varvtal, dels för att motorn blir ännu klenare sen :lol: jag rekommenderar syran :P
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: S210

Postby pasi » Sun 05 Jan, 2014 12:09

hmm, kanske dags att ta kombin i trafik snart om det här regnvädret håller i sig och det inte blir snö :lol:
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
GUS
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2272
Joined: Fri 28 Oct, 2005 12:51
Location: Stockholm

Re: S210

Postby GUS » Tue 14 Jan, 2014 16:23

Har legat lite efter i min läsning, men under nyår i Sibirien så hann jag ikapp, grattis till reportaget.... :)
www.longway.to
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa

32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09

User avatar
Feliks
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2155
Joined: Mon 17 Aug, 2009 15:59
Location: Öster om Götaland.
Contact:

Re: S210

Postby Feliks » Tue 14 Jan, 2014 18:12

pasi wrote:
Mattileinen wrote:Ska byta till en 2.47 klump :P
Intressant läsning. Verkar ju vara kalasbra det där!
Kanske blir att inhandla en spann av det :-D


ahaa :lol: synd att jag inte kan byta till en lägre utväxling på min.. dels för att det är automat med givare inblandade för varvtal, dels för att motorn blir ännu klenare sen :lol: jag rekommenderar syran :P

Du har inte funderat på att sätta in en motor från en E320, när du ändå håller på och jobbar så mycket på bilen :-D ? Rätta mig om jag har fel, men motorerna ser väl helt identiska ut så du lär ju inte behöva regga om och så.. Och har du tur passar även automaten!
E250 CDI 4-Matic -15
S500 Coupe Designo -96

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: S210

Postby torake » Tue 14 Jan, 2014 18:18

Allt passar, man behöver bara gå in i Star och kryssa för att motorn är 3.2-liters istf 2.6. (sägs det - amerikaner som provat)

Men bakaxelutväxlingen är ju ett aber, man vill ju gärna ha 3.2-litarns bakaxelutväxling med. Inte helt otroligt att även det är en Star-inställning. Tror inte de gjort två olika fysiska elektronikpaket för samma växellåda.

EDIT förtydligande, om man läser min mening verkar det som att jag påstår att man kan byta bakaxelutväxling bara genom att klicka lite i Star, men det är alltså inte det jag tror :wink: Pinjong och kronhjul måste ju också bytas, och det tror jag INTE man kan göra i Star. Än.
Last edited by torake on Wed 15 Jan, 2014 08:33, edited 1 time in total.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: S210

Postby pasi » Wed 15 Jan, 2014 07:57

GUS wrote:Har legat lite efter i min läsning, men under nyår i Sibirien så hann jag ikapp, grattis till reportaget.... :)

Tack
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 41 guests