W201 V8
Re: W201 V8
Har du bild på förgasarinstallationen?
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
-
- Prospect
- Posts: 25
- Joined: Mon 26 May, 2014 17:50
Re: W201 V8
torake wrote:Har du bild på förgasarinstallationen?
Jag kan ta av luftfilter burken och ta en bild at dig :) Kommer idag eller imorrn.
-
- Prospect
- Posts: 25
- Joined: Mon 26 May, 2014 17:50
Re: W201 V8
En liten uppdatering...
Inredning är ur, elektronik är på väg bort, motor och låda är ur.
Lite bilder (inklusive en party bild med BBQ utanför mitt garage).
Party party
Inredning är ur, elektronik är på väg bort, motor och låda är ur.
Lite bilder (inklusive en party bild med BBQ utanför mitt garage).
Party party
-
- Prospect
- Posts: 25
- Joined: Mon 26 May, 2014 17:50
Re: W201 V8
torake wrote:Har du bild på förgasarinstallationen?
Har ett par bilder utan botten delen av burken, men dom verkar inte funka, jag uppdaterar senare när dom kommer upp.
Re: W201 V8
Haha vad f-n är det, en tvåports weber? (kopia?)
Går bilen bra med den eller?
Går bilen bra med den eller?
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
-
- Prospect
- Posts: 25
- Joined: Mon 26 May, 2014 17:50
Re: W201 V8
torake wrote:Haha vad f-n är det, en tvåports weber? (kopia?)
Går bilen bra med den eller?
När jag får upp de andra två bilderna jag har så kommer du se hur kasst den gick...
Läckage överallt, inget luft filter på när jag köpte bilen och fel inställd. Motorn gick på 5 burkar och ägarn sa att han inte hörde någon skillnad, en av tändkablarna var brunnen ha ha.
Med rätt inställning så borde den gå (och låta) fint, om inte till och med bättre än med kjet.
Re: W201 V8
Madam performance wrote:torake wrote:Haha vad f-n är det, en tvåports weber? (kopia?)
Går bilen bra med den eller?
När jag får upp de andra två bilderna jag har så kommer du se hur kasst den gick...
Läckage överallt, inget luft filter på när jag köpte bilen och fel inställd. Motorn gick på 5 burkar och ägarn sa att han inte hörde någon skillnad, en av tändkablarna var brunnen ha ha.
Med rätt inställning så borde den gå (och låta) fint, om inte till och med bättre än med kjet.
Nej nu går du för långt! K-jet är ett fantastiskt finurligt system. Lite svårt att meka med, bara. Skämt åsido, förutom knepiga problem vid varmstart så är en rätt injusterar K-jet vida överlägsen förgasare. På den tiden det begav sig tog man ut med lätthet 20% mer effekt ur samma motor bara genom att ersätta förgasaren med k-jet.
Ford, t.ex. tog ut 125 hk ur sin 2,6-liters motor när mercedes plockade ut 170, och med lägre förbrukning också.
Självklart kan man nå nästan samma effekt med förgasare som med insprutning, men inte i kombination med låg bränsleförbrukning och snäll karaktär som man vill ha i en vardagsbil.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: W201 V8
Kanske inte helt rättvist jämföra gamla stötstångs-V6an med 60-talsrötter mot en M103 förvisso.
Men visst har du rätt i ditt resonemang, det är inget fel på ett fungerande K-jet.
En rättvisare jämförelse kanske, Volvo B23A vs B23E, 1984 har de samma topp och kamaxel, och i övrigt inga större skillnader såvitt jag vet heller, 112 hk mot 129. Så visst...
Men visst har du rätt i ditt resonemang, det är inget fel på ett fungerande K-jet.
En rättvisare jämförelse kanske, Volvo B23A vs B23E, 1984 har de samma topp och kamaxel, och i övrigt inga större skillnader såvitt jag vet heller, 112 hk mot 129. Så visst...
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
Re: W201 V8
Grejen är ju själva andningsförmågan, mycket effekt behöver stort hål att suga luft genom. Stort hål i en förgasare betyder att det blir svårt att få en korrekt bränsleblandning på dellast. Med t.ex. dubbla förgasare på en B23A hade man säkert kunnat ta ut lika mycket effekt som med K-jet, men då får man problem med synkronisering m.m. ett jäkla bängel att få det att gå bra speciellt när förgasarna börjar bli lite slitna.
K-jet var ett stort steg framåt.
K-jet var ett stort steg framåt.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: W201 V8
Precis så ja.
Fast D-jet var ju på sätt och vis modernare, men man kan ju kanske inte riktigt säga att tiden var mogen för ett elektroniskt insprut vid 60-talets slut...
Man hittar nog oftare dubbla DCOE än K-jet på hårt sugtrimmade B23or ja. 700 varvs tomgång, hygglig bränsleekonomi och något man skickar mormor till konsum med? Kanske inte.
Fast D-jet var ju på sätt och vis modernare, men man kan ju kanske inte riktigt säga att tiden var mogen för ett elektroniskt insprut vid 60-talets slut...
Man hittar nog oftare dubbla DCOE än K-jet på hårt sugtrimmade B23or ja. 700 varvs tomgång, hygglig bränsleekonomi och något man skickar mormor till konsum med? Kanske inte.
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
Re: W201 V8
Vad sägs om en kompis B23 med två dubbla solex, eller om det var weber 45or med hembyggd övertryckslåda och turboladdning?
Den gick förvånansvärt bra men tog cirka 2l/milen. Detta var 1992 i Gällivare.
D-jets nackdel var ju att den inte var mikrodatorstyrd, utan en analog dator om jag förstått rätt. De är ju inte så pålitliga, när en konding börjar bli trött kan 1+1 plötsligt bli =3.
Den gick förvånansvärt bra men tog cirka 2l/milen. Detta var 1992 i Gällivare.
D-jets nackdel var ju att den inte var mikrodatorstyrd, utan en analog dator om jag förstått rätt. De är ju inte så pålitliga, när en konding börjar bli trött kan 1+1 plötsligt bli =3.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: W201 V8
Hej!
Nu minns jag kanske fel, men var det inte D-Jet som var brytarstyrt? En våning under den vanliga brytaren för tändningen satt det en brytare, och den hade med insprutningen att göra efter vad jag minns. den senaste bilen jag haft med den insprutningen var en W116 280SE -75.
Och vad motoreffekt anbelangar så innebar inte en insprutning per automatik högre effekt; BMWs förgasarsexor, 2500, 2800, och 3,0S hade effekt som i några fall översteg MBs insprutningsmotorer med samma slagvolym. Exempelvis var 2800 motorn på 170hp.
Men att få en sådan motor att gå riktigt bra nuförtiden är inte lätt. De var försedda med två st tvåstegsförgasare med automatchoke. Att få dessa att fungera perfekt i dag med tanke på ett med år och mil tilltagande slitage av förgasarnas delar är inte lättare än en insprutning. Det var inte lätt ens när de "bara" var 15 - 20 år gamla. Synkronisera förgasare är däremot inte svårt, det är något som nu verkar omges av ett mytiskt skimmer när man talar med yngre personer. Men har man sedan sextiotalet umgåtts med motorer med dubbla SU så är det enkelt . Men samma sak där, är förgasarna slitna i spjällaxlar och annat så är det inte lätt/går inte att få det bra.
Men å andra sidan tycker jag att de moderna bilarna med elektronik är svårare att förstå sig på, allt är en generationsfråga.
Nu minns jag kanske fel, men var det inte D-Jet som var brytarstyrt? En våning under den vanliga brytaren för tändningen satt det en brytare, och den hade med insprutningen att göra efter vad jag minns. den senaste bilen jag haft med den insprutningen var en W116 280SE -75.
Och vad motoreffekt anbelangar så innebar inte en insprutning per automatik högre effekt; BMWs förgasarsexor, 2500, 2800, och 3,0S hade effekt som i några fall översteg MBs insprutningsmotorer med samma slagvolym. Exempelvis var 2800 motorn på 170hp.
Men att få en sådan motor att gå riktigt bra nuförtiden är inte lätt. De var försedda med två st tvåstegsförgasare med automatchoke. Att få dessa att fungera perfekt i dag med tanke på ett med år och mil tilltagande slitage av förgasarnas delar är inte lättare än en insprutning. Det var inte lätt ens när de "bara" var 15 - 20 år gamla. Synkronisera förgasare är däremot inte svårt, det är något som nu verkar omges av ett mytiskt skimmer när man talar med yngre personer. Men har man sedan sextiotalet umgåtts med motorer med dubbla SU så är det enkelt . Men samma sak där, är förgasarna slitna i spjällaxlar och annat så är det inte lätt/går inte att få det bra.
Men å andra sidan tycker jag att de moderna bilarna med elektronik är svårare att förstå sig på, allt är en generationsfråga.
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!
Re: W201 V8
Mimmi wrote:Hej!
Nu minns jag kanske fel, men var det inte D-Jet som var brytarstyrt? En våning under den vanliga brytaren för tändningen satt det en brytare, och den hade med insprutningen att göra efter vad jag minns. den senaste bilen jag haft med den insprutningen var en W116 280SE -75.
Men å andra sidan tycker jag att de moderna bilarna med elektronik är svårare att förstå sig på, allt är en generationsfråga.
Du minns helt rätt :) Det satt små brytare på en separat kam i fördelaren för att styra vilken spridarbank som skulle ge bränsle.
D-jet fungerade mycket bra på dom jag haft att göra med B20E och B30E.
En skillnad är responsen på motorn när man ger gas. Insprutningsmotorn svarar snabbare än motsvarande förgasare version. Så är det med min M127 och så skrev motorpressen över hela världen när mercedes på allvar lanserade denna motor i och med 220 SEb 1960.
W128 220 SE 1959
W111 220 SEb 1960
W208 230 Kompressor CLK 2001
W111 220 SEb 1960
W208 230 Kompressor CLK 2001
Re: W201 V8
Nåde det D-jet som börjar krångla... jag får ingen av mina m110 med D-jet att gå nå mer, trots att jag gått igenom allt. Då har vi ändå brukat ena bilen som bruksbil, efter ett års stillestånd så har jag inte fått liv i den igen... enkel anledning att byta ut motorn till en pålitlig dieselmotor!
W-115 /8 2.7CDI -75
W-126 500SEL -85
W-120 180D -57
W-124 320CDI -87
W-201 220CDI -88
W-211 270CDI -03
Schönheit, Gediegenheit und sportliche Kraft!
Mercedes Benz
W-126 500SEL -85
W-120 180D -57
W-124 320CDI -87
W-201 220CDI -88
W-211 270CDI -03
Schönheit, Gediegenheit und sportliche Kraft!
Mercedes Benz
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 43 guests