W201 V8

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.

M113 eller M119

M113
10
33%
M119
20
67%
 
Total votes: 30

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: W201 V8

Postby torake » Tue 28 Oct, 2014 08:55

Har du bild på förgasarinstallationen?

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

MRMPerformance
Prospect
Prospect
Posts: 25
Joined: Mon 26 May, 2014 17:50

Re: W201 V8

Postby MRMPerformance » Tue 28 Oct, 2014 09:37

torake wrote:Har du bild på förgasarinstallationen?

Jag kan ta av luftfilter burken och ta en bild at dig :) Kommer idag eller imorrn.

MRMPerformance
Prospect
Prospect
Posts: 25
Joined: Mon 26 May, 2014 17:50

Re: W201 V8

Postby MRMPerformance » Wed 05 Nov, 2014 18:21

En liten uppdatering...
Inredning är ur, elektronik är på väg bort, motor och låda är ur.

Lite bilder (inklusive en party bild med BBQ utanför mitt garage).

Image
Image
Image
Party party
Image

MRMPerformance
Prospect
Prospect
Posts: 25
Joined: Mon 26 May, 2014 17:50

Re: W201 V8

Postby MRMPerformance » Wed 05 Nov, 2014 18:37

torake wrote:Har du bild på förgasarinstallationen?

Image
Har ett par bilder utan botten delen av burken, men dom verkar inte funka, jag uppdaterar senare när dom kommer upp.

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: W201 V8

Postby torake » Wed 05 Nov, 2014 23:47

Haha vad f-n är det, en tvåports weber? (kopia?)
Går bilen bra med den eller?

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

MRMPerformance
Prospect
Prospect
Posts: 25
Joined: Mon 26 May, 2014 17:50

Re: W201 V8

Postby MRMPerformance » Thu 06 Nov, 2014 06:17

torake wrote:Haha vad f-n är det, en tvåports weber? (kopia?)
Går bilen bra med den eller?


När jag får upp de andra två bilderna jag har så kommer du se hur kasst den gick...
Läckage överallt, inget luft filter på när jag köpte bilen och fel inställd. Motorn gick på 5 burkar och ägarn sa att han inte hörde någon skillnad, en av tändkablarna var brunnen ha ha.

Med rätt inställning så borde den gå (och låta) fint, om inte till och med bättre än med kjet.

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: W201 V8

Postby torake » Thu 06 Nov, 2014 10:43

Madam performance wrote:
torake wrote:Haha vad f-n är det, en tvåports weber? (kopia?)
Går bilen bra med den eller?


När jag får upp de andra två bilderna jag har så kommer du se hur kasst den gick...
Läckage överallt, inget luft filter på när jag köpte bilen och fel inställd. Motorn gick på 5 burkar och ägarn sa att han inte hörde någon skillnad, en av tändkablarna var brunnen ha ha.

Med rätt inställning så borde den gå (och låta) fint, om inte till och med bättre än med kjet.


Nej nu går du för långt! K-jet är ett fantastiskt finurligt system. Lite svårt att meka med, bara. :wink: Skämt åsido, förutom knepiga problem vid varmstart så är en rätt injusterar K-jet vida överlägsen förgasare. På den tiden det begav sig tog man ut med lätthet 20% mer effekt ur samma motor bara genom att ersätta förgasaren med k-jet.
Ford, t.ex. tog ut 125 hk ur sin 2,6-liters motor när mercedes plockade ut 170, och med lägre förbrukning också.
Självklart kan man nå nästan samma effekt med förgasare som med insprutning, men inte i kombination med låg bränsleförbrukning och snäll karaktär som man vill ha i en vardagsbil.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: W201 V8

Postby Cpt Tuttle » Fri 07 Nov, 2014 17:37

Kanske inte helt rättvist jämföra gamla stötstångs-V6an med 60-talsrötter mot en M103 förvisso.
Men visst har du rätt i ditt resonemang, det är inget fel på ett fungerande K-jet.

En rättvisare jämförelse kanske, Volvo B23A vs B23E, 1984 har de samma topp och kamaxel, och i övrigt inga större skillnader såvitt jag vet heller, 112 hk mot 129. Så visst...
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: W201 V8

Postby torake » Fri 07 Nov, 2014 18:00

Grejen är ju själva andningsförmågan, mycket effekt behöver stort hål att suga luft genom. Stort hål i en förgasare betyder att det blir svårt att få en korrekt bränsleblandning på dellast. Med t.ex. dubbla förgasare på en B23A hade man säkert kunnat ta ut lika mycket effekt som med K-jet, men då får man problem med synkronisering m.m. ett jäkla bängel att få det att gå bra speciellt när förgasarna börjar bli lite slitna.
K-jet var ett stort steg framåt.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: W201 V8

Postby Cpt Tuttle » Fri 07 Nov, 2014 18:43

Precis så ja.
Fast D-jet var ju på sätt och vis modernare, men man kan ju kanske inte riktigt säga att tiden var mogen för ett elektroniskt insprut vid 60-talets slut... :roll:

Man hittar nog oftare dubbla DCOE än K-jet på hårt sugtrimmade B23or ja. 700 varvs tomgång, hygglig bränsleekonomi och något man skickar mormor till konsum med? Kanske inte. :lol:
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: W201 V8

Postby torake » Fri 07 Nov, 2014 18:59

Vad sägs om en kompis B23 med två dubbla solex, eller om det var weber 45or med hembyggd övertryckslåda och turboladdning?
Den gick förvånansvärt bra men tog cirka 2l/milen. Detta var 1992 i Gällivare.

D-jets nackdel var ju att den inte var mikrodatorstyrd, utan en analog dator om jag förstått rätt. De är ju inte så pålitliga, när en konding börjar bli trött kan 1+1 plötsligt bli =3.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Mimmi
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1814
Joined: Mon 28 Jul, 2008 22:58
Location: Kinna

Re: W201 V8

Postby Mimmi » Fri 07 Nov, 2014 19:38

Hej!

Nu minns jag kanske fel, men var det inte D-Jet som var brytarstyrt? En våning under den vanliga brytaren för tändningen satt det en brytare, och den hade med insprutningen att göra efter vad jag minns. den senaste bilen jag haft med den insprutningen var en W116 280SE -75.

Och vad motoreffekt anbelangar så innebar inte en insprutning per automatik högre effekt; BMWs förgasarsexor, 2500, 2800, och 3,0S hade effekt som i några fall översteg MBs insprutningsmotorer med samma slagvolym. Exempelvis var 2800 motorn på 170hp.
Men att få en sådan motor att gå riktigt bra nuförtiden är inte lätt. De var försedda med två st tvåstegsförgasare med automatchoke. Att få dessa att fungera perfekt i dag med tanke på ett med år och mil tilltagande slitage av förgasarnas delar är inte lättare än en insprutning. Det var inte lätt ens när de "bara" var 15 - 20 år gamla. Synkronisera förgasare är däremot inte svårt, det är något som nu verkar omges av ett mytiskt skimmer när man talar med yngre personer. Men har man sedan sextiotalet umgåtts med motorer med dubbla SU så är det enkelt :wink: . Men samma sak där, är förgasarna slitna i spjällaxlar och annat så är det inte lätt/går inte att få det bra.

Men å andra sidan tycker jag att de moderna bilarna med elektronik är svårare att förstå sig på, allt är en generationsfråga. :-)
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!

User avatar
V70tdi
Guru
Guru
Posts: 2829
Joined: Wed 04 Apr, 2007 16:54
Location: Rö / Rimbo
Contact:

Re: W201 V8

Postby V70tdi » Fri 07 Nov, 2014 21:49

Mimmi wrote:Hej!

Nu minns jag kanske fel, men var det inte D-Jet som var brytarstyrt? En våning under den vanliga brytaren för tändningen satt det en brytare, och den hade med insprutningen att göra efter vad jag minns. den senaste bilen jag haft med den insprutningen var en W116 280SE -75.

Men å andra sidan tycker jag att de moderna bilarna med elektronik är svårare att förstå sig på, allt är en generationsfråga. :-)


Du minns helt rätt :) Det satt små brytare på en separat kam i fördelaren för att styra vilken spridarbank som skulle ge bränsle.
D-jet fungerade mycket bra på dom jag haft att göra med B20E och B30E.
Mercedes E 270cdi -02
XC90 D5 -08 Image
Chevrolet Suburban Z71 flexifuel -03 Image
Cheva Tahoe -96 Image
Cheva 3500 6.5TD

User avatar
Immelmann
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 177
Joined: Mon 21 Aug, 2006 15:37
Location: Halmstad

Postby Immelmann » Fri 07 Nov, 2014 22:11

En skillnad är responsen på motorn när man ger gas. Insprutningsmotorn svarar snabbare än motsvarande förgasare version. Så är det med min M127 och så skrev motorpressen över hela världen när mercedes på allvar lanserade denna motor i och med 220 SEb 1960.
W128 220 SE 1959
W111 220 SEb 1960
W208 230 Kompressor CLK 2001

User avatar
huckstar
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1859
Joined: Sat 06 May, 2006 14:02
Location: Älvdalen norra Dalarna

Re: W201 V8

Postby huckstar » Mon 01 Dec, 2014 02:07

Nåde det D-jet som börjar krångla... jag får ingen av mina m110 med D-jet att gå nå mer, trots att jag gått igenom allt. Då har vi ändå brukat ena bilen som bruksbil, efter ett års stillestånd så har jag inte fått liv i den igen... enkel anledning att byta ut motorn till en pålitlig dieselmotor!
W-115 /8 2.7CDI -75
W-126 500SEL -85
W-120 180D -57
W-124 320CDI -87
W-201 220CDI -88
W-211 270CDI -03

Schönheit, Gediegenheit und sportliche Kraft!
Mercedes Benz


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 43 guests